GHMP a Qartal uvádí: CS klip 90. let: Dělá dobře mně i tobě
Dobová vizualita, leitmotivy a extrémy ve videoklipech z první postkomunistické dekády u nás. Komentovanou projekci popových dokumentů doby připravili a uvádí Pavel Klusák.
Dobová vizualita, leitmotivy a extrémy ve videoklipech z první postkomunistické dekády u nás. Komentovanou projekci popových dokumentů doby připravili a uvádí Pavel Klusák.
Adresa
Internacionální, Praha-Suchdol
Rakouská umělecká skupina transparadiso, tvořená dvojicí Barbara Holub a Paul Rajakovics, ve spolupráci s Městskou částí Praha-Suchdol a Českou zemědělskou univerzitou připravila pro občany Suchdola, studenty i pedagogy ČZU a širokou veřejnost skupinovou uměleckou performance s názvem Společenství Internacionální. Po důkladném zvážení aktuální situace se transparadiso i GHMP shodly na přesunutí termínu závěrečné umělecké intervence projektu z plánovaného termínu 23. března 2022 na neurčito.
Myšlenky, které stojí za vznikem performance, však zůstávají aktuální, a to ve stále narůstající míře. Koncepce dlouho připravované akce spočívala v podpoře idejí vzájemnosti, sousedství, spolupráce a komunikace. V hodnotách, které jsou nadčasové, ale zároveň v mimořádné míře nabývají na aktuálnosti v současné chvíli, kdy válečné okolnosti postavily všechny naše činnosti do zcela nové perspektivy. Schopnost soužití a tolerance, stejně jako ochota ke vzájemné podpoře a spolupráci se ukazuje jako klíčová nejen pro kvalitu našich životů, ale pro přežití samotné.
Projekt Společenství ‘Internacionální’ vznikl na základě umělecké výzvy Galerie hlavního města Prahy, programu Umění pro město/TriangulUM k vytvoření dočasného uměleckého díla do veřejného prostoru. Záměrem bylo otevřít veřejnou debatu nad problematikou komunikace České zemědělské univerzity a MČ Praha-Suchdol, které zde, ve vzájemném respektu, ale bez viditelného propojení, sídlí v těsném sousedství už sedmdesát let.
Po sérii setkání a důkladném průzkumu zhodnotili zahraniční autoři situaci jako mimořádně zajímavou a inspirativní z hlediska sociálních i prostorových (urbanistických) vztahů. Výsledkem byl projekt umělecké performance s účastí zástupců z obou komunit (MČ i ČZU) a přizvaných umělců. Během společného alegorického průvodu od suchdolské radnice k rektorátu ČZU a zpět měly být symbolicky překonávány fyzické překážky, které v této cestě stojí, a zaznít příspěvky občanského i uměleckého charakteru. Čelo průvodu měla podle plánu tvořit skupina přizvaných účastníků s tzv. „Blanket of Knowledge“ – širokým pásem látky, do něhož se může „obléci“ až dvacet osob. Chůze a překonávání překážek s tímto „kolektivním tělem“ vyžadují vzhledem k těsnému spojení textilním objektem velkou vzájemnou koordinaci a spolupráci všech zúčastněných – v symbolickém kontrastu k běžnému jednání ve prospěch individuálních zájmů.
Umělce inspirovala metaforická situace dvou suchdolských náměstí spojených ulicí s nadčasově symbolickým názvem „Internacionální“ k uskutečnění „oslavy vzájemnosti”. Cílem bylo otevřít otázky typu: Co symbolizuje plný a neúplný kruh obou suchdolských náměstí? Může neúplný kruh před ČZU otevřít prostor pro dosud neplánované vize k propojení obou oblastí a komunit? Jak by bylo možné tyto vize podpořit a snažit se o jejich vyjádření v reálném prostoru?
V anglické verzi názvu celé intervence je výraz „together-hoods“ slovní hříčkou, která pracuje s anglickými výrazy pro „společně“ a „kapuce“. Proto jsou také idea a forma ústředního uměleckého objektu „Blanket of Knowledge“ založeny na společném sdílení, jednání a látka je symbolicky opatřena dvaceti kapucemi, odkazujícími na skryté vědění, které se v komunitě nutně nachází. Myšlenku propojení skupiny lidí s určitým společným záměrem do jednoho „kolektivního těla” realizovala například už v roce 1968 v ulicích v Rio de Janeira brazilská umělkyně Lygia Pape. Její zásadní dílo „Divider“, jehož ústředním motivem byl podobně navržený látkový objekt, bylo později několikrát re-performováno v různých politických a společenských kontextech (např. v Hongkongu, 2013). Dílo „Divider“, postavené na procesu sdílené zkušenosti, ale také náhodě, improvizaci a experimentu, ukazuje jednu z možností, jak si lze osvojit téměř libovolný veřejný prostor, jak vnést do městského života tvůrčí změnu i jak narušit rozhraní mezi uměním a divákem. Skupina transparadiso navrhla oproti tomu svou „Blanket of Knowledge“ pro konkrétní místo a kontext v zájmu vytvoření prostoru pro společné jednání ve smyslu překračování hranic ve fyzickém významu, ale i metaforickém smyslu utopických vizí společného soužití.
