Opulence I / Baroque Pop

Spojení Radia Wave (stanice Českého rozhlasu pro mladé) a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Trojského zámku v Praze. Krom několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami, můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Historie populární hudby ukazuje, že boj za svobodu a rovnoprávnost nemusí být nuda, a rozhodně ho nemusíte vést v teplákách. Vyznavači disca, glamu nebo třeba psychedelických žánrů vždy vyzývali na souboj dobové normy týkající se genderu nebo sexuality a nikdy se nebáli velkolepého stylu. Proč jde v hudbě emancipace a opulence tak často ruku v ruce? A jak stylové velikášství osvobozuje? O tom si bude povídat Aneta Martínková s novinářkami Janou Patočkovou (Vogue) a Terezou Patočkovou (Page Not Found).

DASA

Její hudební cesta začala v roce 2016, kdy se přestěhovala do Londýna za studiem hudby na Goldsmiths University. V uplynulých letech vystupovala zpěvačka a songwriterka původem ze Slovenska DASA na renomovaných místech (The Windmill Brixton, Shacklewell Arms a Sebreight Arms) a sdílela pódia s umělci jako Katy J Pearson, Enjoyable Listens a Tyler Hyde (Black Country, New Road). Debutové EP ‚Come Through‘ je výsledkem její dvouleté práce ve studiu Hermitage Works s producentem Nathanem Ridleym a pianistou Sethem Evansem (Black Midi). Za EP si vysloužila nominaci v kategorii Objev roku na Radio_Head Awards. Nejnovější singl ‚wife now‘ vydala v říjnu 2023 u londýnského vydavatelství Practice Music. DASA v současné době pracuje na svém druhém EP. Při show na Opulenci ji doprovodí digitální písničkář Toyota Vangelis.
https://www.instagram.com/darebu/

Ponyhenge (fka Fourtuna)

Klub bolavých srdcí v čele s písničkářkou Emily Brandi a členy Lazer Viking, Margo, Genuine Jacks či Wild Tides. Současné popové balady plné nostalgických syntezátorových ploch a spletenců křehkých kytarových linek na pozadí mrazivě dokonalých vokálů.
https://www.instagram.com/ponyhengerocks/

Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko

Sběratelství / diskuze k výstavě Group Therapy

Výstava Group Therapy, představující přibližně 80 děl 46 autorů a autorek, je dialogem, setkáním, výměnou uměleckých myšlenek a konceptů a konfrontací uměleckých děl ze dvou různých sbírek. Umělecká díla včetně akvizic z poslední doby z GHMP se zde setkávají s díly ze sbírky Art Collection Telekom, kterou v roce 2010 založila společnost Deutsche Telekom s cílem podporovat a shromažďovat současné umění z východní a jihovýchodní Evropy.

V diskuzi, která je koncipovaná jako doprovodný program k výstavě Group Therapy, pohovoří zástupci tří rozdílných sběratelských přístupů: Magdalena Juříková za institucionální sbírku GHMP, Rainald Schumacher za korporátní sbírku Art Collection Telekom a Kateřina Havrlant za soukromou sbírku Havrlant Art Collection.

Foto Jan Kolský

Břemeno sběratelství současného umění / diskuze k výstavě Group Therapy

Břemeno sběratelství současného umění

Foto Jan Kolský

Danica Dakić: Postava a pozadí / přednáška a beseda (en)

Danica Dakić se narodila v Sarajevu v roce 1962. Žije a pracuje v Düsseldorfu, Berlíně a Sarajevu. Její tvorba sahá od videa a filmu až po fotografii a instalaci. Svá díla staví na performativních a kolaborativních procesech zkoumajících koncepty kulturní paměti, identity, jazyka a historie i společenských rolí v jejich probíhajících proměnách.

Samostatně vystavovala například v Rōda Sten Konsthall v Göteborgu (2023), v pavilonu Bosny a Hercegoviny na 58. benátském bienále (2019), v Museum für Moderne Kunst ve Frankfurtu (2013), v Hammer Museum v Los Angeles (2011), v Generali Foundation ve Vídni (2010), v Muzeu současného umění v Záhřebu (2010) a v Kunsthalle Düsseldorf (2009). Skupinové výstavy, jichž se účastnila, zahrnují například documenta 12 (2007), 8. a 11. istanbulské bienále (2003 a 2009), Bienále v Sydney (2010) a Bienále v São Paulu (2014).
V letech 2011–2022 Danica Dakić vedla mezinárodní magisterský program „Veřejné umění a nové umělecké strategie“ na Univerzitě Bauhaus ve Výmaru. Od roku 2022 je profesorkou filmu a videa na Akademii umění v Düsseldorfu.

V této besedě se zaměří na proces vývoje svého videa Isola Bella a představí i další díla z tohoto cyklu: El Dorado (2007), First Shot (2008) a nově připravované dílo Les Vues du Brésil [Pohledy z Brazílie], které má být dokončeno v příštím roce (zakázka pro nové muzeum tapet v Kasselu).

