TÉMA Q. Na co myslíte, když si prohlížíte Slovanskou epopej?

Tak se ptáme v čase nového odhalení a nové veřejné expozice Slovanské epopeje (1912–1926) v Moravském Krumlově. Došlo k uzavření dohody mezi majitelem díla, městem Praha, a Moravským Krumlovem. Pětiletá zápůjčka městu, kde byla Epopej vystavena v letech 1963–2011, je novou příležitostí pro návštěvníky spatřit dvacet velkoformátových pláten, jimiž Mucha shrnul dějiny slovanských národů, byť prostoupené symbolismem, mytizováním a fantazií umělce.
Slovanská epopej, což nás nakonec moc nepřekvapí, se v posledních letech stala nejzmiňovanějším uměleckým dílem v českých médiích. Její ohlas domácí i světový, naposledy superúspěšné vystavení v Tokiu (během tří měsíců výstavu zhlédlo přes 650 tisíc diváků), potvrdil, jak vrstevnatým, poutavým a stále živým dílem Muchův cyklus je. Současně je od svého vzniku provázen kritikou z estetických, myšlenkových i sociopolitických pozic. Předmětem diskuse jsou umělecké i mimoumělecké stránky Epopeje, její role v národním sebeuvědomění, novodobá mytologie, svébytný typ Muchy jako umělce i jeho nesmírný ohlas, monumentálnost díla i historie reakcí, ohlasů, vyzdvihování a odmítání Epopeje během řady generací.

Položili jsme tedy šestici teoretiků, historiků a kurátorů otázku: Čím je pro nás Muchova Slovanská epopej dnes? K jakým úvahám nás může inspirovat? Co z jejích mnoha témat je pro nás podstatné?

Blok textů rámují skici autorské dvojice David Böhm & Jiří Franta k nikdy nevzniknuvší monumentální nástěnné malbě pro Moravský Krumlov. O genezi tohoto svébytného díla píše Marek Pokorný v doušce na samém konci Tématu Q.

vizuály k textům Jiří Franta & David Böhm

PROSTŘEDNÍČEK UKÁZANÝ AVANTGARDÁM
Tomáš Glanc

Je dobře, že máme legendární Muchovo dílo opět na očích, tuto bombastickou závěť světoznámého umělce z moravských Ivančic… Epopej vyvolává už více než sto let polemiky – nevraživost i nekritické nadšení, ideologické konfrontace a soudní spory. Málokterý artefakt české provenience se kdy dočkal tak bouřlivé recepce.
V české veřejné diskusi existuje téměř satirický žánr „boje proti Epopeji“. Jeho účastníci kritizují oba hlavní aspekty cyklu velkoformátových pláten: ideologii Epopeje i její umělecké ztvárnění. Satira jak známo nepochází od prostopášného člověkokozla Satyra, nýbrž z „lynx satura“ – misky se vším možným. Tak odpůrci Epopeje míchají všechno dohromady a snaží se jejím prostřednictvím diskreditovat Muchův z dnešního hlediska obskurní „světonázor“. Kádrování tohoto typu je ale ožehavý obor, protože fikce, zplozená talentem a fantazií, není redukovatelná na politické stanovisko.
Jistě, ideologická báze cyklu Muchových velkoobrazů z bájných dějin slovanstva je bizarní. Ale i to je velká přednost tohoto kolosálního díla. Uvádí nás totiž do zašlého světa slávy nacionalistických, rasových, rusofilských snů počátku 20. století se slovanskými kongresy a emancipačními fantazmaty. Dnes jsou jistě tyto civilizační vize politicky pasé.
Nicméně z hlediska dějin umění je to strhující provokace – a prostředníček vztyčený všem avantgardám. Zaslouží si poctivou reflexi z hlediska intelektuálních a kulturních – a také politických – dějin epochy, v níž obrazy vznikaly. Cenzurovat umělecké slohy a díla z hlediska našich dnešních přesvědčení by bylo absurdním ikonoklasmem, to bychom museli nepřetržitě čistit národní galerie a jiné obrazárny od nacionalismu, machismu, kolonialismu, xenofobie a mesianismu.
Mucha skutečně snil o budoucí slovanské civilizaci a hledal pro ni opěrné body v dějinách od jejich „úsvitu“ až do – své tehdejší – současnosti, kdy na plán sbratření slovanských národů podle něj nejnebezpečněji útočil bolševismus. Umělecky šlo o unikátní retro-pop: Autor se ze secesní stylistiky reklam, plakátů a návrhů bankovek noří ještě hlouběji do realisticky-romantického historismu s rysy komiksu, aby vytvořil univerzální block-buster, strhující show – a přesně to se mu povedlo.
Mucha měl štěstí – jeho dílo působí i po sto letech rebelsky. Nejdřív se střetl s modernisty, pak s komunistickou kulturní politikou, pro kterou bylo jeho slovanstvo příliš spirituální – ačkoliv geograficky svět Epopeje přibližně odpovídá Stalinovu konceptu východní Evropy po druhé světové válce. Uklizená v Moravském Krumlově Epopej tolik nepobuřovala, ale vřava kolem nesplněné smluvní podmínky – totiž výstavby samostatného výstavního pavilónu – v desátých letech 21. století znovu obnovila skandální slávu tohoto velkolepého projektu.
Mucha námět každého obrazu celé měsíce studoval, podnikal badatelské cesty do míst, kde se příslušné děje odehrávaly a plnil skicáře nesčetnými postřehy. Chtěl vidět na vlastní oči řeholníky na Athosu, Rudé náměstí a představit si praslovanské chrámy na Rujáně. Získal sponzora z nejvyšších pater amerického
establishmentu, s nímž se sblížil na banketu pro více než tisíc osob, uspořádaném v New Yorku na oslavu vstupu Ruska do války proti Japonsku. Plátna mu vozili z belgických továren na výrobu plachet. Jako ateliér si pronajal zámek. Všechny tyto okolnosti i výsledný artefakt jsou naprosto výjimečné – a za to bychom měli jednoho z mezinárodně nejproslulejších umělců českého původu ctít. Kriticky a bez patosu – věcně, nezakomplexovaně, bez zášti. Epopej je zaslouženě atrakcí a senzací českých kulturních dějin.

Tomáš Glanc je rusista, sémiotik, vysokoškolský pedagog, kurátor řady výstav, publicista, překladatel. V současné době působí na Curyšské univerzitě ve Švýcarsku. „Už léta shromažďuji materiál na knížku o slovanské ideologii, a jestli ji dokážu dát dohromady, Mucha v ní bude hrát nezanedbatelnou roli,” připisuje ke svému textu pro Téma Q. Připravil dlouhou řadu výstav, naposledy variabilní putovní projekt Poezie a performance. Východoevropská perspektiva (spolu se Sabine Hänsgen) pro Žilinu, Bělehrad, Zürich, Drážďany, Liberec či Wrocław.

DĚJINY SE DĚJÍ TEĎ
Tomáš Pospiszyl

Jestliže je Slovanská epopej skutečně nejzmiňovanějším uměleckým dílem v českých médiích, nepochybně to znamená, že je stále živá, nutí nás k debatám o jejím smyslu uměleckém i společenském. Nedomnívám se, že je tato živost způsobena jen soudními spory nebo bizarními rozměry díla. Ano, vidět Slovanskou epopej je spektakulární zážitek. Můžete se na ni jít podívat s kamarádem avantgardistou, zahraniční kurátorkou při první návštěvě Evropy, s malou dcerou nebo s babičkou, a se všemi na její téma zapředete zajímavý rozhovor. O jakém jiném uměleckém díle můžete něco podobného prohlásit?
Roviny reflexe díla pochopitelně budou rozdílné a dnešní otázky, jež Slovanská epopej vyvolává, paradoxně nejsou ty, které chtěl do svého díla vložit sám Alfons Mucha. Dílo proti nejlepší vůli autora zůstává dodnes mimo daný čas a prostor, a to doslova. Pomineme-li debatu prakticky prostorovou, tj. kam s ním,
je zde fascinující vykolejenost časová. Ani po letech se nedokážeme vypořádat s umělecky i ideově archaickým dílem. Antimoderní, akademickou nebo dokonce kýčovitou Epopej nelze z dějin českého výtvarného umění vytěsnit, monumentální plátna jsou doslovným pozadím pro celou naši moderní kulturu.
Neustále aktuální je i její obsah. Fantasmagorická oslava slovanství je nám dnes dokladem českého dekolonizačního projektu – řečeno dnešním jazykem. Sledujeme Muchovu urputnou snahu zachytit pilíře národní identity. Ale to, co dnešnímu divákovi Mucha zpřítomňuje především, je monumentální konstrukce
této vize: Historie není tím, co se stalo v minulosti, ale to, o co právě usilujeme. Slovanská epopej nám tak více než kdy jindy pomáhá pochopit české dějiny, i když asi jinak, než jak si to Alfons Mucha představoval.

Tomáš Pospiszyl je historik umění, kritik a kurátor žijící v Praze. Přednáší na Akademii výtvarných umění v Praze. Pro sdružení tranzit.cz pracuje od jeho založení. Je autorem řady výstavních a publikačních projektů.

PROČ JE TAK OBLÍBENÁ
Milena Bartlová

Pojďme se tentokrát zamyslet ne nad dílem samotným, ale nad jeho přijetím neboli recepcí. Slovanská epopeja se stala natolik oblíbenou, že se tiše pozměnil její příliš archaický název. Nemyslím si, že by to byl důkaz nějakého oživení panslovanství, jehož bychom se měli dnes aktuálně politicky obávat. Obsah a sdělení cyklu oblibě nebrání, ale nejsou tím hlavním, co lidi dnes přitahuje. Myslím, že velmi širokým vrstvám se dnes Slovanská epopej líbí díky své formě. Má to dvě stránky: jednak ohromující rozměry a to, jak s nimi Mucha dovedl zacházet, jednak snadnou srozumitelnost.
Ačkoli dnes máme IMAX projekce, zůstává obrovská malovaná plocha stále něčím, co nabízí ohromující vizuální zážitek. Druhá polovina 19. a začátek 20. století s takovým efektem účinně počítaly, ostatně na uměleckých akademiích vzkvétaly specializované ateliéry monumentální tvorby a veliké obrazy se realizovaly malbou, mozaikou nebo jako textilní obraz. V tom všem se samozřejmě jen pokračovalo ve staletých tradicích účinného působení veřejného obrazu. Jedním z důležitých rozměrů částečné popularity socialistického realismu stalinského typu bylo právě používání obrovských pláten. Zrovna nyní realizuje Slovenská národní galerie zajímavý projekt Akce Zet: uměnovědná výprava, kdy malíř Marcel Mališ realizuje v atriu galerie mnohametrovou malbu jako remake nejslavnějšího a nezvěstného obrazu československé „sorely“, Díkuvzdání českého a slovenského lidu generalissimu Stalinovi od Jana Čumpelíka, Aleny Čermákové a Jaromíra Schoře z roku 1952. Alfons Mucha s ohromujícím a zároveň imerzivním potenciálem svého cyklu cíleně pracoval. Ten slavný chybějící pavilon měl být odděleným, tedy jakoby sakrálním prostorem s působivou instalací, měl se stát posvátným místem českého národa i československého
státu. I když takové umístění stále chybí, Muchův záměr byl úspěšný. Instalace ve velké dvoraně Veletržního paláce něco z té neurčité posvátnosti zpřítomňovala.
Společně s okouzlením z imerzivní podívané přitahuje dnešní české obecenstvo na Slovanské epopeji také samozřejmá srozumitelnost. Lidé raději půjdou na výstavu, která je nebude zneklidňovat tím, že se musí namáhat, aby pochopili, o co vystavujícím umělcům šlo. Moderní a zejména abstraktní či dematerializované umění je záměrně exkluzivní a nechce být snadno srozumitelné. Mucha je právě opačný. Většina obrazů cyklu jsou sugestivní ilustrace okamžiků z dějin Slovanů, které lze dobře popsat, a divák to, co se ve výkladu dočte, také na obraze poznává. Nereálné vize nadskutečna na prvních třech na  posledních dvou obrazech jsou pro diváky Pána prstenů a Hry o trůny také dobře srozumitelné. Ostatně nezapomínejme, že jsme tu v zemi „něcistů“, kteří právě takové nekonkrétní a necírkevní duchovno mají rádi.
Osmdesát let byla Slovanská epopej skrývána, protože se považovala za exemplární kýč. Dodnes si pamatuju pocit ohromení, když jsem na první Muchově velké výstavě začátkem osmdesátých let viděla Slovany v pravlasti, doprovázený rozechvěním z možnosti vidět něco nepřístojného. Nechci na malém prostoru spekulovat o tom, zda kýč je nebo není, a co to vlastně kýč je. Možná bychom ale aspoň trochu měli přemýšlet nad tím, jak je to se vztahem mezi srozumitelností a přijatelností umění a našimi odbornými měřítky jeho kvality, jak se ten vztah vyvíjel a jak s ním pracovat dál.