V osobní rovině také obě díla pracují s ambivalentními emocemi, které prožíváme, když se rozhodujeme mezi individualismem / osobním komfortem a solidaritou s kolektivními zájmy prostřednictvím sdílených činností. Zejména tato kvalita nabývá na aktuálnosti tváří v tvář současnému kontextu politické a humanitární krize způsobené ruskou vojenskou invazí na Ukrajinu. Pohledem na aktuální dění v dotčeném prostoru lze dnes konstatovat, že idea performance Společenství internacionální se tomto kritickém okamžiku naplňuje a realizuje sama od sebe – a to nikoliv v uměleckém kontextu, ale v reálném životě. V obdivuhodné míře se dnes rozvíjí spolupráce České zemědělské univerzity, která zajišťuje ubytování a další péči o stovky ukrajinských žen a dětí, zatímco MČ Praha-Suchdol se podílí na jejich stravování a zajištění školní docházky. V děsivých kulisách nepředstavitelně kruté reality dochází k naplnění idejí vzájemnosti v míře, jakou si v běžném životě nikdo z nás nedokázal představit. Přejme si, abychom se k původní ideji měli příležitost vrátit, a zhodnotit energii, vloženou do ní zahraničními umělci a místním realizačním týmem, a to v době, kdy se naše myšlenky opět vrátí k nádherně všedním starostem i radostem. Přejme si společně, aby tato chvíle nastala co nejdříve.
transparadiso je transdisciplinární kolektiv založený umělkyní Barbarou Holub a architektem Paulem Rajakovicsem v roce 1999. Realizuje projekty mezi uměním, uměleckými městskými intervencemi, architekturou a urbanismem. Umělecká dvojice na této škále svého zájmu zkoumá a rozvíjí (ale také vyučuje a publikuje) umělecké strategie pro „direct urbanism“ – autorský směr sociálně angažovaného, procesuálně zaměřeného městského plánování. Ve svých projektech, výstavách i městských intervencích se transparadiso zabývá aktuálními společenskými a městskými problémy, zejména pak hledáním sdílených hodnot společného života. Vytváří performativní situace podněcující obyvatele města k činnosti, k navrácení obyvatele města k činnosti, k navrácení odpovědnosti jednotlivci a k řešení dichotomie osobních zájmů a společného blaha. Barbara Holub a Paul Rajakovics obdrželi rakouskou národní cenu za umění za rok 2018, dále Urban Design Prize (2006) a řadu dalších ocenění. Barbara Holub byla také prezidentkou Secession Vienna (2006–2007) a členkou výboru Kunst im öffentlichen Raum Niederösterreich (2005–2007).
Adresa
GHMP Knihovna
Mariánské náměstí 98/1
110 00 Praha 1 – Staré Město
Mapa
Budova má bezbariérový přístup.
zdarma ke vstupence na výstavu
Štafeta čtení z díla Jindřicha Chalupeckého s kávou a koláčkem.
Dílo Jindřicha Chalupeckého si nejlépe připomeneme, budeme-li číst jeho texty. V sobotu 9. dubna se od 11.00 v Městské knihovně uskuteční štafetové čtení. Vybráno je šest esejů, reprezentujících jednotlivé dekády činnosti Jindřicha Chalupeckého od třicátých až po osmdesátá léta dvacátého století. Akce se můžete aktivně zúčastnit jako dobrovolník, nahlas předčítající několik odstavců textu, nebo si poslechnout přednes pozvaných osob českého výtvarného života.
Vybrané texty ke čtení:
Krásné umění, 1934
Dějiny, 1941
Za svět lidštější, 1958
Nezbytí svobody, 1968
Umění a transcendence, 1977
Konec lehkomyslnosti, 1988Úryvky z textů:
Má Evropa ztroskotat? Jak by mohla žít bez oněch myšlenek, z nichž čerpala svou sílu, jimiž se odhodlávala vzdorovat všem svodům ustat, uspokojit se? Je na konci svých sil?
Dějiny, 1941Odnaučili jsme se povrchnosti a lehkomyslnosti. Je dost příležitostí k pohodlí, blahobytu a poctám, jistě. Ale kdo nechce takto promarnit život, musí přijmout nepohodlí.
Konec lehkomyslnosti, 1988
Již tradiční výprodej publikací z produkce GHMP se uskuteční ve čtvrtek 16. prosince 2021. Nakupovat můžete od 10 do 20 hodin v knihkupectví v Domě U Kamenného zvonu.
Přijďte se podívat, jaké slevy jsme pro vás přichystali.
Adresa
před Museem Kampa, U Sovových mlýnů
17. listopadu byla před Museem Kampa představena instalace Viktora Karlíka Hlasy z podzemí.
Soubor Hlasy z podzemí vytvořil výtvarník Viktor Karlík v letech 2000–2013 a zahrnuje svébytné objekty: litinové poklopy-kanály s citacemi třinácti básníků, jejichž tvorba je spojena s Prahou – Jiřího Koláře, Jana Hanče, Zbyňka Hejdy, Andreje Stankoviče, Ivana M. Jirouse, Egona Bondyho, J. H. Krchovského, Pavla Zajíčka, Filipa Topola a dalších.
„K dílu všech těchto autorů mám osobní vztah. Jsem jejich dlouholetý čtenář. Některým z nich jsem graficky upravil nebo výtvarně doprovázel jejich knihy. Všechny tyto básníky vyjma Jana Hanče jsem osobně poznal a s některými i sdílel vymezený čas,“ říká k dílu autor Viktor Karlík. „Pomyslnou tečkou, ale také mottem celého souboru čtvercových poklopů, je jediný dekl kruhový se slovy Marcela Duchampa z roku 1961: ‚The great artist of tomorrow will go underground‘. Jeho výrok mimo jiné dokonale vystihuje osudy skutečných osobností kultury a jejich děl v totalitních režimech druhé poloviny 20. století a pronikavost Duchampovy myšlenky se znovu prohlubuje i dnes. Současným českým podzemím přitom nemám na mysli mnohdy zdegenerované undergroundové pamětnictví. Duchovní odkaz a aktuálnost výroku chápu kromě jiného v otázce rezistence vůči komerčním tlakům, neochoty producírovat se v kdejakých médiích a schopnosti uvažovat v souvislostech,“ dodává Karlík.