 

Šejla Kamerić: 30 Years After (en)

Zúčastněte se diskuze s renomovanou bosenskou umělkyní Šejlou Kamerić a jedním z kurátorů výstavy Group Therapy i celé umělecké sbírky společnosti Deutsche Telekom Rainaldem Schumacherem.

Diskuze proběhne pouze v anglickém jazyce.

Šejla Kamerić se narodila roku 1976 v Sarajevu v Bosně a Hercegovině. Na základě autoportrétů prezentovaných na výstavě, které se již staly ikonickými – Bosenská dívka (2003), 30 let poté (2006) a V zákulisí (2019) – se přednáška realizovaná v rámci výstavní akce Group Therapy zaměří především na jeden klíčový prvek její umělecké praxe: osobní vzpomínky zasazené jak do soukromých zkušeností, tak i historických příběhů. Její práce konstruuje politiku paměti. Z osobních příběhů a historie se stávají výchozí body pro vize budoucnosti.

sejlakameric.com

Jedná se o první doprovodnou akci k výstavě Group Therapy / Collections in Dialogue.

 

Politika a etika (sebe)prezentace a participace v umění / k výstavě Divoženky / Římské večírky

V návaznosti na výstavu Římské večírky, která přináší neobvyklý vhled a intimní sebereflexi světa sexuálních pracovnic, zve Společnost Jindřicha Chalupeckého ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy na diskuzi o politických a etických aspektech (sebe)reprezentace a participace v umění.

Výstava prezentuje díla Feel Good Cooperative. Tento tvůrčí kolektiv tvoří účastnice a organizátorky výtvarného workshopu, který proběhl na jaře 2020 během tvrdého lockdownu v Římě. Jeho členkami jsou fotografka a sexuální pracovnice Alexandra Lopez, architektka a akademická pracovnice Serena Olcuire, umělkyně Pauline Curnier Jardin a sexuální pracovnice kolumbijského původu Andrea, Alexandra Mapuchina, Gilda Star, Giuliana, Angel, a Eri. Cílem bylo vytvořit práce pro výstavu ve Villa Medici, kterou Curnier Jardin realizovala v rámci svého rezidenčního pobytu na Francouzské akademii v Římě. Iniciativa vzešla z potřeby pomoci ženám, které během pandemie, kdy se populistická štvavá propaganda proti různým skupinám zintenzivnila a zextremizovala, čelily nejen existenční nouzi, ale staly se ještě více zranitelné kvůli své transsexuální identitě, původu a profesi. Projekt vytvořil prostor pro sdílení a sebevyjádření a také umožnil ženám překlenout existenční krizi. Jedná se tedy o projekt spadající do oblasti participativního umění.

S ohledem na náš zájem o teoretickou i praktickou reflexi různých podob spolupráce v umění jsme se rozhodli věnovat doprovodný program k této výstavě tématu politiky a etiky (sebe)reprezentace a modelům participativní umělecké praxe, které cílí buď na angažování publika, nebo otevření umění lidem, jež jsou v běžných podmínkách z důvodu strukturální sociální nerovnosti a institucionálního gatekeepingu z uměleckého provozu vyloučeni.

V souvislosti s tématem (sebe)prezentace se můžeme v diskuzi dostat i k obecnějším otázkám, jako jsou potenciál, cíle, limity a dopady identitárního umění a jeho politický a umělecký přínos pro celou společnost. A jak pracovat s tématy a lidmi, aniž bychom je kategorizovali a redukovali na jeden aspekt, identitu apod. Od modelů participativní umělecké praxe se dostaneme k hlubší otázce rovnosti a přístupu v uměleckém provozu a vzdělávání a jakým způsobem můžeme umění otevřít a umělecké vzdělávání učinit dostupným zdola.    Diskuze se bude věnovat primárně projektům realizovaným na české a slovenské scéně, ale bude otevřena komparativní perspektivě reflektující zkušenosti ze zahraničí.

Informace pro návštěvníky*ce diskuze

Prostor Domu fotografie je s asistencí bezbariérový (výtah), včetně přístupu k sociálním zařízením. Asistence bude zajištěna. Vstupuje se vchodem z pasáže spojující ulice Revoluční a Benediktskou. V případě potřeby je možno zavolat na tel. číslo pokladny GHMP (+420) 702 283 922 a požádat o asistenci při vstupu a pohybu ve výstavních prostorách. Je také možné zajistit vyzvednutí na zastávce MHD v Dlouhé ulici, případně Náměstí republiky. Vyzvednutí prosím objednejte dopředu na T (+420) 735 125 714 a příchod plánujte nejpozději 15 min před začátkem události. Vstup s vodicím psem je možný.
Diskuze bude probíhat v přístupné češtině a bude tlumočena do znakového jazyka. Také se bude pořizovat audiovizuální záznam, který bude zveřejněn na sociálních platformách Společnosti Jindřicha Chalupeckého a Galerie hlavního města Prahy.
Během diskuze bude k dispozici malé občerstvení.

