Výstava o Jindřichu Chalupeckém – jeho životě a díle i o jeho odkazu z pohledu dnešních umělkyň a umělců – se pomalu chýlí ke konci.
Rozloučíme se s ní prostřednictvím procesuální performance umělkyně Kateřiny Olivové, která zahájí pozvolnou deinstalaci výstavy a také symbolickým vstupným ve výši 1 Kč.
Umělkyně Kateřina Olivová účinkovala v site-specific divadelní hře Svět, v němž žijeme?, která byla uvedena v roce 2020 v pražském hotelu Opera, kde se Jindřich Chalupecký scházíval se svými kolegy a přáteli a kde vznikl základ jeho nejznámějšího eseje Svět, v němž žijeme. Záznam této divadelní hry režírované Karinou Kottovou a Matějem Samcem je součástí výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého.
Tvorba Kateřiny Olivové se věnuje tématu ženskosti, feminismu, tělesnosti, sexuality, mateřství, mezilidských vztahů a citů. Skrze své performance, které často balancují na hranici kýče a záměrné trapnosti otevírá otázky zažitých společenských tabu. Primárním médiem její tvorby je tělo zapojené do performance, které jsou plné zářivých, duhových barev, glitrů, radosti z vlastní existence a nahoty. Svou uměleckou tvorbu neodlišuje od běžného života, takže někdy není zcela možné rozlišit, co je ještě akt namířený směrem k divačkám a divákům a co už její životní styl. Kromě vlastní umělecké praxe působí také jako kurátorka Galerie Umakart v Brně a je zakladatelkou podpůrné skupiny (nejen) pro matky umělkyně Mothers Artlovers. Olivová je absolventkou Fakulty výtvarných umění VUT v Brně.
Autorkou kreseb, které Kateřina Olivová ve své performance používá v podobě tetování, je Tereza Bartůňková. Její ilustrace doprovází také knihu o životě Jindřicha Chalupeckého, kterou připravil Tomáš Pospiszyl s Veronikou Čechovou a vydala ji Společnost Jindřicha Chalupeckého.
pohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, sekce Obrazárna, Městská knihovna, 2. patro, 2022. Foto Peter Fabo.pohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, Městská knihovna, 2022. Foto Peter Fabopohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, Městská knihovna, 2022. Foto Peter Fabopohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, Městská knihovna, 2022. Foto Peter Fabopohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, Městská knihovna, 2022. Foto Peter Fabo
Divoká devadesátá – party v GHMP
Adresa
GHMP Zvon
Staroměstské náměstí 605/13
110 00 Praha 1 – Staré Město Mapa
Budova nemá bezbariérový přístup.
Přijďte na devadesátkový večer v GHMP. Připravili jsme pro vás první galerijní pub kvíz v historii GHMP a pozvali DJ ktva, která sestavila DJ set inspirovaný devadesátkami a výstavou Heroin Crystal.
18.00 Galerijní pub kvíz Co si pamatujete z devadesátek
Můžete se těšit na otázky z prostředí politiky, sportu, kultury a samozřejmě umění. Vítězná skupina obdrží kartičku Member, díky níž budou moci její členové zdarma navštěvovat naše výstavy, získají slevu do knihkupectví GHMP a další výhody. Druhé místo získává jednorázové vstupenky do GHMP.
Své týmy přihlaste zasláním zprávy na e-mailovou adresu karla.hlavackova@ghmp.cz. Do předmětu napište „pub kvíz“. Skupiny mohou mít maximálně čtyři členy.
20.00 DJ ktva
Na kvíz navážeme DJ setem inspirovaným devadesátými léty. Pro dotvoření té správné atmosféry doporučujeme všem účastníkům přijít v devadesátkovém modelu.
DJ ktva, vlastním jménem Kristýna Coufalová, studovala módní tvorbu a umění. Nyní se věnuje hudbě. Jako DJ vystupuje na pražské a brněnské klubové scéně (Planeta Za, Stalin, Wildt, Kabinet Múz, Vibe, Fléda).
