Jan Hendrych: Sochy a mosty

Kurátoři: Marie Foltýnová a Petr Tej

Foto Michal Hančovský

V letošním roce dojde k otevření nové pražské lávky, která propojí Karlín a Holešovice. Na jejím středu na ostrově Štvanice sochař Jan Hendrych ve spolupráci s architektem Petrem Tejem, autorem lávky, a Galerií hlavního města Prahy umístí figurální plastiku ženy, která může být zosobněním ostrova stejně jako duší nového mostu. Výstava v komunitní Kobce 17 na Smíchovské náplavce se tematicky věnuje jak návrhu sochy pro Štvanici, tak i dalším dílům sochaře Jana Hendrycha, která souvisejí s mosty a lávkami. Hendrych se od 70. let 20. století až do současnosti opakovaně vrací k motivu stavby spojující dva protější břehy. Vytvořil řadu návrhů volných plastik s námětem mostu postupně abstrahovaného do expresivních forem, ve kterých se objevuje symbolika spojená s atributy českého světce Jana Nepomuckého, jenž se stal pro svůj osud a martyrium často zobrazovaným patronem všech lodníků, vorařů a jako symbol šťastného návratu stával u většiny mostů. Vzájemný vztah sochy a mostu v díle Jana Hendrycha lze také chápat jako personifikaci vztahu umění a architektury, člověka a krajiny, pozemského života a víry ve vyšší duchovní sféry.

Horror vacui

Kurátorka: Silvie Šeborová

V rámci programu Umění pro město pro dočasné umělecké intervence byl v roce 2020 vytvořen venkovní výstavní prostor na opěrných zdech nad stanicí metra Vltavská. V letech 2021 a 2022 se v galerii vystřídalo 6 výstav, 5 z nich bylo vybráno na základě otevřené výzvy z roku 2020. Kaskádovité terasy by v roce 2024 měly ustoupit novému urbanistickému řešení území Bubnů, které počítá se vznikem nové piazetty kolem plánované koncertní síně. Dopravní podnik hl. města Prahy tak nadále poskytuje prostor projektu venkovní galerie, ve které se v průběhu roku 2023 vystřídají tři vybrané výstavní projekty. První z nich je umělecká instalace Hynka Skotáka a kurátorky Silvie Šeborové Horror vacui.

Strach z prázdna, jenž provází lidstvo už od pravěku, probouzí nutkání pojednávat všechno okolo sebe rytinami, kresbami a dekorem. Jak by vypadalo jedno konkrétní místo u stanice metra Vltavská, pokud bychom jej vyčistili od graffiti, náletových dřevin i odpadků? Odpověď na tuto otázku přináší umělecký projekt Hynka Skotáka Horror Vacui. Vítězný projekt open callu Galerie Vltavská bude veřejnosti odhalen v úterý 18. dubna v 18 hodin.

Site specific instalace pracuje s vyčištěním geometrického výseku prostoru přehuštěném vizuálním smogem. Umělec Hynek Skoták pracuje s místem jako s kouskem prostorového puzzle z velkého barevného obrazu Prahy, který zapadl pod koberec čelem dolů a je vrácen zpátky do systému, kde teď svítí v městské džungli původními povrchy a květinovou výzdobou. Vernisáž doprovodí slam poetry. Hned poté začne vyprázdněný prostor opět pohlcovat městská džungle.

Horror vacui je site specific intervence do městského prostředí, která pracuje s jeho charakterem. Ve vizuálně složitém prostředí betonových soklů a schodišť u stanice metra Vltavská autoři vytvořili obdélníkový výsek zasahující do horizontální i vertikální stěny. Ve vyčleněném prostoru uvedli všechny povrchy do původního stavu. Stěny i podlahy omyli tlakovou vodou, vyčistili či přetřeli graffiti, natřeli lavičky a odstranili náletové rostliny. Ty autoři nahradili jediným přidaným prvkem, kterým bude travinová a květinová výsadba do truhlíků. I ta ovšem bude kopírovat vymezené pravoúhlé hranice, které se drží dělicích linií betonových čtverců a prochází skrz všechny součásti prostředí.

Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský
Honor Vacui, Galerie Vltavská, 2023. Foto Matěj Stránský

Kamenné poklady pražských zahrad

Kurátorka: Marie Foltýnová

Dlouhodobá expozice v podzemí Zámku Troja představuje originály kamenných soch z období baroka a klasicismu z pražských zahrad a parků, konkrétně z výzdoby zámecké zahrady v Troji, Vrtbovské zahrady, krajinného parku usedlosti Cibulka a Kinského zahrady na Petříně.

Vystavené originální vlysy bratří Hermannů, mytologické sochy z Braunovy dílny nebo Číňani Václava Prachnera budou v instalaci doplněny velkoformátovými archivními fotografiemi z počátku minulého století.

pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn

Nedílnou součástí historických pražských zahrad byla jejich umělecká výzdoba a drobná architektura. Tato umělecká díla, desítky let vystavená rozmarům počasí, postupně ze zahrad zmizela – byla buď nenávratně zničena, nebo musela být nahrazena kopiemi. Zachráněné originální sochy i architektonické prvky byly uloženy v depozitářích Galerie hlavního města Prahy. Z areálu zámku Troja jsou to například kamenné kašny s figurálními motivy Nereidek a delfínů, které byly nalezeny 80. letech 20. století při rekonstrukci zámku a zahrad. Na výstavě jsou dále prezentovány sochařské originály z Vrtbovské zahrady, skupina Číňanů z krajinného parku Cibulka nebo braunovské busty z letohrádku Portheimka.

Budování zahrad kolem sídel panovníků je doloženo napříč všemi známými kulturami. Oázy zeleně s vodními prameny, vzácnými stromy a rostlinami poskytovaly vyhledávaný stín i místo pro potěšení všech smyslů. Středověká Evropa se však od přepychu palácových teras odvrátila, a v duchu křesťanské skromnosti a pokory uzavřela městskou přírodu do užitkových nebo klášterních zahrad s rajskými dvory na okrajích hradeb. S nástupem renesance se změnil přístup k pohodlí a přepychu, opevněné hrady byly nahrazeny vzdušnými paláci, a zahrady se tak opět staly součástí životního stylu i reprezentace vyšších vrstev. Kromě přísně geometrického uspořádání zelených ploch i záhonů se v zahradách a parcích objevily drobné stavby altánů a podloubí, vodní nádrže, fontány a umělecká díla, která často navazovala na příklady známých dochovaných památek starověkého Řecka a Říma. Nadcházející baroko vneslo v 17. a 18. století do zahrad a parků smysl pro osovou kompozici, návaznost na okolní krajinu, průhledy a ucelenou koncepci s tematickým zaměřením a ikonografickým propojením všech zahradních, architektonických i uměleckých detailů.

Praha, královské a císařské město, nezůstávala za evropskými trendy v zahradní architektuře nijak pozadu. Při zakládání zahrad a parků u nově budovaných či renovovaných paláců se jejich majitelé obraceli na známé a osvědčené architekty a umělce, kteří svým uměním napomáhali zviditelnit postavení a prestiž urozených objednavatelů. Do dnešních dnů se v původním stavu zachovala řada historických pražských zahrad, jejich umělecká výzdoba i drobná architektura. Jiné bohužel nenávratně zmizely při rozšiřování městské zástavby, nebo jsou neudržované a zdevastované, protože jim chybí potřebná péče.

Sochařská umělecká díla v podobě váz, byst, soch, kamenných laviček nebo fontán, desítky nebo dokonce stovky let vystavená rozmarům počasí, nemohou zubu času odolávat věčně. Originální výzdoba se ze zahrad postupně vytrácí, buď byla nenávratně zničena, nebo musí být nahrazována kopiemi. Sochy i architektonické prvky, které byly zachráněny, jsou ukryté v depozitářích pražských muzeí a galerií. Zde se významně zpomalí jejich degradace, a původní díla z rukou významných umělců tak zůstanou zachována pro budoucí generace. Cenné památky a doklady vysoké úrovně pražského sochařství ale zmizí z očí veřejnosti a mnohdy o jejich uložení nemají tušení ani odborní badatelé či historici umění. Praze citelně chybí prostory pro nové moderní lapidárium, kde by bylo možné soustředit památky pražského sochařství od 11. do 20. století, nyní porůznu uložené v depozitářích městských muzeí a galerií.

