Parallels / Evropský festival o umění ve veřejném prostoru / Vídeň
Adresa
Vídeň
Festivalovým místem ve Vídni bude Westbahnhof v centru města, kde náš zážitkový vlak zastaví, a kolemjdoucí tak budou moci navštívit mobilní výstavu Z galerie ven!. Site-specific umělecká intervence, kterou pro Vídeň vytvořil Richard Loskot na základě své rezidence, vznikne v těsné blízkosti. Jako doprovodný program jsme pro české publikum připravili komentované prohlídky místních partnerů. Jedním z nich je instituce KÖR (Kunst im öffentlichen Raum), která se již od roku 2004 věnuje realizaci uměleckých projektů ve veřejném prostoru. Dalším je uskupení Tracing Spaces, které má na svém kontě rovněž řadu uměleckých intervencí. Ve společné diskusi, která se bude konat v Muzeu Nordwestbahnhof, budeme sdílet příklady dobré praxe. Ve stejnou dobu se ve Vídni bude rovněž konat nezávislý aktivistický festival Urbanize, věnující se eko-sociální transformaci, který doporučujeme navštívit. Součástí doprovodného projektu budou také projekce dokumentu Jana Strejcovského Z galerie ven! a minisérie Umění na periferii v Českém centru Vídeň. Festival zakončíme jízdou našeho zážitkového vlaku z Vídně do Prahy, odkud pak budeme pokračovat do další destinace, kterou je Berlín.
Partneři: KÖR, Tracing Spaces, České centrum Vídeň, Velvyslanectví ČR ve Vídni, Kladenská dopravní a strojní s. r. o., ÖBB
Richard Loskot (*1984) je absolvent Fakulty umění a architektury na Technické Univerzitě v Liberci (ateliér Vizuální komunikace). Dva roky také studoval na Akademie der Bildenen Künste v Michově (ateliér Magdaleny Jetelové). Tvorba Richarda Loskota je založena na procesuálnosti a vytváření situací a prostředí, která tematizují samotné lidské vnímání. Využívá přitom sofistikovaných prostředků a moderních technologií, které ve výsledku na diváka mohou působit jako propracovaný kouzelnický trik. Pravidelně prezentuje svou práci na samostatných výstavách zejména v Česku a na Slovensku (mj. v Národní galerii v Praze, Domě umění města Brna či Galerii hl. m. Prahy) a také na skupinových výstavách u nás i v zahraničí (např. Biennale Giovany Monza, galerie Rotor v Grazu či v Astrup Fearnley Museet v Oslu). V roce 2013 byl jedním z finalistů ceny Blumm Prize v Bruselu. V roce 2007 zvítězil v soutěži Exit (Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem) a byl finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého již v letech 2014, 2012 a 2017. V roce 2018 založil skupinu UAII orientující se na tvorbu prostředí.
Parallels / Evropský festival o umění ve veřejném prostoru / Bratislava
Adresa
Bratislava
První festivalový vlak vyrazí 30. září v 9.12 z Hlavního nádraží v Praze. Umění je často už jen dojet z bodu A do bodu B. Jízda vlakem je sama o sobě zážitkem. Naším úkolem je cestující dovést na zahájení festivalu v Bratislavě tak, aby se jim nic nestalo. Nebráníme jim však, aby se cestou bavili a něco se i dozvěděli. A co víc? Pokusíme se třikrát změnit jejich pohled na to, proč jsou ve vlaku a proč vlastně nemohli jet sami. Po příjezdu do Bratislavy účastníky čeká další zajímavý program na celý víkend.
Festival slavnostně zahájíme 30. 9. od 19 h v Muzeu dopravy, které bude zázemím pro výstavu Z galerie ven!. K tanci a poslechu zahraje kapela Přeskopec. Součástí festivalového programu bude umělecká intervence Petry Hudcové v okolí Hlavní stanice, komentované prohlídky po umění ve veřejném prostoru v okolí bratislavského nádraží a nábřeží, workshopy pro děti v Muzeu dopravy, projekce filmové série Umění na periferii a dokumentu Z galerie ven!, diskuse zaměřená na problematiku umění ve veřejném prostoru a afterparty v Českém centru Bratislava. Během festivalu budou mít návštěvníci Muzea dopravy vstup zdarma. Kdo zůstane do neděle, může zdarma také do Galerie města Bratislavy, kde jsme pro něj v neděli připravili komentovanou prohlídku výstavy Erna monumentálna. Vlak bude 6. října pokračovat do Vídně – zájemci mohou pokračovat s námi.
Partneři: Muzeum dopravy, České centrum Bratislava, Galerie města Bratislavy, Kladenská dopravní a strojní s. r. o.
Petra Hudcová se narodila v Praze, kde žije a pracuje. Studovala na Leeds Metropolitan University a Central St. Martin’s College of Art & Design v Londýně. Zúčastnila se několika rezidenčních pobytů, například CEAC ve Strasbourgu, ArtPort v Tel Avivu nebo Waaw v Saint-Louis v Senegalu a vystavovala své práce jak v České republice, tak v zahraničí. Ústředním tématem Petry Hudcové je způsob, jakým je prostor utvářen sociálními strukturami hodnot a moci, fragmentace prostoru, úloha symbolů, znaků a orientačních bodů při formování identit a ovládání veřejnosti a utopické plánovaní jako výraz idealistické touhy. Zabývá se také silou a významem her, jejich na jednu stranu osvobozujícím účinkem a schopností posouvat hranice a na stranu druhou jejich svazujícím systémem pravidel. Věnuje se také zkoumání úzkostných stavů jednotlivce zachyceného v prostorových soustavách mimo jeho kontrolu, manipulacemi, traumaty a zpochybňováním vnímání reality v daném systému či uspořádání. V poslední době jsou její instalace často umístěny ve veřejném prostoru, kde jsou aktivovány interakcí s diváky. Díla Petry Hudcové jsou obvykle poetickými interpretacemi výše zmíněných myšlenek a materiály, které používá, se pohybují od nalezených každodenních předmětů přes stavební materiály až po jednoduché kresby křídou či materiály a objekty přímo související s místem instalace.
Hlavní město Praha a Galerie hlavního města Prahy se spojili s nezávislými pražskými festivaly m3 / Umění v prostoru a Landscape, které se dlouhodobě věnují umění ve veřejném prostoru, aby sdíleli své zkušenosti s realizací uměleckých intervencí a oživováním opomíjených míst. Výsledkem je evropský festival Parallels, který chce u příležitosti českého předsednictví rady EU přispět do společné diskuse o úloze současného umění ve veřejném prostoru.
Festival Parallels proběhne v pěti evropských městech, a propojí tak Prahu s Bratislavou, Vídní, Berlínem, Bruselem a Lodží. Festival má několik rovin a jednou z nich jsou vlaky a nádraží. Do Bratislavy, z Vídně a do/z Berlína jsme pro vás proto připravili zážitkové vlaky! Jedná se o umělecké intervence pro jedoucí publikum a experimentální zvukové jízdy. Cílem není pouze přesun z místa na místo, samotná cesta je cíl, prostředek k poznávání s akcentem na udržitelné cestování.
Ve všech lokalitách jsme navázali spolupráci s místními partnery a program přizpůsobili místním specifikům tak, aby byl zajímavý a přínosný pro české i zahraniční účastníky. V jednotlivých městech vzniknou dočasné umělecké intervence českých umělců na základě jejich předchozích rezidencí. Mají být reflexí místních podmínek a nabídnout nový úhel pohledu.
Mobilní verze výstavy Z galerie ven! a stejnojmenný film představí zahraničnímu publiku průřez vývoje umění ve veřejném prostoru v České republice po roce 1989. Projekce dokumentární série Umění na periferii přiblíží projekty programu Umění pro město.
Chceme sdílet naše zkušenosti a zároveň se dozvědět poznatky našich místních partnerů. Veřejný prostor vnímáme jako prostor pro komunikaci, proto budou součástí programu také diskuse a komentované prohlídky.
Festival Parallels je realizován Galerií hlavního města Prahy s podporou Hlavního města Prahy, je součástí oficiálního programu HMP v rámci předsednictví ČR v radě EU v roce 2022 a koná se pod záštitou Ministra pro evropské záležitosti doc. PhDr. Mikuláše Beka, Ph. D.
První festivalový vlak vyrazí 30. září v 9.12 z Hlavního nádraží v Praze. Umění je často už jen dojet z bodu A do bodu B. Jízda vlakem je sama o sobě zážitkem. Naším úkolem je cestující dovést na zahájení festivalu v Bratislavě tak, aby se jim nic nestalo. Nebráníme jim však, aby se cestou bavili a něco se i dozvěděli. A co víc? Pokusíme se třikrát změnit jejich pohled na to, proč jsou ve vlaku a proč vlastně nemohli jet sami. Po příjezdu do Bratislavy účastníky čeká další zajímavý program na celý víkend.
Festival slavnostně zahájíme 30. 9. 2022 od 19 h v Muzeu dopravy, které bude zázemím pro výstavu Z galerie ven!. K tanci a poslechu zahraje kapela Přeskopec. Součástí festivalového programu bude umělecká intervence Petry Hudcové v okolí Hlavní stanice, komentované prohlídky po umění ve veřejném prostoru v okolí bratislavského nádraží a nábřeží, workshopy pro děti v Muzeu dopravy, projekce filmové série Umění na periferii a dokumentu Z galerie ven!, diskuse zaměřená na problematiku umění ve veřejném prostoru a afterparty v Českém centru Bratislava. Během festivalu budou mít návštěvníci Muzea dopravy vstup zdarma. Kdo zůstane do neděle, může zdarma také do Galerie města Bratislavy, kde jsme pro něj v neděli připravili komentovanou prohlídku výstavy Erna monumentálna. Vlak bude 6. října pokračovat do Vídně – zájemci mohou pokračovat s námi.
Partneři: Muzeum dopravy, České centrum Bratislava, Galerie města Bratislavy, Kladenská dopravní a strojní s. r. o.
Petra Hudcová se narodila v Praze, kde žije a pracuje. Studovala na Leeds Metropolitan University a Central St. Martin’s College of Art & Design v Londýně. Zúčastnila se několika rezidenčních pobytů, například CEAC ve Strasbourgu, ArtPort v Tel Avivu nebo Waaw v Saint-Louis v Senegalu a vystavovala své práce jak v České republice, tak v zahraničí. Ústředním tématem Petry Hudcové je způsob, jakým je prostor utvářen sociálními strukturami hodnot a moci, fragmentace prostoru, úloha symbolů, znaků a orientačních bodů při formování identit a ovládání veřejnosti a utopické plánovaní jako výraz idealistické touhy. Zabývá se také silou a významem her, jejich na jednu stranu osvobozujícím účinkem a schopností posouvat hranice a na stranu druhou jejich svazujícím systémem pravidel. Věnuje se také zkoumání úzkostných stavů jednotlivce zachyceného v prostorových soustavách mimo jeho kontrolu, manipulacemi, traumaty a zpochybňováním vnímání reality v daném systému či uspořádání. V poslední době jsou její instalace často umístěny ve veřejném prostoru, kde jsou aktivovány interakcí s diváky. Díla Petry Hudcové jsou obvykle poetickými interpretacemi výše zmíněných myšlenek a materiály, které používá, se pohybují od nalezených každodenních předmětů přes stavební materiály až po jednoduché kresby křídou či materiály a objekty přímo související s místem instalace.