Milena Bartlová je historičkou umění. Zabývala se uměním a kulturou středověku, nyní se věnuje především dějepisu dějin umění. Spolu s vědeckovýzkumnou a publikační činnosti působí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové jako profesorka a koordinátorka doktorských studií.

vizuály k textům Jiří Franta & David Böhm

ROZSVÍTIT A ROZMLUVIT EPOPEJ
Petr Fischer

Boj o relevantní vystavení Slovanské epopeje Alfonse Muchy trochu připomíná spor o Rukopisy, který také asi nikdy nebude úplně vyřešen. Muchův obrazový mýtus o síle Slovanstva sice obsahuje více historické reality než slavné Hankovy a Linkovy podvrhy, v tahanicích o jeho veřejnou expozici se však nepřímo bojuje o podobnou „rukopisnou“ historickou symboličnost díla.
A ta nemá s kvalitami maleb celého cyklu zase tolik společného. O umělecké hodnotě Epopeje se nikdy moc nediskutovalo, vždy se jaksi samo sebou vědělo, že dílo stojí za samostatnou výstavu, důvody však byly víc morální a obchodní než umělecké.
Vystavovat Epopej mělo smysl kvůli zahraničním turistům, kteří jméno Mucha dobře znají ze secesních plakátů populárních po celém světě a na cyklus se rádi přijdou podívat. A potom tu byl dávný závazek Prahy, která dílo přijala se slibem umělci, že pro něj vybuduje samostatný budoár, jakousi obrazovou svatyni slovanského živlu v Praze.
Mucha chtěl skrze svůj cyklus přenést energii slovanského ducha na budoucí generaci. Jako věřící i praktikující spiritista si vážil přesvědčovací moci světla a jeho temného kontrastu, ať už stojí samy proti sobě nebo se odrážejí ve hrách odstínů barev, nesoucích opět symbolickou hodnotu. Řada obrazů v cyklu ale
mluví příliš zdaleka, aby mohly intenzivně zasvítit i dnes, většina známějších výjevů se koncentruje do doby husitství a těsně po něm (od Husa k Jiřímu z Poděbrad je šest obrazů). Jedno z nejsilnějších pláten Epopeje, Kapka naděje, připomínající některé symbolistní obrazy Williama Blakea, vyjevuje tíživou chvíli Jana Amose Komenského, který z mlžného oparu nepřízně dějin hledá cestu do jasnější, všelidské budoucnosti.
Zasněnost, snivost tohoto obrazu (a vlastně i celé Epopeje) jako by vyjadřovala typicky lyrický vztah Čechů k vlastním dějinám. Ten vztah se v současnosti projevuje v boji o podobu české demokracie, jenž se dokonce stává „bojem o duši národa“. Mucha představuje patos velikosti a vznešenosti, který je dnes spíše unikáním před realitou než jejím prosvěcováním a nadějeplným otvíráním do budoucna. Zjevně i proto, aby Mucha mluvil a skutečně „svítil“, jak si autor přál, by stálo za to cyklus konfrontovat se současností přímo a inspirativně, aby se otevřel a rozmluvil i pro ty, které tyto paprsky z dávné mytické minulosti
nemohou zasáhnout.
Ideálním adeptem se jeví Apoteóza Jiřího Davida, dekonstruktivní rozhovor s Muchou, který pracuje s posledním všezahrnujícím obrazem Muchovy Epopeje. David navrací Apotheosu z dějin slovanstva do současnosti. Jeho koncepce je vnějškově prostá, i když vnitřně komplikovaná. Umělec k černobílé reprodukci Muchova obrazu postavil obrovské zrcadlo, takže divák musí vstoupit do mezery mezi oběma, aby vůbec viděl. Je nucen k zrcadlení, k reflexi (reflecto, odrážet, ohýbat) a k přemýšlení, ke spekulaci (speculum, zrcadlo), přičemž se stává součástí obrazu. Divák vstupuje do obrazu (do dějin Slovanů), tak jako Davidovy doplňky do Muchova plátna, přidávající libůstky umělcovy psýché: kovový kruh a přetržená pouta na postavě Slávy, odkazy na Beuyse či Tarkovského, zahalená hlava teroristy, lysohlávkové (h)aluze a další souvislosti.
Tvůrcem není už umělec, nýbrž divák, který rekonstruuje Davidem dekonstruovaný národní symbol podle toho, co má sám v hlavě a jak všechny souvislosti cítí. Apoteóza zve k meditaci na národní téma. Lze si při ní uvědomit, jak vzdálené jsou všechny ty národní postavy a symboliky; jak jejich významy kloužou po hranách času a individuální životní zkušenosti; jak se na sebe dívat upřeně do zrcadla dokáže málokdo (chycení diváka do obrazu a zrcadla je „past“ − centrum Davidova konceptu, možná i srdce konceptuálního umění vůbec). Natožpak dívat se na něco tak těkavého, jako je národ.  A tak se do pasti dostává i autor díla, protože po spekulativní dekonstrukci národních mýtů v sobě se divák nutně zeptá: A jak může David dekonstruovat něco, co není symbolem, dokonce nikdy ani symbolem nebylo, protože se to dávno rozpadlo do toku odkazů a narážek a podprahových, všelijak zneužitých souvislostí?
Když si ale s Davidovou sebereflexivní Apoteózou v hlavě začnete rozkládat, a znovu tak rozebírat a sestavovat svět Muchova slovanského mýtu, může po této práci zůstat opět poměrně očišťující a silný zážitek. A o to možná v moderních galeriích více či méně jde.
Ať už si tedy o Muchově Epopeji myslíme cokoliv, ať už ji umělecky vyzdvihujeme, nebo ji obrazně posíláme z falešného národního piedestalu do stoupy dějin, vždy je tu šance zachránit její hodnotu a smysl pro budoucí generace otevřeným a klidně podrývavým, ironickým rozhovorem se současností. Není to neúcta k umělci, nýbrž jeho vyznamenání. Ještě nám stojí za to, abychom s ním mluvili, abychom ho v sobě objevovali. Příklad Davidovy dekonstrukce Apoteózy, vystavené poprvé v roce 2015 v české sekci výtvarného bienále v Benátkách a o rok později ve Veletržním paláci, paralelně s Muchovou Epopejí, je jen jednou z možností, jak takový užitečný a inspirativní rozhovor začít. Jistě by se k němu vstřícně časem přidali další umělci. Muchovu Slovanskou epopej vystavit snad tedy ano, ale prosím, problematicky – ne jako národní relikvii!

Petr Fischer je vzděláním filozof, což se dlouhodobě promítá do jeho publicistické a scenáristické práce. Po dva roky (2016–2018) vedl stanici veřejnoprávního rádia Český rozhlas Vltava.

DVA ŽIVOTY
Magdalena Juříková

Slovanská epopej má dva životy: oficiální a neoficiální. Ten oficiální je determinovaný opakovanými pokusy o její trvalé umístění. V minulosti narážela nejprve na odmítnutí soudobou uměleckou scénou avantgardního ražení, později na válečnou éru a do roku 1989 na různá stádia kulturní politiky komunistického režimu. Od roku 1990 pak na krátká, rychle po sobě jdoucí volební období pražských politických reprezentací.
Neoficiální život epopeje je také zmítán kontroverzemi: dílo je předmětem buď až nekritického vzývání, či poněkud hysterického opovržení.
Proč se po roce 1989 neodehrála (konečně už svobodná, neideologická) debata, která by vedla k širší reflexi Epopeje? Nebyla dost dobře možná, protože dílo dlelo v zapomenutí v Moravském Krumlově. A krátká epizoda ve Veletržním paláci zřejmě nezavdala dostatečnou příčinu k takové analýze.
Nadšení cizinců, přicházejících zhlédnout Epopej zejména z Asie, má kořeny zcela jistě v odlišném kulturním zázemí, kdy monumentalita díla hraje roli patrně nejdůležitější. Nicméně snaha proniknout do jeho obsahu je ve srovnání s českým prostředím překvapivě důsledná. Narážím na televizní anketu z našich ulic, kdy diváci shlédnuvše Epopej nedokázali popsat, co cyklus zobrazuje, kdežto v Tokiu diváci s nadšením naslouchali i několikahodinovým přednáškám přibližujícím události kulturně i geograficky vzdálené. Slovani a jejich historie v našem prostředí zjevně nerezonují, kdežto u cizinců pozorujeme přirozenou touhu pochopit události, které Mucha ve svých plátnech s takovým nasazením interpretuje.
Celkové naladění naší společnosti je rovněž málo nakloněno patosu: avšak Mucha (po zkušenosti s divadlem) jej nasazuje s přirozeností a potřebou sobě vlastní u mnoha z témat, jež si po pečlivém studiu a konzultacích s historiky zvolil. Svůj sisyfovský úkol uzavřel téměř padesát let poté, co Smetana zkomponoval Mou vlast, ke které hodlal vytvořit výtvarný pandán.
V roce 1927 se však Alfons Mucha a Slované ocitli ve zcela odlišné realitě, než ze které jeho úsilí vzešlo. Všechny tyto souvislosti se do „rodného listu“ díla vepsaly s takovou intenzitou, že se mu u nás dodnes příliš nedaří. Hledejme porozumění alespoň skrze odvahu zralého muže opustit zaběhlý způsob života, zůstat silným a nepochybovat o svém cíli celých sedmnáct let. Hledejme je skrze jeho vynikající malířské řemeslo, vytříbený smysl pro inscenování děje, neuvěřitelnou snahu vyhovět historickým a lokálním odlišnostem jednotlivých příběhů, jež jsou vykoupeny nekonečnými hodinami studia pramenů, četnými cestami za konkrétními lokalitami a gigantickou šíří kresebné přípravy každého detailu, pohybu ruky i výrazů tváří.

Magdalena Juříková je ředitelkou Galerie hlavního města Prahy.