Galerie hlavního města Prahy je správcem konvolutu veřejných plastik metropole a areálu zámku Troja, ve svém depozitáři má uloženu řadu originálních prvků z pražských zahrad, jež nelze jinak zpřístupnit veřejnosti. Deponované památky jsou v depozitářích uloženy v nálezovém stavu a obvykle se nerestaurují pro výstavní účely.

Soubor exponátů barokní výzdoby zahrady Trojského zámku, Vrtbovské zahrady, krajinného parku Cibulka a letohrádku Portheimka nepředstavuje ucelenou a záměrně budovanou sbírku, ani se nesnaží o reprezentativní průřez historií zahradní architektury nebo vyčerpávající přehled uměleckých dekorací a soch, včetně ikonografických námětů a témat palácových zahrad nebo parků. Nabízí setkání s originálním dílem, na kterém můžeme obdivovat autentický otisk uměleckého rukopisu sochaře nebo modeléra. Zblízka si můžeme prohlédnout detaily, jež v exteriéru zahrad není možné zaznamenat, a uvědomit si souvislost konkrétního díla s myšlenkou, tématem či scénářem zahrady, který byl pro současníka jasně čitelný, ale dnešnímu člověku bez výkladu uniká.

pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn
pohled do výstavy Kamenní svědci, zámek Troja, 2018. Foto Jiří Thýn

Paralelní výstava

Před necelými třemi týdny vyrazil na cestu první zážitkový vlak, který vypravila Galerie hlavního města Prahy do Bratislavy, odkud pokračoval do Vídně a zpět do Prahy. Milovníci umění ve veřejném prostoru tak za sebou mají první část poznávacího turné, jehož součástí byly dočasné umělecké intervence českých umělců, komentované prohlídky a diskuse a také výstava Z galerie ven!, která cestuje ve speciálním kontejneru vlakem. Praha se teď může těšit na festivalové ozvěny.

Festival Parallels probíhá v pěti evropských městech, a propojuje tak symbolicky Prahu s Bratislavou, Vídní, Berlínem, Bruselem a Lodží. Mezi umělci, kteří v rámci festivalu reagují na jednotlivá města, jsou Petra Hudcová, Richard Loskot, Dagmar Šubrtová, Tomáš Moravec a Karim Tarakji. V Praze uvidíte realizace prvních tří. Petra Hudcová pro Bratislavu připravila se slovenskými performery živou intervenci, kterou bude o víkendu 19.–20. 11. reprízovat v okolí smíchovské Kobky 17. Richard Loskot představí site-specific pro Vídeň a Dagmar Šubrtová pro Berlín. Tam mohou zájemci ještě vyrazit s námi zážitkovým vlakem 19. 10. a zúčastnit se berlínského festivalového programu, společně budeme zkoumat vrstvy městské krajiny, fenomén nové divočiny a zejména zvuk. Zpět do Prahy se budeme vracet v neděli 23. 10.

Dominantou smíchovského nábřeží se stane umělecká instalace Povoz Vladimíra Turnera, která se poprvé představila na festivalu m3/Umění v prostoru letos v létě na Nádraží Veleslavín. Ta je tak symbolickou spojkou pražského i evropského festivalu. Během výstavy budou jednotlivá festivalová zastavení postupně zaplňována fotografiemi z již proběhlých vlakových jízd, uměleckých intervencí a doprovodných akcí.

Součástí Paralelní výstavy bude promítání filmu Jana Strejcovského Z galerie ven! Jak napovídá název, jedná se o doprovodný program stejnojmenné výstavy, kterou připravila Galerie Jaroslava Fragnera a Festival Landscape a jejíž mobilní verze cestuje vlakem do festivalových destinací. Film mapuje vývoj umění ve veřejném prostoru v České republice po roce 1989. Další projekce dokumentární série Umění na periferii přiblíží projekty programu Umění pro město.