Foto Jan Hromádko
Vídeň 6.–9. října 2022
Festivalovým místem ve Vídni bude Westbahnhof v centru města, kde náš zážitkový vlak zastaví, a kolemjdoucí tak budou moci navštívit mobilní výstavu Z galerie ven!. Site-specific umělecká intervence, kterou pro Vídeň vytvořil Richard Loskot na základě své rezidence, vznikne v těsné blízkosti. Jako doprovodný program jsme pro české publikum připravili komentované prohlídky místních partnerů. Jedním z nich je instituce KÖR (Kunst im öffentlichen Raum), která se již od roku 2004 věnuje realizaci uměleckých projektů ve veřejném prostoru. Dalším je uskupení Tracing Spaces, které má na svém kontě rovněž řadu uměleckých intervencí. Ve společné diskusi, která se bude konat v Muzeu Nordwestbahnhof, budeme sdílet příklady dobré praxe. Ve stejnou dobu se ve Vídni bude rovněž konat nezávislý aktivistický festival Urbanize, věnující se eko-sociální transformaci, který doporučujeme navštívit. Součástí doprovodného projektu budou také projekce dokumentu Jana Strejcovského Z galerie ven! a minisérie Umění na periferii v Českém centru Vídeň. Festival zakončíme jízdou našeho zážitkového vlaku z Vídně do Prahy, odkud pak budeme pokračovat do další destinace, kterou je Berlín.
Partneři: KÖR, Tracing Spaces, České centrum Vídeň, Velvyslanectví ČR ve Vídni, Kladenská dopravní a strojní s. r. o., ÖBB
Richard Loskot (*1984) je absolvent Fakulty umění a architektury na Technické Univerzitě v Liberci (ateliér Vizuální komunikace). Dva roky také studoval na Akademie der Bildenen Künste v Michově (ateliér Magdaleny Jetelové). Tvorba Richarda Loskota je založena na procesuálnosti a vytváření situací a prostředí, která tematizují samotné lidské vnímání. Využívá přitom sofistikovaných prostředků a moderních technologií, které ve výsledku na diváka mohou působit jako propracovaný kouzelnický trik. Pravidelně prezentuje svou práci na samostatných výstavách zejména v Česku a na Slovensku (mj. v Národní galerii v Praze, Domě umění města Brna či Galerii hl. m. Prahy) a také na skupinových výstavách u nás i v zahraničí (např. Biennale Giovany Monza, galerie Rotor v Grazu či v Astrup Fearnley Museet v Oslu). V roce 2013 byl jedním z finalistů ceny Blumm Prize v Bruselu. V roce 2007 zvítězil v soutěži Exit (Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem) a byl finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého již v letech 2014, 2012 a 2017. V roce 2018 založil skupinu UAII orientující se na tvorbu prostředí.
Foto Jan Hromádko
Berlín 19.–23. října 2022
Zážitkový vlak do Berlína bude více experimentální, společně budeme zkoumat vrstvy městské krajiny, fenomén tzv. nové divočiny a zejména zvuk. Ten se stane pojítkem zážitkové jízdy i následného programu. Site-specific instalaci pro tuto lokalitu vytvořila sochařka Dagmar Šubrtová ve spolupráci se zvukovým umělcem Peterem Cusackem. Připraven bude také workshop field recordingu, vernisáž výstavy Z galerie ven! a doprovodný program v Českém centru Berlín. Kde jinde sdílet zkušenosti z kvalitní praxe než v Berlíně? Do programu proto bude zařazena také komentovaná prohlídka revitalizovaných parků, diskuse s odborníky na téma vágního terénu a možnost jeho umělecké interpretace. Festivalový vlak vyrazí zpět do Prahy v neděli 23. října. Jste připraveni na nové smyslové zkušenosti z městské krajiny? Rezervujte si jízdenku už teď.
Partneři: České centrum Berlín, Velvyslanectví ČR v Berlíně, Artmat, Kladenská dopravní a strojní
Dagmar Šubrtová žije a pracuje v Kladně. Absolvovala Ateliér sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze u Kurta Gebauera. V ateliéru pak působila do roku 2013 jako asistentka. Vedle umělecké profese se věnuje i tematickým kurátorským projektům, jako byly Olga Karlíková – Slyšené krajiny, Galerie UM (2012), Jitka a Květa Válovy – Pod jedním nebem (2021). Věnovala se dramaturgii výstavního programu galerie Ústavu makromolekulární chemie Akademie věd v Praze (2001–2021). Několik let pracovala jako kurátorka Hornického skanzenu v bývalém dole Mayrau ve Vinařicích. Dlouhodobě sleduje proměny krajiny v důsledku trvající industrializace. Ústředním tématem její práce jsou průmyslem zdevastovaná „území nikoho“ a odvaly hlubinných dolů. Neomezuje se jen na reflexi, ale směřuje k sochařské interpretaci nově vznikajících míst tzv. nové divočiny, která jsou fyzickým příkladem přírodní obnovy. Od roku 2015 se zabývá projektem Na pomezí samoty / Frontiers of solitude, který zkoumá aktuální otázky proměn krajiny a problematiku provázanosti postindustriální společnosti a přírody. Je spoluautorkou knihy Průvodce: Současná umělecká díla v krajině (s Radoslavou Schmelzovou a Radkem Mikulášem, Academia, 2014). Dlouhodobě se stará o Dům sester Válových a jejich dílo.
Foto Jan Hromádko
Brusel 27. října–6. listopadu 2022
Naší destinací v Bruselu je Gare Maritime – někdejší největší evropské železniční nádraží pro přepravu zboží nacházející se v areálu Tour & Taxis, který prošel v posledních letech transformací a v současné době představuje multifunkční ekologicky udržitelnou a energeticky neutrální stavbu bez fosilií. Historií tohoto prostoru se ve své site-specific umělecké intervenci, které se uskuteční v přilehlém parku, inspiroval Tomáš Moravec. Návštěvníci Tour & Taxis budou moct navštívit výstavu Z galerie ven!. Hlavním festivalovým dnem bude sobota 5. listopadu, kdy se bude konat ve spolupráci s dalšími partnerskými organizacemi připravovaná diskuse o umění ve veřejném prostoru, komentovaná prohlídka Tomáše Moravce, projekce filmové série Umění na periferii, módní přehlídka a DJ set s Pierrem Urbanem.
Partneři: Tour & Taxis, Pražský dům v Bruselu, České centrum Brusel, Delegace hl. m. Prahy při EU, Zastoupení Jihomoravského kraje při EU, Zastoupení Plzeňského kraje při EU, Stálé zastoupení ČR při EU
Tomáš Moravec (*1985) je vizuální umělec, žije a pracuje v Praze. V roce 2012 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru intermediální tvorby Jiřího Příhody, kde od roku 2016 pokračuje v doktorském studiu. Jeho práce mohou být popsány jako „prostorové situace“ utvářené nejčastěji objektem, videem a instalací. Společné projekty s Matejem Al-Alim, Petrem Dubem nebo Romanem Štětinou prověřují různé formy umělecké spolupráce nebo kriticky zasahují do veřejného prostoru. Moravec je finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého (2008), Ceny Exit (2009), laureátem Ceny Václava Chada (2015) a Gascar Prize (2017). Jeho práce jsou prezentovány v českém i mezinárodním kontextu (Biennale Liège, BB15 Linz, Trafó Gallery Budapest, James and Audrey Foster Prize Boston, EFA New York, CCC Peking). Absolvoval rezidenční pobyty v FKSE (Budapešť, 2011), Triangle Arts Association (New York, 2013) a Studio Das Weisse Haus (Vídeň, 2013). Je autorem architektury výstav Křehké kino (Galerie mladých TIC Brno, 2012), Vzdálení pozorovatelé (GMU Roudnice nad Labem, 2015), Pravděpodobně na poli (Plato Ostrava, 2016) a venkovní instalace Schody času (Český rozhlas Praha, 2019). Od roku 2015 působí také jako pedagog na KVKTT v Hradci Králové. V posledních letech realizoval samostatné výstavní celky Poznámky o vzducholodích (KGVU Zlín, 2017), Hranice shora neviditelná (GAFU Ostrava, 2018) a Manuport (Galerie Rudolfinum Praha, 2020), související s rozpracovanou dizertační prací Krize vize.
Foto Jan Hromádko
Lodž 18.–21. listopadu 2022
Lodž je často neprávem opomíjené město v Polsku, které ovšem nabízí řadu zajímavostí. Jedná se o bývalé textilní centrum, které se pyšní řadou průmyslových budov. Nachází se zde také věhlasná filmová škola, kde začínali například Andrzej Wajda a Roman Polański. Lodž je rovněž známa uměním ve veřejném prostoru, zejména svými muraly. I zde chceme sdílet příklady zdařilé praxe a místnímu publiku představit výstavu Z galerie ven!. Ve Starém Kině budeme promítat stejnojmenný film, dokumentární sérii Umění na periferii a MuralArtUM. Světelnou instalaci pro Lodž vytvoří Karim Tarakji, který se svým týmem připraví také audiovizuální doprovodný program.
Partneři: OFF Piotrkowska Center, REK Foundation, Stare Kino, Łódź City Council, České centrum Varšava
Karim Tarakji se ve své práci se zabývá novými médii a jejich dopadem na současnou společnost. Svou tvorbou se snaží překonat hranice mezi novými technologiemi a každodenním životem, a snaží se tak o jejich propojení, porozumění jim. Kromě toho se zajímá o vědeckou povahu nejnovějších technologií, která dosud nebyla vyčerpána. To se odráží v tvůrčí podstatě děl, která neustále přináší nové vizuální možnosti. Karim Tarakji se účastnil mnoha národních i mezinárodních výstav a soutěží, na kterých získal několik významných ocenění. Z posledních můžeme zmínit ocenění v kategorii Nejlepší prezentace školy za skupinovou práci Expozice KOSMOGONIE v rámci mezinárodní přehlídky Designblok, Prague International Design Festival na podzim roku 2018.
Foto Jan Hromádko
Harmonogram doprovodných programů na GHMP Art Book Fair
10.00–16.00 — záložní zahrada
Mošt ze zámku (GHMP společně s Metro Farm)
Během dne nabízíme možnost moštování jablek ze zámeckého sadu. Jako má rok 365 dní, i v našem sadu naleznete 365 jabloní. Pyšníme se běžnými i historickými odrůdami a náš sad každoročně vydá spoustu chutných plodů, které nejsou chemicky ošetřovány. Jablka si můžete natrhat, nebo rovnou využít lisu a vyrobit mošt. Návštěvníky z hygienických důvodů prosíme, aby si donesli vlastní nádoby, ve kterých budou mošt ochutnávat nebo odnášet domů. Za podporu děkujeme komunitní zahradě Metro Farm.
10.00–16.00 (s občasnými pauzami) — záložní zahrada
Kulturní kvašení: Esence pozdního léta s Lenkou Kubelovou
Dílna zkoumá chuťový profil místa pomocí divoce fermentovaných nápojů připravených z na místě rostoucích bylin a jablek ze sadu. Zároveň chce inspirovat k jednoduchému a energeticky nenáročnému uchovávání potravin a chutí, i k objevování hojnosti, která je volně dostupná v rámci města. Událost je také doprovodným programem k výstavě Dotkni se řeky!, kterou připravil Institut plánování a rozvoje Praha.
DŮLEŽITÉ: Doneste si vlastní kalíšek na ochutnávání a uzavíratelnou láhev, abyste si mohli domů odnést vlastní fermentační projekt.