CO S NÍ
Marek Pokorný

Ze zatajovaného, až proskribovaného uměleckého díla s komplikovanou historií vzniku a táhnoucími se spory o přijetí či nepřijetí do kánonu českého výtvarného umění se Muchova Slovanská epopej stala v posledním dvacetiletí především atrakcí. Udivuje svým rozsahem, rozměry a počty návštěvníku, které přitahuje či může přitáhnout. Výtěžnost násobí rovněž vedlejší produkty využívající zvýšený zájem o animaci všeho, co je po ruce a čemu se už autor nemůže bránit. Slovanská epopej je zároveň jakousi symbolickou kořistí, o niž se vede soudní spor mezi hlavním městem, jemuž byla původně věnována, a umělcovými dědici. Ti mají za to, že Praha nedostála svému závazku, jenž podmiňoval tento dar, tedy vybudování důstojného zázemí pro uchování a vystavení. Je také předmětem sporů týkajících se toho, zda ji lze nechat putovat po světových destinacích, anebo ji do vyřešení současných potíží s vystavením v Praze umístit tam, kde o ni vždycky stáli – na zámek v Moravském Krumlově. Osud cyklu dokončeného v roce 1929 je sám o sobě epopejí.
Jak upozorňuje ve své eseji Miroslav Petříček, Muchovo opus magnum je zejména otázkou po čase uměleckého díla. V okamžiku svého dokončení se nutně jevila jako dobře míněný, ale nepatřičný relikt něčeho, co už je dávno pryč. Je však také možné, že dlouhé 19. století skončilo teprve vystavením Slovanské epopeje ve funkcionalistickém Veletržním paláci v roce 1929… Jako individuální výkon je Slovanská epopej obdivuhodná, jako doklad uměleckého vývoje problematická a jako ideograf zpožděná. Přesto je to velké umělecké dílo, v němž se jakoby komprimované nacházejí některé z klíčových otázek po povaze umění, jeho společenské funkci, vztahu mezi dějinami a ideologií, identitou, konstrukcí významu a vyznění prostřednictvím výpustek, otázek vztahu řemesla a dovedností k umělecké hodnotě, ale také tázání po oscilaci uměleckého díla mezi uměleckým, kulturním a společenským faktem a (abychom zůstali u Mukařovského) mezi záměrností a nezáměrností.
V těchto souřadnicích se mi zdá, že se současná debata stále vede především o vedlejších aspektech Slovanské epopeje. Jestliže hlavní město v posledních letech hledalo s pomocí expertních skupin především lokalitu pro definitivní umístění a splnilo tak umělcovu podmínku, jaksi zapomnělo na to podstatné – k čemu dar využít. Zatím se zdá, že hlavní motivací je udržet dílo v rukou hlavního města a veřejnosti i turistům nabídnout atrakci na místě, které přispěje k rozvoji města. Jako vedlejší efekt se dostaví poněkud pokrytecké uspokojení z toho, že jsme postavili pomník světově uznávanému tvůrci. A politická reprezentace slavnostně přestřihne pásku.
Epopej samotná si však zaslouží nejen důstojné místo, kde je vystavena, ale zejména kritickou pozornost a práci na její interpretaci v souvislostech historických, uměleckohistorických, ideových a kulturních. To tedy znamená, že debata se má vést nejen o klimatických a bezpečnostních podmínkách jejího vystavení,
respektive o nejlepší dostupnosti místa, kde zázemí vznikne, ale především o takovém institucionálním půdorysu péče o ni, který ji dokáže zprostředkovávat v souvislostech především jako umělecký a kulturní fakt nabízející různé interpretace a různé typy zkušeností. To je také jediný důvod, proč se o Slovanské
epopeji a její budoucnosti vůbec bavit. Paradoxně je to právě Muchova Slovanská epopej, která má obrovský potenciál pro využívání současných metod muzejní práce orientované nikoli na konzumenty, ale na veřejnost. Kdy začneme?
P. S.: Po navrácení Slovanské epopeje do Prahy, tedy v letech 2012 a 2013, stál Moravský Krumlov před rozhodnutím, čím nahradit jediný opravdový magnet zdejšího turistického ruchu. Na jedné straně šlo o budoucnost zámku jako prvořadé historické památky v nedobrém stavu a soukromém vlastnictví, na straně druhé o samotnou nabídku, kvůli níž se budou do města lidé vracet a která zároveň uspokojí potřeby místních komunit. V té chvíli se mi zdálo téměř jisté, že Slovanskou epopej do Moravského Krumlova už znovu nikdo nedostane. V rámci ideového projektu pro budoucí využití zámku a zámecké zahrady, na němž jsem pracoval v roce 2013, se navíc počítalo s využitím Rytířského sálu pro pořádání koncertů a společenský život města. Tlumil jsem tehdy skepticky touhu představitelů města po návratu Muchova díla, avšak vzpomínka na ni byla tak živá, že jsem se jí pokusil vyjít vstříc: pokud nemůže mít Moravský Krumlov samotnou Slovanskou epopej, nechá si vytvořit vlastní. Na místě, kam za originálem mířily davy, tak měla vzniknout největší nástěnná kresba v Evropě z dílny Davida Böhma a Jiřího Franty, která by byla jakýmsi komentářem ke Slovanské epopeji samotné i jejím osudům. Umělci sice připravili základní koncepci, ale k vlastní realizaci nedošlo. Škoda. Pokud se nyní, zdá se, daří na plánovaných pět let Slovanskou epopej do Moravského Krumlova vrátit, mohlo letos dojít k pěknému setkání.

Marek Pokorný je kritik, publicista a kurátor. V současnosti je ředitelem městské galerie pro současné umění PLATO v Ostravě. V letech 2005 a 2013 byl kurátorem česko-slovenského pavilonu v Benátkách. V letech 2004 až 2012 vedl Moravskou galerii v Brně a Bienále Brno, mezinárodní přehlídku grafického designu. V letech 2002 až 2004 byl hlavním kurátorem Domu pánů z Kunštátu Domu umění města Brna. V roce 1995 založil časopis Detail, který redigoval do roku 2000. Kromě jiného se zabývá kulturní politikou a reflexí role kulturních institucí ve společnosti.

Johana Havelková: Pozdější život reklamy

Reklama i poezie užívají tutéž slovní zásobu: může se tedy odehrát proměna prvního v druhé? Výstava Jolany Havelkové J H ve venkovní Galerii Vltavská od dubna do června na první pohled připomínala řadu reklamních billboardů. Básně z dálnice jsou sebranými stovkami sloganů a claimů, které autorka zapisovala přes deset let, v období „ohraničeném dvěma krizemi”. Expozice intervenčního rázu, která je součástí programu Umění pro město, po dva měsíce vzbuzuje reakce kolemjdoucích. Je to dosud největší výstava Jolany Havelkové ve veřejném prostoru.

Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát
Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát

Q          Kde má počátek cyklus Básně z dálnice?

J H       Za důvodem, proč jsem si sloganů začala všímat, stojí heslo, které jsem objevila u silnice z Kolína do Prahy. Znělo: „Karma vás vítá“. Nepředstavila jsem si karmu jako výrobce topidel, ale jako vtipnou poznámku k mému tehdejšímu statu quo. Sledovala jsem pak další slogany umístěné na dálničních billboardech. Bavil mě jejich hravý a tvůrčí potenciál. Uvědomila jsem si, že absencí předmětu reklamy texty začnou fungovat jinak – stává se z nich vizuální poezie. Od počátku jsem hesla chtěla nějak posunout dál – nechat je například zhudebnit, ztvárnit je pantomimicky, později jsem vsadila na přednes a mluvené slovo.

Q          Od kdy je sbíráte a jaké slogany jste si vybírala?

J H       Celá sbírka „básní“ vlastně vznikala v období ohraničeném dvěma krizemi – finanční a tou současnou, pandemickou. Claimy jsem začala zaznamenávat v roce 2008 při svých cestách Českou republikou. Zapisovala jsem si především ty, v nichž není uveden konkrétní produkt. Některá hesla si nešlo nepoznamenat i přesto, že je jasné, ke kterému výrobku či činnosti míří. Byly natolik nosné, že jsem v závěrečné selekci pro výstavu některé nechala. Slogany tedy tvoří vizuální i obsahovou stránku projektu. Společně se zvýrazněnými sděleními (mezi jinými: „Buďte tam, kde to má smysl“, „Síla má mnoho podob“) rastrují samotnou plochu billboardu. Staly se také podkladem pro přednes básní.

Q          Co vás na sloganech nejvíc zajímá? Obsahují Básně z dálnice taky určitou kritickou vrstvu?

J H       Především jsem chtěla upozornit na texty, které nás obklopují, abychom se zamysleli, jakým způsobem nás motivují, ovlivňují a jestli to tak chceme. Bylo by přínosné detailněji sledovat vývoj textů, jejich proměnu v čase, taktiku a jejich obsah – pro takový výzkum bych si ráda někdy udělala čas. Přemýšlela jsem také o tom, jak billboardy dotvářejí městskou i otevřenou krajinu, ve které působí dost rušivě. Původní claimy patří k nejrozměrnějším sdělením ve veřejném prostoru – v reakci na toto zjištění jsem písmo zmenšila do plynoucího toku slov. Vizuálně by měly připomínat spíš text v knize.

Q          Cítíte vliv reklamy na svůj život? Pronikají slogany do vašeho života, nebo jste vůči nim imunní?

J H       Celý projekt způsobil, že jsem se hesly zabývala víc, než bych v běžném životě připustila. Reklamu využívají především obchodní společnosti, ale i neziskovky, profesní či sociální organizace. Takže je třeba rozlišovat, o jakou propagaci či zviditelnění jde. Za banálními frázemi, strohými konstatováními, zábavnými návody či důležitými sděleními stojí mnohdy lidé, kteří si s texty musí lámat hlavu, protože potřebují zaujmout, poradit, jasně a stručně informovat nebo i pobavit. Dobře postavený slogan v rámci nějaké sociální podpory může i pomoci. Některé výrazy zase nadužíváním ztratily životnost a obsah.  Nemohu tvrdit, že na mě slogany vliv nemají, ale asi jiný, než by měly mít. Spíše se jimi bavím, případně okamžitě přepínám, pokud mi nějak začnou vadit.

Q          Panely jsou umístěny u východu ze stanice metra Vltavská. Stejnojmenná galerie je venkovní, lidé se mohou k panelům přiblížit, číst zblízka, sednout si k obrazu a vlastně ho pro kolemjdoucí mimoděk dotvořit. Jak pro vás funguje tohle umístění?

J H       Architektura prostoru na Vltavské společně s graffiti tvoří pro Básně z dálnice skvělé prostředí. Slogany se navrátily do veřejného místa. Pro mě je také důležité propojení různorodých forem textů (graffiti, nečitelné čmáranice a reklamní jazyk v minimalistické úpravě). A pak – prostor na Vltavské je poměrně těžký, neútulný; působí jako jeviště, které přímo vybízí k pozorování situačních představení. Dennodenně se před plakáty nějaké odehrávají, dostávám od známých fotografie a sama se na Vltavskou občas zajedu podívat. Byla jsem překvapena, kolik lidí tímto místem prochází a jak různorodé publikum se k místu pojí. Hned na začátku jsme se s kurátorkou Terezou Novákovou a grafičkou Beatou Šafkovou rozhodly pro jemnou grafiku. Jsem zvědavá, zda tahle podoba bannerů bude spíše vybízet k jejich dotvoření, či naopak vzbudí respekt.

Q          Berete Básně z dálnice jako součást tendencí a linií, které procházejí vaším dílem dlouhodobě?

J H       Asi nejblíže k Básním z dálnice má soubor Citlivá data, který se zabývá hranicemi mezi soukromým a veřejným. Mapovala jsem kamerový systém jedné společnosti a s apropriovanými daty následně pracovala. V Praze byl cyklus vystavený v Ateliéru Josefa Sudka.

Q          A co se týká práce s textem?

J H       Tak například v triptychu Volání do lesa jsem na fotografie horizontů lesů zaznamenávala situace, které se vztahovaly k několika mým důležitým životním obdobím. Písmo zde funguje také jako kresba, pokrývá značnou část obrazu. Ve spolupráci s muzikantkou Lucií Vítkovou jsme přes zimu pracovaly po skypu na videu s názvem Slova. Předkládala jsem jí text a Lucie na něj reagovala hudbou, improvizací. Občas pracuji také ve svých fotografických kolážích s písmeny a číslicemi.

Q          Taky jste už dřív vytvářela akce, které nebyly určeny pro prezentaci v klasické galerii.