„Ráda bych místo slov používala zvuk a hudbu, protože raději vytvářím abstraktní příběhy řízené intuicí, pocity a emocemi, jejichž pomocí pak šířím náladu a energii mezi lidi,“ říká DJ ktva.
pohled do výstavy Heroin Crystal, Dům U Kamenného zvonu, 2022. Foto Tomáš Souček
Workshop pro děti / k výstavě Invaze / Invasion / Вторгнення
Veškerý výtěžek bude věnován charitativní nadaci M Corporation na podporu žen a dětí postižených válkou na Ukrajině.
Jedná se o texty, které vytvořili současní ukrajinští dramatici v průběhu války. Texty budou číst profesionální herci, kteří byli nuceni uprchnout před ruskou vojenskou agresí. Čtení se uskuteční ve spolupráci s nezávislým ukrajinským sdružením dramaturgů Ukrdramachab. Texty budou číst Roman Žyrov (Charkov) a Oleksandra Derevjanko (Kyjev).
Program je v ukrajinštině.
Hudebně-poetický večer. Současná ukrajinská poezie / k výstavě Invaze / Invasion / Вторгнення (uk)
Veškerý výtěžek bude věnován charitativní nadaci M Corporation na podporu žen a dětí postižených válkou na Ukrajině.
Současná ukrajinská poezie, která vzniká za války. Drzá, křehká, zranitelná a emocionální. Ale zároveň silná, ženská a život budící. Básně přečte ukrajinská dramatička, básnířka, spisovatelka a kurátorka Oksana Maslova. Čtení proběhne v doprovodu improvizované hudby skladatele a hudebníka Aliaksandra Jasinského (Bělorusko).
Program je v ukrajinštině.
Alexander Našelenko, Nedokončené studie na ukrajinském jihu, únor 2022, barevná analogová fotografie, 30×42 cm
GHMP a Qartal uvádí: CS klip 90. let: Dělá dobře mně i tobě
Adresa
GHMP Zvon
Staroměstské náměstí 605/13
110 00 Praha 1 – Staré Město Mapa
Dobová vizualita, leitmotivy a extrémy ve videoklipech z první postkomunistické dekády u nás. Komentovanou projekci popových dokumentů doby připravili a uvádí Pavel Klusák.
transparadiso: Společenství internacionální
Adresa
Internacionální, Praha-Suchdol
Rakouská umělecká skupina transparadiso, tvořená dvojicí Barbara Holub a Paul Rajakovics, ve spolupráci s Městskou částí Praha-Suchdol a Českou zemědělskou univerzitou připravila pro občany Suchdola, studenty i pedagogy ČZU a širokou veřejnost skupinovou uměleckou performance s názvem Společenství Internacionální. Po důkladném zvážení aktuální situace se transparadiso i GHMP shodly na přesunutí termínu závěrečné umělecké intervence projektu z plánovaného termínu 23. března 2022 na neurčito.
Myšlenky, které stojí za vznikem performance, však zůstávají aktuální, a to ve stále narůstající míře. Koncepce dlouho připravované akce spočívala v podpoře idejí vzájemnosti, sousedství, spolupráce a komunikace. V hodnotách, které jsou nadčasové, ale zároveň v mimořádné míře nabývají na aktuálnosti v současné chvíli, kdy válečné okolnosti postavily všechny naše činnosti do zcela nové perspektivy. Schopnost soužití a tolerance, stejně jako ochota ke vzájemné podpoře a spolupráci se ukazuje jako klíčová nejen pro kvalitu našich životů, ale pro přežití samotné.
Projekt Společenství ‘Internacionální’ vznikl na základě umělecké výzvy Galerie hlavního města Prahy, programu Umění pro město/TriangulUM k vytvoření dočasného uměleckého díla do veřejného prostoru. Záměrem bylo otevřít veřejnou debatu nad problematikou komunikace České zemědělské univerzity a MČ Praha-Suchdol, které zde, ve vzájemném respektu, ale bez viditelného propojení, sídlí v těsném sousedství už sedmdesát let.
