Vodoléčba: Říční lázně

Vodoléčba je společným projektem Lucie Králíkové (Efemér) a Terezy Silon. Inspiruje se odkazem českého lázeňství, zejména praxí praotce vodoléčby Vincenza Priessnitze nebo Sebastiana Kneippa. Současně však zkoumá vztah člověka a vody v centru velkého města, v němž byl říční tok zproštěn své divokosti, upraven a ochuzen o vzájemný kontakt. Voda se stala pouhou pohledovou kulisou v organismu města. Druhé lázeňské setkání nabídne exkluzivní masáže na čerstvém vzduchu přímo na břehu řeky. Dále též léčebné polévání vodou a napařování hlavy i těla se směsí bylin a soli ve skvostné lázeňské architektuře navržené MAK! architekty. Herbalistická praxe, uzemnění i povzbuzení lidských smyslů. Hravé a inspirující společenství lidí, rostlin, zvířat a nutrií v letním dni.

Prázdninová Vodoléčba se inspiruje léčebnými naturopatickými metodami, které využívají tepelné vlastnosti vody i její schopnost očišťovat a uzdravovat. Na ostrově Štvanice se představuje jako společný koncept dvou umělkyň, Terezy Silon a Efeméru (Lucie Králíkové). V podobě dočasných říčních lázní je realizován za podpory GHMP a komunity Baden Baden. Lázeňskou architekturu vytvořili MAK! architekti. Kromě harmonizujících a léčebných účinků vody na lidský organismus se projekt Vodoléčba zabývá také otázkou vztahu obyvatel k vodním tokům ve velkých městech, který je v českém prostředí spíše odtažitý.

Za pomoci různých společných aktivit se bude snažit proměnit pobyt u řeky v příjemný a radostný zážitek. Vodou jsme ve městě propojeny*i na hluboce intimní chemické úrovni. Naší touhou je oživit břehy Vltavy v místě, kde na ostrově Štvanice stávaly historické říční lázně, a obnovit inkluzivně pojatou kulturu těla ve veřejném prostoru. Inspirované odkazem českého lázeňství a léčebnými metodami otce vodoléčby Vincenze Priessnitze, Sebastiana Kneippa a dalších se obracíme se k heslu „voda léčí“ a k novým způsobům léčby zařazujeme společné obřady, zvukové meditace a lidový herbalismus.

Vodoléčba: Říční ceremonie

První ze série vodoléčebných setkání na Štvanici, v němž se společně představí umělkyně Lucie Králíková (Efemér) a Tereza Silon. Tato ceremonie se inspiruje přátelským vztahem mezi lidskými i nelidskými entitami v přírodě a jejich hravou mezidruhovou ekologií. Slovo vodoléčba nabízí dvě možnosti čtení. První z nich je léčba lidských těl vodou po vzoru praotce vodoléčby Vincenze Priessnitze nebo Sebastiana Kneippa. Druhá se ukazuje jako léčba vody samotné, kdy byl říční tok ve městě zbaven své divokosti a kontaktu se smyslovostí a smyslností těl. Říční procházky, květinové obětiny, polévání těl i koupání uprostřed města jako způsob znovuobjevení tradice zaniklých říčních lázní v areálu dočasného koupaliště Baden Baden. Slavnostní otevření nových lázní z dílny MAK! architektů za letního odpoledne a večera s prvními léčebnými procedurami v této lázeňské sezóně a společným obřadem pro řeku.

Prázdninová Vodoléčba se inspiruje léčebnými naturopatickými metodami, které využívají tepelné vlastnosti vody i její schopnost očišťovat a uzdravovat. Na ostrově Štvanice se představuje jako společný́ koncept dvou umělkyň, Terezy Silon a Efeméru (Lucie Králíkové). V podobě dočasných říčních lázní je realizován za podpory GHMP a komunity Baden Baden. Lázeňskou architekturu vytvořili MAK! architekti. Kromě harmonizujících a léčebných účinků vody na lidský organismus se projekt Vodoléčba zabývá také otázkou vztahu obyvatel k vodním tokům ve velkých městech, který́ je v českém prostředí spíše odtažitý.