J H       Čas od času potřebuji ze své individuální cesty vyjít do veřejného prostoru, ráda například pracuji s lidmi v rámci sociálně-uměleckých projektů. Občas je taková akce jedinou možnou reakcí, jak se mohu k nějakému tématu vyjádřit. V devadesátých letech jsem tak pracovala poměrně často. Akce Sušení věcí se odehrála na společném dvoře několika domů. Pozvala jsem sousedy, abychom ve vnitrobloku společně uklidili. Našla jsem při tom spoustu zajímavostí, které jsem pak nafotografovala a v podobě velkoformátových fotografií vystavila na prádelní šnůře tamtéž. Kromě úklidu jsme společně nachystali vernisáž, a po letech soužití se tak vlastně více seznámili. Přirozeně se k nám přidali i náhodní diváci. V rámci fotografického festivalu Funkeho Kolín jsme výstav ve veřejném prostou nachystali poměrně dost – zde jsem ale vystupovala v roli kurátorky.

Q          Básně z dálnice mají i performanční a zvukovou část.

J H       Pro interpretaci básní jsem neváhala oslovit Davida Dvořáka a Tomáše Jeřábka, se kterými se známe spoustu let z kolínského divadla. Vybrané slogany figurují v sedmi nahrávkách Básní z dálnice, jakýchsi etudách s prvky humoru. Ty je možné si přehrát pomocí QR kódu přímo na Vltavské a také na webových stránkách www.basnezdalnice.cz. Živou rétorickou performanci přímo v prostoru galerie Vltavská jsme uskutečnili v květnu.

Co odnést z galerie

Sláva! Třetí číslo čtvrtletníku Qartal je prvním, které v Galerii hlavního města Prahy připravujeme s vědomím zpřístupněných výstav. Jedenáctého května se expozice mohly po řadě měsíců otevřít návštěvníkům, i když prozatím s omezenou kapacitou. Omezený maximální počet návštěvníků způsobuje občas frontu před vstupem do výstavní síně, u výstavy František Skála a jiné práce se to stalo realitou na řadu dnů. Pro čekající je to zkouška trpělivosti, ale taky to na pohled vypadá působivě: Kulturymilovná společnost vytváří fronty na umění! Jenže teprve až se časem ustálí rytmus post-pandemického života, uvidíme, kde zůstane zájem a jak silný.

Lidé kolem galerií by si pochopitelně přáli, aby návštěvníci pocítili, že jim setkání s uměním chyběla. Žádný racionální důvod to mít nemusí, stačí to vytušit. Stanout před originálními malbami, velkoformátovými zvětšeninami fotek, pocítit v Zámku Troja chlad Rónovy Pevnosti a teplo Ohně Jitky Svobodové: a cítit, že je to skutečné setkání, ne „informace o díle”, jakou může zprostředkovat sebelepší obsah na webu.

Je to zvláštní vztah: uvnitř galerie se odehraje prožitek, který si pak odnášíme s sebou ven: neděje se pak „umění” nakonec z nemalé části venku, když v nás pracuje? V tomto čísle Qartalu o tom uvažuje Petr Fischer. Výtvarník Jan Jedlička projezdil a prochodil řadu krajin, aby je reflektoval rozmanitými, jedinečně využívanými médii: včetně přímého louhování vlastních barevných pigmentů z hornin, které nakopal v Itálii, Irsku nebo Praze. Příroda zavlečená do galerie působí mnoha směry: rovnou nás trochu odmršťuje zpátky do terénu. Protože po setkání s Jedličkou se těžko bráníme úvaze: dokážeme taky takhle uvidět a docenit věčnou proměnu krajiny, mokřady a vysychání, stíny na povrchu a barvy skrytých vrstev?

Vstoupit do nitra galerie prostě občas znamená získat urgentní pozvání ven. Jiné projekty můžou být motivací k cestování za kulturou: V Moravském Krumlově je nově možno zhlédnout Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Monumentální dílo, jež je v majetku hlavního města, na sebe přivolalo už tolik sporů a názorů, že je někdy těžké za jejich nánosem spatřit samotnou Muchovu nepopiratelně mistrovskou malbu. Jak dnes vnímat Epopej, k čemu může inspirovat? Na tuto otázku odpovídá na následujících stranách šestice expertů: se sedmým, vrchním restaurátorem Epopeje Tomášem Bergerem, pořídil interview Petr Vizina.

Letní Qartal přináší speciální blok literárního čtení: původní texty od osobností výtvarné scény a také povídky a úvahy o obrazech a sochách. Všechny texty jsou původní: jsme vděční jejich autorkám a autorům, že je můžeme publikovat v premiéře. Stejně jako uměleckým dvojicím Lukáš Jasanský & Martin Polák a David Böhm & Jiří Franta: i oni svěřili tomuto číslu Qartalu materiály dosud nepublikované.

A poslední premiéra: Od června má GHMP novou šéfkurátorku: je jí Helena Musilová. Přečtěte si s ní rozhovor.

Přejeme inspirativní čtení!

Jiří Thýn: S fotografií se snažím pracovat, jako bych maloval

Díky covidové době si kurátorka s umělcem zvykli na komunikaci online. Při přípravě výstavy se po dlouhé měsíce vídali převážně na monitoru obrazovky. Výjimkou nebyl ani tento rozhovor, který vznikl přes email a WhatsApp. Přesto neztratil na vřelosti a překvapivých odpovědích: Nejspíš díky tomu, že se Jiří Thýn a Sandra Baborovská znají dvanáct let. A aktuální expozice přímo odkazuje k té, kterou spolu připravili právě před deseti roky.

Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6752 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6752 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6763, (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, barevná fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6763, (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, barevná fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6754 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, barevná fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6754 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, barevná fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6880 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6880 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm

Sandra Baborovská (*1982) působí jako kurátorka v Galerii hlavního města Prahy. Připravila tu přes dvacet výstav převážně současného umění. Krátce po svém nástupu vytvořila dlouhodobou expozici Po sametu. Spolupracovala také na koncepci cyklu Start Up pro začínající umělce a na posledních výstavách do (už neexistujícího výstavního prostoru) 2. patra Staroměstské radnice (Předobrazy, prostor, abstrakce). Předmětem jejího odborného zájmu je sochařství 19. a 20. století a současné umění. V roce 2020 kurátorovala v rámci programu Umění pro město projekt Light Underground, jehož pokračování nyní připravuje. Je absolventkou oboru dějiny umění na Universitě Karlově a na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Q          Ahoj, Jirko! Jak trávíš jarní dny?

J T       Jsme s dětmi „na samotě u lesa“. V sadu našeho kamaráda, sochaře Honzy Haubelta, máme starou cirkusovou maringotku, přestavěli jsme ji před lety na chatu a trávíme tu hodně času. Vznikla tady malá umělecká komunita přátel, kteří sem pravidelně jezdí.

Q          Když jsi zmínil Jana Haubelta, funguje ještě skupina Ládví, kterou jste ještě s Adélou Svobodovu a Tomášem Severou založili v roce 2005? J T Skupina Ládví už nefunguje. Uzavřeli jsme její činnost, když se nám nepodařilo prosadit vznik centra současného umění právě v lokalitě sídliště Ládví. Teď na podzim chystáme něco jako comeback, abychom podpořili malý nezávislý galerijní prostor, který se podařilo otevřít v prostorách bývalých potravin kolektivu okolo Alternativy II. Chápeme to ale jako jednorázovou akci.

Q          Čím jsi chtěl být jako dítě?

J T       Toho bylo opravdu hodně. Myslím, že každý věk s sebou nese nějaké představy o tom, čím chce člověk být. K fotografii jsem se dostal náhodou na střední škole. Vážně jsem uvažoval i nad dějinami umění a teologií. Okolnosti mě přivedly právě k fotografii.

Q          Poznali jsme se v roce 2009 při přípravě dlouhodobé expozice Po sametu v Domě U Zlatého prstenu. Vystavoval jsi tam tehdy fotogramy, kterým se věnuješ dodnes. Co tě na návratu k tomuto „manrayovskému“ principu zajímá?

J T       V případě fotogramů je to bezprostřednost. S fotogramy jsem začal pracovat v době, kdy jsem prožíval skepsi z inflace fotografických obrazů. V té době jsem neměl chuť a ani mnoho důvodů fotit. Řešil jsem to tím, že jsem začal budovat svůj vztah k fotografii od úplného začátku. Hledal jsem nové vyjadřovací možnosti a začal jsem experimentovat s fotogramy. Přišel jsem na techniku práce s osvitem fotografického papíru, umožňuje mně to používat světlo jako tužku. Není to tedy tak, jak to ve své době dělal Man Ray, který přikládal věci na papír a pak ho světlem exponoval. Fotografie je pro mě zásadní, ale i z jiných důvodů. Podstatný je pro mě právě její symbolický podtext. Pro vznik fotografického obrazu je zásadní vztah světla a času, který by měl být v harmonii. V některých pracích z té doby používám černobílý gradient, který vzniká postupným plynulým osvitem fotopapíru. Pro mě je to silně symbolický moment, odkazuje právě k plynutí času. Snažím se, aby každý krok v obraze měl svůj význam a nebyl jen redukovaný na estetickou funkci.

Q        Tento princip černobílého gradientu, černobílou fotografii kombinovanou s fotogramem, jsi použil v roce 2011 na naší výstavě Předobrazy, prostor, abstrakce v 2. patře Staroměstské radnice. Co tě na předobrazech děl sochařů/sochařek 20. století láká a jak se liší zmíněná výstava od aktuální, kterou v GHMP pořádáme letos?

J T       Nedá se říct, že bych se prací sochařů a sochařek inspiroval programově. V případě výstavy Předobrazy, prostor, abstrakce mě zajímal prostor a abstrakce právě v kontextu fotografického média. Odtud pramenila myšlenka pracovat s kubismem a Ottou Gutfreundem. Zájem o abstraktní umění mě pak inspiroval k formulování manifestu „nenarativní“ fotografie. Analytický přístup k fotografii a obrazu ve vztahu k tématu je v mé práci sice přítomný i dnes, ale v daleko uvolněnější formě. Snažím se s fotografií pracovat, jako kdybych maloval.

Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6822 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm
Jiří Thýn, prostorová morfologie No. A_B0A6822 (zdroj: H. Wichterlová, Portrét Vincence Makovského, 1928), 2021, černobílá fotografie, 100×140 cm

Q          Tvá aktuální výstava se jmenuje Mlčení, torzo, přítomnost. Můžeš nám přiblížit název a to, jak jsi při její přípravě uvažoval?

J T       V posledních letech se ve své práci soustředím na analýzu vzniku uměleckého díla. Je to spíš subjektivní sebedotazování. Zajímá mě ale vědomí jako takové a to, jak funguje v rámci tvůrčího procesu. Poprvé jsem to tematizoval v cyklu Vědomí jako základní předpoklad. V Mlčení, torzo, přítomnost hledám formy nového zobrazení, ovšem tradičními fotografickými postupy. Na rozdíl třeba od malby je ve fotografii bezprostřednost a možnost využití energie gesta značně omezená. Já se snažím pracovat tak, aby v obraze byla.

Q          Co tě nejvíc oslovuje na pracích Hany Wichterlové a jak jsi k ní došel? Je podle tebe „ženské“ sochařství něčím specifické? Připomeňme inspiraci tvorbou Aliny Szapocznikow nebo prostorovou plastikou Katarzyny Kobro.