Hlasy z podzemí jsou součástí rozsáhlého cyklu Karlíkových plastik, objektů a akcí s názvem LITERATURA, které lze právě v těchto měsících vidět v pražském DOXu na výstavě, jejíž kurátorkou je Magdalena Juříková.
Viktor Karlík (13. 3. 1962 v Praze), autor plastik a objektů, malíř a grafik.
V letech 1984–1985 vydával samizdatovou Edici Pro více, v roce 1985 spoluzaložil samizdatový časopis Jednou nohou / Revolver Revue, kde působí dodnes, byl také spoluzakladatelem hudební skupiny Národní třída (1982–1986). V roce 1989 stál u zrodu Nezávislého tiskového střediska a následně týdeníku Respekt.
Do konce 80. let vystavoval své obrazy a plastiky v soukromých prostorách, první samostatnou výstavu oficiálně přístupnou širší veřejnosti měl v květnu 1989 v pražském Junior klubu Na Chmelnici. Od 1990 vystavuje doma i v zahraničí, jeho práce jsou zastoupeny ve veřejných sbírkách (Národní galerie v Praze, Západočeská galerie v Plzni ad.) a v řadě soukromých sbírek v Čechách i v cizině. Od letošního září do 9. ledna příštího roku lze plastiky, objekty a akce z jeho cyklu LITERATURA – převážně z posledních deseti let – vidět v pražském DOXu.
Dne 1. listopadu 2021 se uskutečnil třetí ročník akce Den pro Trojskou kotlinu, který uspořádal spolek Příměstský park Trojská kotlina ve spolupráci s IPR Praha a Galerií hlavního města Prahy. Akce probíhala v prostorách jižního vstupu do zahrad Trojského zámku, který se dočasně změnil z parkoviště na veřejný prostor vyhrazený pro chodce.
Program byl zahájen urbanistickou procházkou s výkladem o plánovaných proměnách Trojské kotliny doplněnou odborným komentářem vodohospodáře z ČZÚ Ing. Martina Suchardy. Součástí programu bylo také představení aktivit spolku Metrofarm, provozujícím na Císařském ostrově komunitní zahradu. Kromě prezentace si za dobrovolný příspěvek bylo možné zakoupit zeleninu vypěstovanou členy spolku, okusit kozí mléko a jogurt a seznámit se s hlavou stáda kozlem Mektou.
Panelovou výstavu Trojská kotlina 2015–2030, kterou ve spolupráci s GHMP připravil IPR Praha, zahájili starosta Městské části Praha-Troja Ing. Tomáš Bryknar společně s náměstkem primátora pro místní rozvoj doc. Ing. arch. Petrem Hlaváčkem. Představení venkovní výstavy, která bude k vidění až do jara, se zúčastnili také ředitel pražské Zoo Mgr. Miroslav Bobek, představitelé městských částí Praha 6, Praha 7 a vedení GHMP. Závěrem proběhlo site-specific tanečně hudební vystoupení „Vzpomínka“ umělkyň Aldany Duoraan, Loretty Lau, Barryho Wanga a Miroslava Noe, které na pozadí setmělého zámku Troja mělo tajemnou dušičkovou atmosféru.
Účastnící, kteří se rozhodli v zámecké zahradě posečkat do pozdějšího večera mohli díky MČ Praha-Troja okusit kvalitu vína z místní produkce Vinice sv. Kláry.
Letošní Den pro Trojskou kotlinu odstartoval užší spolupráci mezi všemi místními aktéry se snahou realizovat zkvalitnění prostoru před jižní bránou zámecké zahrady plánovanou na jaro 2022.
V neděli 7. 11. 2021 proběhne videoprojekce – autorská kompozice novomediální umělkyně Magdaleny Kašparové v rámci projektu VJ LIPP TriangulUM 2021, která se uskuteční na budově České pošty v Lipencích.
Akce začne workshopem s autorkou v sále hasičského sboru, kde předvede svůj způsob práce, včetně digitalizace a výběru materiálů. Následovat bude samotná projekce na budovu, ve které se propojí dobové fotografie se záznamy z kronik nebo s 3D skeny soutěžních trofejí hasičského sboru.
Návštěvníci mohou přicházet v průběhu celého odpoledne a večera. Vstupné je zdarma.
Jedná se o doprovodný program projektu TriangulUM 2021.
Magdaléna Kašparová je čerstvou absolventkou ateliéru Nových médií 1 (škola Tomáše Svobody) na AVU v Praze. Pracuje hlavně v médiu videa, webové stránky a digitálních technologií. Ve své práci využívá prostředky remediace, mediální archeologie, retrospekce a vracení se do minulých dekád. Dále se zabývá sbírkotvornou činností a zpracováváním masy věcí, zajímá ji také pomezí umění a grafického designu, vycházejíc ze své praxe grafické a motion designérky. Její videopráce byly promítnuty na festivalech MFDF Jihlava, LFŠ Uherské Hradiště nebo 4+4 dny v pohybu. Více informací o akci zde.
Prosíme účastníky o dodržování aktuálních protiepidemických opatření!
Pořadatelé
GHMP v rámci programu Umění pro město a Neolokator
Adresa
GHMP Zámek Troja
U Trojského zámku 1/4
170 00 Praha 7
Mapa
Bezbariérový přístup: pouze přízemí.
zdarma
Srdečně vás zveme na doprovodný program v rámci prvního ročníku veletrhu Art Book Fair, který pořádá GHMP 13.–14. listopadu v zámku Troja
Důležité upozornění:
S ohledem na bezpečí všech návštěvníků je vstup do Zámku Troja podmíněn prokázáním splnění platných podmínek ONT (ukončené očkování, prodělání nemoci, negativní test). Po předložení potvrzení návštěvníci obdrží papírový náramek. Návštěvníci jsou povinni mít ve vnitřních prostorách zakryté dýchací cesty, a to respirátorem typu FFP2 či vyššího a dodržovat rozestup 1,5 metru. Bližší informace naleznete zde.