Za pomoci různých společných aktivit se bude snažit proměnit pobyt u řeky v příjemný́ a radostný́ zážitek. Vodou jsme ve městě propojeny*i na hluboce intimní chemické úrovni. Naší touhou je oživit břehy Vltavy v místě, kde na ostrově Štvanice stávaly historické říční lázně, a obnovit inkluzivně pojatou kulturu těla ve veřejném prostoru. Inspirované odkazem českého lázeňství a léčebnými metodami otce vodoléčby Vincenze Priessnitze, Sebastiana Kneippa a dalších se obracíme se k heslu „voda léčí“ a k novým způsobům léčby zařazujeme společné obřady, zvukové meditace a lidový herbalismus.

Kolektiv Prádelna: Co chceme, aby v galerii bylo pro všechny lidi bez rozdílu

Co chceme, aby bylo v galerii pro všechny lidi bez rozdílu je setkání s kolektivem Prádelna, které probíhá každé úterý v rámci výstavy bienále v Galerii hlavního města Prahy v Městské knihovně vždy od 15.00 do 18.00 po celou dobu trvání výstavy.

Kolektiv Prádelna se jednou týdně pravidelně schází, společně přemýšlí a tvoří. Místo se mění podle toho, na čem kolektiv zrovna pracuje. Po celou dobu trvání bienále mu bude pro tyto schůzky vyhrazena výstavní místnost. Návštěvníci tak budou mít příležitost kolektiv poznat a zúčastnit se tohoto setkání. Ženy v kolektivu mají zkušenosti s životem na ulici. Přály by si, aby lidé, kteří do galerie chodí, viděli, jak pracují. Chtějí, aby lidé, kteří do galerie nechodí nebo ani z různých důvodů chodit nemůžou, mohli přijít a zkusit dělat umění jako ony. Místnost v galerii se tak stane otevřenou dílnou.

Linh Valerie Pham: Hra o dobrém občanovi / Bienále Ve věci umění 2022

Linh Valerie Pham, zakladatelka experimentálního divadelního, loutkářského a uměleckého kolektivu Măt Trân Ensemble, si pro Bienále Ve věci umění připravila novou společenskou hru. Jedná se o obdobu tradiční vietnamské hry Ô ăn quan, která je určena pro dva hráče či týmy. Figurky byly inspirovány postavami z knížek pro děti od filipínského spisovatele Reneho Villanuevy. Ve čtvrtek 21. 7. 2022 bude umělkyně v galerii k dispozici návštěvníkům, aby je naučila pravidla hry a zahrála si ji s nimi.

Dernisáž výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého

Výstava o Jindřichu Chalupeckém – jeho životě a díle i o jeho odkazu z pohledu dnešních umělkyň a umělců – se pomalu chýlí ke konci.

Rozloučíme se s ní prostřednictvím procesuální performance umělkyně Kateřiny Olivové, která zahájí pozvolnou deinstalaci výstavy a také symbolickým vstupným ve výši 1 Kč.

 

Umělkyně Kateřina Olivová účinkovala v site-specific divadelní hře Svět, v němž žijeme?, která byla uvedena v roce 2020 v pražském hotelu Opera, kde se Jindřich Chalupecký scházíval se svými kolegy a přáteli a kde vznikl základ jeho nejznámějšího eseje Svět, v němž žijeme. Záznam této divadelní hry režírované Karinou Kottovou a Matějem Samcem je součástí výstavy Světy Jindřicha Chalupeckého.

