Erika Bornová: Šílenství je stráž noci

Kurátorka: Martina Pachmanová

Po pěti letech od konání své poslední autorské výstavy prezentuje nové práce přední představitelka generace osmdesátých let Erika Bornová. Na výstavě v Colloredo-Mansfeldském paláci, která je pojmenována dle verše z Knihy o putování Rainera Maria Rilkeho, na jedné straně navazuje na své předchozí práce na pomezí sochařství a malby věnované významným historickým osobnostem – jejich vášním, dramatům, posedlostem a vizím. Stěžejní částí výstavy jsou ale práce na papíře: autoportréty malované s obsedantní náruživostí v období autorčiny dočasné a částečné ztráty zraku a fantaskní, velkoformátové „portréty“ podmořských rostlin a živočichů, které ukazují bizarní krásu lidským okem neviditelného světa.

Erika Bornová je vypravěčkou silných, mnohoznačných příběhů. S groteskní nadsázkou reflektuje banalitu života, s náruživostí sobě vlastní se snaží rozklíčovat složité předivo lidské představivosti a snů a se vší vážností ohledává komplikovaný vztah člověka ke světu, k druhým, k sobě samotnému i k přírodě.

Pod povrchem na první pohled obyčejných motivů v díle Eriky Bornové jsou často skrytá zneklidňující poselství – frustrace, nejistoty, úzkosti, (sladko)bolné obsese –, jež oživují zapomenuté zážitky anebo potlačované city a postoje. Důležitým leitmotivem autorčina díla byly od počátku návraty do minulosti, ať již do osobní nebo kolektivní historie. Zprvu se cesty zpět v čase zhmotňovaly skrze mytologická témata, avšak v posledních dvaceti letech se stále častěji objevují prostřednictvím mýty opředených příběhů významných, avšak také rozporuplných a rozpolcených osobností. Bornová skrze jejich osudy ukazuje, jak křehká je hranice mezi „normalitou“ a bláznovstvím, mezi genialitou a poblouzněním stejně jako mezi oddanou láskou, závislostí a zničující posedlostí a že nepříčetnost či zcestnost je lidské existenci blíže, než by si racionalizovaná moderní společnost byla ochotna připustit.

Název výstavy Šílenství je stráž noci odkazuje k verši z básnického cyklu Kniha hodinek Rainera Marii Rilkeho, estéta, nevyrovnaného samotáře, neurotika, svůdce i exaltovaného básníka. Rilke však na výstavě nefiguruje jen jako jedna z postav, s níž Erika Bornová (coby horlivá čtenářka) rozehrává imaginární představení pojednávající o milostných vztazích plných vášně, traumat, obětí i intrik (Rilke a jeho ženy, 2018–2019; Alma a její muži, 2018–2019), ale rovněž jako neviditelný duchovní průvodce rozsáhlými cykly autoportrétů a fantaskních, velkoformátových „podobizen“ podmořských rostlin a živočichů.

Bornová je sice spojována v první řadě s médiem prostorovým – tedy se sochou, ale v posledních deseti letech se stále častěji vrací k malbě, disciplíně, kterou vystudovala, avšak na dlouhou dobu opustila. (V jejích sochách hrála nicméně barva vždy důležitou roli.) Je to vlastně paradoxní. Cyklus kompulzivně malovaných autoportrétů totiž vznikal v období autorčiny dočasné a částečné ztráty zraku, kdy by se bývala materialita a haptičnost plastického tvaru mohla zdát jako vhodnější než výsostně zrakové médium dvojrozměrné malby či kresby.

V cyklu Autoportrétů (2018) Erika Bornová během několika měsíců umanutě a popaměti zachycovala unikající podobu vlastní tváře. Jakkoli by identický formát papíru a monotematičnost mohly vést k rutině, autorka ve více než 60 akrylových podobiznách provedených spontánními malířskými gesty ukazuje nestálost lidské identity stejně jako nedokonalé, rozostřené, „tápavé“ vidění, jež narušuje hegemonii zraku pro smyslové poznání. Rysy jejího obličeje se rozpíjejí v barevných skvrnách, jako by vystupovaly ze snu, delirického stavu mysli anebo amnézií zakalených vzpomínek; zrak je zastřený, oči působí jako rány a propadliště do nicoty, jsou spíše okny do duše než recepčními orgány. S postupnou obnovou zraku se Bornová nicméně odvrátila od introspektivních podobizen a začala objevovat dílem bizarně krásný a dílem znepokojivý (a pro člověka i nebezpečný) život v hlubinách oceánu.