13.00–14.00 — auditorium
Bio Troja uvádí (GHMP)
Plantlovers
Dovolujeme si vás pozvat na uvedení nové knihy s názvem Plantlovers. Neviditelná botanika městského prostředí, která mapuje pět let pražské iniciativy Haenke v kontextu současného fenoménu pokojových rostlin, a to za účasti její autorky, Alexandry Střelcové. Alexandra bude hostem kategorie Bio Troja uvádí, která se zaměřuje na nové knižní tituly týkající se životního prostředí a ekologie.
Až do konce října si návštěvníci pražské Troji mohou prohlédnout výstavu Dotkni se řeky!. Trojská kotlina s Císařským ostrovem jsou jedním z nejcennějších a největších přírodních pražských území, kde v současnosti probíhají revitalizační změny. Výstava je věnována řece, její krajině a lidem. V rámci veletrhu Art Book Fair přinášíme představení katalogu k výstavě a setkání s architektem Markem Kundratou z IPR Praha.
14.00–15.00 — auditorium
Debata nad cenotvorbou (GHMP + Asociace malých nakladatelů a knihkupců)
Ponořte se s námi do tajů knižního provozu a zjistěte odpovědi na otázky, které vás doteď možná ani nenapadly. Vybíráme si, co budeme číst? A kdo to za nás vybírá, pokud ne my? Kdo dostane z našich peněz, které za knížky utratíme, největší díl? Autor/ka, nakladatel, tiskárna nebo distributor? Nejen na tyhle otázky budeme v diskusi odpovídat.
15.00–16.00 — auditorium
Cena versus hodnota, diskuze (GHMP + ArtMap)
Jakou má umělecká kniha cenu? Jak k tomu přistupuje nakladatel, a jak čtenář? Je možné
v českém prostředí vytvářet a prodávat umělecké knihy se ziskem, aniž by zákazník musel sahat hluboko do kapsy? Diskuze se bude točit kolem cenotvorby uměleckých publikací, které vznikají ve specifickém českém prostředí. Pozvaní hosté jsou zástupci nejširšího spektra nakladatelského sektoru, od tvůrců zinů přes malé a středně velké nakladatele až po ty největší, kteří u nás v tomto odvětví dlouhodobě působí.
16.00–17.00 — auditorium
Představení publikace Heroin Crystal (GHMP)
Katalog výstavy Heroin Crystal dokumentuje nedávno ukončenou stejnojmennou výstavu prostřednictvím pěti textů, které svou gradací směřují od obecnějších otázek spojených s mezioborovým vnímáním umění devadesátých let směrem k institucionální reflexi vlastní sbírky Galerie hlavního města Prahy. Ta se jako první tuzemská veřejná muzejní instituce začala soudobým uměním zabývat nejen v rámci své výstavní, ale především akviziční činnosti, v níž hrají iniciační roli dvě významné postavy historiografie umění předmětného období – kurátoři GHMP Olga Malá a Karel Srp, kteří jsou dnes vnímáni jako jedni z tvůrců obrazu devadesátých let na poli nejen kurátorské praxe, ale i dějin umění samotných. O knize pohovoří kurátoři Galerie hlavního města Prahy, autorka výstavy Olga Malá a Jakub Král, jeden z autorů textů.
16.00–17.00 — salonek * při příznivém počasí v zahradě pod slivoněmi
Interaktivní čtení Strakaté uši a sušení padouši (Nakladatelství Meander)
Interaktivní čtení své pohádky pro větší děti s ilustracemi Daniela Michalíka si připravila oblíbená spisovatelka a básnířka Daniela Fischerová. Můžete se těšit na vyprávění o deseti trpasličích
a vysušených padouších v pravěku, ale také o kmeni Strakaté uši a jeho šamanovi. Strakaté uši
a sušení padouši nabízí neobvyklý příběh o spravedlnosti, lásce, zodpovědnosti a uvědomění.
17.00–18.00 — salonek
Hranice zahraniční distribuce, diskuze (GHMP + ArtMap)
Diskuze k problematice distribuce českých uměleckých publikací do zahraničí. Jak dostat české umělecké knihy publikované v angličtině do těch správných knihkupectví? Nakladatelé narážejí na nezájem západních distributorů a jsou nuceni jít cestou náročné individuální distribuce. Jak to změnit? Pracovní stůl pro všechny nakladatele, které tato problematiky zajímá a kteří mohou předat své zkušenosti.
17.00-18.00 – auditorium – ZRUŠENO
Představení knižního rozhovoru Petra Viziny s Krištofem Kinterou
18.00–19.00 — auditorium
Uvedení publikace Město v bouři, Richard Biegel (Karolinum)
Kniha představuje urbanistické a architektonické osudy historického centra Prahy v době, kdy se měnilo z malebného souměstí v ambiciózní velkoměsto. V šesti kapitolách sleduje nejen zrod a prosazování nových idejí, ale i čím dál silnější vědomí památkové hodnoty města, které v roce 1971 vyvrcholí jeho prohlášením za Pražskou památkovou rezervaci.
19.00–19.20 — před zámkem
Zahájení veletrhu ředitelkou GHMP Magdalenou Juříkovou v zahradě Zámku Troja
19.30–21.00 — před zámkem
Koncert Aran Epochal v zahradě Zámku Troja
Aran Epochal (známý také pod přezdívkou Adam Nenadál) je muž s baskytarou v rukou a veršem na rtu. Na albech Konec srpna (2015) a Doba bronzová (2017) posluchači nabídl fantomatickou procházku českou krajinou a lze očekávat, že také v zahradách Zámku Troja osloví své publikum z řad lidské i netopýří populace.
experimentální knižní vazbaStrakaté uši, přebalRichard Biegel, Město v bouři, přebal
DOPROVODNÝ PROGRAM V NEDĚLI 25. ZÁŘÍ
13.00–14.00 — auditorium
Galaxie Le Corbusier: Svět přátel z pařížského ateliéru na fotografiích ze sbírky Františka Sammera, Martina Hrabová
Zapomenutá sbírka fotografií odhaluje unikátní pohled do společenství, které vzniklo v ateliéru jednoho z největších architektů 20. století – Le Corbusiera. Autorka představuje českého architekta Františka Sammera a jeho fotografie z let 1931–1939, které objevila v ášramu Šrí Aurobinda v indickém Pondicherry. Otevírá tak dosud nespatřený pohled do zákulisí dějin moderní architektury.
13.00–15.00 — konírna
Prezentace tvůrců
Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s ArtMap chce v letošním roce umožnit účast na veletrhu Art Book Fair nejen nakladatelům a institucím, ale i jednotlivým tvůrcům a skupinám, kteří či které se věnují tvorbě autorských knih a fanzinů. Tuto novou sekci v letošním roce naleznete v zámecké konírně, kde v rámci doprovodného programu proběhne i prezentace několika z nich.
O fenoménu autorské knihy se spoluautorku publikace Na konci byla kniha. Co je autorská kniha? Kdy vznikla? Čím se liší od umělecké publikace? Jaká jsou specifika autorské knihy v českých zemích? Kdo z našich umělců se jí věnoval? Tyto a další otázky nabídne a pokusí se zodpovědět přednáška, na niž naváže diskuse pro zájemce o hlubší zkoumání tohoto různorodého výtvarného žánru.
16.00–17.00 — auditorium
Proč autorská kniha? Lucie Rohanová
Diskuse navazující na přednášku o fenoménu autorské knihy. Společná úvaha o povaze autorskoknižní tvorby jednak z hlediska formy (pomezí ilustrace, typografie, umělecké knižní vazby), jednak z hlediska myšlenkového backgroundu: Co vede výtvarníky, kteří se vyjadřují v zásadě staticky, aby využili médium, jehož podstatou je možnost probíhat v čase?
16.00–17.00 — salonek * při příznivém počasí v zahradě pod slivoněmi
Autorské čtení Petra Borkovce — Modrá agáve
Spisovatel, překladatel a redaktor Petr Borkovec čte ze své poslední knihy Modrá agáve. Nejsou ani tady, ani tam. Mnoho (často) spí nebo chodí domů po půlnoci. Jsou tiché, z jejich pokoje se klíčovou dírkou line proužek mihotavého světla. Svět, v němž žijí, je neproniknutelný jako tropické rostliny v džungli — a když ho kousek odhalí, žasneme. Držíte v ruce zápisky z nočního probouzení, herbář snů a průhledy klíčovou dírkou, jemnou manikérskou práci, liány vnitřních pralesů. Kniha textů od Petra Borkovce a ilustrací od Michaely Kukovičové vyšla v nakladatelství Baobab v roce 2022.
17.00–18.00 — auditorium
Uvedení publikace O sochách a sochařích, Petr Wittlich (Karolinum)
V souboru svých studií sleduje Petr Wittlich příběh evropského moderního sochařství. Vedle klíčové osobnosti tohoto vývoje, A. Rodina, soustřeďuje pozornost k F. Bílkovi, L. Šalounovi, B. Kafkovi, J. Štursovi, O. Gutfreundovi a zamýšlí se nad tvorbou E. A. Bourdella, A. Maillola, J. Lipchitze a H. Moora. Téma uzavírá výkladem Giacomettiho a amerického sochařství v 60. letech 20. století.
18.00–19.00 — salonek *při příznivém počasí v zahradě pod slivoněmi
Autorské čtení Kataríny Poliačikové – Meeting Dürer / Potkat Dürera (Jiri Svestka Gallery)
Slovenská umělkyně představí autorské texty ze své výstavy The Melancholy Mad Tenant v Jiri Svestka Gallery, které zachycují její cestu do depozitáře Moravské galerie v Brně za grafickým listem Melancholie I od Albrechta Dürera. Během veletrhu Art Book Fair ve spolupráci s Jiri Svestka Gallery uvede publikaci ve formě intimního cestopisu, doplněnou sérií fotografií dokumentujících toto „setkání s Dürerem“.
Petr Wittlich, O sochách a sochařích
KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY ZÁMKU TROJA
sobota 24. září
11.00–12.00
Komentovaná prohlídka Zámku Troja s Martinem Mádlem
Během prohlídky se zájemci seznámí s autorstvím maleb v apartmánech, galeriích, kapli a velkém sálu, s jejich předlohami a významem vyobrazených alegorií.
11.00–12.00
Komentovaná prohlídka venkovní výstavy Dotkni se řeky! s architektem Markem Kundratou (IPR)
Staňte se „trojským chodcem“ a projděte si výstavu, u které si můžete představit připravovanou proměnu místa. Trojská kotlina s Císařským ostrovem, jedno z nejcennějších a největších přírodních pražských území, se postupně promění. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy pro vás připravil výstavu, která je věnována řece, její krajině a lidem. V pěti zastaveních veřejnosti představuje chystané projekty Trojské kotliny, jako je například protipovodňová ochrana či nové místo pro trávení volného času.
neděle 25. září
11.00–12.00
Komentovaná prohlídka zahradou Zámku Troja se Sylvou Dobalovou
Zahrada Zámku Troja vznikala souběžně se stavbou objektu a jejím vzorem byly geometricky ztvárněné zahrady francouzské. Výklad poukáže na moderní rekonstrukci areálu v souvislosti s návazností na principy osové barokní zahrady. Pozornost bude soustředěna také na sochařskou výzdobu. Věnovat se budeme zejména unikátnímu okázalému propojení zahrady se slavnostním sálem pomocí oválného schodiště s Pádem gigantů, které končí v podzemní grottě. Mottem prohlídky bude otázka, proč se zámek a přilehlá pražská čtvrť nazývají Troja.