Parallels, Vídeň – Zážitkový vlak z Vídně. Foto Pavlína Šulcová
Parallels, Vídeň – Zážitkový vlak z Vídně. Foto Pavlína Šulcová
Parallels, Vídeň – Z galerie ven! Foto Pavlína Šulcová
Parallels, Vídeň – Z galerie ven! Foto Pavlína Šulcová
Parallels, Site specific Richarda Loskota. Foto Jan Hromádko
Parallels, Site specific Richarda Loskota. Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň. Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň. Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň, Tracing Spaces. Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň, Tracing Spaces. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava – Z galerie ven! Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava – Z galerie ven! Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň, Tracing Spaces. Foto Jan Hromádko
Parallels, Vídeň, Tracing Spaces. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava - okolí Hlavní stanice. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava - okolí Hlavní stanice. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, vernisáž v Muzeu dopravy. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, vernisáž v Muzeu dopravy. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko
Parallels, Bratislava, umělecká intervence pro jedoucí publikum. Foto Jan Hromádko

Prázdno po světci (A Void after a Saint)

Na vysokém soklu na úpatí Radnických schodů na Hradčanech do roku 2021 původně stál originál pískovcové sochy sv. Josefa s Ježíškem v náručí. Památka v minulém roce prošla odborným restaurátorským zásahem, při kterém bylo odhaleno její závažné poškození. Na původní místo bude umístěna sekaná kopie a originál sv. Josefa bude uložen v depozitáři GHMP.

Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj

Opuštěné místo po soše bylo inspirací pro dočasnou uměleckou instalaci Prázdno po světci. Zrcadlo svým odrazem vede kolemjdoucí k zastavení a možnosti si uvědomit svou vlastní důležitost. Na místě, kde míjeli po dvě staletí sochu světce, se nyní nacházejí oni. Umělecké dílo se tak stává na krátkou chvíli součástí živého města. Poskytuje divákům možnost ocitnout se na moment ve sféře nad „životem“ a podívat se na sebe sama v pozici vyhrazené pro světice a světce, na kamenném piedestalu shlížet na kolemjdoucí.

Návrh instalace původně vznikal pro spolupráci Galerie hlavního města Prahy se Signal festivalem. Autorky pracovaly s myšlenkou upozornit na chybějící sousoší sv. Luitgardy na Karlově mostě, které bylo v roce 2020 dočasně sejmuto z důvodu opravy mostního polopilíře. Tuto ideu nakonec nebylo možné uskutečnit. Dialog mezi historickým a současným uměleckým dílem galerie chápe jako podnět pro osvěžení vnímání kulturních památek, které často denně bez povšimnutí míjíme. Instalace Prázdno po světci je upozorněním, že se něco děje, něco se změnilo. Chceme vyvolat zvědavost, pozornost a otázky. Co se stalo, kde je socha? Jakého světce vlastně představovala? Co nesla za poselství a komu byla zasvěcena?

Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj

Mentální prostor, mentální krajina – Michal Škoda, Čestmír Suška

Kurátorka: Magdalena Juříková

Výstava spojuje dva umělce, kteří pracují s abstraktní formou, je za ní ale určitý příběh. Je to esence mnoha zážitků a zkušeností — autoři cítí potřebu je v koncentrované či spíše esenciální podobě vyjádřit svým dílem.

z výstavy Mentální prostor, mentální krajina – Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Foto Dáša Kneřová

Michal Škoda (*1962) pracuje s maximálně redukovanými tvary, které v prostoru hybridně expandují a nepřipomínají tak klasické stereometrické útvary, ale spíše schránky s neurčitým obsahem. Vedle toho se intenzivně zabývá kresbou, která je plošným vyjádřením prostorových rozvrhů sledovaných v objektech. Spolu s minimalistickým tvaroslovím je důležitou výrazovou složkou jeho prací užití černého monochromu nebo jednoduchého kontrastu černé a bílé. V kresbě mu jde také o zprostředkování vloženého času a energie, kterou investuje do kontemplativního procesu tužkou a grafitem zpracovaných ploch.