Po sérii setkání a důkladném průzkumu zhodnotili zahraniční autoři situaci jako mimořádně zajímavou a inspirativní z hlediska sociálních i prostorových (urbanistických) vztahů. Výsledkem byl projekt umělecké performance s účastí zástupců z obou komunit (MČ i ČZU) a přizvaných umělců. Během společného alegorického průvodu od suchdolské radnice k rektorátu ČZU a zpět měly být symbolicky překonávány fyzické překážky, které v této cestě stojí, a zaznít příspěvky občanského i uměleckého charakteru. Čelo průvodu měla podle plánu tvořit skupina přizvaných účastníků s tzv. „Blanket of Knowledge“ – širokým pásem látky, do něhož se může „obléci“ až dvacet osob. Chůze a překonávání překážek s tímto „kolektivním tělem“ vyžadují vzhledem k těsnému spojení textilním objektem velkou vzájemnou koordinaci a spolupráci všech zúčastněných – v symbolickém kontrastu k běžnému jednání ve prospěch individuálních zájmů.
Umělce inspirovala metaforická situace dvou suchdolských náměstí spojených ulicí s nadčasově symbolickým názvem „Internacionální“ k uskutečnění „oslavy vzájemnosti”. Cílem bylo otevřít otázky typu: Co symbolizuje plný a neúplný kruh obou suchdolských náměstí? Může neúplný kruh před ČZU otevřít prostor pro dosud neplánované vize k propojení obou oblastí a komunit? Jak by bylo možné tyto vize podpořit a snažit se o jejich vyjádření v reálném prostoru?
V anglické verzi názvu celé intervence je výraz „together-hoods“ slovní hříčkou, která pracuje s anglickými výrazy pro „společně“ a „kapuce“. Proto jsou také idea a forma ústředního uměleckého objektu „Blanket of Knowledge“ založeny na společném sdílení, jednání a látka je symbolicky opatřena dvaceti kapucemi, odkazujícími na skryté vědění, které se v komunitě nutně nachází. Myšlenku propojení skupiny lidí s určitým společným záměrem do jednoho „kolektivního těla” realizovala například už v roce 1968 v ulicích v Rio de Janeira brazilská umělkyně Lygia Pape. Její zásadní dílo „Divider“, jehož ústředním motivem byl podobně navržený látkový objekt, bylo později několikrát re-performováno v různých politických a společenských kontextech (např. v Hongkongu, 2013). Dílo „Divider“, postavené na procesu sdílené zkušenosti, ale také náhodě, improvizaci a experimentu, ukazuje jednu z možností, jak si lze osvojit téměř libovolný veřejný prostor, jak vnést do městského života tvůrčí změnu i jak narušit rozhraní mezi uměním a divákem. Skupina transparadiso navrhla oproti tomu svou „Blanket of Knowledge“ pro konkrétní místo a kontext v zájmu vytvoření prostoru pro společné jednání ve smyslu překračování hranic ve fyzickém významu, ale i metaforickém smyslu utopických vizí společného soužití.
V osobní rovině také obě díla pracují s ambivalentními emocemi, které prožíváme, když se rozhodujeme mezi individualismem / osobním komfortem a solidaritou s kolektivními zájmy prostřednictvím sdílených činností. Zejména tato kvalita nabývá na aktuálnosti tváří v tvář současnému kontextu politické a humanitární krize způsobené ruskou vojenskou invazí na Ukrajinu. Pohledem na aktuální dění v dotčeném prostoru lze dnes konstatovat, že idea performance Společenství internacionální se tomto kritickém okamžiku naplňuje a realizuje sama od sebe – a to nikoliv v uměleckém kontextu, ale v reálném životě. V obdivuhodné míře se dnes rozvíjí spolupráce České zemědělské univerzity, která zajišťuje ubytování a další péči o stovky ukrajinských žen a dětí, zatímco MČ Praha-Suchdol se podílí na jejich stravování a zajištění školní docházky. V děsivých kulisách nepředstavitelně kruté reality dochází k naplnění idejí vzájemnosti v míře, jakou si v běžném životě nikdo z nás nedokázal představit. Přejme si, abychom se k původní ideji měli příležitost vrátit, a zhodnotit energii, vloženou do ní zahraničními umělci a místním realizačním týmem, a to v době, kdy se naše myšlenky opět vrátí k nádherně všedním starostem i radostem. Přejme si společně, aby tato chvíle nastala co nejdříve.