15.00–16.00
Komentovaná prohlídka děl Čestmíra Sušky
Komentovaná prohlídka děl Čestmíra Sušky s autorem a kurátorkou Magdalenou Juříkovou v rámci výstavy Suška – Kameny / Škoda – Objekty. Během konání Art Book Fairu uvolní díla Michala Škody, která se nachází uvnitř Zámku Troja, místo veletrhu. Komentovaná prohlídka se tedy zaměří jen na díla Čestmíra Sušky v zahradě Zámku Troja.
pohled do výstavy Škoda – Objekty / Suška – Kameny, Zámek Troja, 2022. Objekt Čestmíra Sušky
HARMONOGRAM VÝTVARNÝCH WORKSHOPŮ V EKO-ATELIÉRU V ORANŽÉRII
sobota 24. září
11.00–12.00
Interaktivní prezentace knihy slovanských duchů a tvorba ilustrací (Olena Laň + Viktorija Maščenko)
– workshop pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Jak vypadali? Uměli kouzlit? Kde bydleli? Co dávali k obědu? Byli nebezpeční, nebo naopak pomáhali našim prapraprababičkám? O tom se dozvíte na interaktivní prezentaci knihy, jejímž hlavním tématem jsou slovanští duchové. Prezentaci a workshop, během něhož děti budou moci vytvořit vlastní ilustrace inspirované uvedenou knihou, povedou autorka knih pro děti Оlena Laň a umělkyně Viktorija Maščenko, která v současnosti působí v galerii současného umění DOX. Obě pocházejí z Ukrajiny.
13.00–16.00
Knižní tvorba a raznice (Kristýna Adámková, Studio Bubec)
– workshop pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Workshop bude inspirován tvorbou známého českého sochaře Čestmíra Sušky, jehož výstava právě probíhá v Zámku Troja. Děti i návštěvníci všech ostatních věkových kategorií si budou moci vyzkoušet práci s velkými raznicemi, jež jsou kopiemi tvarů, které jsou uplatněny v jeho známých perforovaných strukturách z velkokapacitních kovových cisteren a dalších materiálů. Účastníci dílny si tímto stylem budou moci vytvořit mj. návrhy na dekorativní a ornamentální knižní obálky nebo záložky do knih. Workshop povede Kristýna Adámková, hlavní lektorka Studia Bubec, sochařského výtvarného studia, které založil právě Čestmír Suška a jež funguje i jako kulturní centrum, zajišťuje rezidenční pobyty umělců, pořádá výstavy a výtvarné kurzy a dílny pro děti, mládež a dospělé.
Výtvarný workshop bude oslavou umělecké knihy. Před výtvarnou prací budou mít účastníci možnost samostatně se seznámit s výstavními prostory v Zámku Troja, kde se bude konat knižní veletrh a kde se jim prostřednictvím jednotlivých stánků a prezentací představí různé podoby knižní tvorby. Následně se přesunou do zázemí Eko-ateliéru GHMP, kde proběhne interaktivní výtvarný workshop, zaměřený na tradiční knihařskou technologii – sešitovou měkkou vazbu. Zaměříme se také na experimentování s tvarem knižního svazku. Jednotlivé složky (měkké desky a knižní blok) budeme spojovat pomocí jednoduchého postupu šití. Papír se také stane prostorem pro různé pracovní postupy (prořezávání, perforace, koláž, asambláž, kresba a malba), které uplatníme ve výtvarné práci. Základním materiálem budou různé druhy papíru a staré knihy. Vyústěním tvorby se tak stane kreativní deník, skicák, sešit nebo zápisník. Výtvarnou dílnu bude realizovat edukátorka GHMP Eva Pejchalová.
neděle 25. září
10.00–15.00
Motanky – ukrajinské lidové umění (Yana Pogrebnyk)
– workshop pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Workshop pro všechny věkové kategorie se bude zabývat ukrajinským lidovým uměním – konkrétně tradičními panenkami motankami, které jsou mj. symbolem moudrosti. Jedná se o rodinný amulet, který slouží také jako talisman v rodině, je strážcem rodu, symbolem spojení mezi generacemi. Jde o jednu z nejstarších hraček a posvátných fiktivních bytostí ukrajinského národa. Autorka Yana Pogrebnyk z Ukrajiny je nejen výtvarnicí, ale i výtvarnou kritičkou, organizátorkou festivalů, kulturních a uměleckých projektů v kontextu rozvoje ukrajinských lidových tradic a řemesel. Je také členkou porot mezinárodních dětských soutěží a výstav dekorativního a užitého umění.
15.00–16.00
Interaktivní prezentace knihy slovanských duchů a tvorba ilustrací (Olena Laň + Viktorija Maščenko)
– workshop pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Jak vypadali? Uměli kouzlit? Kde bydleli? Co dávali k obědu? Byli nebezpeční, nebo naopak pomáhali našim prapraprababičkám? O tom se dozvíte na interaktivní prezentaci knihy, jejímž hlavním tématem jsou slovanští duchové. Prezentaci a workshop, během něhož děti budou moci vytvořit vlastní ilustrace inspirované uvedenou knihou, povedou dětská spisovatelka Оlena Laň a umělkyně Viktorija Maščenko, která v současnosti působí v galerii současného umění DOX. Obě autorky pocházejí z Ukrajiny.
16.00–19.00
Ex-libris, iniciály, street art a graffiti (Alena Kotliarenko, GHMP)
– workshop pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Návštěvníci si budou moci vytvořit vlastní exlibris (formou razítka) s typickými ukrajinskými symboly i jakýmikoliv dalšími motivy, vytvořit lettristický obraz pomocí otisků velkých dřevěných písmen, vytvořit iniciálu – dokreslit písmeno české abecedy nebo ukrajinské cyrilice, navrhnout své jméno v graffiti a street art stylu (tag, piece) – česky nebo ukrajinsky. Výtvarnou dílnu povede absolventka architektury na ukrajinské univerzitě a stálá spolupracovnice Edukačního oddělení GHMP – externí lektorka vzdělávacích aktivit GHMP pro ukrajinské děti Alena Kotliarenko.
– workshopy pro rodiny s dětmi a veřejnost bez rezervace
Po celou dobu konání knižního veletrhu bude probíhat v Eko-ateliéru GHMP výtvarný workshop nejen pro rodiny s dětmi, ale i pro veřejnost. Účastníci workshopu si mohou vytvořit experimentální knihu (knihu – objekt), tzn. jakkoliv nápaditě výtvarně zpracovat vybranou knihu jako originální umělecký artefakt (např. 3D objekt, koláž, asambláž). K tomuto účelu zde budou k dispozici vyřazené a poškozené knihy i nejrůznější přírodní materiály ze zahrady, které mohou návštěvníci do svého díla zapojit. Další možností bude navrhování knižních obálek (formou kresby, koláže, fotomontáže atd. s využitím fotografií, reprodukcí i písmových šablon, fontů a textů z propagačních materiálů). Návštěvníci workshopu budou moci také navrhnout fiktivní rostlinu i její název do společného experimentálního herbáře. Součástí workshopu bude i kolektivní dílo „in progress“, v rámci něhož budeme postupně zaplňovat obří leporelo písmeny, čísly, kódy, symboly, slovy, větami, fragmenty textů a citáty mj. s využitím vystřižených písmen různých barev a velikostí, připravených studenty grafického designu ze střední umělecké školy v rámci praxe v GHMP.
Interaktivní prezentace knihy, Оlena Laň a Viktorija Maščenkoknižní tvorba a raznice, studio BubecMotanky – ukrajinské lidové umění
Druhý ročník prodejního veletrhu pořádaný Galerií hlavního města Prahy zaměřujícího se na literaturu o umění v letošním roce přivede do Zámku Troja více než 60 prodejců nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Novinkou je rovněž sekce pro tvůrce a skupiny, které se věnují tvorbě autorských knih a fanzinů.
Doprovodný program
GHMP Art Book Fair slouží jako místo setkávání umělců, tvůrců, čtenářů a vydavatelů k diskusi a výměně myšlenek o umělecké tvorbě, publikování a souvisejících tématech. Doprovodný program zahrnuje uvedení vydavatelských počinů, diskuze, přednášky, komentované prohlídky, workshopy a další. Na své si přijdou malí i velcí.
Vybíráme z lesa knih kvalitní a krásné tituly, které dětem vnesou do života radost i ponaučení. Zaměřujeme se na produkci menších nakladatelů, po kterých v běžné knihkupecké síti musíte pátrat nebo se do distribuce vůbec nedostanou.
Časopis s patnáctiletou tradicí, ojediněle kombinující uměleckou současnost s dějinami umění, design s řemeslem a starožitnosti s architekturou. V každém vydání časopisu čtenáři najdou obsáhlou pozvánku na výstavu, velký rozhovor a řadu tematických článků. ART ANTIQUES je zároveň jediným českým periodikem, které se systematicky věnuje problematice trhu s uměním.
Artikl přes devět let přináší to stěžejní, co by vám z nemainstreamové kultury nemělo uniknout. Každý měsíc, na papíře, na dobrých kulturních místech a zdarma.
Artotéka je část Městské knihovny v Praze, která se soustředí na poznání výtvarného umění v celé jeho šíři. K půjčení nabízí nejen široký výběr knih, ale také obrazů – reprodukcí slavných uměleckých děl nebo originálních obrazů současných českých tvůrců. Půjčování obrazů umožňuje měnit náladu v místě, kde trávíme svůj čas, ať už je to domov, kancelář nebo školní třída. Artotéka také pravidelně pořádá výstavy a připravuje výtvarné dílny pro veřejnost. Na veletrhu Artotéka představí část svého obrazového i knižního fondu, který si bude možné přímo na místě vypůjčit. Čtenářský průkaz, který je k půjčení děl a titulů nezbytný, si bude možné zřídit přímo u jejího stánku.
Berlínskej Model je galerie se sídlem v pražských Holešovicích. Galerie byla založena v roce 2011, jako koncept one day opening – pro vernisáže, workshopy nebo diskuzní panely. Program se zaměřuje především na současné umění s přesahy do umění angažovaného. Berlínskej Model se pravidelně se účastní tuzemských i mezinárodních událostí a v Praze představuje etablované zahraniční umělce. Zároveň pravidelně vydává česko anglický magazín RAJON, který má distribuci v Praze a v Berlíně.
Bylo nebylo vydává knihy pro děti i dospělé, vždy pečlivě graficky upravené, zpravidla ručně dokončované. Vydává také autorské knihy, reprinty autorských knih Kateřiny Černé, sérii kapesních atlasů pro děti a v neposlední řadě nabízí drobné i velké grafiky.
Dům umění města Brna je městská kulturní instituce, určená k prezentaci časově omezených výstav z oblasti současné výtvarné kultury. Působí ve dvou galerijních budovách, jejichž výstavní plány sledují odlišnou, vzájemně se doplňující dramaturgii. Výstavy v hlavní budově na Malinovského náměstí jsou věnovány především významným soudobým autorům/kám spojeným svojí působností s domácím kulturním prostředím, dále projektům, které představují mezinárodně významné fenomény soudobé kultury, a také prezentacím dokládajícím kontinuitu moderní brněnské kultury, jíž je Dům umění součástí déle než sto deset let. Dům umění dále realizuje rezidenční program pro české a zahraniční umělce/kyně, kurátory/ky a teoretiky/čky Brno Artists in Residence, pořádá bienále Brno Art Open, zaměřené na umělecká díla ve veřejném prostoru města, vede projekt Brněnský architektonický manuál a poskytuje zázemí a spolupracuje s Centrem umění nových médií – Vašulka Kitchen Brno.