Harmonogram doprovodného programu v přednáškové místnosti ve 2. patře
sobota 13. listopadu
10.30–10.40
Zahájení prvního ročníku GHMP Art Book Fair s ředitelkou Galerie hlavního města Prahy Magdalenou Juříkovou
10.40–11.30
Qartal se představuje — GHMP
Společná prohlídka galerijního čtvrtletníku a autorské čtení jednoho z přispěvatelů, Petra Borkovce. Uvádějí šéfredaktor časopisu Pavel Klusák a vedoucí oddělení komunikace, programů a ediční činnosti GHMP Michaela Vrchotová.11.30–12.30
GHMP — uvedení bedekru Domu U Kamenného zvonu
Nový průvodce historií i architekturou Domu U Kamenného zvonu, který vydává Galerie hlavního města Prahy již jako třetí publikaci o historických budovách, v nichž má své významné výstavní prostory a o které svědomitě pečuje, osobně představí autoři jednotlivých kapitol.
O stavebně historickém průzkumu městského paláce na Staroměstském náměstí bude hovořit Tadeáš Kadlec, s kapitolou o malířské výzdobě vás seznámí Petr Skalický. K sochařským detailům městského paláce napsala text editorka bedekru Marie Foltýnová, která spolu s Vladimírem Plichtou také připravila druhou část průvodce – obrazový katalog s bohatou fotografickou dokumentací Martina Micky a podrobnými komentáři k jednotlivým místnostem.
12.30–13.00
Galerie Havelka — prezentace vydavatelské činnosti galerie, autorské čtení
12.30 – básnická sbírka Tomáše Pavlíka Cesta od Eurydiké, ilustrace Josef Duchan, čte František Kreuzmann12.45 – LUCK FUCK: společná kniha malíře Romana Franty a kurátora Radka Wohlmutha k výstavě STORY
13.00–13.30
Jiri Svestka Gallery
Katarína Poliačiková představí svou publikaci Soft Boiled vydanou ve spolupráci s Jiri Svestka Gallery. Jde o její druhou autorskou knihu po minulém titulu Skipping school, learning the fire of things.
Katarína Poliačiková je výtvarná umělkyně a spisovatelka. Soft Boiled je sbírka 53 osobních příběhů doplněná autorčinými fotografiemi. Kniha začala jako projekt ve formě newsletteru a shrnuje texty shromážděné za první rok. Soft Boiled je o jemných věcech, myšlenkách a pocitech, které jsou v našem uspěchaném světě často přehlíženy nebo zavrhovány. Téma se vždy mění, ale to, co zůstane, je hlubší propojení, zvědavost a intimita.
13.30–13.45
Artefactum — nakladatelství Ústavu dějin umění AV ČR
Představení publikace Renesanční a barokní zámek v českých zemích
Václav Mencl (1905–1978) byl jedním z nejvýznamnějších československých historiků umění a architektury v uplynulém století. Slovem „československý” je i míněno, že začátek jeho kariéry je spojen s působením na Slovensku (1930–1939), kde již i vyšly jeho první práce. Po válce působil převážně v organizacích památkové péče a ve svých pracích se věnoval převážně období středověku. Jeho monumentální práce o vývoji světové architektury za jeho života zůstala v rukopise. Také relativně stručný rukopis, věnovaný typologii evropské zámecké architektury renesance a baroka, vychází teprve dnes.
14.00–15.00
ART ANTIQUES
Časopis s téměř dvacetiletou tradicí, ojediněle kombinující uměleckou současnost s dějinami umění, design s řemeslem a starožitnosti s architekturou.
V každém vydání časopisu čtenáři najdou obsáhlé téma, rozhovory s odborníky a portfolia umělců, recenze výstav, přehled o trhu s uměním, ale i výstavní či knižní tipy.
V rámci doprovodného programu představí šéfredaktor Tomáš Klička jubilejní 200. vydání časopisu a redaktor Lukáš Pilka tematický článek čísla.
15.30–16.30
GHMP — Příběhy motolské skládky / Hvězda – Umění pro město
Galerie hlavního města Prahy realizuje program Umění pro město, kterým Praha podporuje současné umění ve veřejném prostoru. V rámci tohoto programu se část nazvaná CirculUM, ve spolupráci s transdisciplinární platformou Neolokator.cz, zaměřila v roce 2020 na návrhy dočasných uměleckých intervencí pro vybrané lokality na periferii Prahy.
Základním tématem bylo tvůrčí uchopení vymezené lokality, která není ani městem, ani volnou krajinou, a to v kontextu jejích urbanistických, environmentálních, kulturních a sociálních vazeb. Představíme právě vydané autorské publikace, které jsou výsledky dvou umělecko-výzkumných projektů na motolské skládce – unikátní leporelo s příběhy architektky Idy Chuchlíkové s ilustracemi architekta Andrei Gamby a poeticko-obrazový skicář umělce, sochaře a performera Martina Zeta. Můžete se těšit na osobní setkání s oběma autory a na jejich zážitky z výzkumných pobytů na téměř nedostupné periferii města.
16.30–17.15
ArtMap — představení publikace Zvuky / Kódy / Obrazy
Kolektivní monografie Zvuky / Kódy / Obrazy mapuje pomezí mezi obrazem a zvukem, zejména pak oblasti, kde se setkávají výtvarné umění a hudba.
Uměleckohistorická část sleduje obraz a zvuk v českém a československém výtvarném umění nebo také barevné slyšení z hlediska hudební teorie. Další texty se věnují českým ozvukům hnutí Fluxus, nekodifikovaným modelům hudební notace, grafickým partiturám v tvorbě československých hudebníků a výtvarných umělců, materializaci hudby, vztahům zvuku a čísel a tématu akustické ekologie.
