Rilke žil polyamorii už před 100 lety. Jen tomu tak neříkal, říká Erika Bornová

18. 8. 2021
Podcast Na dotek Petra Viziny z Aktuálně.cz

S výtvarnicí Erikou Bornovou o sochách z polystyrenu, 60 podobách vlastní tváře, podmořských cestách v době pandemie a pracovitosti jejího otce, grafika Adolfa Borna.

„Řekla jsem si, že je to už asi moje poslední životní práce. Zaznamenám svůj obličej, jak si ho pamatuji a jak si sama sebe představuji,“ říká výtvarnice Erika Bornová s lehkou nadsázkou o 60 akrylových podobiznách, jež vznikly v době, kdy se musela spokojit jen s jedním okem. Aktuálně tvoří úvodní část její výstavy Šílenství je stráž noci, kterou do 31. října v Colloredo-Mansfeldském paláci pořádá Galerie hlavního města Prahy.

Jako jediná autorka v Česku začala experimentovat s objekty vyřezávanými z polystyrenu. O zrak ji pak málem připravil úraz při práci na podobizně Almy Mahlerové – múzy skladatele Gustava Mahlera, sochaře Oskara Kokoschky nebo spisovatele Franze Werfela.

„Nenacházela jsem, co muselo ty muže na Almě přitahovat, kromě úzkého pasu, velkých ňader a krásných, dlouhých vlasů. Nepochybně to byla inteligentní žena, skládala písně na motivy Rilkeho básní, zajímala se o kulturní dění v tehdejší Vídni. Vyřezala jsem tedy Almu z polyuretanové tvrzené pěny a ty čtyři muže z polystyrenu. Jsou o něco menší a lehčí než Alma, vlastně její hračky či loutky,“ přibližuje Bornová.

Vznik tohoto „sousoší“ inspiroval jeden z Alminých partnerů, sochař Kokoschka. „Nesl špatně, když se s ním rozešla. Nechal si udělat její loutku v životní velikosti z béžového plyše. Údajně měla pravé řasy i vlasy. Kokoschka s ní pak pět let cestoval po Rakousku, až mu potom v jednom hotelu údajně shořela,“ líčí výtvarnice.

Obdobný plastický a vztahový portrét vytvořila Erika Bornová básníkovi Raineru Mariovi Rilkemu. „U něj je také fascinující ta plejáda inteligentních žen kolem. A množství těch, které jej podporovaly, dělaly mu zázemí, ujišťovaly ho, že je úžasný. V tomhle ohledu je nám 19. století dost vzdálené. Řešíme polyamorii, myslím, že Rilke nebo Alma by dnes byli v kurzu.“

Název výstavy Šílenství je stráž noci odkazuje nejen k Rilkeho veršům, ale také k fantaskním velkoformátovým „podobiznám“ podmořských rostlin a živočichů, na nichž výtvarnice pracovala v době pandemie. Jaký podíl má na jejich vzniku britský přírodovědec David Attenborough a co o sochách z polystyrenu soudil autorčin otec, grafik Adolf Born, prozrazuje Erika Bornová v podcastu Na dotek.