Tvorba Kateřiny Olivové se věnuje tématu ženskosti, feminismu, tělesnosti, sexuality, mateřství, mezilidských vztahů a citů. Skrze své performance, které často balancují na hranici kýče a záměrné trapnosti otevírá otázky zažitých společenských tabu. Primárním médiem její tvorby je tělo zapojené do performance, které jsou plné zářivých, duhových barev, glitrů, radosti z vlastní existence a nahoty. Svou uměleckou tvorbu neodlišuje od běžného života, takže někdy není zcela možné rozlišit, co je ještě akt namířený směrem k divačkám a divákům a co už její životní styl. Kromě vlastní umělecké praxe působí také jako kurátorka Galerie Umakart v Brně a je zakladatelkou podpůrné skupiny (nejen) pro matky umělkyně Mothers Artlovers. Olivová je absolventkou Fakulty výtvarných umění VUT v Brně.

Autorkou kreseb, které Kateřina Olivová ve své performance používá v podobě tetování, je Tereza Bartůňková. Její ilustrace doprovází také knihu o životě Jindřicha Chalupeckého, kterou připravil Tomáš Pospiszyl s Veronikou Čechovou a vydala ji Společnost Jindřicha Chalupeckého.

Divoká devadesátá – party v GHMP

Přijďte na devadesátkový večer v GHMP. Připravili jsme pro vás první galerijní pub kvíz v historii GHMP a pozvali DJ ktva, která sestavila DJ set inspirovaný devadesátkami a výstavou Heroin Crystal.

 

18.00 Galerijní pub kvíz Co si pamatujete z devadesátek

Můžete se těšit na otázky z prostředí politiky, sportu, kultury a samozřejmě umění. Vítězná skupina obdrží kartičku Member, díky níž budou moci její členové zdarma navštěvovat naše výstavy, získají slevu do knihkupectví GHMP a další výhody. Druhé místo získává jednorázové vstupenky do GHMP.

Své týmy přihlaste zasláním zprávy na e-mailovou adresu karla.hlavackova@ghmp.cz. Do předmětu napište „pub kvíz“. Skupiny mohou mít maximálně čtyři členy.

 

20.00 DJ ktva

Na kvíz navážeme DJ setem inspirovaným devadesátými léty. Pro dotvoření té správné atmosféry doporučujeme všem účastníkům přijít v devadesátkovém modelu.

DJ ktva, vlastním jménem Kristýna Coufalová, studovala módní tvorbu a umění. Nyní se věnuje hudbě. Jako DJ vystupuje na pražské a brněnské klubové scéně (Planeta Za, Stalin, Wildt, Kabinet Múz, Vibe, Fléda).

„Ráda bych místo slov používala zvuk a hudbu, protože raději vytvářím abstraktní příběhy řízené intuicí, pocity a emocemi, jejichž pomocí pak šířím náladu a energii mezi lidi,“ říká DJ ktva.

Workshop pro děti / k výstavě Invaze / Invasion / Вторгнення

Dernisáž výstavy Invaze / Invasion / Вторгнення

Čtení současného ukrajinského dramatu / k výstavě Invaze / Invasion / Вторгнення (uk)

Jedná se o texty, které vytvořili současní ukrajinští dramatici v průběhu války. Texty budou číst profesionální herci, kteří byli nuceni uprchnout před ruskou vojenskou agresí. Čtení se uskuteční ve spolupráci s nezávislým ukrajinským sdružením dramaturgů Ukrdramachab. Texty budou číst Roman Žyrov (Charkov) a Oleksandra Derevjanko (Kyjev).

Program je v ukrajinštině.

Hudebně-poetický večer. Současná ukrajinská poezie / k výstavě Invaze / Invasion / Вторгнення (uk)

Současná ukrajinská poezie, která vzniká za války. Drzá, křehká, zranitelná a emocionální. Ale zároveň silná, ženská a život budící. Básně přečte ukrajinská dramatička, básnířka, spisovatelka a kurátorka Oksana Maslova. Čtení proběhne v doprovodu improvizované hudby skladatele a hudebníka Aliaksandra Jasinského (Bělorusko).

Program je v ukrajinštině.