Druhá část představuje výběr děl několika desítek českých, slovenských i zahraničních autorů, kteří od začátku 20. století do současnosti v místním kontextu experimentovali se zvukem, sonifikací obrazu nebo vizualizací zvuku: autorů grafických partitur, abstraktních obrazů, znějících či rezonujících objektů, instalací i děl využívajících digitální média.
17.15–18.00
Nakladatelství VUTIUM — FaVU VUT
Malíři Milan Houser a Luděk Rathouský představí své nové monografie z produkce Nakladatelství VUTIUM. Jana Kořínková pak knihu Evropan Adolf Loos. Nejen brněnské stopy vydanou ve spolupráci FaVU VUT a Muzea města Brna.
Anotace vystoupeníKateřina Štroblová – Václav Magid (eds.), Luděk Rathouský. Exit, VUTIUM: Brno 2021.
Bohatě ilustrovaná monografie malíře, pedagoga FaVU VUT a člena umělecké skupiny Rafani Luďka Rathouského vychází v grafické úpravě Ondřeje Homoly a obsahuje texty Václava Magida, Kaliopi Chamonikolasové, Kateřiny Štroblové a Luďka Rathouského. O knize promluví Luděk Rathouský.Marika Kupková (ed.), Milan Houser. Příběh laku, VUTIUM: Brno 2020.
Obrazová publikace dokumentující tvůrčí postupy uplatněné v tvorbě malíře a pedagoga FaVU VUT Milana Housera s texty Tomáše Pospiszyla, Filipa Suchomela. Za grafickou úpravu knihy byli v soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2020 oceněni Adam Macháček a Marika Kupková. Knihu představí Milan Houser.Dagmar Černoušková – Jindřich Chatrný – Jana Kořínková (eds.), Evropan Adolf Loos. Nejen brněnské stopy, MuMB a FaVU VUT: Brno 2020.
Rozsáhlá dvojjazyčná monografie věnovaná aktuálním poznatkům o tvorbě světoznámého architekta Adolfa Loose pro jeho rodné město Brno a okolí vyšla k příležitosti 150 let od jeho narození. Publikace vyšla v koedici FaVU VUT a Muzea města Brna. Knihu představí spoluautorka Jana Kořínková.
18.00–18.45
Galerie Rudolfinum — představení nového cyklu Fragmenty
Spoluautorky projektu Galerie Rudolfinum Fragmenty, Eva Drexlerová a Anna Luňáková představí jeho nový cyklus, který se připravuje v rámci chystané výstavy Not Without Joy / Nikoli bez radosti. Veřejnosti bude otevřený koncem listopadu v Artparku Galerie Rudolfinum.neděle 14. listopadu
11.15–12.00
Bibliomanie — Meander
Přednáška na téma sběratelství knih.
Jistě to znáte. Pamatujete si nějakou knihu z dětství, ale v knihovně u rodičů už ji nemůžete najít. Pátráte proto v antikvariátech a na internetových bazarech, abyste ji našli a navodili si onen vzácný pocit nostalgie. K vašemu překvapení cena knížky, do které jste s chutí kreslili jako dítě pastelkami, ba dokonce z ní vystřihli nějakou pěknou ilustraci, je nyní několik tisíc, přestože tiráž uvádí 12,- Kčs. Ale nikde není k mání. Přitom vyšla ve vysokém nákladu a dříve ji měl doma téměř každý. Po čtvrt století je z ní sběratelská rarita…
Představení některých dnes již vzácných titulů české dětské knihy.
Připravilo nakladatelství Meander ve spolupráci s Emmou Hanzlíkovou.
12.00–13.00 ZRUŠENO!
PageFive — představení připravovaného titulu ARCHITEKTURA 489 a prezentace veletrhu knižních publikací PHASE BOOK
Publikaci ARCHITEKTURA 489 tvoří soubor ilustrací Jana Šrámka tematizující významné stavby československé architektury z období let 1948–1989. Dále proběhne prezentace veletrhu alternativních knižních publikací Prague Art book & Zine Fair PhaseBook.
13.30–14.30
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Móda v modré – Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu
Knihu představí její autorka Markéta Vinglerová, která je zároveň kurátorkou stejnojmenné výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze přístupné od 25. listopadu. Přesvědčí vás, že modrotisk nepatří minulosti – je to stále živá technologie využívaná v současné módě a umění Východu i Západu. Představí dvě odlišné kultury, českou a japonskou, a jejich klasické přístupy k modrotisku i tendence v současném umění a módě.
14.30–15.30
Nakladatelství Karolinum – Bohumil Kubišta a Evropa
Autorka a hlavní editorka Marie Rakušanová představí knihu Bohumil Kubišta a Evropa, nominovanou na cenu Magnesia Litera. Kniha nabízí nové zhodnocení díla významného českého moderního umělce Bohumila Kubišty, a to způsobem, který přesahuje tradiční formát uměleckohistorické monografie.