Jakub Jansa, performativní čtení a uvedení knihy The Garden of Problems

Rádi bychom vás pozvali na performativní čtení a uvedení knihy The Garden of Problems, a diskuzi se spoluautory knihy Jakuba Jansy ve stejnojmenné výstavě v GHMP Domě U Kamenného zvonu 25. 1. 2024 v 18:00.

Umělec Jakub Jansa v posledních sedmi letech vytvořil osmidílnou sérii filmů a instalací, které nyní poprvé představuje společně ve formě rozsáhlého projektu se stejnojmennou knihou. Výstava v prvním patře Domu U Kamenného zvonu je součástí širšího kurátorského celku Myslet filmem (8. 11. 2023–18. 2. 2024), který připravila kurátorka Galerie hlavního města Prahy Sandra Baborovská. Expozice The Garden of Problems představuje v sedmi sálech sedm navazujících epizod, které dohromady utvářejí komplexní příběh. Návštěvníci jsou tak vyzváni místo sledování Netflixu k návštěvě galerie. Knihu vydalo nakladatelství Umprum. Součástí večera bude i performativní čtení z knihy Myslet filmem, kterou vydala Galerie hlavního města Prahy.

Diskuze k výstavě Myšlení obrazem / Vizuální události Miroslava Petříčka

Srdečně zveme na poslední akci organizovanou ve čtvrtek 18. ledna od 18 hodin v prostorách Městské knihovny v rámci doprovodných programů k výstavě Myšlení obrazem.
Diskuzi s filozofem Miroslavem Petříčkem, kurátorkou výstavy Jitkou Hlaváčkovou, historičkou umění Milenou Bartlovou, filozofem Martinem Nitschem a vystavujícím umělcem Zbyňkem Baladránem bude moderovat kritička umění Noemi Purkrábková.

Debata nad spletí vztahů mezi dílem a jeho divákem, autorem, prostorem… Setkání nad otázkami, které vyvstaly během konání výstavy:

  • Do jaké míry může dílo působit i pouze afektivně (tedy bez vědomí jeho kontextu), nakolik je tento kontext pro jeho prožití zapotřebí znát, můžeme se od něj vůbec oprostit?
  • Jakými pravidly a očekáváními je definován prostor galerie, jaký typ diváků do ní přichází a co očekává? Jak se liší reakce a očekávání náhodného či občasného návštěvníka od reakcí návštěvnictva profesionálního?
  • Kdy se „obraz“ stává součástí uměleckého kánonu? Jak odlišně nad „obrazem“ uvažují dějiny umění, filosofie a snad i věda? Jaký je rozdíl mezi „myšlením obrazem“ a „myšlením uměleckým“?

Veřejná debata: Podoby hrdinství! – Soutěž na umělecké dílo v areálu bývalého Nuselského pivovaru

Společnost ONplan Vás srdečně zve na veřejnou debatu na téma: Podoby hrdinství! Soutěž na umělecké dílo v areálu bývalého Nuselského pivovaru. Debata se uskuteční ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město.

V areálu bývalého Nuselského pivovaru, jehož přestavba právě probíhá, je v plánu postavit pomník generálu Karlu Kutlvašrovi.

Společnost Penta Real Estate, která revitalizaci areálu realizuje, se rozhodla na toto dílo vyhlásit uměleckou soutěž. Jejím organizátorem je společnost ONplan.

Přijďte společně s panelisty debatovat o tom, jaká by měla být role pomníků ve veřejném prostoru. Jaké momenty a podoby hrdinství ze života generála Karla Kutlvašra si chceme připomínat? Jaké přístupy ke ztvárnění významných dějinných událostí mohou umělkyně a umělci zaujmout?

Program večera

  • Úvod a stručné představení projektu revitalizace Nuselského pivovaru (ONplan)
  • Kdo byl generál Karel Kutlvašr? (Pavel Švec, zástupce rodiny Karla Kutlvašra)
  • Jak se dá k pomníku přistoupit? Příklady rozdílných přístupů k umění ve veřejném prostoru (Marie Foltýnová, GHMP)
  • Moderovaná debata se členy soutěžní poroty

Facebook událost

Politika reprezentace. Diskuze o (sebe)reprezentaci marginalizovaných skupin / k výstavě Divoženky / Římské večírky

Veřejný formát diskuse u kulatého stolu se zástupci/kyněmi marginalizovaných skupin a kurátory/kami, kteří/ré se podílejí na projektech prezentujících tyto skupiny (včetně umělců/kyň) nebo projektech sebeprezentace vzniklých na základě spolupráce mezi marginalizovanou skupinou a umělci/kyněmi.