Edice FUD | Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Vydáváme knihy z umělecké oblasti a oborů dějin a teorie umění, kurátorských studií, vizuálního, grafického a produktového designu, fotografie a digitálních médií.
Produkujeme autorské publikace, výstavní katalogy a monografie, na jejichž grafické úpravě se zpravidla podílejí studenti, absolventi a pedagogové FUD UJEP.
Podporujeme knižní produkci reprezentující vědeckou, uměleckou a tvůrčí činnost své akademické obce.
Fotograf Magazine se zabývá průniky fotografie a současného umění.
Časopis působí na české i mezinárodní scéně již dvacet let a v současné době je jako jediné české umělecké periodikum distribuován do světa v samostatné anglické mutaci. Řadí se mezi nejvýznamnější časopisy v Česku i ve světě věnující se současné fotografické tvorbě. Časopis rozšiřuje povědomí o české umělecké scéně, ale také východoevropské či středoevropské, a k nám naopak přináší vlivy a aktuální trendy ze světa.
Časopis Fotograf je na současném trhu uměleckých periodik výjimečný svým designem, vizuálním obsahem i zpracováním teoretických odborných textů o umění. Velký prostor je v každém čísle věnován rozhovoru s vybraným umělcem či teoretikem. Obrazovou část tvoří profily umělců a projektů nové generace. V neposlední řadě časopis klade důraz na recenze – výstav, akcí, knih, autorských knih nebo profilů institucí. Magazín přichází také s projekty a texty vytvořené přímo pro dané téma vydání a nabízí tak výhradně unikátní obsah.
Vydavatelská činnost autorských katalogů současného českého umění včetně několikaminutového filmového medailonku vystavujícího autora. Umělec právě teď a tady zachycen Janem Raschem.
Galerie vydává pravidelně od roku 2008 autorské katalogy v české a anglické verzi, kurátorským textem a poslední rok je novinkou přidaný QR CODE s filmovým dokumentem o vystavujícím autorovi. Sloučení tisku a filmu!
Galerie Havelka působí od roku 2005, prezentuje současné české umění malbu, grafiku, sklo /Vladimír Kopecký, Vladimír Kokolia, Jan Hísek, Jakub Špaňhel, Eva a Petr Vlčkovi, Lada Semecká, Bára Křivská, Jana Šárová, Lenka Černotová,Pvel Příkaský, Klára Stodolová, Markéta Vohradská, Jan Vičar, Dalibor Smutný, Josef Bolf a Kateřina Šedá/.
Galerie Jaroslava Fragnera, sídlící v historickém centru Prahy, je jednou z mála galerií v ČR věnujících se výhradně prezentaci architektury. Existuje již déle než půl století a od roku 2006 ji provozuje spolek Architectura. Pravidelně jsou zde představováni čeští, evropští i světoví autoři, zejména progresivní ateliéry střední a nastupující generace. GJF dlouhodobě spolupracuje s řadou evropských architektonických galerií, center i vzdělávacích institucí, s uměleckými a technickými vysokými školami, pořádá mezinárodní konference, exkurze, vydává publikace, pořádá i hostí přednášky. Zabývá se rovněž prezentací české tvorby v zahraničí a uspořádala několik větších přehlídek současné české architektonické tvorby. V posledních letech se věnuje problematice veřejného prostoru, udržitelné architektury a konverzí industriálních památek v podobě samostatných výstav i festivalů s mezinárodní účastí, například Landscape festival (krajinářská architektura a landart) a Bienále experimentální architektury (nové technologie a materiály, algoritmy i biologické procesy; výstava a sympozium) nebo Open Air Aréna Betlémské náměstí (umění ve veřejném prostoru).
Galerie Klatovy / Klenová je sbírkotvorná organizace a specializuje se na prezentaci, mapování a shromažďování výtvarných děl současné tvorby, počínaje 60. lety dvacátého století. Je jedním z největších muzeí v České republice. Opatruje a pečuje o sbírkový fond, tvořený z větší části současným moderním uměním. Spravuje několik objektů a kromě výstav a akcí v plenéru realizuje hlavní činnost v pěti budovách.
Galerie Millennium je etablovanou neziskovou galerií, která za posledních dvacet let představila ve svých malostranských prostorech na více než sto-padesáti autorských a tematických výstavách díla moderní a soudobé tvorby české, slovenské, ale i mezinárodní výtvarné scény. Naše pozornost se soustředí jak na časem prověřené výtvarníky, tak na mladé talentované umělce, o něž se aktivně zajímáme a s nimiž úzce spolupracujeme. Klademe zvláštní důraz na průběžné vystavování díla významných představitelek českého a slovenského výtvarného umění, jakož i na slovenské umění obecně a na pořádání výstav české avantgardy, přičemž jsme tradičně spjati s osobou a kulturním prostředím Adolfa Hoffmeistera. Prezentaci výtvarného umění se věnujeme i v zahraničí, a to jednak účastí na zahraničních veletrzích a také skrze vlastní kurátorskou aktivitu.
Galerie Rudolfinum je známá jako Kunsthalle, tedy galerie založená na konceptu pořádání dočasných výstav bez stálé expozice. Za dobu své existence si galerie vybudovala významnou pozici na české výtvarné scéně. A to nejen díky zastoupení předních zahraničních umělců jako Andy Warhol, Damien Hirst, Louise Bourgeois, Georg Baselitz, Neo Rauch, Nan Goldin či Arthur Jafa, ale také výstavami významných domácích autorů, jakými jsou například Mikuláš Medek, Alén Diviš, Petr Nikl, Ivan Pinkava, František Skála nebo Jiří Černický. V roce 2017 uspořádala Galerie Rudolfinum svou stou výstavu, kterou byla velká instalace děl českého umělce Krištofa Kintery. Rekordní návštěvností 161 824 lidí se stala nejnavštěvovanější výstavou v České republice.
Kromě výstavních sálů se v galerii nachází relaxační a edukační prostor pro děti i dospělé, nazvaný Artpark, kde se pravidelně konají interaktivní instalace k výstavám a workshopy zaměřené na inspirativní témata ze současného umění vedené profesionálními lektory.
Galerie Středočeského kraje (GASK) je muzeem umění – spravuje, ochraňuje a strategicky buduje sbírkový fond českého i mezinárodního umění od konce 19. století až po současnost. Sídlo GASK se od roku 2010 nachází v jedné z hlavních dominant Kutné Hory, města zapsaného do seznamu světového dědictví UNESCO, v monumentálním objektu bývalé jezuitské koleje.
Bookshop GASK je zaměřen na literaturu týkající se umění, teorie umění a na odborná periodika o umění a kultuře. Naleznete zde publikace věnující se architektuře, designu a okrajově i historii. V nabídce jsou rovněž katalogy vydávané u příležitosti výstav, které se konají v galeriích GASK. V poměrně širokém záběru je zastoupena kreativní dětská literatura s hravou úpravou knížek, často ilustrovaná či literárně zpracovaná současnými českými umělci. Nakladatelé, se kterými spolupracujeme: Zlatý řez, Baobab, Labyrint, Paseka, Revolver Revue, Argo, Slovart, Kant, Meandr a další.
Galerie výtvarného umění v Ostravě je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje, která pečuje o dvacet tři tisíc uměleckých předmětů. Své sbírkové předměty vystavuje v Domě umění, odkud je zapůjčuje na výstavní projekty v České republice i v zahraničí. GVUO pořádá výstavy výtvarného umění, designu i architektury, k nimž vydává doprovodné publikace nebo monografie umělců. Věnuje se také edukačním programům, pořádá přednášky, koncerty, literární čtení, účastní se mnoha festivalů. Ve své administrativní budově provozuje veřejnou knihovnu zaměřenou na výtvarné umění, design i architekturu a dokumentaci výstav GVUO.
IDU poskytuje české a zahraniční veřejnosti komplexní služby z oblasti divadla a dílčí služby z dalších oblastí umění (hudba, literatura, tanec, vizuální umění, kreativní průmysly). Shromažďujeme, zpracováváme a zpřístupňujeme předměty sbírkového charakteru, věnujeme se vědeckému výzkumu a vzdělávání, podílíme se na mezinárodních projektech, prezentujeme české divadlo a hudbu v zahraničí. Vydáváme odbornou divadelní literaturu a práce z dalších oblastí umění. Veškeré publikace IDU je možné zakoupit na e-shopu Prospero.
Záměrem Jiri Svestka Gallery je na jednu stranu prosazování českého a středoevropského umění v mezinárodním kontextu, zároveň však program usiluje o představení různých podob současného zahraničního umění v Praze. Nevyhýbá se ani prezentaci klasické moderny 20. století v kontextu aktuálního dění. Galerie byla založena historikem umění a kurátorem Jiřím Švestkou v Praze v roce 1995. Od května 2017 galerie sídlí na pražském Janáčkově nábřeží 5.
Kvalitář je platforma pro umění, design a architekturu. Galerie Kvalitář připravila již více než šedesát výstav českých i zahraničních umělců k nimž pravidelně vydává i tematické publikace.
Museum Kampa uchovává sbírku Jana a Medy Mládkových, kteří podporovali československé nonkonformní umělce. Kromě Františka Kupky se soustředí především na umělce 20. století z tzv. východního bloku. Ke krátkodobým výstavám pravidelně vydává katalogy.
Muzeum města Prahy seznamuje své návštěvníky s historií Prahy od pravěku až po současnost prostřednictvím svých expozic a výstav. Spravuje osm objektů: Hlavní budovu muzea (nyní v rekonstrukci, otevřena bude na podzim 2023), Dům U Zlatého prstenu, Zámecký areál Ctěnice, Clam Gallasův palác, Podskalskou celnici na Výtoni a trojúhelník moderní architektury – Müllerovu vilu, Rothmayerovu vilu a Badatelské centrum na Norbertově. Muzeum města Prahy kromě výstavní a sbírkotvorné činnosti vydává i publikace. Ty se vztahují jak k některým výstavám – oblíbené knihy o pražských čtvrtích -, či k historickým událostem. Knihy jsou určeny pro všechny milovníky pražské historie, ale i pro odborníky.
NAVU je publikační platformou AVU pro studenty a pedagogy školy. Vydává výstavní katalogy, zásadní monografie, studijní texty a skripta, odborné sborníky či překlady významných děl.
Nakladatelství Artefactum bylo založeno roku 1994 pro publikování výsledků výzkumu Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky. Vedle původních prací monografického či tematického charakteru vydává konferenční a jubilejní sborníky. Pro krátké monografické studie je určená ediční řada Opera minora historiae artium. Edice písemných pramenů, historických soupisů památek a nevydaných rukopisů přináší řada Fontes historiae artium. Formátem kapesního průvodce se vyznačuje ediční řada Monumenta Bohemiae et Moraviae, ve které od roku 2013 vychází studie věnované vybraným památkám. Sborník epigrafických a sepulkrálních studií Epigraphica & Sepulcralia reflektuje aktuální stav bádání v tomto oboru, v edici Epigraphica & Sepulcralia Monographica jsou publikovány samostatné oborově zaměřené knižní tituly. Periodicky vychází bulletin Centra Studia Rudolphina.
