Bistro Karel

V rodinném bistru přímo v areálu Zámku Troja plyne čas pomaleji. Objevte skrytou atmosféru Středomoří, ochutnejte originální kuchyni a užijte si barvy a vůně divoké zahrady. Bistro je na cyklistické stezce vedoucí podél Vltavy a součástí je také koloniál s farmářskými produkty.

GHMP x Signal Festival: Svatá Lucie

Kurátor: Pavel Mrkus

GHMP a Signal Festival přinášejí jedinečný zážitek v prostředí barokního klenotu na břehu Vltavy – Zámku Troja. Společně rozsvítíme nejdelší noc v roce. Ve dnech 12.–13. prosince 2023 od 17 hodin do půlnoci, u příležitosti svátku svaté Lucie, v období chanuky, prostory zámku a zámecké zahrady oživí unikátní světelné instalace. Svá díla představí Jan Poš, Karel Šimek, Klára Horáčková, Chris Salter (CH) a Alexandre Saunier (FR).

Galerie hlavního města Prahy a Signal Festival přinášejí jedinečný zážitek v prostředí barokního klenotu na břehu Vltavy – Zámku Troja. Svátek svaté Lucie, který spadá na 13. prosince, je dle lidové pranostiky spojován s nejdelší nocí v roce.

Idea projektu je postavena na propojení rafinované krásy baroka – opulentní nádhery i geometrického řádu – a současného umění využívajícího aktuální technologie a přístupy. Chceme ukázat zámek, jeho fascinující architektonické detaily či sochařskou výzdobu i zahrady v novém světle, jako živoucí, inspirativní struktury. Tato novodobá barokně-digitální slavnost světla umožní vidět a pochopit principy barokního umění jinak než běžným, racionálním pohledem.

Diváci budou moci navštívit čtyři instalace, dvě exteriérové a dvě interiérové. V zámecké zahradě bude interaktivní světelná instalace Jana Poše pracující s geometrickým řádem zahrady a zároveň s přírodním elementem vody. Jeho dílo kolektor představuje technologickou metaforou vody, která ve fontáně běžně proudí. Umělec Chris Salter (CH) a Alexandre Saunier (FR) pracují s dynamickou projekcí světla na fasádu zámku, dílo SNN#2 vychází z principů světelné hry László-Moholy Nagye a bylo součástí výstav v několika předních evropských galeriích. V hlavním sále zámku je instalována práce Ghost in the Machine Kláry Horáčkové, která rozehrává světelnými odrazy celý prostor sálu s akcenty na freskovou výmalbu. Klára Horáčková se věnuje především sklářským pracem a drobným plastikám. V Konírně zámku vytvořil speciální projekci s laserovými světly pražský světelný designér Karel Šimek.

„Vždy jsme se snažili o to, aby Zámek Troja nabízel co nejvíce aktivit a byl otevřený – v tom nejširším slova smyslu – pro každého diváka a návštěvníka. Chceme vytvářet, respektive vytváříme prostředí, které původní koncept barokního zámku rozšiřuje o nejsoučasnější formy umění nejrůznějšího typu. Těší nás spolupráce s festivalem Signal, který do projektu přináší atraktivní změnu žánru,” řekla Magdalena Juříková, ředitelka GHMP.

 

Jan Poš, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Jan Poš, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Klára Horáčková, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Klára Horáčková, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Klára Horáčková, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Klára Horáčková, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Chris Salter & Alexandre Saunier, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Chris Salter & Alexandre Saunier, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Karel Šimek, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Karel Šimek, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Karel Šimek, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023
Karel Šimek, Sv. Lucie, GHMP x Signal Festival, 2023

Eva Truncová, Monika Přikrylová: Co bude, Vltavská?

Zanedlouho se celá lokalita území Praha-Bubny promění v souvislosti s plánovanou rekonstrukcí nádraží a výstavbou nové koncertní síně, čímž přijdeme o další příklad architektury 80. let minulého století s řadou hodnotných uměleckých děl.