Ve výrazně imaginativních velkoformátových kresbách, z nichž nejdelší dosahuje sedmi metrů, se nechala volně inspirovat rostlinami a roztodivnými, někdy odpudivě slizkými, avšak výrazně ornamentálními těly bezobratlých vodních živočichů, skrytých lidskému oku v hlubinách moří a oceánů anebo viditelných pouze pod mikroskopem. Podivuhodné tvary a barvy hydrogamní flóry, trubýšů, hlavonožců, žahavců, korálnatců, mořských mlžů, plžů a slimáků, z nichž mnozí byli objeveni teprve nedávno a na svá fantastická jména teprve čekají, společně vytvářejí vizuálně opulentní a současně surreálný „přírodopis“. Jakkoli Erika Bornová nezastírá svou fascinaci nevídanou přírodní ornamentikou stejně jako zázračnými schopnostmi některých vodních tvorů (například mořských slimáků, kteří díky autoregeneraci dokáží oddělit hlavu od těla a vypěstovat na ní tělo nové), jde jí o více než formu a rozhodně ne o naturalistickou ilustraci. Cykly Rostliny (2019–2020) a Vodní bytosti (2021) jsou – částečně i environmentální – odpovědí na stále umělejší, umělohmotnější, virtuálnější a racionalizovanější existenci lidstva. Jak uvádí sama autorka, jde „o únik z betonu a virů do přírody a do světa, který je pro člověka neuchopitelný“.

Martina Pachmanová

pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Erika Bornová, Šílenství je stráž noci, Colloredo-Mansfeldský palác, 2021. Foto Tomáš Souček

Dancing Museums

Výstava Dancing Museums, která je součástí 33. ročníku Mezinárodního festivalu TANEC PRAHA, umožňuje veřejnosti nahlédnout do tříleté spolupráce Tance Praha, Terezy Ondrové, Niny Jacques, Dominika Žižky a Galerie hlavního města Prahy, kteří se zapojili do stejnojmenného celoevropského výzkumného projektu.

Instalace, která vznikla ve spolupráci s vizuální umělkyní Kateřinou Šedou, navazuje na Pražský mezinárodní workshop Jak fyzicky ztvárnit umělecké dílo a umělecký prostor a jak tato zkušenost může změnit naše vnímání? s podtitulem „Jak být spolu, když nemůžeme být spolu?“. Pro přetrvávající rizika spojená s pandemií koronaviru se workshopu loni v červnu nemohli osobně účastnit všichni mezinárodní umělci a partneři projektu. Bylo nutné najít nové, dosud nevyzkoušené cesty, jak projekt představit. I přes obtížnost situace tým Tance Praha ve spolupráci s Terezou Ondrovou, Ninou Jacques, Dominikem Žižkou a partnery z GHMP úspěšně vytvořil intenzivní šestidenní workshop, který prostřednictvím on-line i off-line aktivit propojil pracovní týmy z celé Evropy. V rámci programu proběhl workshop Kateřiny Šedé Tourists, Welcome Home!, který zaktivoval účastníky v jejich vlastních domovech a vyzval je k prozkoumání známého prostoru novým způsobem. Účastníci se proměnili v průvodce po svém vlastním bytě/domě/pokoji.

Instalace Kateřiny Šedé připomíná dobu tohoto virtuálního workshopu a dává prostor k fyzickému setkání Dancing Museums s veřejností.

„Poslední rok změnil řadě lidí pohled na ‚normální život‘. Pobyt doma a radikální omezení pohybu se stalo pro velkou část populace novým fenoménem života. Omezení cestování a proměna turismu zásadně proměnila náš veřejný prostor. Vylidnily se vyhledávané destinace. Zastavení na místě tak přispělo k novému seznamování v nejbližším okolí domova i k radikálnímu rozvoji nové formy cestování, a to jsou jednoznačně ‚mosty na dálku‘. Nejen v podobě on-line spojení, ale i vzájemné pomoci a solidarity,“ říká Kateřina Šedá.

Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický
Dancing Museums. Foto Vojtěch Brtnický

Terapie města

Kurátoři: Jitka Hlaváčková a Ludvík Hlaváček

Tématem letošního festivalu je zkoumání možností uměleckého díla jako nástroje ozdravného procesu místa a komunity, metaforicky řečeno Terapie města. Uvědomujeme si, že město není neživou kulisou našich životů, ale jedním z jeho hlavních aktérů. Dynamický puls a názorový pohyb města se nás všech dotýká – někdy více, někdy méně. Jeho fyzické i psychické funkce bezprostředně ovlivňují míru naší individuální kondice. K naplnění našich terapeutických cílů je nutné hledání účinných uměleckých forem a nástrojů specifických pro veřejný prostor – veřejného jazyka umění. Ten může vstupovat do diskuse o městských starostech nejrůznějšími způsoby naladění: povzbuzením, zpochybněním, odhalením, inspirací, kritikou… Jeho projevy mohou být materiální předměty nebo sociální situace.

Vystavující autoři:

Veronika Zapletalová, Anežka Hošková, Matouš Lipus a kol., Darina Alster, Janek Rous, skupina Rafani, Milan Mikuláštík, Tomáš Svoboda, Richard Wiesner, Jiří Kovanda a Jiří Sádlo, Marie Doucet, Milena Dopitová, Mira Gáberová a Eva Jiřička, Dušan Zahoranský

Pro realizaci festivalu m3 2021 bylo osloveno čtrnáct umělců nebo uměleckých kolektivů, kteří mají osobní vztah k vybrané lokalitě – dlouhodobě tu žijí a pracují. Ke svému tvůrčímu úkolu tedy nepřistupují jen z pozice umělce, ale také jako občané – insideři znalí místních poměrů, s vnitřní motivací iniciovat zde pozitivní proměnu. Společně jsme se pokusili vyhledat v oblasti obou městských částí několik neuralgických bodů (míst a témat) na těle městského organismu a inspirovat aktivitu, která nevidí město jen z hlediska funkčního mechanismu, ale i jako prostředí radosti a překvapení.

Pátý ročník festivalu m3 / umění v prostoru pokračuje v tradici – každý z předchozích ročníků se konal v jiné pražské čtvrti, nesl jiné téma a byl připraven jinou kurátorskou dvojicí. Díky této koncepci zabraňující umělecké stagnaci se návštěvníci festivalu mohou každý rok setkat se zcela odlišnými přístupy a pohledy na umění a veřejný prostor (festival m3 se tento rok koná na širokém území centrálních částí Prahy 6 a Prahy 7).

Darina Alster, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Darina Alster, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Mira Gáberová a Eva Jiřička, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Mira Gáberová a Eva Jiřička, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Milena Dopitová, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Milena Dopitová, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Anežka Hošková, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Anežka Hošková, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Jiří Kovanda a Jiří Sádlo, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Jiří Kovanda a Jiří Sádlo, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Milan Mikuláštík, Festival m3 – Umění v prostoru, červen-září 2021, Praha 6 a Praha 7. Foto Jan Rasch
Milan Mikuláštík, Festival m3 – Umění v prostoru, červen-září 2021, Praha 6 a Praha 7. Foto Jan Rasch
Tomáš Svoboda, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Tomáš Svoboda, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Dušan Zahoranský, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Dušan Zahoranský, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Veronika Zapletalová - otevření zámku Veleslavín v Praze v rámci vernisáže (foto: Jan Rasch)
Veronika Zapletalová - otevření zámku Veleslavín v Praze v rámci vernisáže (foto: Jan Rasch)
Rafani - Kibbo kift, skupinová performance, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
Rafani - Kibbo kift, skupinová performance, Festival m3 - Umění v prostoru, červen - září 2021 Praha 6 a Praha 7 (foto: Jan Rasch)
M3 - Kafkárna - vernisáž (foto: Jan Rasch)
M3 - Kafkárna - vernisáž (foto: Jan Rasch)

Nejistá sezóna

Kurátoři: Magdalena Juříková, Jitka Hlaváčková, Jakub Král, Olga Malá

Zprvu se zdálo, že k tomuto záměru nebudeme mít dost materiálu, ale překvapivě jde o motiv poměrně blízký uvažování mnoha umělců různých generací. Rozhodli jsme se jít tímto směrem jednak z důvodu, který je nasnadě a který nás pronásleduje déle než rok bez toho, že by přicházel nějaký zaručený zlom směřující ke konci kritické pandemické situace. Chtěli jsme ušetřit umělce, který by zde investoval své síly do monografické výstavy, zklamání z toho, že by nakonec nebyla přístupná veřejnosti. Naskytla se nám tak po dlouhé době příležitost zahledět se do obsahu naší kolekce pod určitým dosud nevyzkoušeným úhlem.