transparadiso je transdisciplinární kolektiv založený umělkyní Barbarou Holub a architektem Paulem Rajakovicsem v roce 1999. Realizuje projekty mezi uměním, uměleckými městskými intervencemi, architekturou a urbanismem. Umělecká dvojice na této škále svého zájmu zkoumá a rozvíjí (ale také vyučuje a publikuje) umělecké strategie pro „direct urbanism“ – autorský směr sociálně angažovaného, procesuálně zaměřeného městského plánování. Ve svých projektech, výstavách i městských intervencích se transparadiso zabývá aktuálními společenskými a městskými problémy, zejména pak hledáním sdílených hodnot společného života. Vytváří performativní situace podněcující obyvatele města k činnosti, k navrácení obyvatele města k činnosti, k navrácení odpovědnosti jednotlivci a k řešení dichotomie osobních zájmů a společného blaha. Barbara Holub a Paul Rajakovics obdrželi rakouskou národní cenu za umění za rok 2018, dále Urban Design Prize (2006) a řadu dalších ocenění. Barbara Holub byla také prezidentkou Secession Vienna (2006–2007) a členkou výboru Kunst im öffentlichen Raum Niederösterreich (2005–2007).
Brunch ve výstavě Světy Jindřicha Chalupeckého / Čtení z díla Jindřicha Chalupeckého
Adresa
GHMP Knihovna
Mariánské náměstí 98/1
110 00 Praha 1 – Staré Město Mapa
Štafeta čtení z díla Jindřicha Chalupeckého s kávou a koláčkem.
Dílo Jindřicha Chalupeckého si nejlépe připomeneme, budeme-li číst jeho texty. V sobotu 9. dubna se od 11.00 v Městské knihovně uskuteční štafetové čtení. Vybráno je šest esejů, reprezentujících jednotlivé dekády činnosti Jindřicha Chalupeckého od třicátých až po osmdesátá léta dvacátého století. Akce se můžete aktivně zúčastnit jako dobrovolník, nahlas předčítající několik odstavců textu, nebo si poslechnout přednes pozvaných osob českého výtvarného života.
Vybrané texty ke čtení:
Krásné umění, 1934 Dějiny, 1941 Za svět lidštější, 1958 Nezbytí svobody, 1968 Umění a transcendence, 1977 Konec lehkomyslnosti, 1988
Úryvky z textů:
Má Evropa ztroskotat? Jak by mohla žít bez oněch myšlenek, z nichž čerpala svou sílu, jimiž se odhodlávala vzdorovat všem svodům ustat, uspokojit se? Je na konci svých sil? Dějiny, 1941
Odnaučili jsme se povrchnosti a lehkomyslnosti. Je dost příležitostí k pohodlí, blahobytu a poctám, jistě. Ale kdo nechce takto promarnit život, musí přijmout nepohodlí. Konec lehkomyslnosti, 1988
Pohled do expozice Světy Jindřicha Chalupeckého. Foto Peter Fabo.pohled do výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého, Městská knihovna, 2022. Foto Peter Fabo
Vánoční výprodej publikací
Adresa
GHMP Zvon
Staroměstské náměstí 605/13
110 00 Praha 1 – Staré Město Mapa
Budova nemá bezbariérový přístup.
Již tradiční výprodej publikací z produkce GHMP se uskuteční ve čtvrtek 16. prosince 2021. Nakupovat můžete od 10 do 20 hodin v knihkupectví v Domě U Kamenného zvonu.
Přijďte se podívat, jaké slevy jsme pro vás přichystali.
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.