Fiktivní návrh revitalizace zastávky Vltavská a přilehlých veřejných prostor přebírá a imituje rétoriku soudobých architektonických projektů s cílem prezentovat původní návrh prizmatem současných zobrazovacích technik a 3D vizualizací. Bez ambice hodnotit plánovaný záměr, cílem návrhu je poukázat na kvality poválečné architektury, které se zatím v České republice, až na několik výjimek, s uznáním a památkovou ochranou nesetkávají. Osvojením si tohoto vizuálního narativu aplikovaného na původní návrh, doplněného o syntézu několika s nadsázkou vybraných propagačních sloganů, vzniká upoutávka na budoucnost, která se již udála.

Život sochy

Kurátorka: Marie Foltýnová

Výstava Život sochy názorně předvedla některé restaurátorské techniky a příklady zachráněných a rehabilitovaných uměleckých děl v Praze ve správě GHMP, která byla restaurována v posledních letech. Mezi tato díla se řadí jak historické sochy a sousoší, tak moderní plastiky.

Mezi objekty, na kterých výstava Život sochy prezentovala restaurátorskou činnost GHMP, patří například dvě díla z Karlova mostu – sousoší sv. Vincence Ferrerského od Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa z roku 1712 a sousoší sv. Cyrila a Metoděje od Karla Dvořáka z roku 1938. Kromě nich byla na výstavě představena i pískovcová socha Hutník od Aloise Sopra realizovaná v roce 1957 a kovová plastika Vzlet II z konce 60. let 20. století. Vedle těchto případových studií byla v Kobce 17 k nahlédnutí i kartotéka ilustrující činnost Oddělení správy veřejné plastiky za posledních 10 let.

Výstava na vybraných ukázkách zprostředkovala pohled do restaurátorské dílny, ukázala postupy restaurování veřejných plastik od citlivé konzervace přes specializované restaurování až po nutnost rekonstrukce díla nebo dokonce nahrazení originálu kopií. Návštěvníci a návštěvnice tak mohli prozkoumat jak díla již plně zrestaurovaná, tak díla, která se teprve restaurují.

pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia
pohled do výstavy Život sochy, Kobka 17 – Smíchovská náplavka, 2023. Foto Libor Galia

Light Underground V

Kurátorka: Sandra Baborovská

Pátý ročník z cyklu Light Underground, financovaný z programu Umění pro město, představí film Radka Brousila Can You Still Feel the Butterflies? (2021), který je situován do sklepních prostor Domu U Kamenného zvonu a doprovozen scénografií, kulisy jsou doslova šité přímo na míru středověkých sklepních prostor.

Mluvíme o konci světa, ale zdá se, že ho nedokážeme pocítit, nedokážeme uchopit jeho skutečný význam a dosah. Dialogy ve filmu se skládají z textů indie-emo písní z 90. let. Fungují jako odraz kulturního kolektivního vědomí, skládají se z popisu osobních pocitů lásky, úzkosti, bolesti a sebedestruktivních sklonů. Autentický intimní prožitek autor dosahuje prostřednictvím manýry avantgardních kostýmů, rekvizit a stylizovaných dialogů.

Radek Brousil ve spolupráci s architektem výstavy Miroslavem Pazderou dekonstruovali film do kulis (brána z poloviny 19. století podle sochaře Václava Levého, látková instalace ve funkcionalistickém kostele z 20. let minulého tisíciletí) a nápisu z neonu, který osvětluje středověké sklepní prostory a posouvá celý audiovizuální projekt do současné estetiky. Setkávají se tak různé epochy v jednom romantizujícím příběhu s finálním původním písňovým trackem v podání autora filmu (zpěv a text: Radek Brousil; autoři hudby: Igor Bruso, Radek Brousil).