J T       Je to dané citem. Vnímám podvědomě určité aspekty jejich práce, které jsou mi blízké. Neumím ale vysvětlit, proč to tak je. V případě Kobro a Szapocznikow to bylo prostřednictvím fotografické reprodukce v nějaké odborné publikaci. S prací Hany Wichterlové jsem se setkal až na výstavě věnované reprodukčním fotografiím Josefa Sudka. Pro mě to byl zážitek. Zpočátku jsem neměl tušení, že autory těch děl jsou ženy. To, kdo dílo vytvořil, nepovažuji v prvním kontaktu s ním za důležité. Autorství nevnímám pro význam díla jako podstatné. V širším kontextu mě ale autor samozřejmě zajímá. Pokud bych měl být konkrétnější, tak u Wichterlové mě zaujala vnitřní integrita těch plastik a to, jak jsou ukotvené a soustředěné. Z její práce, která není moc rozsáhlá, cítím určitý druh svébytného vizionářství, který je v mnoha ohledech nadčasový.

Q          Do budoucna bys rád přispěl uměleckou intervencí do ateliéru Hany Wichterlové, jak by měla vypadat? Podobně jako instalace v Domě fotografie? Můžeš prosím svůj záměr popsat? Do výstavních panelů zasahuješ rovněž autorsky…

J T       O prostorové intervenci do Domu fotografie uvažuji víc jako o autonomních objektech, které rozměry přizpůsobuji prostoru galerie. Podobně jako fotogramy nebo vystavené fotografie vznikají instalace vrstvením jednotlivých plánů a úhlů pohledového snímání. Na sádrokartonové stěny přenáším tvary vycházející z plastik Hany Wichterlové. Ty pak prořezávám a vrstvím na sebe. Vzniká tak autonomní plastika, která v sobě ale nese „DNA Wichterlové”, jakousi původní informaci z tvarů sochařčiných děl. V ateliéru Hany Wichterlové možná v budoucnu vznikne jedna prostorová instalace na analogickém principu.

Q          Baví tě práce učitele? Kde jsi všude učil? A jak vzpomínáš na fotografa Pavla Štechu?

J T       Jen v dobrém. Pavel Štecha byl otevřený člověk a typ pedagoga, svého druhu vzor. V průběhu studia jsem se poměrně brzy začal orientovat směrem k volnému umění. To bylo trochu mimo tehdejší rámec ateliéru, ten se profiloval víc jako užitný. Osobně učení vnímám především jako závazek a velkou zodpovědnost. Dnešní generace studentů je samozřejmě jiná, a to v mnoha ohledech. Po zkušenostech s působením na vyšší odborné Scholastice a na FAMU, kde jsem několik let vedl ateliér postkonceptuální fotografie, teď společně s Václavem Kopeckým vedeme ateliér užité fotografie na univerzitě v Ústí nad Labem. Je to skvělá nová zkušenost, která nám umožňuje uskutečňovat novou vizi a vést studenty k větší flexibilitě a mezioborové spolupráci. To by ale bylo na samostatný rozhovor.

Jiří Thýn (* 1977) vystudoval UMPRUM (Ateliér fotografie, prof. Pavel Štecha) a také absolvoval stáž na Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér malířství II / škola Vladimíra Skrepla). Má za sebou několik zahraničních stipendijních programů, například pobyt v Ateliéru fotografie na TAIK University v Helsinkách, PROGR v Bernu nebo FONCA v Mexico City. Svou fotografickou tvorbu často propojuje s instalací, malbou, textem a videem. Zabývá se jak samotným médiem fotografie a jeho přesahy, tak dalšími tématy jako je prostor a kompozice, a tradiční fotografické postupy propojuje se současným post-konceptuálním přístupem. Tematizuje a zkoumá i různé fotografické techniky, například fotogramy. Působil jako vedoucí Ateliéru postkonceptuální fotografie na pražské FAMU, nyní vyučuje na Scholastice a na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Je zastupován galerií hunt kastner. Ve finále Ceny Jindřicha Chalupeckého byl v letech 2011 a 2012.

Mezinárodní rada muzeí ICOM jako autorita pro muzejní etiku

První číslo Qartalu přineslo v rubrice Téma Q rozsáhlý text Marka Pokorného Dlouhá cesta k etickému kodexu s podtitulem Berou česká muzea a galerie svou společenskou odpovědnost vážně? Po třech reakcích na text z významných českých galerií v druhém čísle nyní pokračujeme v tématu dalším příspěvkem. Martina Lehmannová, výkonná ředitelka Českého výboru ICOM, má čtrnáctiletou zkušenost práce v ICOM, tedy Mezinárodní radě muzeí. Právě z této perspektivy nabízí pohled na téma etického kodexu a budoucnosti muzejních institucí. Generální konference ICOM se uskuteční v Praze v roce 2022.

Morální imperativ

Muzejní pracovníci musí jít příkladem, zachovávat principy etické, morální, přistupovat k tomu, co děláme, poctivě a se ctí. Nejde jen o to, kolik připravíme výstav, napíšeme katalogů, zrestaurujeme děl ze sbírek a jestli vykonáme tisíc dalších činností. Důležité je, jak ke své práci přistupujeme. Práce muzejního pracovníka je náročná, ale také prestižní. Muzea jsou jedním z důležitých médií utvářejících pohled na minulost i současnost a skrze ně také na budoucnost. Oproti novinám, televizi a internetu mají muzea velkou výhodu v trojrozměrné matérii předmětů, které sbírají, ošetřují, interpretují a představují veřejnosti. Muzejní pracovníci mají obrovský vliv na společnost. S touto mocí je spojena i zodpovědnost. Vzhledem k různým okolnostem, především špatnému financování, pochybujeme o některých krocích a jsme nuceni dělat různé kompromisy. Morální integrita pro nás ale musí být nejdůležitější.

Etický kodex ICOM

Diskuse o nutnosti vytvoření etického kodexu pro muzejní pracovníky byla zahájena v sedmdesátých letech, v době, kdy v čele světového ICOMu stál československý muzejník Jan Jelínek. Etický kodex byl přijat v roce 1986 jako oficiální dokument ICOM. Je referenčním nástrojem pro muzea a jejich pracovníky, který stanoví minimální normy chování a profesionálního jednání. Členstvím v ICOM se každý člen zavazuje k dodržování tohoto kodexu. Etický kodex má dobře propracovanou strukturu a jako základní dokument slouží velmi dobře. Není a nikdy to ani nebude návod, jak se chovat. Nejde o dokument závazný, jeho zásady nejsou právně vymahatelné. Záleží jen na nás samých a našem vnitřním přístupu k věci.

Česká situace

Pracovníci muzeí a galerií v České republice vnímají debatu o etice muzejní práce jako důležitou a intenzita této debaty se v poslední době zvýšila. V roce 2013 Český výbor ICOM, jako první z národních výborů, nechal přeložit do češtiny ICOM Etický kodex pro přírodovědná muzea. V roce 2014 pak vydal speciální publikaci tří etických kodexů: Etický kodex ICOM, Etický kodex ICOM pro přírodovědná muzea a Dokument o profesi konzervátora-restaurátora, který vznikl v roce 2011 z iniciativy českých muzejních pracovníků a konzervátorů-restaurátorů při Asociaci muzeí a galerií České republiky. Publikace tří etických dokumentů byla provázena teoretickými texty tehdejších národních i mezinárodních autorit: Martina Schärera, předsedy stálého výboru pro muzejní etiku ICOM ETHCOM, Erica Dorfmana, předsedy mezinárodního výboru pro přírodovědná muzea ICOM NATHIST, Martiny Lehmannové, předsedkyně Českého výboru ICOM, Iva Štěpánka, předsedy Komise konzervátorů-restaurátorů Asociace muzeí a galerií ČR a tehdejšího člena předsednictva ČV ICOM a také Pavla Hlubučka, ředitele Odboru muzeí a galerií Ministerstva kultury. V listopadu 2019 se uskutečnil muzeologický seminář Muzeum a etika pořádaný Masarykovým muzeem v Hodoníně ve spolupráci s Asociací muzeí a galerií ČR. Čilá je debata o etice muzejní práce mezi mladými muzejníky, především na webu Artalk.cz, v níž se odrážejí aktuální globální témata.

Odpovědnost

Celým textem Etického kodexu ICOM se jako červená nit prolíná důležitá hodnota, kterou je odpovědnost. Málokteré instituce na světě se musí naučit vyrovnávat s tak obrovskou mírou odpovědnosti jako právě muzea. Muzea mají odpovědnost vůči přírodnímu a kulturnímu dědictví, hmotnému i nehmotnému. Veledůležitá je společenská odpovědnost vůči návštěvníkům, ale také vůči těm, kteří do muzea nemusí za celý svůj život vkročit. Muzea sbírají doklady o společnosti jako celku, nehledě na jejich aktuální klienty, sponzory, zřizovatele. To vytváří veliký tlak zejména na veřejné instituce, které si nejlépe musí uvědomovat, co je to veřejný zájem, a nepřekračovat hranici směrem k jednostranné podpoře zájmů soukromých nebo politických. Jednoznačně neetické je, když státem zřizovaná instituce poskytne prostor pro prezentaci subjektu, který možná je populární, ale je také pověstný svým problematickým vztahem k odvádění daní do veřejných rozpočtů. Vrcholně nevhodným příkladem v tomto směru byla akce Louvre + Airbnb 2019, kdy Louvre poskytl výherci loterie Airbnb možnost strávit noc v Louvru, včetně večeře před Monou Lisou a postele pod Pyramidou. Muzea prostě musí zvažovat zdroje, ze kterých pocházejí jejich peníze. Vedle firem, které plundrují veřejné rozpočty, to mohou být firmy, které plundrují přírodní dědictví. Pro ICOM je naprosto nepřípustné, aby se muzea jakkoli podílela na obchodu s kulturním a přírodním dědictvím. Pracovníci aukčních domů se nemohou stát členy ICOM. Je naprosto nepřípustné, aby se pracovníci muzeí podíleli na utváření trhu s uměním, ať už legálním, nebo nedej bože nelegálním. To, že někteří muzejní zaměstnanci se mohou uchýlit k tomu, že na černém trhu rozprodávají sbírky, je ukázkou totálního selhání systému. Problematika nezákonného obchodu s předměty kulturní hodnoty, ilegální archeologické vykopávky, devastace předmětů kulturní hodnoty představují nemalou část agendy ICOM ETHCOM.

Muzea mají také odpovědnost směrem dovnitř institucí – ke svým zaměstnancům, spolupracovníkům. Musí jim poskytnout v maximálně možné míře kvalitní zázemí pro jejich práci. Na druhou stranu i zaměstnanci jsou povinováni loajalitou vůči své instituci a jejímu vedení.

Muzea jsou také odpovědná za předávání informací a vědomostí o sbírkách v jejich péči. Odpovídají za intelektuální rozvoj společnosti, přispívají k poznání a porozumění. Jsou nejdemokratičtějšími vzdělávacími institucemi na světě – otevřené všem bez rozdílu a přístupné na základě chtění a svobodného rozhodnutí každého jedince. Jsou platformami pro kritickou diskusi a měla by být schopna ji i moderovat. Úkolem muzeí je kontextualizovat a vysvětlovat. Musí být schopna postavit se kriticky i k vlastním sbírkám či reprezentantům. Co bylo v minulosti považováno za příkladné, se tak už dnes jevit nemusí. Každý sbírkový předmět ale byl přijat do sbírek nejen aby dokumentoval, ale také aby vysvětloval. Toto si musíme uvědomovat při všech debatách o problematických tématech z naší minulosti, ať už se bavíme o Napoleonovi, druhé světové válce, otrokářství nebo kolonialismu. Není možné, aby muzea před některými tématy zavírala oči. Pokud muzea pochopí tuto svou pozici, stanou se nenahraditelnou součástí boje v informační válce, která naši společnost plíživě dostihla a pronikla úplně všude. Muzea mohou přispívat k vyvažování záplavy dezinformací, hoaxů a trolení na internetu. Mají k tomu nejlepší předpoklady, mohou se opírat o výpovědní hodnoty sbírkových předmětů, jejich faktickou autenticitu, zároveň mají dlouholetou praxi v komunikaci s veřejností, která je považuje za důvěryhodné instituce, dokážou nabídnout kritický pohled na naši minulost i přítomnost. Takové pozice ale mohou dosáhnout jen v tom případě, že si uchovají svou morální a etickou integritu.