Vystavující autoři:

Karel Nepraš, Stanislav Kolíbal, Vladimír Janoušek, Jitka Svobodová, Karel Malich, Radoslav Kratina, Pavla Sceranková, Matěj Smetana, Petr Lysáček, Jiří Beránek, Aleš Veselý, Jindřich Wielgus, Hana Wichterlová, František Hodonský

Stanislav Kolíbal, Vratká poloha, 1968, kov, 119×115×10 cm
Stanislav Kolíbal, Vratká poloha, 1968, kov, 119×115×10 cm

Nejistotami a určitou bezvýchodností jsme zmítáni od loňského jara. Tento stav ale prožíváme s různou intenzitou v průběhu života mnohokrát a za různých okolností. V umění se proto objevují odkazy k němu stejně tak přirozeně a nevyhnutelně. Někdy je to velice niterně prožívaná a traumatizující zkušenost, která prostoupí výsledné dílo, jindy je to otázka obecnější úvahy o smyslu a povaze naší existence či projev hledání duchovní harmonie nebo víry. Je příznačné, že se toto téma objevuje zejména ve vyhrocených společenských situacích (např. tzv. osmičkové roky), ale také v traumatizujících letech normalizace či porevoluční deziluze. Předkládáme určitý vzorek názorů, které jsou svázány jak s osudovými společenskými pohyby, tak také s osobními dilematy jednotlivých autorů, či obojím zároveň.

Karel Malich, Proudící energie ve slyšitelném prostoru, 1984, pastel na papíře, 100,2×73,5 cm
Karel Malich, Proudící energie ve slyšitelném prostoru, 1984, pastel na papíře, 100,2×73,5 cm
Matěj Smetana, Návod 4 Západ slunce, 2009, video, délka 7:30 min
Matěj Smetana, Návod 4 Západ slunce, 2009, video, délka 7:30 min
Karel Malich, Za stolem, 1983–1984, pastel na papíře, 100,3×73,5 cm
Karel Malich, Za stolem, 1983–1984, pastel na papíře, 100,3×73,5 cm
Radoslav Kratina, Mřížka s formou L, 1985, chrom, mosaz, 22×22×10 cm
Radoslav Kratina, Mřížka s formou L, 1985, chrom, mosaz, 22×22×10 cm
Karel Nepraš, Přepadení králíkárny, 1968–70, kombinovaná technika, 180×248×70 cm
Karel Nepraš, Přepadení králíkárny, 1968–70, kombinovaná technika, 180×248×70 cm
Hana Wichterlová, Jádro, 1976, dřevo, 40×25×25 cm
Hana Wichterlová, Jádro, 1976, dřevo, 40×25×25 cm

Básně z dálnice

Kurátorka: Tereza Nováková

Výstava nazvaná Básně z dálnice je výběrem z obsáhlejší sbírky sloganů, které si Jolana Havelková zaznamenávala při cestách Českou republikou. Zachycuje proměnu jazyka copywriterů, kteří píší hesla pro billboardy, v období ohraničeném světovými zvraty ve společnosti: krizí finanční v letech 2008–2009 a krizí pandemickou (2020–2021). Slogany tvoří vizuální i obsahovou stránku plochy.

Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát

Texty na billboardech obvykle vybízejí ke změně života nebo k uskutečnění nejrůznějších snů a motivují ke koupi nějakého produktu či k ochraně majetku a zdraví. Absencí předmětu reklamy se tato přivlastněná hesla stávají hrou se slovy. Poskytují téměř bezbřehý prostor pro imaginaci, vybízejí k zamyšlení nad obsahem a smyslem textů, které nás léta obklopují.