Čestmír Suška (*1952) je školením sochař, věnuje se však i mnoha dalším žánrům. V minulosti to byly zejména performance a site-specific práce. Kresba je u něj zcela svébytnou formou vyjadřování a rozhodně není předstupněm k jeho skulpturám a plastikám. Tematicky se však drží v podobných rovinách. Tak jako v sochařské práci i tady vyhledává různé inspirativní techniky a materiály, např. kompozici z detailů vyřezaných z plášťů cisteren nechá zvlhnout na papíře a vznikne kresba rzí. V kresbě jako v sochách hledá výraz svého vztahu k prostoru jako k univerzu a k duchovní atmosféře, které je aktivním spolutvůrcem.

z výstavy Mentální prostor, mentální krajina –  Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Kresby Michala Škody. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Mentální prostor, mentální krajina – Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Kresby Michala Škody. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Mentální prostor, mentální krajina –  Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Tisk Čestmíra Sušky. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Mentální prostor, mentální krajina – Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Tisk Čestmíra Sušky. Foto Dáša Kneřová
Pražský dům v Bruselu. Foto Dáša Kneřová
Pražský dům v Bruselu. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Mentální prostor, mentální krajina –  Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Objekt Čestmíra Sušky. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Mentální prostor, mentální krajina – Michal Škoda, Čestmír Suška, Pražský dům v Bruselu, 2022. Objekt Čestmíra Sušky. Foto Dáša Kneřová

Fyziognomie současnosti

Kurátorky: Magdalena Juříková a Helena Musilová

Výstava, kombinující práce ze Sbírky současného umění Evropského parlamentu a díla zapůjčená přímo od autorů, alespoň v základním přehledu ukazuje široké spektrum děl využívající figurativního zobrazení jako reflexe současného světa.

z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová

Při výběru jsme respektovali jak generační tak genderovou vyváženost a je tak zřetelné, jak různá témata prochází napříč tvůrčí komunitou. Řada současných autorů reaguje na problémy a traumata dnešního člověka (Jakub Janovský, Eva Koťátková), jsou dialogem s obdobím moderny, které se zásadním způsobem propsalo do vizuální podoby současnosti (Anna Hulačová), dotýkají se obecnějších problémů spojených s ekologií a udržitelností (Tadeáš Kotrba). Někteří autoři se vrací k médiu malby, ukazující, že, přes mnoho proklamativních prohlášení v minulých letech, malba jako taková není překonaná a je důležitým způsobem vyjádření – ve výběru představujeme vysokou výtvarnou kvalitu současné českého závěsného obrazu často spojené s přístupem, který by se dal nazvat osobní mytologií (Jan Merta, Patricie Fexová, Jiří Žáček) aj., ovlivněnou i přístupem jiných médií, například filmu (Daniel Pitín). Do výběru jsme vřadili i práce zdánlivě bez lidí (Ivan Pinkava, Pavel Dušek), které ale svým charakterem reagují na člověka, respektive na jeho nepřítomnost a zároveň rámují jeho životní prostor. Ve vybraných dílech můžeme nalézt jak zmiňovanou tradici české grotesky (Krištof Kintera, Jiří Petrbok), tak odrazy existenciální linie českého umění (Eva Koťátková). Zajímavou pozici zaujímá v českém umění angažovaný přístup, respektive přímá reakce na aktuální dění – vzhledem k mnoha historickým událostem panovala v našem prostředí vždy spíše nedůvěra k deklarativním postojům a vztah k žité současnosti byl spíše abstrahován – dobře to dokládá například práce Kateřiny Vincourové či Daniela Balabána.

z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
zahájení výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
zahájení výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová
z výstavy Fyziognomie současnosti / figurální tendence v současném českém vizuálním umění, Brusel, budova Evropského parlamentu, 2022. Foto Dáša Kneřová

František Bílek v Chýnově

Kurátor: Martin Krummholz

Výstava v Bílkově domě v Chýnově představuje především umělcova díla s husitskou tématikou (včetně modelu Husova pomníku v Táboře) a reliéfy z druhé poloviny jeho tvůrčího období. Další exponáty připomínají sochařovo přátelství s významnými českými básníky Juliem Zeyerem a Otokarem Březinou a spolupráci s chýnovskými hrnčíři. Atmosféru obytných interiérů dotváří Bílkem navrhovaný nábytek.

pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment

Promoudření: Zastávka jako znamení

Výstava Davida Helána a Pavla Ticho(ně) nesoucí název Promoudření v experimentálním nadzemním prostranství stanice Vltavská bezprostředně reaguje na místní současnost.

Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová

Titul výstavy Promoudření je transmutačním novotvarem a vznikl v době pandemické krize, kdy se civilizace promořovala virem a apokalyptickými scénáři. Dnes je situace trochu jiná, možná s ohledem na celosvětové dění ještě více apokalyptická. Promořit se moudrostí až do promoudření je tak poslední dedikovaná rada autorů, jak přežít a přemoci nenávist, zášť a splín běžných dní a činit tak s humorem, nadhledem, pochopením a láskou. Vltavská je dopravní uzel, místo náhodného setkávání, zastávka jednotlivých životních křižovatek, chvíle společného čekání na tramvaj do stanice touha. Zastávka jako znamení.

Lidé čekající, lidé bez domova, lidé s hudebními nástroji, lidé skákající přes květináče, lidé s polibky na tvářích, lidé spící, lidé křičící, lidé zpití životem do němoty, lidé žebrající, lidé obdařující, lidé smějící se, lidé…

Práce je inspirovaná místním sociálním koloritem a nemá ambice být plně uchopena. Autoři si hrají s více smysly, čistokrevně demonstrují radost z tvorby a touží decentně perforovat zdejší každodennost skrze cyklus performativních událostí se zapojením místních komunit jako je skautský oddíl Argyroneta, parkuristů, lidí žijících na ulici, cestujících, kolemjdoucích. Chytrým i méně chytrým humorem a možná i uměním se všichni nakonec můžeme navzájem promoudřit.

Expoziční část tvoří dadaisticky neuchopitelná textová stěna o rozměrech 14 × 3 m, která je multifunkčním obrazem společnosti, slouží také jako zeď nářků, textových vzkazů, přání, k výměně jízdenek, jako semenná banka nebo instruktážní tabule Josefa Nebojse s návody na osobní performance (hry) v okolí stanice. Expozici doplňuje několik objektů umístěných na velkoformátových betonových květináčích, určených k „přežití“ v městské divočině (stan, portfóliovník, památný strom poznání aj.), které matou svým posláním v místě určení. Další neméně významnou částí výstavy jsou tři performativní setkání v místě. Do dílčích živých akcí byli ke spolupráci osloveni Prof. Miloš Šejn a Doc. Jiří Surůvka.

Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová
Foto: Pavlína Šulcová

Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom / repríza na Slovensku

Kurátor: Jakub Král

Společná výstava Rudolfa Sikory a Vladimíra Havlíka se stane prostorem pro konfrontaci dvou cest, jimiž lze dojít k témuž světonázoru. Zatímco se Sikorova objektivizační strategie dotýká pozice jednotlivce v kosmu, Vladimír Havlík se oproti tomu obrací k pospolitým vztahům budovaným na základě nonspektakulárních gest. Oběma umělcům jsou společná témata vztahu lidí k přírodě a k sobě navzájem, odpovědnosti, intimního vztahu ke světu a kosmu a budování utopického přesahu ve snaze vymezit naše přemýšlení o současnosti směrem ke kýžené budoucnosti.

Rudolf Sikora, Souhvězdí ruky IV., 1984
Rudolf Sikora, Souhvězdí ruky IV., 1984

Na úvod jedné slavné televizní debaty dvou význačných filosofů 20. století její moderátor řekl, že oba řečníci jsou jako horolezci zdolávající ve stejnou chvíli stejnou horu, ale každý z opačné strany. Ačkoli vystavující umělce dělí odlišná generace a odlišné myšlenkové zázemí, zdá se, že oběma jde o společnou věc, a tou je postižení vzájemnosti spoluprožívání světa a jeho spoluutváření prostřednictvím dvou strategií: „velkého“ Sikorova pohledu shora a Havlíkova sledování drobných posunů v našich vztazích.

pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš
Rudolf Sikora, Vykřičník VI., 1974
Rudolf Sikora, Vykřičník VI., 1974
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
Rudolf Sikora, Čas… Prostor I., 1971
Rudolf Sikora, Čas… Prostor I., 1971
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Rudolf Sikora a Vladimír Havlík: Sníh kámen hvězda strom, Colloredo-Mansfeldský palác, 2020. Foto Tomáš Souček