Praha je laboratoř

Novou šéfkurátorkou Galerie hlavního města Prahy je od června historička umění Helena Musilová. Do metropolitní galerie přichází po zkušenostech z Národní galerie a Musea Kampa.

P K          Co bylo vaší vůbec první kurátorskou prací?

H M        Výstava Jana Kratochvíla Je cosi sladkého ve zpěvnosti našich dnů. Bylo to v Muzeu umění Olomouc v roce 1998. Ta výstava nejspíš předurčila, co mě pak zajímalo později a zajímá dodnes: přibližovat veřejnosti pozapomenuté a neobjevené autory. Kratochvíl zazářil v polovině šedesátých let, kdy vstoupil na scénu s úžasnými figurativními díly, a pak jakoby zapadl. Když se podíváte na loňskou výstavu Jana Wojnara, třineckého konceptualisty, kterou jsem připravila v Museu Kampa, zjistíte, že je to pokračování téže linie: pozornost věnovaná vysoce kvalitním autorům, kteří nežili v pravý čas ve správném uměleckém centru, nebo se střetli s politickým filtrem doby.

P K         A co je vaše zatím poslední kurátorská práce?

H M        Dvanáctého června byla v Litomyšli otevřena výstava Eva Kmentová – Olbram Zoubek: Lidská důstojnost. Byla to samozřejmě výzva: Zoubek má pověst danou zejména tvorbou v devadesátých letech a ze sochařského díla Evy Kmentové je známých jen pár děl. Na výstavě je reprezentujeme z úhlu pohledu, který návštěvníkům může přinést určitá překvapení. Jen občas se mi stává, že nainstalovanou výstavu poprvé v celku projdu a pocítím silnou vlnu emoce, vlastně husí kůži: stalo se mi to u projektu Anatomie skoku do prázdna: Rok 1968 a umění v Československu a letos znova v Litomyšli.

P K          V Národní galerii jste pracovala v letech 2004-2015. Jaká zkušenost odsud se vám bude hodit pro práci v GHMP?

H M         Všechny! Nutnost připravovat koncepční galerijní program. Komunikace s lidmi uvnitř galerie, ale i navenek, spolupráce s institucemi. Nutost uvědomit si situaci tady a teď, vnímat návštěvníky, konkrétní prostory. Organizace, správa sbírek, všechno, co je třeba k naplnění muzejního zákona 122: to se člověku při práci pro velkou instituci dostane do krve. V metropolitní galerii k tomu ještě doufám v hledání témat spjatých s Prahou jako historicky silným uměleckým centrem. Ráda se vztahuji k myšlence Piotra Piotrowského: existuje umění významných center, která spolu v určité době komunikují. Praha je neuvěřitelná laboratoř a ráda ji vnímám jako lokální centrum – to není pejorativní, to je vědomí důležité odlišnosti od Vídně, ale třeba Brna nebo Bratislavy.

P K          A jak vztáhnout ke GHMP vaši zkušenost z nadačního Musea Kampa?

H M        Díky Kampě jsem si uvědomila možnosti Prahy: specifický návštěvnický potenciál. Menší kolektiv Musea Kampa mě myslím naučil i pracovní efektivnosti: zmapovat možnosti a získat z nich co nejvíc. A taky operativnosti: člověk občas musí reagovat pružně, rychle, třeba i s pomocí neformálního uvažování. Menší instituce to umožňují a trénují vás v tom víc než instituční molochy.

P K          Vstupujete tedy do kurátorského vedení Galerie hlavního města Prahy. V čem je specifická a speciální?

H M        V Praze je městská galerie jen jedna. Má prostory, s nimiž lze skvěle pracovat. GHMP má potenciál ke svému rozvoji: dokonce tu cestu pokládám za dobře viditelnou, ať už jde o výstavní projekty, nebo o vědu a výzkum. Má velmi dobrou historii, občas se k ní může vztahovat. Praha je pro historii i současnost umění neuvěřitelné téma. A podceňovat by se neměla sbírka GHMP, do jejíhož budování se promítaly různé politické koncepty. I to se dá vytěžit jako příběh. Marná sláva, kdo druhý má kolekci uměleckých děl na téma výstavby metra?

P K          Jaké jsou nyní vaše první kroky v galerii?

H M        Mám radost, že s kolegy ze všech oborů se začínáme scházet nad možnostmi programu, do nichž se promítnou plány a profesní zaměření mých kolegů i vize vedení galerie. Programu, který se odrazí jak v návštěvnosti, tak v profesním růstu nás všech. Je pro to dobrá doba: pandemie nám dopřála trochu času reflektovat, kde se nacházíme, a kam dál.

P K          Na závěr: Je v Česku rozdíl mezi zkušeností kurátorky a kurátora?

H M        Měla jsem zřejmě štěstí: Nepocítila jsem ho.

Helena Musilová vystudovala dějiny umění a historii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, působila jako kurátorka v Muzeu umění Olomouc a v Národní galerii Praha, přednášela na Katedře fotografie FAMU v Praze a na Semináři dějin umění FF MU Brno. Do května letošního roku pracovala jako hlavní kurátorka v Museu Kampa v Praze.

Nejistá sezóna: Hledání stability pohledem dovnitř

Události posledního roku a s nimi související změna životního tempa přiměly velkou část společnosti nahlížet věci s odstupem, v novém světle. I kurátorky a kurátoři GHMP se proto rozhodli zamířit do galerijních sbírek současné české plastiky a znovuobjevit díla, ve kterých témata nejistoty nebo úzkosti nabývají nových významů. Výsledný výběr ukazuje, jak různou podobu na sebe mohou pocity nestability nebo ohrožení vzít a – jak dokládají i následující výpovědi umělkyň a umělců – v čem můžou být dokonce obohacující.

Stanislav Kolíbal, Vratká poloha, 1968, kov, 119×115×10 cm
Stanislav Kolíbal, Vratká poloha, 1968, kov, 119×115×10 cm
Karel Malich, Proudící energie ve slyšitelném prostoru, 1984, pastel na papíře, 100,2×73,5 cm
Karel Malich, Proudící energie ve slyšitelném prostoru, 1984, pastel na papíře, 100,2×73,5 cm
Karel Nepraš, Přepadení králíkárny, 1968–70, kombinovaná technika, 180×248×70 cm
Karel Nepraš, Přepadení králíkárny, 1968–70, kombinovaná technika, 180×248×70 cm
Matěj Smetana, Návod 4 Západ slunce, 2009, video, délka 7:30 min
Matěj Smetana, Návod 4 Západ slunce, 2009, video, délka 7:30 min
Karel Malich, Za stolem, 1983–1984, pastel na papíře, 100,3×73,5 cm
Karel Malich, Za stolem, 1983–1984, pastel na papíře, 100,3×73,5 cm

Tereza Butková je publicistka. Od roku 2018 přispívá do Salonu Práva. Je součástí tvůrčího týmu podcastu Vysílač
v rámci festivalu Žižkovská noc. Externě pracuje pro server iROZHLAS.cz.

Ačkoliv se s přicházejícím létem život postupně dostává do normálu, plány do budoucna zůstávají nejasné, pro kulturu obzvlášť. Nejistá sezóna je tak nejenom odrazem pocitů sdílených napříč společností, ale také ilustrací stavu české umělecké scény. V době, která neposkytuje pevné zázemí pro tvorbu nového, se cestou k nalezení jistoty zdá být reflexe dosavadního.
Galerijní sbírky naštěstí takovou inspiraci poskytují. Výstava v Zámku Troja tak nabízí díla Karla Malicha, Stanislava Kolíbala či Hany Wichterlové a nezapomíná ani na zastoupení umělců mladší generace, jako jsou Matěj Smetana nebo Pavla Sceranková. Jak široké je zastoupení českých tvůrců, tak různorodé je i uchopení tématu – zatímco pro některé může robustní industriální stavba symbolizovat ohrožení i stabilitu zároveň, jiní hledají klid a usazení v přírodních úkazech a zákonech. O tom, co vystavená díla pro jejich tvůrce znamenají i jakou roli hraje v jejich tvorbě nejistota, nakonec podrobněji mluví čtveřice z nich: Jitka Svobodová, Jaroslav Róna, Pavla Sceranková a Petr Lysáček.

Neuchopitelnost jevů
Jitka Svobodová

Přírodní jevy mě fascinují. Oheň je ohromující, ale umělecky velmi komplikovaný. Nedokázala jsem pro něj najít formu v kresbě, zůstával pořád konvenční. Objekt z drátů mi naopak poskytl úžasnou možnost – procházíte kolem něj a lomené dráty kreslí, propojují se a samy dodávají ohni vlastní dynamiku. Žádný symbol v něm ale nehledám. Pracuji s faktickou věcí a snažím se ji dostat do jiné roviny než reálné, na hranu vizuální a přehodnocené abstrakce. Momentálně pracuji s pastelem a v těch valérech se úplně utápím. Naproti tomu drát, to je kresba. Můžete s ním hledat tvar a dynamiku, nic jiného vám nedovolí. Ty techniky jsou absolutně rozdílné, ale vždycky si u jedné odpočinu od té druhé.
Na přírodních úkazech mě uchvacuje prchavost, nepolapitelnost. Velmi mě bavily kouře, věnovala jsem se jim dlouho, ale vlastně jsem se kresbou nikam nedostala. Kdybych měla kouř nebo sluneční záření ještě více abstrahovat, budou už k nepoznání. Jde mi stále o to, aby jev byl jevem, ale v novém světle. Základní přírodní elementy, jako je oheň nebo voda, jsou pro mě výzvou ke ztvárnění. I když vím, že je to velmi složité. Každá věc ovšem otevírá kus té budoucí. Je v tom určité poučení, zkušenost. Nemusíte ji vědomě aplikovat, a přesto dílo pomalu někam pokračuje. Když jsem začala studovat restaurátorství, neměla jsem vůbec na nic jiného čas a myslela si, že jsem s tvorbou skončila. Ale všechno se vrátilo. Po večerech jsem měla chuť tvořit a začala s drobnými záznamy každodenních věcí. Z těch nakonec vznikly moje kresby. Šlo to samo ven.
Umělec v sobě potřebuje mít energii, která ho nutí pracovat. Ale měl by si být také nejistý. Tvorba se musí měnit, nemůžete ji jen tak sázet. Určitá nejistota ovšem člověka nutí o věcech stále přemýšlet.

Odstrašující pevnost
Jaroslav Róna

Kostel je plastika, která sice působí jako fantaskní stavba poněkud absurdně, její podoba ale vychází z historie. Mnoho klášterů a kostelů fungovalo zároveň jako pevnosti nebo opevněná sídla a chránilo obyvatele i mnichy proti nájezdníkům, zejména v době po pádu římské říše. Spojení duchovní služby a funkce vojenského odstrašení se mi líbí. Na střeše je nádrž na vodu a obvod kostela lemují úzké horizontální střílny. Základní tvar stavby, který jsem dotvořil, potom vychází z nalezeného předmětu, jenž ke mně složitě doputoval a původně sloužil jako prvek k výrobě lehkých letadel.
Města, zejména jejich industriální čtvrti, byly vždy zdrojem nebezpečí i cílem nepřátelských útoků. Vyrůstal jsem relativně těsně po druhé světové válce, a i později během studené války jsem ohrožení bombami a raketami silně vnímal. Snad i proto používám jako námět ke svým plastikám pevnosti, sklady bomb, rakety a podobně. Umělecká intuice mně velela se k těmto válečným motivům vracet. I na svých cestách pevnosti a pevnostní města často navštěvuji – například Masadu a Akkon v Izraeli, Valettu na Maltě, Rhodos v Řecku nebo Syrakusy na Sicílii.
Umělecká tvorba je na jedné straně způsob osobní realizace, jež přináší radost, zároveň představuje reakci na neustále se proměňující realitu, v níž umělec žije. Impulsem k tvorbě tak může být jak radost ze života, tak pocit ohrožení a nestabilita. S nejistotou se ale vypořádat nedá. Samozřejmě nežiji paralyzován strachem ze III. světové války, ale současné hrozby, třeba ze strany Ruska, vůbec nepodceňuji. Symbol stability vidím ve vojensky silném uskupení demokratických států, jež dokáže odstrašit případné agresory. Myslím si ale, že doba, v níž jsem strávil většinu svého života, byla mnohem nejistější, než jaká je
současnost.