Nakladatelství ArtMap se zaměřujeme na vydávání a podporu uměleckých knih, původních textů současných českých umělců, doposud nezpracovaných témat z oblasti umění a aktuálních textů o vizuální kultuře. Naší vydavatelskou činností chceme narušovat hranice mezi knižní a uměleckou tvorbou, mezi literaturou a výtvarným uměním a přinášet nová nebo dosud opomíjená témata. Nakladatelství je součást platformy ArtMap podporující současné umění. Ta vznikla v roce 2008 jako praktická turistická mapa pro všechny, kteří se chtěli zorientovat v pražských galeriích a výstavách. Dnes vychází v česko-anglickém vydání v Praze a Brně každé dva měsíce. Její nedílnou součástí je i webový portál artmap.cz, přinášející denně aktualizované informace o výstavách a akcích v celé ČR. Obsáhlá databáze funguje také jako archiv. ArtMap dále organizuje kulturní akce, provozuje e-shop a kamenné knihkupectví s galerií Tapeta ve vstupním prostoru. V roce 2021 společně se Spolkem Skutek otevřela art re use – sklad pro (použitý) umělecký materiál.
Nakladatelství Karolinum vzniklo v roce 1990. Vydáváme učební texty, vědecké monografie, odborné časopisy a vědecké sborníky. Samostatné ediční projekty představují publikace vztahující se k historii Univerzity Karlovy, monografie o dějinách umění, sociologii, religionistice, lingvistice, nových médií, vizuální kultuře, politologii, literární vědě či filosofii. Unikátním projektem je překladová edice Modern Czech Classics i vydávání díla Karla Šiktance.
Nezávislé nakladatelství, které se s velkou péčí věnuje originální umělecké tvorbě pro děti a mládež, zejména původní tvorbě a autorské knize, klade přitom velký důraz na výtvarné pojetí titulů. Snaží se vydávat knihy, z nichž bude dětem a mladým lidem jasné, proč se vůbec říká „krásná literatura“. S Meandrem spolupracují nejen respektovaní autoři (od Violy Fischerové přes Jiřího Stránského, Ludvíka Vaculíka a Danielu Fischerovou až po Václava Havla), ale také začínající literáti, kteří v Meandru debutovali (například Petr Nikl, z něhož časem vyrostl autor Knihy roku v soutěži Magnesia Litera).
Nakladatelství TRIGON bylo založeno roku 1990 Vladislavem Zadrobílkem a dodnes patří mezi malá, ale výrazná česká nakladatelství. Vedle knih z oblasti hermetické filosofie alchymie se od počátku orientuje také na výtvarné publikace (např. Josef Váchal, Jiří Kolář, Chava Pressburger, Zdena Krejčová, Vladimír Kokolia, Šárka Trčková, Veronika Holcová, Adéla Součková) a krásné tisky.
Trigon provozuje vlastní knihkupectví s antikvariátem, v němž pravidelně pořádá výstavy a menší kulturní akce. Na adrese www.trigon-knihy.cz lze najít přehled vydaných knih i nabídku antikvariátu.
Nakladatelství UMPRUM započalo ediční činnost rokem 1996 a za dobu své existence vydalo množství původních i překladových knih z oblasti teorie a dějin umění a další vědecky hodnotnou literaturu – monografie, výpravné bilingvní publikace, katalogy k výstavám, retrospektivní katalogy či tiskoviny související s různorodými aktivitami školy, např. příručky o knižní vazbě a typografickém písmu, skripta o módě… V roce 2017 vznikla Edice Dizertace P.S. (Post Scriptum), jejímž smyslem je vydávat texty absolventů doktorských programů UMPRUM, a v roce 2018 Edice Katedra, jejímž prostřednictvím tak českým čtenářům zpřístupňujeme kritické a dnes již zásadní referenční teoretické texty o designu. Edice Staří mistři představuje výjimečné práce absolventů Ateliéru ilustrace a grafiky.
VUTIUM je akademickým nakladatelstvím Vysokého učení technického v Brně. Od svého založení v roce 1996 se zaměřuje na vydávání vysokoškolských učebnic a technické literatury, ale také na knihy o umění a architektuře. Publikace Nakladatelství VUTIUM byly v minulosti oceněny za vysokou odbornou úroveň i za kvalitu grafického zpracování.
Národní filmový archiv je jeden z klíčových domácích vydavatelů publikací filmovědného zaměření. Vydává knihy, české filmy (DVD/BD) a také časopis pro vědeckou reflexi kinematografie Iluminace.
PAF realizuje vlastní publikační řady od roku 2008. Mapuje a kontextualizuje projevy umění pohyblivého obrazu a vizuální kultury v rámci tuzemské tradice i v mezinárodním srovnání. Věnuje se především dosud nedostatečně reflektovaným oblastem a vychází z výzkumů kurátorského týmu PAFu. Edice PAF se soustředí na tři hlavní linie – tematické sborníky, monografie a autorské knihy a katalogy. Publikace jsou vydávány v češtině, angličtině nebo bilingválně.
Po téměř 70 letech Památník národního písemnictví mění své sídlo a jméno. Ze Strahovského kláštera se stěhuje do bubenečské Petschkovy vily a už jako Muzeum literatury otevírá své archivy veřejnosti. Kromě stálé expozice ze svých sbírek archiválií, knih i výtvarných děl pozve návštěvníky na krátkodobé výstavy. První z nich jsou Nejkrásnější české knihy roku 2021, přehlídka vítězů soutěže o nejlepší knižní design, kterou spolupořádá už od roku 1965. Muzeum literatury se ve své publikační činnosti orientuje na odborné knihy z oblasti literatury a výtvarného umění, výstavní katalogy a reedice materiálů z vlastních sbírek.
Revolver Revue byla založena v Praze roku 1985 jako samizdat a od té doby kontinuálně vychází dodnes. Stejně jako svazky knižní Edice RR se zaměřuje především na nové, potlačované či neprobádané oblasti literatury, výtvarného umění, designu a dalších tvůrčích oborů ve vzájemných a také širších společenských souvislostech napříč generačními i teritoriálními hranicemi. Redakce RR vydává i příležitostné RR noviny, pořádá čtení, výstavy a konference, provozuje internetový Bubínek Revolveru. Řada publikací v RR vydaných získala ocenění, zatím naposledy v letošním ročníku soutěže Nejkrásnější české knihy dva tituly v grafické úpravě Josefiny Karlíkové: 1. místo v kategorii katalog za noviny LITERATURA, vydané u příležitosti výstavy v DOXu, 2. místo v kategorii krásná literatura za Strašidelné Čechy Marka Vajchra a Otty von Graben zum Stein s ilustracemi Chrudoše Valouška.
Spolek českých bibliofilů v Praze byl založen 30. března roku 1908 jako dobrovolná organizace sběratelů, příznivců a tvůrců krásných a vzácných knih a tisků se zvláštním zřetelem k umělecké grafice, výzdobě a vazbě knih, jakož i ke všem ostatním užitým uměním. Činnost SČB nebyla přerušena v celém více než stoletém trvání. Hlavní činnost Spolku je v současné době zaměřena na vydávání bibliofilských tisků, a to jednak ve formě prémií, které členové každoročně dostávají v rámci členského příspěvku, jednak ve formě subskripčních bibliofilií, vydávaných v nízkém nákladu (150–200 výtisků).
Řeporyjské umělecké Studio Bubec, které bylo založeno v roce 2000 sochařem Čestmírem Suškou, Janem Hřebejkem, Karlem Holasem, Martinem Velíškem a Ivo Bílým, se dlouhodobě věnuje umění ve veřejném prostoru, uměleckým rezidencím, bohatému výstavnímu programu i komunitním akcím a kreativním workshopům.
V prostoru studia je celoročně otevřena Galerie Bubec, v níž se během roku uskuteční až 10 výstav. Kurátorka Daniela Kramerová oslovuje jak autory dlouhodobě spojené s činností studia, tak nové talenty umělecké scény. Dvakrát ročně je pak výstavám věnována celá hala studia – během jarního Art Safari a podzimní přehlídky rezidentů Pic ’n’mix. Letos Studio Bubec uskutečnilo ve spolupráci s GHMP již šestý ročník Festivalu m3 / Umění v prostoru. Mimo uměleckou činnost se organizace věnuje kreativním kurzům pro děti a dospělé (Creative Bubec) a provozuje komunitní Zahradu Bubec a Divadlo Bubec.
Trafo Gallery je pražská soukromá výstavní síň, který se zaměřuje na současné české umění malbu, sochu, videoart, fotku a intermediální instalace. Vydáváme šest reprezentativních publikací ročně ke každé uspořádané výstavě. Na dvojjazyčných knihách pracují přední čeští kurátoři a grafici, výsledkem naší spolupráce jsou originální a často retrospektivní dokumentace, tvorby samotných umělců. Máme za sebou 33 originálních titulů, které dále distribuujeme po knihkupectvích a galeriích, jako např. Michael Rittstein – Klokaní Tarzan, Jana Kaláb – Point of Space, Zbyněk Sedlecký – Rekvizitář nebo publikace Daniela Balabána – Podstata osobní identity.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze v českém i mezinárodním kontextu shromažďuje, zpracovává a uchovává minulost a současnost uměleckého řemesla, užitého umění a designu pro budoucnost. Věří ve spojení užitku s kvalitou a krásou, chce být inspirací, poučením i zážitkem.
Usilujeme o to, aby Uměleckoprůmyslové museum v Praze bylo místem pro inovativní vzdělávání, které zprostředkovává význam předmětů užitého umění a designu ve spojení s architekturou a výtvarnými disciplínami. Chceme přispívat k zlepšení kvality života a zachování kreativity ve stále více uniformní společnosti a vytvořit vstřícný prostor pro zapojení veřejnosti a pro diskuzi o kulturním prostředí, o světě, který nás obklopuje. Součástí tohoto prostoru jsou i knihy spjaté s našimi výstavami nebo sbírkami, které vydáváme buď ve spolupráci s renomovanými nakladatelstvími (KANT, Arbor vitae, Slovart) nebo jako samostatný nakladatel. Knihovna UPM je největší českou veřejně přístupnou knihovnou specializovanou na umění, architekturu a design.
Xao je galerie, knihkupectví a malé nakladatelství na Krymské ulici v Praze, o které se stará kolektiv absolventů Ateliéru ilustrace a grafiky na UMPRUM.
Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším galerijním institucím v České republice. Její sbírky pokrývají období od 14. století po současnost a vedle jednotlivých špičkových děl obsahují kvalitní soubory umění 19. století, umění přelomu století a české moderny, zahrnující zvláště hodnotnou sbírku kubismu. Sbírkový fond v současnosti čítá přes 13.000 děl.
Zóna pro umění 8smička nabízí v budově bývalé textilky v centru Humpolce výstavy moderního umění a stálou sbírku 7+1: Byt sběratele. Pod stejnojmenným nakladatelstvím vychází nejen katalogy k výstavám, ale také celkový soupis výtvarných prací Josefa Čapka Pracoval jsem mnoho. 8smička také kromě výstav a publikací nabízí kurzy umění i dějin umění, programy pro školy, workshopy, doprovodné programy pro celou rodinu a širokou veřejnost, filmové projekce, autorský herní modul pro rodiny s dětmi a mnoho dalšího. Součástí 8smičky je také kavárna Cafe 8smička a umělecky zaměřené knihkupectví Bookshop.
Themes and works based on photographic urban research form the heart of Martin Frey’s and Philipp Graf’s interests and the publications of 2focus on – kunst.kultur.verein.
Since 2009 they have been photographing the old shopfronts of traditional businesses in Vienna, which are vanishing in an irresistible process. They have now captured over 500 “shops with history” in their photographs, which document the changes of this urban transformation www.geschaeftemitgeschichte.at
The two of them have published six fine-art photobooks on this subject since 2017. They will be presenting the current volume 5 of Shops with History at the Art Book Fair in the Prague City Gallery at Troja Château.