Jeho tvorbu sleduje prostřednictvím rozkrývání složitých uměleckých, kulturních a historických vztahů v rámci Evropy počátku 20. století. Nejen Kubišta, ale také další středoevropští umělci zprvu balancovali mezi obdivem k modernistickému universalismu uměleckých směrů pařížského centra a snahou nalézt alternativní moderní výraz, vyrůstající z lokální umělecké a intelektuální tradice. Kubištovo zarputilé úsilí iniciovat vznik silné, nadčasové a svébytné moderní kultury však naráželo na nepochopení domácího publika, které vygradovalo vzájemnými konflikty dravě se prosazujících frakcí pražského modernismu a definitivně se roztříštilo v chaosu první světové války. Monografie zároveň krok za krokem sleduje Kubištův pohyb po pařížských bulvárech a kavárnách či městech jako Florencie a Pula, kde se v hodnosti setníka účastnil první světové války. Využívá kartografických postupů, aby přesně zaznamenala přesuny jeho děl mezi středoevropskými centry i regionálními kulturními středisky. V Kubištově síti kontaktů totiž nefigurují jen významní evropští umělci a spolky, ale také slavná umělecká díla, která autonomně vstupují do stále nových situací a nerespektují antropocentrickou perspektivu tradičních dějin umění.Marie Rakušanová působí jako docentka Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V letech 2002–2009 pracovala jako kurátorka sbírky malby v Galerii hlavního města Prahy. Zabývá se moderním uměním a metodologií dějin umění. Publikovala řadu odborných článků a knih, často při příležitosti výstav, které autorsky připravila nejen pro Galerii hlavního města Prahy, ale také pro další galerijní instituce. Zapojila se do řady mezinárodních výzkumných projektů, díky kterým publikovala v zahraničích odborných knihách a časopisech studie, zasazující české umění do kontextu světové moderny a avantgardy.
16.15–16.30 ZRUŠENO!
Berlínskej model – představení magazínu RAJON
Berlínskej Model – RAJON Umění nejen ve vaší čtvrti / Art in Your Neighbourhood and Beyond
Berlínskej Model je nezávislá galerie z pražských Holešovic, která pravidelně vydává umělecky zaměřený velkoformátový časopis RAJON.
„Představíme, jak magazín vzniká, kdo se na něm podílí, a napovíme, kde ho můžete sehnat. Podělíme se o zkušenosti s výrobou i distribucí.“ RAJON #6 byl vybrán kurátorem Oscarem Sanguelo do prestižní výstavy uměleckých publikací a letos byl vystaven v Center of Book Arts v New Yorku.
16.30–17.30
Západočeská galerie v Plzni
Petr Jindra – Michaela Ottová (eds.): Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh.
Západočeská galerie v Plzni – Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2020
Představení publikace a beseda s autory Michaelou Ottovou a Petrem Jindrou
Editoři knihy a autoři stejnojmenné výstavy, jež proběhla v Západočeské galerii v Plzni v termínu 27. 11. 2020 – 6. 6. 2021, Michaela Ottová a Petr Jindra, představí publikaci, která je zároveň katalogem k ní. Rozsáhlá publikace, na níž se podílelo více než dvacet předních badatelů, se odborně zaměřuje na fenomén krásného slohu, přičemž centrem zájmu je socha Plzeňské madony. Jeden z nejstarších a nejčistších prototypů tzv. krásných madon, jehož původ v parléřovské svatovítské huti je nepochybný. Od svého osazení až po současnost setrvala plastika na svém původním místě v chóru katedrály sv. Bartoloměje v Plzni a v rámci generální obnovy interiéru katedrály byla restaurována. Tato skutečnost spolu s příležitostí k detailnímu zkoumání sochy (poprvé od druhé světové války) umožnila, aby toto dílo plnilo v badatelském záměru určitou exemplární úlohu, jež přispěla k bližší kontextualizaci fenoménu krásného slohu a k novému pohledu na jeho problematiku z hlediska tvůrčího formování, ikonografie, funkce, objednavatelského kontextu i sakrálního a liturgického rámce děl krásného slohu. V druhé části publikace je pak monograficky sledován v širokém spektru materiálu vývoj lokálního kultu Plzeňské madony od počátku novověku do poloviny 20. století.Editoři uvítají otevřenou besedu nad knihou i okolnostmi jejího vzniku.
17.30–18.45
Muzeum města Prahy
Představení publikace Praha 1580–1680, místo konfesijních střetů editorkami Pavlou Státníkovou a Olgou Fejtovou. Ty pohovoří také o dalších projektech spojených s tématem Bílé Hory.
Součástí představení knihy bude i její křest za přítomnosti autorů publikace, kterých je 20, a samozřejmě kmotrů.
Pavla Státníková – Olga Fejtová a kolektiv
Praha 1580–1680, místo konfesijních střetůPublikace vznikla jako součást projektu Muzea hlavního města Prahy, připravovaného za odborné spolupráce Archivu hlavního města Prahy a předních odborníků na dané téma, k čtyřstému výročí bitvy na Bílé hoře (8. 11. 1620) a popravy sedmadvaceti českých pánů na Staroměstském náměstí (21. 6. 1621). Oba mezníky – bitva i exekuce, jako centrální body celého projektu – symbolizují významný předěl nábožensko-politického vývoje Českých zemí a jejich hlavního města. Publikace nás provede nejprve předbělohorskou a myšlenkově relativně svobodnou Prahou konce 16. a počátku 17. století, dramatickými událostmi let 1620–1621, nejistými a krutými roky třicetileté války a prvními poválečnými desetiletími v rekonstruované a rekatolizované zemi. Pražská města představuje nejen jako scénu dějinných událostí, které ovlivnily politický vývoj Evropy, ale zejména jako důležitého aktivního činitele tohoto vývoje.
Zuzana Vojtíšková – Olga Fejtová
Dvě duhy nad popravištěm. Osudy rodiny Kutnaurových v neklidné době bělohorskéOsudy rodiny Kutnaurových, spojené se Šimonem Sušickým a Janem Kutnaurem ze Sonnenštejna, dvěma měšťany popravenými při staroměstské exekuci 21. 6. 1621, jsou symbolickým zobrazením toho, co prožívaly desítky dalších lidí v nelehké době 17. století. Kniha zpracovává nejen obecně známá fakta. Vychází také z listin a obrazových dokladů, které v archivech objevila a dohledala historička a archivářka Olga Fejtová. Na základě těchto dokumentů začala skládat konkrétní osudy a vyprávěla je dramaturgyni Zuzaně Vojtíškové. Kniha tedy vznikla ve vzájemném dialogu odborného a laického pohledu, aby tak přiblížila životy konkrétních lidí v neklidné době bělohorské širokému spektru čtenářů.