Jitka Svobodová, Oheň II, 1989

Srážka bez doteku
Pavla Sceranková

Up! vznikalo jako reflexe na mou zkušenost z finále Ceny Jindřicha Chalupeckého. Soutěžení lze vnímat jako příležitost vystoupat nahoru. Sama o sobě ale člověka nikam nevyveze, nechá ho jen projít dál. Když jsem Up! dodělala, ulevilo se mi. Myslím, že takhle je potřeba se k soutěžím vztahovat – ne jako k něčemu, co změní náš život, ale jako k cestě, která nás ovlivňuje.
Tělo v tvorbě využívám jako zdroj energie. Chci, aby věci byly v pohybu, aby žily. Věc-dílo se odehrává ve videoprostoru. Někdy jsem zdrojem energie já, protože to jinak nejde. Jindy je to divák, kolemjdoucí člověk. Jeho dotek věc oživí. Setkají se. A umění je vždycky postavené na setkání – buď se s dílem potkáte, nebo vás mine. Je to normální proces. Ve své dizertaci jsem se zabývala způsoby, jak se konstruují obrazy v naší hlavě, a mým cílem bylo znovu vyvrátit zažité chápání vizuálního vněmu jako fotografické momentky. V práci jsem se snažila studovat a prožívat krok po kroku procesy v naší hlavě, uvědomovat si časoprostorovou realitu vnímání. A nakonec si tím i objasnit roli sochy jako časoprostorové události.
Fyzika a vesmír, se kterými často pracuju, podle mě nejsou vůbec tak exaktní, jak si představujeme. Naopak mají v sobě kouzlo, se kterým se setkáváme i v běžném životě. Například počet neuronových spojení je srovnatelný jen s čísly figurujícími ve vesmíru, jako je počet hvězd v naší galaxii. Postupně jsem si uvědomila, že slova, která popisují vesmírné fenomény, skvěle vystihují naše pozemské situace. Když dojde ke srážce dvou galaxií, fyzická tělesa se nikdy nepotkají, jen se změní konstelace. A takový nedělní rodinný oběd je také srážka bez doteku. Jakmile si nesmírné, znejišťující věci takto zhmotním a postavím před sebe, přestanou mě ochromovat. Všechny moje díla jsou vlastně výsledkem nějaké osobní dramatické události, jejíž energii odrazím do tvorby, a tím získám odstup a určitou kontrolu.

Pavla Sceranková, Up! #1, 2007

Nechat myšlenky plynout
Petr Lysáček

Rozcestí zachycuje určitý moment nejistoty, nutnosti rozhodnout. Pragmatický člověk si řekne, že se situace rozjíždějících kolejí nedá řešit, ale ten, kdo sedí v sedačce, s tím nemá žádný problém. Nejsou to ovšem jen umělci, kteří dokážou z kolejí vykročit, schopnost udržovat tento typ mysli je společná nám všem. Není to nic náročného. Člověk ji může praktikovat v čemkoliv – ve výtvarném umění, matematice, výzkumu, ale i v běžné chůzi městem. Je to svět, který se emotivně naplňuje, nebojí se realizovat a přijde mu to zcela normální. Hlavně jde ale o určitý přístup otevřenosti a kreativity. Jak většina lidí dospívá, tohle uvolněné, vynalézavé myšlení mizí a vyplňuje ho uvažování zaměřené na praktický život.
Nechat své myšlenky volně plynout je přitom nádherná emoce. Udržuje osobní svobodu a dodává sílu nepodléhat normativnímu diktátu okolního světa. Ta vnější účelovost je drtivá. Do svých děl proto často vkládám mystifikaci, která lidi rozhazuje z kolejí zažitého modelu. I Rozcestí v sobě má určitou imaginativní část. Ironie a absurdita jsou důležité, jejich radikálnost je očisťující.
Když má člověk vstoupit do nejisté situace, je to vždy zastrašující. Předem si na rizika odpovídáme, aniž bychom je vyzkoušeli, a tím pádem vycouváme. Nejasnost ale dává příležitost definovat neznámé. Práce s nejistotou je velmi uspokojující, vyplnit prázdno je vlastně velká svoboda. Nikdo neříká, jak má co vypadat, dokonce to mám možnost definovat. To je úplně skvělé! Umění je napínavý proces, baví mě, že nikdy nevím, co z toho vzejde. Rauš z tvorby se totiž při jistotě vytrácí. To neznámo si před sebe položím, obklopím se jím a chodím kolem, než ho rozhýbu k řešení. Potom už není zbytí. Nejistá sezóna vlastně trvá celý život.

Playlist Q 02

Hudební playlist pro toto číslo Qartalu připravilo Anymade Studio, tedy grafikové Qartalu a vizuální identity GHMP Petr Cabalka & Filip Nerad.

Tracklist:
Frits Wentink & Erik Madigan Heck “The Half Collected Soul”
Dijit “We’re The Death (feat. Ali Talibab & SD)”
Sockethead “Devotion”
Smerz “The Favourite”
Smerz “I Don’t Talk About That Much”
Haroon Mirza & Jack Jelfs “Datura On A Crescent Monn (feat. Gaika)”
Upsammy “Worm”
Vilod “Mosaic”
Beatrice Dillon & Kuljit Bhamra “Square Fifths”
тпсб  “Don’t Call Me I’ll Call You”
Amandra “Kapsalon”
Lord Of The Isles “Skylark (Linkwood Remix)”
Roman Flügel “All The Right Noises”
Dorisburg “Votiv”
Andras “River Red (Madalyn Merkey Remix)”
Bell Towers “Privacy (Dj Python Remix)”
Ange Halliwell & Petra Hermanová “Summer Interlude”
Ville Valoton “En Kuollukaa Nuorena”
Shit & Shine “57youyoi–Drinkin”
Steve Pepe “Vivere In Diagonale”
33emybw “Seeds Of The Future”
Laksa “Ardhall”
Hoshina Anniversary “Michinoku”
Houschyar “Melanzani”
Zamia Lehmanni “Invocation To Secular Heresies”

Přesadit se do očí umělce

V covidové uzávěře, kdy si lidé nemohou zajít ani na pivo, čímž – zdá se – ukrutně trpí celá země, zní nářky nad zavřenými galeriemi nadbytečně. Koho to zajímá, když chybí tekutý chleba a trochu toho pohodového posezení s přáteli? Řekněte, kdo dnes potřebuje chodit do galerie.

Magdalena Rutová, Top manažerka na online schůzce a manžel po koupeli
Magdalena Rutová, Top manažerka na online schůzce a manžel po koupeli
Magdalena Rutová, Mezitím
Magdalena Rutová, Mezitím
Magdalena Rutová, Autoportrét v kuchyňce
Magdalena Rutová, Autoportrét v kuchyňce

Bloumat mezi obrazy, kterým beztak nerozumí, a to jenom proto, že chce vypadat dobře a jako milovník umění někde vyprávět, jak krásné bylo všechno to umění najednou vidět. Neukazuje naopak pandemická krize, jak zbytečné jsou galerie ve věku přesyceném obrazy, které, chceme-li je vidět, najdeme kdykoliv na internetu, a to s erudovaným vhledem do díla.

Jistě, jde o provokaci, ale zkusme ji vzít chvíli vážně a každý si sám za sebe odpovědět – proč potřebuji chodit do galerie a dívat se na obrazy, sochy, instalace? Je návštěva galerie sociální nutnost, snobská zvyklost, na níž se společnost dohodla jako na jednom z mnoha způsobů, jimiž se přesvědčuje o vlastní kulturnosti? Anebo musíme do galerie proto, abychom dokázali vidět, slyšet, cítit (umění), protože virtuální setkání v internetových galeriích, které se po vypuknutí pandemie rozšířily a zdokonalily, to není ono?

Z mnoha diskusí v pandemické krizi vyplývá, že netrpíme jako společnost ani tak nedostatkem umění, jako nedostatkem jeho tradiční konzumace. Probírají se ztráty ze spotřeby, z konzumního hladovění, nikoli škody způsobené nenaplňováním vnitřní potřeby umění, ať už jde o společnost nebo o jednotlivce. Ze všeho nejvíc byl narušen „galerijní provoz“, poškozeno bylo umění jako podnik, podnikání. Méně – prakticky vůbec ne, protože jinak by se o tom mluvilo – umění jako obecná lidská potřeba, kterou nelze naplnit, aniž by se člověk díla přímo dotýkal v konkrétním prostoru a čase. Umění je všude tolik, takže nikdo nemůže trpět jeho nedostatkem, problémy jsou technické, provozní, asi i proto ministr kultury tuto starost o provoz odkázal na ministra průmyslu a obchodu.

Provoz není totéž, co společenský rituál konzumace umění, tedy společné sdílení uměleckého zážitku, které při prohlížení na internetu většinou nezažíváme. Jenže co tu chybí? Ona aura originálu, o níž se v souvislosti s uměním tradičně hovoří a kterou uměleckému dílu měla vzít jeho technická reprodukovatelnost, jak tvrdí Benjamin? A není aura už otázkou rozpravy či vyprávění o umění, anebo spíše intersubjektivní kategorie, protože samo od sebe dílo „nezáří“, nevyřazuje nic, a umění se vždy odehrává někde mezi dílem a tím, kdo ho vnímá? Opravdu nemůžu u internetu s Rembrandtovou malbou zažít něco tak silného, jako když ho vidím „živě“ v galerii? Je takový zážitek u počítače pouhé sdílení informace, zatímco v galerii přichází i něco jiného, protože kvůli informacím za uměním nechodíme?

Umění je schopnost zopakovat obecnou ideu, a to tak, že si jí konečně všimneme a že ji díky umělci dokážeme prožít, říkával Schopenhauer. „Že má oči, které poznávají podstatné, ležící mimo relaci věcí, je právě vrozený dar génia. Že je však schopen také nám propůjčit tento dar, přesadit nás do svých očí, to je získané, to je technika umění,“ píše filozof, podle něhož se díky umění dokážeme vytrhnout ze sebe a svého kola utrpení (samsára a nirvána po evropsku) i ze společnosti, a přitom dál s ostatními sdílet krásné a vznešené. Onu obecnou ideu, kterou umělec vidí tam, kde ji ostatní nejsou schopni ani tušit. Právě proto se chodívalo do galerie, kde se dá zažít něco výjimečného – přesahující a zároveň společné všem.

V umění se už neodkrývá krásné a vznešené, ideje, o nichž mluví Schopenhauer, ale v jeho základu nějak zůstávají. I úkol diváka, který přišel umění hledat. Přesadit se do očí umělce – kdo to dnes jen tak dokáže. Proč si to, než zas kdy poběžíme do galerie, pořádně nevyzkoušet nejprve virtuálně u počítače.