In 2019 Philipp Graf published his photobook Wiener Postbriefkästen, which presents Vienna’s postboxes – hidden around the next street corner or between shopfronts and often coated with a layer of graffiti tags and stickers. Martin Frey’s publication Dialogue Budapest – Vienna is the result of an artistic and urban-research photo project on the display windows of small shops and businesses in the streets of Budapest.
acb ResearchLab was established in 2015 within the framework of acb Gallery. Its activity focuses on research, filling a gap in the presentation and publication of Hungarian Neo-avant-garde and Post-avant-garde oeuvres, with regard to the context of current international discourses and interregional aspects. The core activities of the ResearchLab – besides the dissemination of the research results to Hungarian and international professional audiences – include the serial publication of monographic editions as well as the publication of scientific treatises summarising several years of research. ResearchLab is open to institutional and research cooperations within Hungary and abroad.
The research projects conducted by acb ResearchLab focus on the discovery and presentation of previously marginalized oeuvres and artistic phenomena, as well as the creation of a database of artists represented by acb Gallery.
acb ResearchLab, directed by Emese Kürti between 2015 and 2018, is currently operating under the leadership of Kata Balázs and Róna Kopeczky.
Being a bookseller, is to chose and recommend. To assert one’s subjectivity, whilst excluding an exhaustive approach. Being a publisher, is to conceive the most accurate and meaningful form. Being a curator, is to confront, rethink content as a form. Three professions that share books and bookshelves.
If we are to consider art as a daily experience, it prompts us to question the notion of appropriation, which the book, as a medium, enables.
When it isn’t a collector’s item, a book is a familiar object, identifiable and of daily use, and whose economic format makes it readily available to a wider audience, and in a certain way democratic. To purchase a book is a cultural and political act. A book is a nomadic object, one that can be slipped in a pocket, taken along everywhere, as professor Kein in Elias Canetti’s Auto-da-fé who always had a book. One by one, they come to shape a library, a space for all possabilities and encounters, of which Jorge Luis Borges said: « I’ve always imagined paradise to be a kind of library ». A library arises from juxtaposition, not accumulation.
The book is apprehended in a transversal manner, by confronting it to different mediums, finding interest in its use to the context in which it appeared. These intersections give the bookseller’s profession a broader definition, ranging from curator of projects such as vis-à-vis or je déballe ma bibliothèque, to that of an editor when a book needs to be thought of as an exhibition space as for Allan Kaprow. Posters. With this constant redefining of the profession, comes the notion of complementarity, because similarly to the library, projects come about as additions symbolised by the &.
Onomatopee Projects (Eindhoven, The Netherlands) is a curating and editorially led public gallery and publisher that is particularly known for their self-initiated and transdisciplinary projects. Inspired by a DIY-attitude and a hunger for critical elevation, Onomatopee Projects discusses and mediates a habitual visual sanctuary of pop culture, power and other environments of visual consciousnesses alike. Onomatopee produces visual criticality and advocates progressive culture: all to inspire in-depth experiences and to provide critical nourishment for all of us. Each project uses exceptional cultural attention as a source of wonder and knowledge that identifies a current experience of visual culture. Onomatopee’s award-winning publications and experimental exhibitions are known for their technically smart, well-balanced designed lay-out and progressive editing. Assembling surprising teams of artists, designers, academic thinkers, creative writers, architects, exhibition designers, graphic designers and more; the publications’ curatorial formats challenge contemporary topics in unconventional ways.
Reflektor is a Vienna based platform for self-published photobooks and zines, and an international community of committed photographers and artists from different photographic genres.
The work of artist, curator and publisher Bernhard Cella addresses contemporary forms of visual art that transform models of production and distribution. In 2007 he established the Salon für Kunstbuch in Vienna, an ‘organisational undertaking as artwork’, which combines his theoretical and research activities, and his work as a publisher, with a series of temporary performative settings, exhibitions and discussion formats. At the same time, it allows him to investigate the economic and sculptural environment within which artist’s books are conceived, produced and distributed, an environment in which the activities of buying and selling are becoming elements of autonomous artistic practice. He built a full-scale model room – first in Mondscheingasse in Vienna (2007–2017) and later in Belvedere 21 (2011–2019) – in which a bookshop, archive, and location for exhibitions and discussions, are integrated into his own studio as a form of living, transitive network space. Cella’s complex conceptual approach not only investigates entrepreneurship in art and the artist’s changing role in society but also uses a collaborative process in tracing the close cooperation between artists, producers, publishers, curators and their bibliophile audience. Visitors to the salon become part of a dynamic organisational structure. The interaction between the publications, their relationship with the architecturally unique space created by Cella, and the audience’s opportunity to react and interpret, merge together in a common, constantly changing, transitive experiential space. The Salon für Kunstbuch currently consists of around 22,000 available titles covering all artistic disciplines, including painting, graphic art, photography, performance, concept art, architecture, sound, philosophy and artistic theory, and its combined role as a bookshop and as a place of exhibition, open debate and inspiration is unique in Europe.
Slovenská národná galéria je verejnou inštitúciou, ktorá je súčasne múzeom umenia, kreatívnym ateliérom, ale aj nakladateľstvom. Práve pre tento široký záber sa v edičnej činnosti nezameriava iba na klasické výstupy k výstavám, ale hľadá i iné cesty, ako môže svojim návštevníkom sprostredkovať stretnutie s umením. Preto Slovenská národná galéria oslovuje renomovaných autorov, kurátorov i grafických dizajnérov, aby prinášala okrem hodnotného obsahu z dejín výtvarného umenia a kultúry aj kvalitný knižný dizajn. Aby to stretnutie s knihou bolo kompletným zážitkom – hodnotovým i estetickým. V edičnej ponuke sú okrem katalógov k výstavam i rozsiahle publikácie z oblasti výtvarného umenia, architektúry, fotografie či knihy pre detského čitateľa.
Spector’s publishing practice is settled squarely in the intersection of art, theory, and design. Based in Leipzig Germany, our publishing house explores the possibilities offered by an active exchange between all parties involved in the book production process: artists, authors, book designers, lithographers, printers and bookbinders. The book as medium is turned into a stage, a site of encounter for productive exchange. Finding innovative approaches to the medium today calls for a well considered interplay between the content, design, and materiality of a book.
„To steal a book is an elegant offense“ is a proverb from unknown origin. Keeping this in mind, Stolen Books is not a database of stolen or missing books, but an independent publisher (based in Lisbon, Portugal) that steals (with the agreement of the authors) and publishes works whose absence constitutes an offense to the international book market. Working with established names alongside new and upcoming talents, Stolen Books reproduces copies of visual projects, purposely designed for the book format, in limited edition, numbered and signed by the authors. Thus, these publications aim to reduce the gap between the vision of the artists — who work at the boundaries between visual art, film, video, photography, design, advertising, music and writing — and that of the viewers.
So, if you haven’t paid for it, you’ve stolen it.
Valiz is an independent international publisher on contemporary art, theory, critique, design and urban affairs. Our books offer critical reflection, interdisciplinary inspiration, and often establish a connection between cultural disciplines and socio-political questions. We publish these books out of our commitment to their content, to artistic and social issues and to the artists, designers and authors. Apart from publishing Valiz organizes lectures, debates and other cultural projects in which certain topics in contemporary art are explored.
Since 2002 the artists Christian Egger, Christian Kosmas Mayer, Yves Mettler, Magda Tóthová and Alexander Wolff have been producing the magazine as an independent, international publication on contemporary art and theory. Each issue is printed in a different font and bears its name as the title.
Displaay je česká písmolijna založená v roce 2016 a sídlící v Praze. Zaměřuje se na produkci písem, která chybí na trhu a jsou jedničná s nezaměnitelným charakterem, přesto však univerzálně použitelná. Písma vyvíjí a nabízí přes svůj online katalog, nebo tvoří písma na zakázku.
Eclectic Selections
Narratives about the other side.
A photographic collection of the instant snapshot of that life in the city, more than 10 years of documenting contemporary territories and culture run.
A collection of still lifes, surroundings and moments that define and redefine the visual character of the place – where avantgarde meets the underground.
Juliána Chomová (*1988) dlouhodobě působí v Praze jako ilustrátor, lektor a člen sítotiskového studia Fatcat press. Je absolventkou Ateliéru ilustrace na pražské Umprum. Věnuje se autorské knize, kresbě a komiksu. Za svoje knihy získala několik ocenení. Aktuálne jí vyšla pod nakladatelstvím Lipnik rozsáhla grafická novela Spiritistky, knihu napsala Klára Vlasáková nebo Risografová bibliofílie, překlad Květů znechucení od Charlesa Baudelaira.
Kudla Werkstatt je nezávislé risografické studio a vydavatelství, které je otevřenou platformou pro spolupráci s umělci z různých oblastí.
Důraz je kladen na kvalitu a celkové provedení díla. Pod hlavičkou Kudla Press bylo doposud vydáno více než 25 autorských publikací obsahujících převážně vizuální umění, ilustraci nebo komiks.
Marie Steinerová
SPACE POETRY.
Autorská poesie a recyklované texty na povrchu kapesních planet.
Autorka pokrývá kulovité objekty z různých materiálů /plast , sklo, dřevo/, útržky svých poetických textů a výstřižky z knih, vyřazených z knihoven a odmítnutých antikvariáty.
Je to hravá forma tvůrčí recyklace, evokující tvorbu Jiřího Koláře.
Tuto práci bude doprovázet prezentace autorčiny sbírky poesie s názvem Rosenbaum, vydané v nakladatelství Arbor Vitae v roce 1999 a dokumentace k výstavě Létající mysl zahradníka, která proběhla v letošním roce.
Mgr. art. Petra Štefanková FRSA (SK)
Slovenská umelkyňa Mgr. Art. Petra Štefanková, FRSA študovala grafický dizajn a televíznu a filmovú grafiku na VŠVU v Bratislave a VŠUP v Prahe a absolvovala študijný pobyt na Central Saint Martin’s, University of the Arts London. Pracovala na reklamných, časopiseckých, animačných a knižných projektoch pre klientov ako University of Udine, Lynda.com, Microsoft Games Studios, Orange, The Guardian, The Economist, Popular Mechanics, Dialogue Review a Future Music. Spolupracovala s VooDooDog Animation v Londýne na animovaných titulkoch k hollywoodskemu filmu Kúzelná opatrovateľka 2. Petra je autorka, dizajnérka a ilustrátorka kníh Moje malé more, Neberte mi sny, Čmáranica a Machuľa a víťazka mnohých ocenení, medzi nimi Channel4’s 4Talent Award 2007, Ceny ministerky kultúry SR 2019 a doživotná členka Kráľovskej spoločnosti umení v Londýne.
Nakladatelství jedné knihy – Najekni představuje autorskou knihu Bohdana Heblíka, který účtuje s kariérou grafického designéra v oblasti filmového plakátu. Divadelní hrou složenou z rozhovorů s lidmi filmového průmyslu a unikátní vizuální esejí problematizuje tvarosloví české filmové plakátové produkce mezi lety 1993–2021. Nejtučnější prvky plakátu, obličeje a tituly filmů, redukuje na základní geometrické tvary. Můžete tak spatřit kompozice, na které se lze dívat jako na grafické matrice – drátový model – plakátové behind the scenes – protojazyk českého filmového plakátu; a spekulovat o tom, jestli médium filmového plakátu není náhodou už po smrti.