Vizuální podoba Básní z dálnice se stala podkladem pro rétorickou performanci Davida Dvořáka a Tomáše Jeřábka.

Tento projekt byl vybrán odbornou porotou k realizaci z otevřené soutěže projektu Galerie Vltavská. Galerie Vltavská vznikla spoluprací Dopravního podniku hlavního města Prahy a Galerie hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město jako prostor pro dočasné umělecké intervence.

Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát

Kamenné poklady pražských zahrad

Kurátorka: Marie Foltýnová

Nedílnou součástí historických pražských zahrad byla jejich umělecká výzdoba a drobná architektura. Tato umělecká díla, desítky let vystavená rozmarům počasí, postupně ze zahrad zmizela – byla buď nenávratně zničena, nebo musela být nahrazena kopiemi. Zachráněné originální sochy i architektonické prvky byly uloženy v depozitářích Galerie hlavního města Prahy. Z areálu zámku Troja jsou to například kamenné kašny s figurálními motivy Nereidek a delfínů, které byly nalezeny 80. letech 20. století při rekonstrukci zámku a zahrad. Na výstavě jsou dále prezentovány sochařské originály z Vrtbovské zahrady, skupina Číňanů z krajinného parku Cibulka nebo braunovské busty z letohrádku Portheimka.

pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn

Budování zahrad kolem sídel panovníků je doloženo napříč všemi známými kulturami. Oázy zeleně s vodními prameny, vzácnými stromy a rostlinami poskytovaly vyhledávaný stín i místo pro potěšení všech smyslů. Středověká Evropa se však od přepychu palácových teras odvrátila, a v duchu křesťanské skromnosti a pokory uzavřela městskou přírodu do užitkových nebo klášterních zahrad s rajskými dvory na okrajích hradeb. S nástupem renesance se změnil přístup k pohodlí a přepychu, opevněné hrady byly nahrazeny vzdušnými paláci, a zahrady se tak opět staly součástí životního stylu i reprezentace vyšších vrstev. Kromě přísně geometrického uspořádání zelených ploch i záhonů se v zahradách a parcích objevily drobné stavby altánů a podloubí, vodní nádrže, fontány a umělecká díla, která často navazovala na příklady známých dochovaných památek starověkého Řecka a Říma. Nadcházející baroko vneslo v 17. a 18. století do zahrad a parků smysl pro osovou kompozici, návaznost na okolní krajinu, průhledy a ucelenou koncepci s tematickým zaměřením a ikonografickým propojením všech zahradních, architektonických i uměleckých detailů.

Praha, královské a císařské město, nezůstávala za evropskými trendy v zahradní architektuře nijak pozadu. Při zakládání zahrad a parků u nově budovaných či renovovaných paláců se jejich majitelé obraceli na známé a osvědčené architekty a umělce, kteří svým uměním napomáhali zviditelnit postavení a prestiž urozených objednavatelů. Do dnešních dnů se v původním stavu zachovala řada historických pražských zahrad, jejich umělecká výzdoba i drobná architektura. Jiné bohužel nenávratně zmizely při rozšiřování městské zástavby, nebo jsou neudržované a zdevastované, protože jim chybí potřebná péče.

Sochařská umělecká díla v podobě váz, byst, soch, kamenných laviček nebo fontán, desítky nebo dokonce stovky let vystavená rozmarům počasí, nemohou zubu času odolávat věčně. Originální výzdoba se ze zahrad postupně vytrácí, buď byla nenávratně zničena, nebo musí být nahrazována kopiemi. Sochy i architektonické prvky, které byly zachráněny, jsou ukryté v depozitářích pražských muzeí a galerií. Zde se významně zpomalí jejich degradace, a původní díla z rukou významných umělců tak zůstanou zachována pro budoucí generace. Cenné památky a doklady vysoké úrovně pražského sochařství ale zmizí z očí veřejnosti a mnohdy o jejich uložení nemají tušení ani odborní badatelé či historici umění. Praze citelně chybí prostory pro nové moderní lapidárium, kde by bylo možné soustředit památky pražského sochařství od 11. do 20. století, nyní porůznu uložené v depozitářích městských muzeí a galerií.