Ne, raději knihu

knihy_2
konference_
knihy_

Tip Pavla Klusáka: Umělá inteligence se učí populismu
Samuel Szabo: Svet sa nám nestal
Vyd. 4AM, z.s., 2020

Publikace Svet sa nám nestal s podtitulem Umelá neinteligencia nedoprovází žádnou výstavu: sama je artefaktem, textovým i grafickým koncepčním výtvorem, do něhož uložil autor Samuel Szabo výsledky svého pokusu s aplikací neuronové sítě na aktuální slovenskou realitu. Kniha, kterou u autora objednalo brněnské 4AM / Fórum pro architekturu a média (konkrétně kurátorka Barbora Šedivá), má rozměry grotesky, společenské kritiky, ale také vrstevnatého procesu s umělou inteligencí a komunikačního experimentu.

A všechna technologie naráží na polohu art brut, z níž Szabo vychází. V poslední dekádě vystupuje pod pseudonymem Samčo, brat dážďoviek: ať už v jeho hudbě právě dominuje akustická kytara, digitální postprodukce, potměšilé koláže mediálních promluv nebo kolektivní improvizace, nikdy neodchází od undergroundových východisek. Je subverzivní do té míry, že na Slovensku má spíše výjimečnou pozici – ovšem při vší prostořekosti se v něm nezapře silný smysl pro hodnoty. Když ho dráždila formálnost a tvůrčí konzervativnost projektu Košice – Evropské město kultury 2013, vydal divoký mix Evropské hlavné épéčko kultury. Dlouhodobě ho provokuje politický lobbing slovenské katolické církve: proto v duu Pentagramček obracel Samčo naruby církevní propagandu určenou dětem a nabízel reklamní „satanistické” zpívánky. Mocenské očerňování opozice a aktivistů okomentoval veřejnou produkcí songu Soros mi daroval dlažobnú kocku.

Tematizoval populistické národovectví, vzestup naivního zájmu o nacismus v podobě hejtmana Kotleby ale také nechuť hipsterské generace (či society) skutečně se angažovat. Slovensko je jiné, své, říká parafrází narkotického hitu Prodigy, tracku Smack My Bitch Up, nazvanou Smack My Bytča. Získal výroční ocenění Radio Head v kategorii experimentální hudby. Ale na to, aby se stal šířeji přijímaným satirikem, je příliš ostrý, manicky chrlivý, s nevyrovnanou kvalitou na výstupu. Což se stává těm, které zajímá víc proces než výsledek.

Za Samčovými performancemi a nahrávkami je mnohdy kus konceptualismu: koneckonců, studoval teorii interaktivních médií na brněnské Masarykově univerzitě (bez absolutoria). To se teď potvrzuje, když posílá do světa knihu – tedy typ díla, v němž už není přítomný hlasem a situační energií. Pro Samča je evidentně tématem populismus; na manipulaci ho pak často zajímá reakce „těch dole”, stereotypy, tematické konstanty a jazykové jevy, které v lidech podněcuje politika emocí nebo nacionalismus. To je jistě důvod, proč ho láká prostředí internetových diskusí – s jeho zmateností, demagogií, pravdou a lží slitými do neoddělitelného patoku, občasnými vulgarismy i národním patosem. „Nakrmit” neuronovou síť právě tímhle materiálem a nechat ji pokračovat, to samo o sobě připomíná silný fakt ve věku AI: strojové učení může být sebedokonalejší, ale vždycky bude replikovat jen takové hodnoty, jaké do něj vloží tzv. pán tvorstva. A navíc, jak se ptá autor knihy: Copak už dnes není v online prostředí těžké rozlišit, „který příspěvěk psal svobodný člověk, placený troll nebo robot”?

Každý z oddílů knihy vyzařuje jiný typ bizarnosti. Oddíl Sv. Teodor vs. Google Translate: Keď je svet strašný přináší básně, které umělá inteligence sestavila po zkušenosti s poezií nacionalistických, někdy až ľuďáckých básníků. Nejfrekventovanějším výrazem je Slovensko, původní oslavné texty tu lze poznat jen v rozmetaných fragmentech, někdy se hroutí i samotná větná stavba, jindy se robot trefí a hovoří jako originál („Krásny národ bojuje za slobodu sveta.”). Čtenář samozřejmě hledá místa ambivalentní, kde náhoda – pořád velmi nedokonalé – tvorby skrze AI zábleskem osvítila básnickou reflexi skutečnosti: „Pri výške hrobu, / kto vo svete je jeho vlastný!”

Excentrická grafická úprava Lucie Repašské dává knize rozměr autorského díla: odlišila oddíly různými druhy a formáty papíru: básně jsou tištěné v charakteristicky slavnostní úpravě, jinak vypadá listina (vygenerovaných) kandidátů do slovenského parlamentu. Některé sentence v programových prohlášeních, třeba ta o zavedení privatizace státního dluhu, vzbuzují podezření, že robot byl informován o lidských poměrech velmi kvalitně. Podle autora jsou ale opravdu všechny texty dílem ne-lidským, člověk jen editoval.

Do knihy jsou všité ručně popsané drobné stránky z „motivačních diářů”: svou úpravností a intimitou rukopisu vzbuzují až soucítění. Mohli bychom se jim ušklíbat, ale neuronová síť reálný materiál přeměňuje na výrok „Láska je prečo”, takže ho nakonec vylepšuje.

Co je na knize Svet sa nám nestal nejlepší? Samuel Szabo se zručně pohybuje na okrajích – a zdánlivých okrajích. Na internetech, ve funkční politice i v byznysu se spiritualitou tentokrát nasbíral tak relevantní materiál, že jeho robotický remix výmluvně, byť v abstraktním výmyku, ukazuje na stav věcí v jeho zemi. Mnohé z toho, nejvíc pak lidové reakce na politiku emocí, si můžeme vztáhnout i na dění v Česku.

Autor je šéfredaktorem časopisu Qartal

Tip Miloše Hrocha
Mark Fisher: Post-Capitalist Desire
Repeater Books, Londýn 2020

Ve své sociální bublině neznám vlivnějšího filozofa, než byl Mark Fisher. Jeho nakažlivé kulturní teorie vznikaly přímo na internetu, na jeho blogu K-punk. Vychovala ho postpunková éra ve Velké Británii, chodil na raveové taneční parties a nosil výstřední pestrobarevné účesy, jako by sám hrál v punkové kapele. Hudební nerd i poučený teoretik Fisher psal často o vlastních zážitcích a zkušenostech, ať už to byly koncerty nebo problémy s depresemi, proto dokázal tak strhnout. Složité myšlenky filosofů Jamesona, Derridy, Deleuze nebo psychoanalytika Lacana vysvětloval hravě na obecně známé popkultuře: sci-fi filmech, hororech, elektronické hudbě.

Fisher ve své nejslavnější knize Kapitalistický realismus upozornil na souvislosti mezi nárůstem duševních problémů a stále většími nároky kapitalismu. Pro generaci mileniálů se stala kniha biblí: „Zpravidla přecházíte z jednoho krátkodobého úvazku za druhým, aniž byste si byli schopni plánovat jakoukoliv budoucnost,“ napsal v útlé knížce, která vyšla česky v roce 2010. Popisuje všeobjímající atmosféru, která ovlivňuje kulturu, organizaci práce a vzdělávání: „Působí jako neviditelná bariéra omezující naše myšlení a jednání.“ Jeho psaní bylo jako antidepresiva, a když Fisher v roce 2017 spáchal sebevraždu, působilo to, jako by už vám nikdo nechtěl předepsat další recept.

Od té doby vycházejí sborníky Fisherových textů v péči londýnských Repeater Books. Sborník Post-Capitalist Desire je přesným přepisem pěti přednášek z cyklu, který Fisher nestihl dokončit. Při čtení se cítíte jako v aule londýnské Goldsmiths University, kde zrovna Fisher rozvíjí svoje myšlenky: těkají, jako by si je zkoušel na studentech a teorie se rodily z diskuzí. Jestliže Fisher už dříve naučil svoje čtenáře a posluchače, aby byli důsledně kritičtí a ostražití k nástrahám kapitalistického realismu, v Post-Capitalist Desire je chtěl povzbudit k myšlení přesahujícímu jeho hranice.

Fisher se vrací k šedesátým a sedmdesátým létům, kdy kontrakultura téměř vydobyla nový svět mimo kapitalistický systém. Snaží se poučit od „přízraků světa, který mohl být svobodný“. Opakovaně se studenty čte Herberta Marcuseho a jeho knížku Éros a civilizace, která pomohla zažehnout studentské nepokoje. V „reading listu“ je také Ellen Willis, hudební kritička časopisu New Yorker, která jako první upozorňovala na nástrahy kontrakultury; festival Woodstock zkritizovala především jako promyšlený podnikatelský záměr. Obloukem se pak Fisher vrací ke starému klišé, že nemůžete protestovat proti kapitalismu, pokud máte v kapse iPhone. Rozebírá tvrzení na drobné částice a pokládá důležité otázky: do jaké míry je naše post-kapitalistická touha pokaždé zajata a svázána kapitalismem samotným? Seznam literatury k Fisherově kurzu je dost dlouhý: číst a hledat odpovědi už musíme sami.

Autor je hudební publicista

Tip Anny Luňákové
Barbora Kleinhamplová a Eva Koťátková: 12hodinová konference
ArtMap a Institut úzkosti, 2020

„Nestíhám: to je můj permanentní pocit.“ Institut úzkosti ve spolupráci s ArtMap vydal autorskou publikaci Barbory Kleinhamplové a Evy Koťátkové 12hodinová konference v unikátně vyvedené grafické úpravě Jana Brože. Laureátky Ceny Jindřicha Chalupeckého a všestranné umělkyně spustily velkolepý projekt stejnojmenné, inscenované události, záměrně zasazené do nočních hodin, která se poprvé a naposledy konala již v lednu roku 2019 na Ústavu molekulární genetiky AV ČR. 12hodinová konference se totiž opírala a opírá o roční terénní výzkum autorek se zaměstnankyněmi a zaměstnanci NÚDZ čili Národního ústavu duševního zdraví v Klecanech. Toto nové (2015), ojedinělé vědecké pracoviště se zaměřuje na výzkum duševních chorob a funkcí mozku. A budova skýtá útočiště nejen vědcům, ale i lékařům, pacientům, studentům – a jak odhaluje knižně publikovaný scénář, dále údržbářům, myším, stínovým ředitelům, uklízečkám, skupině Naruto postav a řadě dalších, ostatně hlas je propůjčen i samotné budově. Ledacos na sebe prozradí.

Snahu reformovat psychiatrii v Česku a přispět k rozkrývání příčin duševních poruch (kterých přibývá, v dnešním pandemickém stavu obzvláště), sdílí s NÚDZ právě Institut úzkosti. Ten vytváří prostor pro výzkum těchto poruch, ať už mají podobu ztráty empatie, prohlubujících se nerovností nebo deprese. Institut, spoluzaložený mimo jiné právě Kleinhamplovou a Koťátkovou, „vyzdvihuje individuální příběhy a vize nad obecně známými, kolektivně přijímanými“ a v podobě 12hodinové konference přináší nejen umělecký, ale i příznačně (ne)veselý pohled do zákulisí velkolepé instituce v Klecanech. Více než sedmdesát rozhovorů je východiskem původní performance, kterou je nyní možno „zhlédnout“ v podobě scénáře. Tři části – Konference, Halucinace a Soud – doprovází i obrazy přímo z ústavu, čímž jsou ještě umocněny výrazně dokumentární rysy celého díla. A je se na co dívat. Scénář je sondou do každodennosti na všech úrovních, do činností ale i snů, zejména takových, které si zapamatujete i dlouho do bdělosti. Psychedelické vize, mnohdy upřímně komické, jemně odhalují i těžko snesitelný tlak a úzkosti těch, kteří jsou povolaní je zkoumat – „Hlas budovy: Ztlumit světla!“

Autorka je interdisciplinární umělkyně, literátka a literární redaktorka Revue Prostor