Nakladatelství Teapot bylo založeno v roce 1990 Vladimírem Benešem pod názvem Bonaventura, nový název nese od roku 2013, kdy jej převzali společníci Rudolf Leška, Lukáš Novosad a Martin Nedvěd. Pokračuje v práci, kterou od roku 1967 formovala činnost Komorního sdružení pro hudbu, poezii a výtvarné umění Lyra Pragensis. Kniha v pojetí Teapotu je chápaná jako umělecký artefakt – harmonický součin a soulad všech řemesel a umění, jež se na její výrobě podílejí. Konceptuální propojení textu s ilustrací je rozvíjeno autorskými písmy, papíry, kvalitní typografií a ruční vazbou. Každý výtisk bibliofilie je v Teapotu originálem – je nejenom ručně vyroben, ale doprovozen originálem výtvarných děl významných českých umělců (Suchý, Tóth, Nikl, Skála, Slíva, Hradilková, Švankmajer), případně mladých výtvarníků s výrazným rukopisem (Havlová).
Profilovou řadou nakladatelství Teapot je edice Bonaventura, menší řadu tvoří edice Teacup. Vyznamenáním kvality nakladatelství je fakt, že každá kniha vydaná od roku 2014 se dočkala ocenění v různých odborných soutěžích (Fedrigoni Top Award, Nejkrásnější česká kniha roku).
Narozen roku 1987 v Olomouci. Vystudovaný umělecký řezbář na Střední škole řezbářské v Tovačově. Absolvent Ateliéru malby Fakulty umění v Ostravě. Paranoidní schizofrenik s řídkými vlasy, zanedbaným chrupem a nadváhou. Se sklonem k návykovým látkám, náchylný k emocionálním výkyvům, se silnou sociální fóbií a smyslem pro nespolečenský humor. Hudebník, textař a frontman kapely Schwarzprior (album IDDQD 2014), DBKL: BADMAN FACE feat Tomáš Motal 2021. příležitostný herec (Vienna Calling 2018, Morava, krásná zem 3: Genesis 2019) a komiksový tvůrce (Komiksová Kytice 2016, Hrdelní zločiny Tišnova a okolí 2017, Midnigt in Prague-2018 VISION Magazine China, TRAUM sezóna1-2019, TRAUM: Zázraky se dějí na den z nebe sestoupení-2021, TRAUM: Tyráž 2022). Jeho výtvarným prostředkem je komiks a z komiksové estetiky vycházející kresby a ilustrace. Tvorbu charakterizuje spletitý myšlenkový narativ, ponurá a mysteriózní atmosféra, černý humor, ironie, špína a industrial. Posedlost bizarností lidského pokolení, brakovým pojetím, ironií, body hororem a white trash estetikou. Hrdiny jsou ztroskotanci, zbloudilé charaktery bez perspektivy.
Uutěrky jsou malá grafická dílna sídlící v podhůří Beskyd. Její zakladatelé Martin a Pavla si ji zařídili svépomocí a dílna se tak stala výchozím bodem pro jejich společnou tvorbu. V dílně vznikají nízkonákladové publikace, skládačky, potisky na trička, naučné tabule, plakáty i grafiky. Rádi také spolupracují se spřátelenými kulturními organizacemi, umělci či jinými institucemi, se kterými nachází společnou řeč a ladění na podobnou vlnu. Je pro ně podstatné i zapojování se do lokálního dění v Návsí a okolí.
Spolek VERUM PHOTO je fotografické společenství jehož členy spojuje vnitřní potřeba vyprávět příběhy prostřednictvím živé, převážně černobílé fotografie. Jako oficiální spolek zapsaný funguje od února 2020, kořeny vzniku však sahají až ke konci roku 2015, kdy si s myšlenkou spojit podobně zaměřené jedince začal pohrávat duchovní otec seskupení Kevin V. Ton. Postupně během několika let se kolem myšlenky protočilo několik dalších fotografů, až uskupení vykrystalizovalo do současné podoby. V současnosti tvoří VERUM PHOTO Kevin V. Ton, Tom Řechtáček, Tadeáš Plachý, Petr Machan, Martin Bouzek a Chirill Cerepenco. Členové pracují jak na svých, tak na společných projektech. Výstava jednoho ze společných projektů ON THE ROAD byla k vidění v několika reprízách. K dnešnímu dni vydalo VERUM PHOTO v limitovaném nákladu 11 fotografických zinů. Od listopadu 2019 vychází na webových stránkách verumphoto.cz pravidelné pondělní foto eseje. Kniha PHOTO ESSAYS je nejen souborem autorských výběrů sedmnácti fotografických esejů z našich krajin i ze světa, ale i dalším milníkem spolku.
Xrxpraess je nezávislé a defacto neexistující vydavatelství postupně se utvořivší kolem komiksového časopisu XRXMAG. Kromě dvanácti čísel černobílého undergroundového počteníčka máme na stánku i množství zinů, grafik a dalších tiskovin především zpod rukou hlavních dvou aktérů, Tomáše Staňka a Josefa Sedláka, známých také jako OBRAS AKROBAD.
Zita Oberwalder (AT)
Zita Oberwalder is an Austrian artist, professional photographer, and author. Her focus is on conceptual fine art, travel and architectural photography. She is best known for her analog black-and-white photography with medium and large format cameras, as well as conceptual “photo essays” that often conclude her exhibitions. Oberwalder lives and works in Graz, Austria.
Během setkání si připomeneme opatření pro léčení varoázy, povinné hlášení do registru chovatelů a účastníci kurzů si mohou vyměnit zkušenosti z letošní sezóny.
Pokud máte vzorek medu nebo fotku ze své nové včelnice, vezměte s sebou! Zájemci o kurz v roce 2023 se mohou přijít zeptat na organizaci dalšího kurzu.
Sraz proběhne na včelnici v areálu Trojského zámku (východně od centrální kašny a jihovýchodně od zámku).
Pokud dlouho neradi stojíte, vybavte se rybářskou stoličkou.
Vodoléčba je společným projektem Lucie Králíkové (Efemér) a Terezy Silon. Inspiruje se odkazem českého lázeňství, zejména praxí praotce vodoléčby Vincenza Priessnitze nebo Sebastiana Kneippa. Současně však zkoumá vztah člověka a vody v centru velkého města, v němž byl říční tok zproštěn své divokosti, upraven a ochuzen o vzájemný kontakt. Voda se stala pouhou pohledovou kulisou v organismu města. Druhé lázeňské setkání nabídne exkluzivní masáže na čerstvém vzduchu přímo na břehu řeky. Dále též léčebné polévání vodou a napařování hlavy i těla se směsí bylin a soli ve skvostné lázeňské architektuře navržené MAK! architekty. Herbalistická praxe, uzemnění i povzbuzení lidských smyslů. Hravé a inspirující společenství lidí, rostlin, zvířat a nutrií v letním dni.
Prázdninová Vodoléčba se inspiruje léčebnými naturopatickými metodami, které využívají tepelné vlastnosti vody i její schopnost očišťovat a uzdravovat. Na ostrově Štvanice se představuje jako společný koncept dvou umělkyň, Terezy Silon a Efeméru (Lucie Králíkové). V podobě dočasných říčních lázní je realizován za podpory GHMP a komunity Baden Baden. Lázeňskou architekturu vytvořili MAK! architekti. Kromě harmonizujících a léčebných účinků vody na lidský organismus se projekt Vodoléčba zabývá také otázkou vztahu obyvatel k vodním tokům ve velkých městech, který je v českém prostředí spíše odtažitý.
Za pomoci různých společných aktivit se bude snažit proměnit pobyt u řeky v příjemný a radostný zážitek. Vodou jsme ve městě propojeny*i na hluboce intimní chemické úrovni. Naší touhou je oživit břehy Vltavy v místě, kde na ostrově Štvanice stávaly historické říční lázně, a obnovit inkluzivně pojatou kulturu těla ve veřejném prostoru. Inspirované odkazem českého lázeňství a léčebnými metodami otce vodoléčby Vincenze Priessnitze, Sebastiana Kneippa a dalších se obracíme se k heslu „voda léčí“ a k novým způsobům léčby zařazujeme společné obřady, zvukové meditace a lidový herbalismus.
Vodoléčba je společným projektem Lucie Králíkové (Efemér) a Terezy Silon. Inspiruje se odkazem českého lázeňství, zejména praxí praotce vodoléčby Vincenza Priessnitze nebo Sebastiana Kneippa. Současně však zkoumá vztah člověka a vody v centru velkého města, v němž byl říční tok zproštěn své divokosti, upraven a ochuzen o vzájemný kontakt. Voda se stala pouhou pohledovou kulisou v organismu města. Druhé lázeňské setkání nabídne exkluzivní masáže na čerstvém vzduchu přímo na břehu řeky. Dále též léčebné polévání vodou a napařování hlavy i těla se směsí bylin a soli ve skvostné lázeňské architektuře navržené MAK! architekty. Herbalistická praxe, uzemnění i povzbuzení lidských smyslů. Hravé a inspirující společenství lidí, rostlin, zvířat a nutrií v letním dni.
Prázdninová Vodoléčba se inspiruje léčebnými naturopatickými metodami, které využívají tepelné vlastnosti vody i její schopnost očišťovat a uzdravovat. Na ostrově Štvanice se představuje jako společný koncept dvou umělkyň, Terezy Silon a Efeméru (Lucie Králíkové). V podobě dočasných říčních lázní je realizován za podpory GHMP a komunity Baden Baden. Lázeňskou architekturu vytvořili MAK! architekti. Kromě harmonizujících a léčebných účinků vody na lidský organismus se projekt Vodoléčba zabývá také otázkou vztahu obyvatel k vodním tokům ve velkých městech, který je v českém prostředí spíše odtažitý.
Za pomoci různých společných aktivit se bude snažit proměnit pobyt u řeky v příjemný a radostný zážitek. Vodou jsme ve městě propojeny*i na hluboce intimní chemické úrovni. Naší touhou je oživit břehy Vltavy v místě, kde na ostrově Štvanice stávaly historické říční lázně, a obnovit inkluzivně pojatou kulturu těla ve veřejném prostoru. Inspirované odkazem českého lázeňství a léčebnými metodami otce vodoléčby Vincenze Priessnitze, Sebastiana Kneippa a dalších se obracíme se k heslu „voda léčí“ a k novým způsobům léčby zařazujeme společné obřady, zvukové meditace a lidový herbalismus.
Trojská kotlina s Císařským ostrovem, jedno z nejcennějších a největších přírodních pražských území, se postupně promění. Připravili jsme pro vás výstavu, která je věnována řece, její krajině a lidem. V pěti zastaveních představujeme minulost, přítomnost i budoucnost Trojské kotliny.
Staňte se „trojským chodcem“ a projděte si výstavu, u které si můžete představit připravovanou proměnu místa.
Výstava se inspiruje poezií Vítězslava Nezvala, který v Troji žil. Vaše vlastní ruka se může stát mapou, která vám spolu s Nezvalovou tvorbou pomůže projít Trojskou kotlinou a doslova ji uchopit: tedy pochopit, kde a jak se promění. Věděli jste, že zahrada zámku má sochařskou výzdobu, jejíž součástí je i znázornění čtveřice živlů? Možná i jimi se Nezval inspiroval.
Výstavu připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který od roku 2015 vytváří vizi Trojské kotliny. Vznikla v něm Koncepce Císařského ostrova, na kterou navázala řada kroků. Například rychlé projekty výsadeb, údržby či odstraňování skládek. A také příprava střednědobých i dlouhodobých projektů. Výstava pojednává o třech nejvýznamnějších z nich.
Chcete vědět víc o dalších krocích, které město chystá? Všechny informace a aktuality k projektům najdete na webu www.iprpraha.cz/cisarskyostrov
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.