Filosofie pro děti / workshop
Termín a čas
17. 6. 2023, 10.30 h
Budova má bezbariérový přístup.
50 Kč / vstupenky přes GoOut
Omezená kapacita: 15 dětí
Související výstavy
Jitka Svobodová: Za hranou viděného
Filosofický workshop pro děti ve věkové kategorii 8–15 let zdůrazňuje dovednost reflexe a interpretace uměleckého díla prostřednictvím filozofického dialogu.
Filosofie pro děti se zaměřuje na kritické myšlení, kreativní myšlení, společné zkoumání. Jedná se o proces, kdy účastníci směřují vpřed k nalezení odpovědí. Výsledkem toho je zlepšení kognitivních schopností dětí, rozvinutí emoční inteligence, umění naslouchat druhému, formulování otázek, argumentační schopnosti a rozvoj abstraktního myšlení.
Filozofie pro děti se během padesáti let své existence stala globálním, interdisciplinárním hnutím, které zahrnuje inovace ve vzdělávacích kurikulech, pedagogice, teorii vzdělávání, morální, sociální a politické filozofii i literární teorii. Dokonce dalo vzniknout novémů akademickému oboru: filozofii dětství.
V 60. letech minulého století se pokusil Matthew Lipman o návrat filozofie do běžného života v podobě Filozofie pro děti. Jako vysokoškolský profesor byl nemile překvapen chabou úrovní logického myšlení u svých studentů a to bylo pro něho jedním z impulsů pro filozofování s dětmi již od útlého věku. Karl Jaspers je považován také za průkopníka tohoto hnutí, avšak pragmatické zaměření Lipmana způsobilo, že můžeme sledovat již třetí generaci jeho pokračovatelů.
Společným rysem různých proudů Filozofie pro děti je snaha ukázat, že filozofie není výsadním privilegiem akademických pracovníků, profesorů filozofie, že není nějakou teoretickou naukou, ale že jde o disciplínu, která napomáhá otevírat nové obzory a může nás transformovat. Platí to jak pro dospělé, tak pro děti.
Filozofie pro děti (P4C) a její varianty, se tedy praktikuje přes 50 let ve více jak 60 zemích. Jejím záměrem je vytvořit takzvané “zkoumající společenství”, které žáky a studenty podněcuje k vytváření otázek, hledání odpovědí a především k naslouchání.
V takovém prostředí je rozvíjeno a podporováno kritické a kreativní myšlení. Filozofie je jedna z nejstarších a nejefektivnějších disciplín, která učí, jak uvažovat samostatně. Studentům pomáhá vytvářet vlastní názory, ale zároveň učí empatii a porozumění druhému, protože názory druhého mne mohou taktéž dovést ke správným závěrům.