Prázdno po světci (A Void after a Saint) site-specific

Na vysokém soklu na úpatí Radnických schodů na Hradčanech do roku 2021 původně stál originál pískovcové sochy sv. Josefa s Ježíškem v náručí. Památka v minulém roce prošla odborným restaurátorským zásahem, při kterém bylo odhaleno její závažné poškození. Na původní místo bude umístěna sekaná kopie a originál sv. Josefa bude uložen v depozitáři GHMP.

Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj

Opuštěné místo po soše bylo inspirací pro dočasnou uměleckou instalaci Prázdno po světci. Zrcadlo svým odrazem vede kolemjdoucí k zastavení a možnosti si uvědomit svou vlastní důležitost. Na místě, kde míjeli po dvě staletí sochu světce, se nyní nacházejí oni. Umělecké dílo se tak stává na krátkou chvíli součástí živého města. Poskytuje divákům možnost ocitnout se na moment ve sféře nad „životem“ a podívat se na sebe sama v pozici vyhrazené pro světice a světce, na kamenném piedestalu shlížet na kolemjdoucí.

Návrh instalace původně vznikal pro spolupráci Galerie hlavního města Prahy se Signal festivalem. Autorky pracovaly s myšlenkou upozornit na chybějící sousoší sv. Luitgardy na Karlově mostě, které bylo v roce 2020 dočasně sejmuto z důvodu opravy mostního polopilíře. Tuto ideu nakonec nebylo možné uskutečnit. Dialog mezi historickým a současným uměleckým dílem galerie chápe jako podnět pro osvěžení vnímání kulturních památek, které často denně bez povšimnutí míjíme. Instalace Prázdno po světci je upozorněním, že se něco děje, něco se změnilo. Chceme vyvolat zvědavost, pozornost a otázky. Co se stalo, kde je socha? Jakého světce vlastně představovala? Co nesla za poselství a komu byla zasvěcena?

Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj
Simona Chládková a Anna Šmejcová, Prázdno po světci, 2022, zrcadlo, kov, beton, Radnické schody, Praha. Foto Jan Kuděj

Info

Prázdno po světci (A Void after a Saint) site-specific

od: 11. 8. 2022
do: 31. 12. 2022

Organizátor: Umění pro město

 

úpatí Radnických schodů, Hradčany