Režie: Radek Brousil, Kryštof Hlůže
Scénář: Alex Havelda, Radek Brousil
Kamera: Kryštof Hlůže
Hudba: Igor Bruso, Radek Brousil
Hrají: Cyril Dobrý, Tereza Hofová
Produkce: Tomáš Pertold
Střih: Alan Sýs
Zvuk: Dominik Dolejší
Scénografie: Mia Jadrná, Radek Brousil
Masky: Krišpa Khinová
Kostýmy: Mia Jadrná

Stopáž: 13″ 16′

 

Výstava z cyklu Light Underground je pátým pokračováním podpořeným programem Umění pro město.

Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?
Radek Brousil: Can You Still Feel the Butterflies?

Dvě nejisté situace

Kurátoři: Jitka Hlaváčková a Ian Mikyska

Hudebně-vizuální projekt Nejisté situace představuje různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy zde slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla.

Václav Cigler, Michal Motyčka, Kompozice – chrám, 2003, sklo, 45×40×11 cm
Václav Cigler, Michal Motyčka, Kompozice – chrám, 2003, sklo, 45×40×11 cm

Letošní výstava a koncert v zámku Troja jsou pokračováním projektu Pět nejistých situací, který se odehrál v loňském roce v Domě U Kamenného zvonu. Záměrem tohoto dlouhodobého projektu je postupné rozvinutí mezioborového dialogu mezi projevy současného vizuálního a akustického umění a postupné vytváření otevřené kolekce autorských hudebních skladeb na motivy uměleckých děl ze sbírek GHMP. Výstupem každého ročníku je pak vedle živého koncertu i prezentace partitur a nahrávek vzniklých hudebních skladeb současně s výstavou vybraných uměleckých děl. Pro loňský pilotní ročník 2022 bylo osloveno pět hudebních skladatelů: slovenská skladatelka žijící v Norsku Michaela Antalová, Američan Jordan Dykstra, britská autorka Sylvia Lim a čeští skladatelé Michal Wróblewski a Ian Mikyska.

Letos budou v bývalé Konírně a v kapli barokního zámku představeny dvě nové skladby společně se svými výtvarnými předobrazy Prostor, abstrakce 1, 45 Jiřího Thýna a Kompozice – chrám Václava Ciglera. Jejich autory jsou skladatelé Jack Langdon (US) a Ian Mikyska (CZ).

Obě skladby zazní poprvé 24. září 2023 v hlavním sále Zámku Troja, kde je pod uměleckým vedením Iana Mikysky provede soubor Prague Quiet Music Collective.

Projekt vznikl ve spolupráci ansámblu Prague Quiet Music Collective s Galerií hlavního města Prahy.

Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 4
Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 4
Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 1
Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 1
Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 5
Jiří Thýn, Prostor, abstrakce 5

Darina Alster: Bezčasí / Timelessness

Kurátorka: Jitka Hlaváčková

Jádrem instalace je paměťové médium v podobě krabice diapozitivů, které před 30–40 lety používala Alena Alsterová, matka autorky, při svých přednáškách o barokním umění na FF UK. Dílo Timelessness je tvořené nekonečným sledem překrývajících se diaprojekcí. Skrze dialog abstraktních kompozic barokního tvarosloví s osobními vzpomínkami umělkyně, v souběhu časových vrstev, vyvstává okamžik zpřítomnění.

Téma bezčasí dále přirozeně rozvíjí instalace Spací socha, která materializuje moment změněného stavu vědomí i těla: spánku. V tomto kruhovém, zlatobílém objektu si mohou diváci odpočinout nebo i usnout a vnímat změnu plynutí času a významu věcí v prostoru imaginárních světů. Popsané instalace jsou doplněny sérií video-objektů se záznamy autorských performancí.

Součástí výstavy bude rozsáhlá imerzivní skupinová performance v prostorách Zámku Troja, která proběhne 22. 8. 2023.

pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín
pohled do výstavy Darina Alster: Bezčasí / Timelessness, Zámek Troja, 2023. Foto Lukáš Hlavín

Tomáš Roček: Nejisté kartografie

Těžká řasa padá do oka
a plane v něm jak
tvrdá tráva.