Galerie hlavního města Prahy je správcem konvolutu veřejných plastik metropole a areálu zámku Troja, ve svém depozitáři má uloženu řadu originálních prvků z pražských zahrad, jež nelze jinak zpřístupnit veřejnosti. Deponované památky jsou v depozitářích uloženy v nálezovém stavu a obvykle se nerestaurují pro výstavní účely.

Soubor exponátů barokní výzdoby zahrady Trojského zámku, Vrtbovské zahrady, krajinného parku Cibulka a letohrádku Portheimka nepředstavuje ucelenou a záměrně budovanou sbírku, ani se nesnaží o reprezentativní průřez historií zahradní architektury nebo vyčerpávající přehled uměleckých dekorací a soch, včetně ikonografických námětů a témat palácových zahrad nebo parků. Nabízí setkání s originálním dílem, na kterém můžeme obdivovat autentický otisk uměleckého rukopisu sochaře nebo modeléra. Zblízka si můžeme prohlédnout detaily, jež v exteriéru zahrad není možné zaznamenat, a uvědomit si souvislost konkrétního díla s myšlenkou, tématem či scénářem zahrady, který byl pro současníka jasně čitelný, ale dnešnímu člověku bez výkladu uniká.

pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn

Lidé z Vltavské

Kurátorka: Marie Foltýnová

Dne 20. 12. 2020 byla na venkovních opěrných zdech instalována fotografická výstava pouličního fotografa Kevina V. Tona s názvem Lidé z Vltavské. Dokumentováním pouličního života se Ton zabývá dlouhodobě, lokalitě okolí stanice metra Vltavská a přilehlých holešovických periferií a jejích obyvatel se soustavně věnuje od roku 2015. Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy touto venkovní výstavou zahajuje projekt venkovní galerie, kde se budou každé tři měsíce obměňovat nové výstavy.

Kevin V. Ton, Vltavská

Pro experimentální nultý termín venkovní galerie se kurátorka Galerie hlavního města Prahy Marie Foltýnová rozhodla oslovit pouličního fotografa Kevina V. Tona, aby vybral fotografie úzce související s bezprostředním okolím Vltavské či dolních Holešovic. Výstava Lidé z Vltavské má jednoduché a čitelné téma. Je to zároveň reakce na letošní pandemii, která zasáhla život lidí na ulici stejně jako všechny výstavní projekty uvnitř galerií. Kevin V. Ton je fotograf na volné noze, nositel řady ocenění, nejnověji v kategorii Každodenní život v soutěži CZECH PRESS PHOTO 2020. Celoživotně se věnuje živé, černobílé fotografii se zaměřením na humanistickou dokumentární fotografii, zejména pak na dlouhodobé projekty. Před několika lety inicioval založení fotografického spolku VERUM PHOTO. Žije v Praze. Dlouhá léta se věnuje fotografii pouliční.

Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská
Kevin V. Ton, Vltavská

Umění za čarou

Kurátoři: Ondřej Horák, Anna Švarc

Výstava děl vybraných umělců nazvaná „Umění za čarou“ vznikla ve spolupráci mezi GHMP a Dopravním podnikem v rámci jejich projektu Umění v metru (Metro.um).

Timo, ú-spěch, 2020
Timo, ú-spěch, 2020

Výstava děl vybraných umělců nazvaná „Umění za čarou“ vznikla ve spolupráci mezi GHMP a Dopravním podnikem v rámci jejich projektu Umění v metru (Metro.um).

Na vybraných čtyřech stanicích metra (Florenc B, Nám. Republiky, Můstek A, Karlovo náměstí) jsou prázdné panely od odstraněných reklam (přímo v obložení nad kolejištěm), které poskytnou plochu pro letošní výstavní projekt. Snažíme se umístit současné umění do stanic metra a vyvolávat tak diskuzi o roli umění v prostoru města. Vystavená díla pochází většinou ze sbírek Galerie hlavního města Prahy a tvoří vzájemný umělecký dialog. Díla budou doprovázena informačními popiskami, které srozumitelným jazykem přiblíží autorský záměr jejich tvůrců.
Dopravní podnik se rozhodl zaštítit krátkodobé realizace v metru. Vnímá je jako nástroj pro zkvalitnění prostředí, kterým denně projde až milion cestujících. Pražské metro od počátku jeho provozu doplňují desítky kvalitních uměleckých děl. Mozaiky, sochy, objekty ale také světelné instalace jsou jeho součástí již od jeho zprovoznění v roce 1974. Řada z nich byla v minulých letech poškozena nebo dokonce zcela odstraněna. Díla světově uznávaných umělců, jakými jsou Stanislav Kolíbal, Václav Cigler, dvojice Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová, Františka Víznera a mnoha dalších dotvářela či stále dotváří unikátní tvář metra v Praze.