Webová výstava Praha 1580–1680, místo konfesijních střetů
Webová výstava vznikla v nelehké době jako alternativa připravované tradiční výstavy. Provází nejprve předbělohorskou a myšlenkově relativně svobodnou Prahou konce 16. a počátku 17. století, dramatickými událostmi let 1620–1621, nejistými a krutými roky třicetileté války a prvními poválečnými desetiletími v rekonstruované a rekatolizované zemi. Pražská města představuje nejen jako scénu dějinných událostí, které ovlivnily politický vývoj Evropy, ale zejména jako důležitého aktivního činitele tohoto vývoje. Webová forma umožňuje podrobnější vhled na některé dobové dokumenty, které jsou pro lepší srozumitelnost pro běžného návštěvníka přepsané a náležitě okomentované.
Harmonogram prohlídek zámkem Troja
sobota 13. listopadu
13.00–14.00
komentovaná prohlídka Zámku Troja s Martinem Krummholzem
Okolnosti výstavby Zámku Troja – klenotu evropského baroka. Osobnost jeho stavebníka, hraběte Václava Vojtěcha ze Šternberka.
Architektonický koncept a sochařská výzdoba v evropském kontextu – na to vše bude prohlídka autora bedekru Zámek Troja zaměřena.
14.30–15.30
komentovaná prohlídka nástěnných maleb Zámku Troja s Martinem Mádlem
Interiéry v přízemí a prvním patře Zámku Troja jsou bohatě zdobeny nástěnnými malbami z 80. a 90. let 17. století. K jejich provedení hrabě Václav Vojtěch ze Šternberka přizval několik umělců ze Švýcarska, Boloně, Tridentska, Nizozemí a dalších míst.
Malby jsou pozoruhodné pestrostí a bohatým alegorickým programem. Náměty i kompozice maleb se zčásti opírají o grafické předlohy, které reprodukují výzdobu významných římských, florentských a pařížských paláců. Výzdoba zámku vrcholí malbami Abrahama Godyna na klenbě a stěnách velkého sálu, které oslavují katolickou církev a habsburské panovníky. Během prohlídky se zájemci seznámí s autorstvím maleb v apartmánech, galeriích, kapli a velkém sálu, s jejich předlohami a významem vyobrazených alegorií.
neděle 14. listopadu
16.00–17.00
Dívat se pohybem, Dancing Museums
Prohlídkou provede tanečnice Tereza Ondrová.
Workshop Dívat se pohybem vznikl v rámci mezinárodního výzkumného projektu DANCING MUSEUMS – The democracy of beings (2018 – 2021), jehož je umělkyně Tereza Ondrová společně s Tanec Praha a GHMP součástí. Projekt je realizován v rámci podpory evropského programu Creative Europe.
Harmonogram výtvarných workshopů v Eko-ateliéru v oranžérii
Po celou dobu konání knižního veletrhu bude probíhat v Eko-ateliéru GHMP v oranžérii Zámku Troja výtvarný workshop nejen pro rodiny s dětmi, ale i pro veřejnost. Návštěvníci si budou moci vytvořit vlastní experimentální knihu (knihu-objekt), tzn. jakkoliv nápaditě výtvarně zpracovat vybranou knihu jako originální umělecký artefakt (např. 3D objekt, koláž, asambláž). K tomuto účelu zde budou k dispozici vyřazené a poškozené knihy i nejrůznější přírodní materiály ze zahrady, které mohou návštěvníci do svého díla zapojit. Další možností bude navrhování knižních obálek (formou kresby, koláže, fotomontáže atd. s využitím fotografií, reprodukcí i písmových šablon, fontů a textů z propagačních materiálů). Součástí workshopu bude i kolektivní dílo „in progress“, v rámci něhož budeme postupně zaplňovat obří leporelo písmeny, čísly, kódy, symboly, slovy, větami, fragmenty textů a citáty mj. s využitím vystříhaných písmen různých barev a velikostí, připravených studenty grafického designu ze střední umělecké školy v rámci praxe v GHMP.
sobota 13. listopadu
10.00–12.00
Jak se dělá výstava? — Museum Kampa
Věděli jste, že se v muzeu každou chvíli posunují zdi? A že mění barvu? Přijďte poodhalit tajemství muzejního provozu a vyzkoušet si, co to znamená mít jej na starost. Naplánujete si vlastní výstavu a staňte se jejím kurátorem, architektem a grafikem v jedné osobě. Workshop bude realizován lektorkami z Musea Kampa pod vedením Elišky Pýchové.13.00–16.00
Ilustrárna — Galerie moderního umění v Hradci Králové
Workshop s názvem Ilustrárna pracuje se slovem jako základním vstupním prvkem pro tvorbu ilustrace výtvarnou technikou koláže. Z hromady si návštěvník vybere jedno či několik slov. Na základě asociace, nápadu, dojmu či zážitku spojeného se slovem se vyjádří obrazem-ilustrací. Workshop bude realizován edukátorkami z Galerie moderního umění v Hradci Králové pod vedením Patricie Kaválkové.neděle 14. listopadu
10.00–13.00
Alef, bet, teď! — Xao
Povídání, kreslení, opisování a obtiskávání nad knížkou Alef, bet, teď! o hebrejské abecedě pod vedením ilustrátorky Lucie Lučanské a hebraistky Alžběty Glancové. Přijďte si zakreslit, zalepit, zatisknout a vyrobit si hebrejské jmenovky. Komu se nechce kreslit, může si prohlížet písmena, naučit se básničku nebo se naučit pár základních užitečných hebrejských slovíček. Knížku Alef, bet, teď! vydalo nakladatelství XAO.13.00–15.00
Venušiny lásky (workshop), ARTPARK — Galerie Rudolfinum
V tomto workshopu se budeme inspirovat dílem Observatory 01 Pavla Mrkuse, které bylo možné shlédnout v rámci výstavy Mezipaměť v Galerii Rudolfinum, a vyrobíme si lampion, na němž zkusíme některé aspekty Venušina mytologického příběhu zachytit. Výsledkem bude svítilna, která nám každý večer do ztemnělého pokojíku přinese něco z nebeské oblohy a jejích příběhů.15.00–18.00
Autorská kniha — GHMP pro seniory
Výtvarný workshop bude oslavou umělecké knihy. Před výtvarnou prací budou mít účastníci možnost samostatně se seznámit s výstavními prostory v Zámku Troja, kde se bude konat knižní veletrh a kde se prostřednictvím jednotlivých stánků a prezentací seznámí s různými podobami knižní tvorby. Následně se přesunou do zázemí Eko-ateliéru v oranžérii Zámku Troja, kde proběhne interaktivní výtvarný workshop zaměřený na tvorbu vlastní autorské knihy. Vyzkoušíme si tradiční knihařskou technologii, jako je základní šitá vazba. Budeme pracovat s polotuhou vazbou nebo experimentovat s tvarem knihy.sobota a neděle (13. a 14. listopadu)
10.00–19.00
Kniha – objekt a obří leporelo — GHMP
Návštěvníci si budou moci vytvořit vlastní experimentální knihu, tzn. jakkoliv nápaditě výtvarně zpracovat vybranou knihu jako originální umělecký artefakt. Další možností bude navrhování knižních obálek. Součástí workshopu bude i kolektivní dílo „in progress“, v rámci něhož budeme postupně zaplňovat obří leporelo písmeny, čísly, kódy, symboly, slovy, větami, fragmenty textů a citáty mj. s využitím vystříhaných písmen různých barev a velikostí, připravených studenty grafického designu ze střední umělecké školy v rámci praxe v GHMP.
Po dobu konání veletrhu bude v suterénu zámku volně přístupná výstava Kamenné poklady pražských zahrad.
Mexický svátek Den mrtvých (Día de Muertos) se koná na počest zesnulých a jeho kořeny sahají až do dob dávných Aztéků. V dobách kolonialismu přišli do Mexika se španělskými dobyvateli též misionáři a kněží, kteří spojili aztécký svátek s katolickým svátkem Dušiček. Mexičané věří, že 1. listopadu se vrací na náš svět duše dětí a 2. listopadu duše dospělých. Aranžují si doma pestrobarevné oltáře na počest svých zesnulých příbuzných a přátel. Tyto dušičkové oltáře zdobí zejména květinami aksamitníku (cempazúchitl), barevnými lebkami z cukru (calaveritas de azúcar), sladkým chlebem s ruličkami těsta připomínajícími kosti (pan de muerto) a různými symbolickými dekoracemi. Na oltáře jsou též kladeny i dary (ofrendas) v podobě potravin a předmětů, které měli zemřelí rádi. V Mexiku svátek Dne mrtvých provází i oslavy ve veřejném prostoru – bujaré průvody, zdobení hřbitovů a hrobů. Tato tradice pomáhá vnímat smrt jako přirozenou součást života a lidé slavící tento svátek věří, že se duše zemřelých vrací k živým, aby společně zavzpomínali na všechno dobré a oslavili spolu koloběh života. Roku 1993 byl Día de Muertos zapsán na seznam nehmotného dědictví UNESCO. Tento oltář je věnován mexické malířce Fridě Kahlo a předměty i dary na něm vystavené odpovídají osobnosti, životu a dílu této umělkyně. Nasvícení oltáře vytvořilo neplánovaný vizuální efekt, připomínající svým tvarem křídla, která evokují slavný citát Fridy Kahlo: „K čemu potřebuji nohy, když mám křídla na létání.“
Oltář vytvořilo edukační oddělení GHMP ve spolupráci s Lindou Jandáskovou DiS. (Poradna pro integraci), Erickem Romerem Zamoranem, Anou Gajdoš a Carmen Amador.
zdarma
Komponovaný program o aktuálních trendech v přemýšlení o soužití člověka a zvířat. Jak se chovají zvířata, co prožívají a jak se k nim chováme a proč? Jakou symboliku mají koně v pop music? A jak jsou reflektována zvířata v současném uměleckém videu?
- 14.00 úvodní slovo, představení programu a hostů: Tereza Špinková
- 14.15–14.45 projekce uměleckých videí s tematikou zvířat (Denisa Langrová, Lea Petříková, David Přílučík, Vladimír Turner)
- 15.00–15.30 Dupot koní v pop music: hudební publicisté Miloš Hroch (A2larm, Kontext N, The Wire) a Pavel Turek (Respekt) zvou na jízdu pop music, kde se ozývá dupot koní. V komentované pouštěčce videoklipů se zaměří na revizi kovbojství a Divokého západu v populární hudbě a provedou tvorbou rappera Lil Nas X, zpívajícího queer kovboje Orvilla Pecka nebo experimentální hudebnice Eartheater
- 15.45–16.45 moderovaná diskuze s etoložkou Jitkou Bartošovou (ČZU) a teoretičkou critical animal studies Terezou Vandrovcovou; v rámci diskuze se dotkneme toho, co je to etologie, čím se zabývají současné obory zkoumající práva zvířat a jaké vyvstávají etické otázky v našem soužití se zvířaty (velkochovy, výzkumy, vegetariánství, domácí mazlíčci, ochrana zvířat ve volné přírodě, zooterapie)
Pořadatelé: GHMP v rámci programu Umění pro město a Neolokator.
Akce je zdarma
Více informací o projektu TriangulUM
Prosíme účastníky o dodržování aktuálních protiepidemických opatření!
Pořadatelé
GHMP v rámci programu Umění pro město a Neolokator