Mapa se chodci otevírá jako páteční skála. Když ji rozloží na mech obepínající kámen ve tvaru stolu, není si jistý, kde je jih a kde sever. Pozorně mapu zkoumá a v krajině hledá podobnosti. Zlomenou větev zakreslou pískem nebo stopy zvířete vedoucí k napajedlu. Mapa na něho také kouká. Prohlíží si jeho severní stranu obrostlou lišejníky a křehké prsty podobné chrostíkům nebo vrankám. Chodec si náhle není jistý tím, kde začíná a kde končí. Vidí dvěma páry očí, které na sebe ospale mrkají.

Výstava Nejisté kartografie zkoumá prostor, který vzniká při interakci se světem. Jemné pletivo smyslového naráží na věci, které obaluje tenkou vrstvou významů a symbolů. Prochází jimi jako voda pemzou a zanechává je v novém kontextu. Tento prostor mezi subjekty a věcmi má vlastní tloušťku a šířku, povrch a nitro. Po vydatné snídani nebo vytrvalém cvičení je ho možné rozevřít jako mapu, která zobrazuje svět ve vztahu k vidění, poslouchání, cítění. Mapa ale ožívá až v přítomnosti těch, kdo v ní čtou. Mapy jsou prezentovány jako velkoformátové tisky instalačně komunikující s prostorem Vltavské, ze kterého vychází a který se snaží zachytit v kontextu jeho historie, okolí a charakteru.

Vizuální část výstavy se rozrůstá v site specific zvukovou performance jejíž autory jsou Jan Burian, Polina Khatsenko a Jan Krombholz.

Hrdinové, géniové, symboly a múzy

Kurátorka: Magdalena Juříková

GHMP v programu pro Zámek Troja opět prezentuje tematickou výstavu ze svých sbírek.

Tentokrát půjde o sochařské skici a studie k pomníkům, památníkům a sochám ve veřejném prostoru.

Jaroslav Horejc, Žena s amforou, 1938

Naše sbírky disponují řadou z nich, některé mají k definitivní realizaci velice blízko, jiné jsou viditelně pouhým prvním krokem k hledání celkového výrazu. Najdeme zde také některé studie, které nebyly nikdy realizovány, protože vznikly pro pomníkové soutěže, ve kterých zvítězil některý ze soupeřů, nebo, jak už to u nás bývá, sehrála svou roli přízeň mocných. Pokusili jsme se představit celou řadu skvělých příkladů, které vedly ke vztyčení pomníků, dekorativních plastik nebo děl s volným námětem inspirovaných ženskými půvaby či úctou k obyčejnému řemeslu, ať už známých z našich parků a zahrad, nebo z fasád významných budov.

Diváci se setkají s díly z rozmezí let 1880–1980 a s řadou věhlasných jmen jako: Bohuslav Schnirch, Josef Václav Myslbek, Ladislav Jan Šaloun, Bohumil Kafka, Josef Mařatka, ale i se jmény autorů, kteří byli privilegováni v období socialismu – Jan Hána, Josef Malejovský nebo Jiří Kryštůfek.

pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
pohled do výstavy Hrdinové, géniové, symboly a múzy, Zámek Troja, 2023. Foto Tomáš Souček
Kopie souboru Hrdinové, géniové, symboly a múzy-0893-Edit_1000

František Bílek v Chýnově

Kurátor: Martin Krummholz

Výstava v Bílkově domě v Chýnově představuje především umělcova díla s husitskou tématikou a reliéfy z druhé poloviny jeho tvůrčího období. Další exponáty připomínají sochařovo přátelství s významnými českými básníky Juliem Zeyerem a Otokarem Březinou a spolupráci s chýnovskými hrnčíři. Atmosféru obytných interiérů dotváří Bílkem navrhovaný nábytek.

pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
reliéf na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
Dům Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
detail reliéfu na domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Oto Palán
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment
pohled do expozice v domě Františka Bílka v Chýnově. Foto Lukáš Kliment