Výstava Umění za čarou představí výběr výjimečných děl silných uměleckých osobností, jako je Jiří Kovanda, Markéta Othová, Krištof Kintera, Timo, Lucia Sceranková, Ondřej Přibyl a umělecká dvojice Lukáš Jasanský – Martin Polák a Hynek Alt – Aleksandra Vajd.

Fotografické práce či fotografie dokumentující jejich projekty bude možné vidět od května do konce března 2021 na plochách za kolejištěm stanic Náměstí Republiky B, Florenc B, Můstek A a Karlovo náměstí B. Výběr stanic vychází z faktu, že na designovém obložení nástupišť zbyly prázdné bývalé reklamní plochy, které před svým odstraněním poslouží jako platforma pro umělecký projekt. Odtud také pochází název této neobvyklé „výstavy“ – díla jsou umístěna za bezpečnostní čarou kolejiště. Tato čára však nemá být bariérou mezi cestujícími a uměleckými díly. Součástí prezentace jsou proto popisky k jednotlivým dílům v každé stanici. Připravují se také komentované prohlídky, které zájemcům přiblíží jak samotná díla, tak historii a architekturu jednotlivých stanic.

Jiří Kovanda, Bez názvu, Václavské náměstí 1976
Jiří Kovanda, Bez názvu, Václavské náměstí 1976
Jiří Kovanda, Bez názvu, Václavské náměstí 1977
Jiří Kovanda, Bez názvu, Václavské náměstí 1977
Lukáš Jasanský – Martin Polák, ze série Vtipy, 1992
Lukáš Jasanský – Martin Polák, ze série Vtipy, 1992
Markéta Othová, Bez názvu, 2002
Markéta Othová, Bez názvu, 2002
Lucia Sceranková, Nůž, 2013
Lucia Sceranková, Nůž, 2013
Krištof Kintera, To, 1996
Krištof Kintera, To, 1996

Chýnovské vize Františka Bílka

Kurátorka: Hana Larvová

Na výstavě můžete vidět pozoruhodné, secesně symbolistní dílo umělce, který si v rodném Chýnově vytvořil zázemí pro svou tvorbu v podobě originální autorské varianty rodinného domu s ateliérem. Architektura domu, postaveného Bílkem v roce 1898 z režného cihlového zdiva s dobovými „lidovými“ dřevěnými prvky a dřevořezbami, odkazuje k tradici chýnovského stavitelství. V reprezentativním výběru děl, kde se Bílek představuje především jako sochař, jsou zastoupeny také ukázky originálních nábytkových souborů, které Bílek navrhl pro svou dceru Bertu a syna Františka Jaromíra.

V chýnovském ateliéru Františka Bílka bude od začátku sezony 2020 představena menší upoutávka na dlouhodobou výstavu, která bude zahájena ve 3. patře pražské Bílkovy vily v květnu 2021 a která bude zaměřena na Bílkova díla, inspirovaná tvorbou celoživotního přítele, básníka Otokara Březiny.

Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
Chýnovské vize Františka Bílka, Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán

Kamenné poklady pražských zahrad

Kurátorka: Marie Foltýnová

Nedílnou součástí historických pražských zahrad byla jejich umělecká výzdoba a drobná architektura. Tato umělecká díla, desítky let vystavená rozmarům počasí, postupně ze zahrad zmizela – byla buď nenávratně zničena, nebo musela být nahrazena kopiemi. Zachráněné originální sochy i architektonické prvky byly uloženy v depozitářích Galerie hlavního města Prahy. Z areálu zámku Troja jsou to například kamenné kašny s figurálními motivy Nereidek a delfínů, které byly nalezeny 80. letech 20. století při rekonstrukci zámku a zahrad. Na výstavě jsou dále prezentovány sochařské originály z Vrtbovské zahrady, skupina Číňanů z krajinného parku Cibulka nebo braunovské busty z letohrádku Portheimka.

pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn