Aktivace deskové hry The Living Virtual Theatre

Baví vás hry? Láká vás tarot? Výstava Enter the Room, která se věnuje vlivu herního prostředí na tvůrčí přístupy nastupující generace umělců, přetváří galerii v rozšířené herní pole a vyžaduje vaši (inter)aktivní účast. Staňte se součástí výstavy.

Berlínský kolektiv OMSK Social Club ve své hře The Living Virtual Theatre (2020) využívá princip tarotu jako nástroj kolektivního vyprávění a intuitivního rozhodování. Desková hra se aktivuje pomocí hráče a aktivátora hry, jenž hráče celým procesem provází. Prostřednictvím činností zobrazených na herní desce je nevědomá mysl hráče vedena po různých cestách. Každá z cest nabízí nový soubor perspektiv, která divákům umožňuje propojit interpretaci díla s jejich vlastní žitou realitou. Přijďte si přečíst svou budoucnost, slyšet odpovědi na otázky anebo se zkrátka jenom podívat, co se stane, když hráčem budete právě vy.

Každá aktivace trvá zhruba 20 minut a je pro jednu osobu.

GHMP Art Book Fair 2025

Skvělá zpráva pro všechny milovníky knih! Pátý GHMP Art Book Fair proběhne 20. a 21. září 2025 na Zámku Troja. Zapište si datum do diáře a nenechte si ho ujít.

Open call pro vydavatele

Buďte u toho s námi a představte své knihy o umění na pátém ročníku prodejního veletrhu. Art Book Fair vytváří platformu pro galerie, umělecké školy, internetové portály, časopisy, nakladatelství, tvůrce autorských knih a fanzinů, sběratele a především milovníky knih. Vstup pro návštěvníky je po celou dobu zdarma.

Registrujte se do 31. května 2025.

 

Sledujte nás na FacebookuInstagramu.

foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák
foto Eda Babák

O výstavě s kurátorkou Helenou Musilovou – beseda a prohlídka výstavy Bruce Weber: My Education

V poslední den výstavy Bruce Weber: My Education se v Domě U Kamenného zvonu uskuteční setkání s kurátorkou výstavy Helenou Musilovou.

Jak vybírala díla pro expozici? Jak se do celého procesu zapojil Bruce Weber? A co nakonec můžete objevit v různých místnostech výstavy? Vše o retrospektivě Bruce Webera se dozvíte na besedě v Koncertním sále.

Tip

Máte vstupenku z výstavy? Využijte vstup zdarma – stačí na GoOutu zvolit možnost „Vstupenku mám, chci jen rezervaci“

Dance Well (Divadlo Ponec – Tanec Praha)

Galerie hlavního města Prahy nabídla své prostory pro lekce projektu Dance Well, který pořádá Tanec Praha. Naše cesty se protnuly díky mezinárodnímu projektu Dancing Museums, který rozvíjel mezioborovou spolupráci a pomohl k tvorbě nových partnerství a přátelství.

V průběhu roku v GHMP hostíme několik lekcí z projektu Dance Well, který je určen nejen těm, kterým vstoupila do života Parkinsonova choroba nebo jiné pohybové omezení, ale i jejich blízkým a všem, kterým leží na srdci péče o sebe a společenskou soudržnost.

Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková

Svatá Lucie

I v letošním roce GHMP a Signal Festival spojili síly a rozsvítí nejdelší noc v roce. Ve dnech 13.–14. prosince 2024 od 17 hodin do 23 hodin, u příležitosti svátku svaté Lucie, oživí budovu zámku unikátní světelná instalace. Bude se jednat o videomapping, který vytvoří Ondřej Rakušan ve spolupráci s umělci Davidem Böhmem a Jiřím Frantou. Hudbu k instalaci vytvoří Aid Kid. Součástí akce bude rovněž přístupná galerijní zóna v podzemní Zámku Troja, kde budou moci návštěvníci vidět světelné instalace ze sbírek GHMP.

Sleeping in Progress

Ondřej Rakušan, David Böhm a Jiří Franta, Aid Kid
Projekce se opakuje každou hodinu třikrát (0′, 20′, 40′).

Hlavní inspirací pro videomappingovou instalaci jsou kresby autorské dvojice Davida Böhma a Jiřího Franty. Černobílé perokresby, které vznikají jako denní práce zkušených rukou kreslířů, jsou plné až dadaistické nadsázky. Projekce v kontextu historické fasády zámku připomíná iluzivní renesanční sgrafita, která se snoubí s náhodnými textovými sděleními, jež často doprovázejí vznikající denní práce. Obrazně vyjádřený „spánek, který probíhá” je konotací na fakt, že Sv. Lucie je patronkou slepých. Autorská dvojice Böhm a Franta totiž často čerpá z podobných motivů, jako jsou sny nebo optické iluze či dvojsmysly. Animátor Ondřej Rakušan zachovává prvky z obou světů, jak z populárních videomappingových instalací, tak i vtip obsažený ve výtvarném stylu obou kreslířů. Dynamický zvukový podkres vytvořil producent Aid Kid, jehož hudba dodává instalaci moderní ráz. V odlehlém a potemnělém prostoru Zámku Troja, za jehož zdmi protéká řeka, se pomalu, ale jistě line i nekonečný proud fantazijních obrazů a iluzivních zvolání.

Ondřej Rakušan studoval scénografii na střední uměleckoprůmyslové škole a pokračoval na Fakultě architektury ČVUT studiem u profesora ak. soch. Mariána Karla. Ondřej je výtvarník a animátor věnující se moderním technologiím. Silnou stránkou jeho tvorby je spojení klasického výtvarného vzdělání s nejmodernějšími technikami z oblasti animace, grafiky a digitálních médií. Díky této specializaci spolupracuje často s umělci známých jmen, kdy díky svým technickým a výtvarným schopnostem spolurealizuje díla s dalšími umělci.

David Böhm a Jiří Franta pracují jako umělecké duo. Jejich aktivity, které primárně vycházejí z kresby, mají široký přesah, který akčně i konceptuálně často překračuje hranice archu papíru. Společně tvoří již od roku 2006 a během té doby se stali opakovaně finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého a vystavovali v Čechách i v zahraničí.

Aid Kid je český producent elektronické hudby. Své první a eponymní album, za které získal cenu Vinyla, vydal již v roce 2015. Věnuje se i filmovým projektům, skládal hudbu například pro filmy Arvéd (2022) nebo Její tělo (2023).

Animace, videomapping: Ondřej Rakušan
Kresby, texty: David Böhm a Jiří Franta
Hudba: Aid Kid, (bicí: Jakub Švejnar, kontrabas: Tomáš Liška)

Jiří Suchánek, Pulse 33, 2013

algoritmická audiovizuální instalace (33 světel, 33 let, 33 tónů)

Reprezentace zvuku světlem je evidentní díky paralelním optickým i zvukovým vjemům, ale díky relativně velkému množství objektů pozorovateli často stále něco uniká… Třicet tři světelných objektů volně rozprostřených v prostoru je synchronizováno s digitální hudbou generovanou určitým algoritmem. Každé světlo má pevně přiřazenou barvu, zvuk a rytmus (puls), jejichž různé kombinace se prolínají do polyrytmické struktury. Je nepravděpodobné, že by se celková kombinace kdykoliv přesně opakovala.

Jiří Suchánek je český umělec, hudebník a multimediální experimentátor. Od roku 2007 se zaměřuje na tvorbu trvalých audiovizuálních instalací, které často umisťuje do neobvyklých prostředí. Spojuje zvuk, světlo, objekty, mechaniku, elektroniku a programování. Zvuk je ústředním prvkem jeho tvorby, který rozvíjí či doplňuje pomocí dalších médií, nečekaných sociálních situací nebo přírodních fenoménů.

Jakub Nepraš, Tree, 2011

video socha, plexisklo, projekce, zvuk

Videoinstalace umělce Jakuba Nepraše s názvem Tree představuje průnik mezi reálným světem a mentálními procesy prostřednictvím projekce světelných zlomků na transparentní otisk předmětů. Dílo zkoumá lidské vědomí, kdy se vzpomínky a zážitky objevují podle intenzity záznamů v neuronové mapě, čímž tvoří chaotický kód odkazující k naší vnitřní realitě. Instalace vybízí k úvahám, zda mentální zápisy po smrti individuální mysli přetrvávají jako součást univerza, nebo mizí podobně jako sny po probuzení.

Jakub Nepraš pracuje s vědeckými a filozofickými znalostmi stejně tak jako s vlastními zkušenostmi, pocity a intuicí. Studuje současné vývojové tendence a chování našeho super-organismu ve vztahu k postavení jednotlivce v rámci celku a monitoruje přírodní principy, které tyto vztahy kontrolují a ovlivňují. Jakub zachycuje stěžejní změny ve společnosti a technologiích a z nich plynoucí odcizování ve vztahu k lidem i přírodě.

Tereza Bartůňková, Nesmělá chapadla, 2024

site specific instalace, textil, žárovky, audio

Sylvia Lim, Překrývající se proměny, 2022

basklarinet, elektrická barytonová kytara, housle, kontrabas

Tereza Bartůňková vytvořila instalaci Nesmělá chapadla v reakci na hudební kompozici, která sama vznikla jako reakce na výtvarné dílo. Výsledkem je intimní prostor pro poslech překrývajících se proměn ve skladbě Sylvie Lim, který je doplněn křehkými haptickými vjemy, zářícími vlákny žárovek, nesmělými chapadélky visícími ze stropu – jako by se člověk ocitl pod dnem moře nebo pod lesem.

Tereza Bartůňková je vizuální umělkyně na volné noze, kterou zajímají přírodní jevy, vztah mezi vnitřním a vnějším světem, síla světla a atmosféry. Vytváří ilustrace, kresby, objekty, scénické a kostýmní návrhy či světelné instalace, které vytvářejí efemérní atmosféru, odhalují skryté aspekty reality a přenášejí diváky do vnitřních krajin jejich podvědomí. Je absolventkou magisterského studia scénografie na KALD DAMU a věnuje se především autorským projektům s důrazem na audiovizuální složku.

Festival pro cestující diváctvo – 50 let metra C / Umění pro město

O prvním listopadovém víkendu propukne Festival pro cestující diváctvo oslavující 50 let od otevření linky metra C, během kterého se bude moci návštěvnictvo i náhodní cestující zapojit do série uměleckých performancí na stanicích Kačerov, Budějovická, Vyšehrad a I. P. Pavlova. Intervence hravě pracují s místní specifičností a architekturou metra, kterou svými dočasnými zásahy aktualizují a oživují. Těšit se můžete na sérii procházek, participačních her, divadelních představení či několikadenních rituálních obřadů.

Program

Jakub Jahn (stanice metra Kačerov)

„Lidoví tradice praví, že ta, která vyčistí studánku, na tu čeká štěstí.“ Několikadenní rituální obřad očisty fontány poukazující na fyzickou neudržovovanost a na potřebu vnímat upozaďované prostory. Součástí performance je slavnostní nedělní zakončení festivalu s překvapením.

ka3ka3 (stanice metra Budějovická, blízko lékárny BENU, výstup směrem na ulici Budějovická)

Přijďte si zahrát hru s (ne)známou osobou. Hoďte kostkou… Hra se dotýká mezilidských vztahů a je založena na dialogu, který může participující navázat nejen s druhým, ale i sám*sama se sebou.

Savka Marenić: Šepot v údolí, procházka (stanice metra Vyšehrad)

Inscenované performativní drama sledující turistku, která si přišla užít dovolenou v Praze – jednoho dne ale zahlédne něco podivného. Diváctvo provází audiopříběh a herci, kteří mu odhalují mystičnost a identitu konkrétního místa.
Nutná registrace zde.

Ludvík Píza a Anna Datiashvili: Utopie, procházka (stanice metra Vyšehrad)

Performativní (audio)procházka s několika performery. Diváctvo se naladí na plynutí rytmů, časů, motivů a významů. Zpomalme a zaposlouchejme se do vyprávění stěn, pražců a materiálů a těch, které běžně nevnímáme.
Nutná registrace zde.

Tereza Holubová (stanice metra I. P. Pavlova)

Skupina performerů, monochromatická barva, synchronizovaná choreografie. Narušení vnímání cestování pouze jako mezifáze cesty mezi bodem A a B.

Harmonogram

Pátek 1. 11. 2024

ka3ka3: 14:30–15:30 (Budějovická)
Savka Marenić: 16:00–17:00 (Vyšehrad)
Jakub Jahn: 14:00–17:00 (Kačerov)

Sobota 2. 11. 2024

Ludvík Píza: 11:00–12:00 (Vyšehrad)
Savka Marenić: 16:00–17:00 (Vyšehrad)
ka3ka3: 14:30–15:30 (Budějovická)
Jakub Jahn: 12:00–17:00 (Kačerov)

Neděle 3. 11. 2024

Ludvík Píza: 11:00–12:00 (Vyšehrad)
Tereza Holubová: 12:00–12:45, 13:15–14:00 (I.P. Pavlova)
ka3ka3: 14:30–15:30 (Budějovická)
Jakub Jahn: 14:00–15:00, 16:00–17:00 (Kačerov)

 

Akce vzniká ve spolupráci Dopravního podniku Praha a Galerie hlavního města Prahy. Více info v následujících týdnech.

FB událost

Dance Well (Divadlo Ponec – Tanec Praha)

Galerie hlavního města Prahy nabídla své prostory pro lekce projektu Dance Well, který pořádá Tanec Praha. Naše cesty se protnuly díky mezinárodnímu projektu Dancing Museums, který rozvíjel mezioborovou spolupráci a pomohl k tvorbě nových partnerství a přátelství.

 

V průběhu roku v GHMP hostíme několik lekcí z projektu Dance Well, který je určen nejen těm, kterým vstoupila do života Parkinsonova choroba nebo jiné pohybové omezení, ale i jejich blízkým a všem, kterým leží na srdci péče o sebe a společenskou soudržnost.

Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková
Dance Well, Zámek Troja, 4. 6. 2024, Foto Adéla Vosičková

Karlínský vor – Ztraceni ve vlnách, útočištěm je nám vor

Stavte se na improvizované představení uskupení 3000 otáček! Ve čtvrtek 3. 10. od 18 hodin na Karlínském voru v Holešovické tržnici.

~ pohyb vln
bez konce a začátku
tam a zpět ~

VOR je nejnovějším participativním projektem improvizovaného představení propojeného s živou hudbou. Hudebník a diváci společně vytváří zvukové hudební prostředí. V něm proudí imaginovaný tok obrazů, který inspiruje performery k tanečně divadelnímu ztvárnění a citlivě provokuje diváky k odvaze se v pohybovém vyjádření připojit.

Umělecký kolektiv 3000 otáček (3000 Revolutions) je uskupením performerů – improvizátorů, intenzivně společně tvořících od roku 2023. Projekty kolektivu jsou založené na umění improvizace (instantní kompozice), využívající jako primární komunikační a umělecký vyjadřovací prostředek lidské tělo, jeho pohyb, hlas, výraz a tvar. Tvorba kolektivu zahrnuje inspiraci specifiky konkrétního prostoru, kde tanečně-divadelní improvizační performance vzniká (divadelní i nedivadelní prostor, interiér, exteriér) a vzniká vždy z neopakovatelnosti přítomného okamžiku. Komunikuje s divákem ze své podstaty.

Uskupení tvoří umělci

Dominika Hornerová, Anna Pecinová, Markéta Pucová, Mariana Senft, Erika Hajzoková, Petr Hudeček, Martin Janoušek, Jan Vodička.

Hudební doprovod

Michal Jambor

Afterparty

DJ Juan Agua

 

Performance proběhne v Holešovické tržnici u dřevěné skulptury Karlínského voru poblíž Jatek 78 a Alzy.

FB událost

performance Martina Janíčka a přednáška o skrytých potocích v Troji

Vizuální umělec a hudebník Martin Janíček představí svou site-specific zvukovou instalaci Hladina jako zrcadlo krajiny, která vznikla v rámci programu Umění pro město. Objekt umístěný v zahradě Zámku Troja nám umožní zaslechnout dávno skrytý proud Haltýřského potoka, který dříve napájel Zámek Troja a jeho kašny. Při příležitosti odhalení bude autor realizovat hudební performanci, po níž bude následovat krátká přednáška a diskuze s odborníkem na vodní systémy Martinem Suchardou (Česká zemědělská univerzita) a krajinářskou architektkou Zuzanou Štemberovou (Fakulta architektury Českého vysokého učení technického) o významu a skryté paměti říční krajiny Prahy a o historii i budoucnosti povltavských vodních systémů.

Na akci navazuje komentovaná prohlídka výstavy Album zpomalených obrazů (od 18 hodin) a doprovodný koncert Prague Quiet Music Collective (od 19 hodin) v Zámku Troja.

Harmonogram doprovodných programů na GHMP Art Book Fair 2024

Aktuálně

GHMP si plně uvědomuje rizika spojená s aktuálními meteorologickými výhledy. Situaci nepodceňujeme a průběžně monitorujeme všechna rizika i opatření. Vyhodnotili jsme, že v současné chvíli není konání veletrhu Art Book Fair ohroženo. Zrušili jsme venkovní program, všechny aktivity, tedy veletrh samotný včetně doprovodného programu, jsou situovány v zámku. Občerstvení je zajištěno v konírně. Pokud by se vývoj jakkoliv zdramatizoval, budeme vás včas informovat, nyní se na vás těšíme už tento víkend v prostorách Zámku Troja.

HLAVNÍ DOPROVODNÝ PROGRAM GHMP Art Book Fair 2024

BOOKTOKTIK (history – experiment – paper – sound – tiktok)

sobota 14.00
Petr Babák, Lukáš Kijonka (Laboratoř): Knihy levitující u stropu

Digitalizační jednotka. Knihy na síti. Ceremoniál ve tmě. Knihy bez vitrin. Kostýmy digitalizátorů. Spoty o budoucnosti. Knihy v kruhu na zemi. Kniha roku 2045. Pohled zpět. Na webu 1048 knih.

sobota 14.45
Anežka Minaříková a Marek Nedelka: Kniha jako UFO

Grafičtí designéři Anežka Minaříková a Marek Nedelka se promění v agenty Scullyovou a Muldera z legendárního seriálu Akta X a pokusí se odhalit tajemství nejzáhadnější knihy světa – Voynichova rukopisu, knihy, kterou dosud nikdo nepřečetl.

sobota 15.30
David Kořínek: Jak jsme se naučili číst elektronicky

Otázka z počátků internetu, zda budeme díky němu číst méně, je z pohledu dneška méně absurdní než tehdy. Čteme rozhodně více. Ale co je to čtení? Názor na sockách? Status zvedající sociální kapitál? Amatérská fikce? Recka na čsfd? Lokální román o lokálních postavách v lokálních kulisách a v zas ne tak dávné minulosti? A koho to zajímá. Teoretiky? A čte je někdo? Proč nemá cenu naslouchat šustění papíru a co má ve skutečnosti TU „skutečnou“ cenu, když ceny (nejen toho papíru) závratně rostou.

sobota 16.15
Vladimír Havlík: Knihy jako příběhy, metafory, prostory – kresby

Vztah mezi názvem a obsahem knihy, mezi obálkou a vnitřkem…
Příběh kresby, skutečnost a iluze. Příběhy ze života…
Koncept, proces, poezie. Napětí, překvapení, údiv… snad i radost…

neděle 14.00
Karolína Kubišová, Magdaléna Jedličková: Booktok: Yassifying the Communist Manifesto & Kniha jako podstavec

Ponořte se s námi do tajů knižního provozu a zjistěte odpovědi na otázky, které vás doteď možná ani nenapadly. Vybíráme si, co budeme číst? A kdo to za nás vybírá, pokud ne my? Kdo dostane z našich peněz, které za knížky utratíme, největší díl? Autor/ka, nakladatel, tiskárna nebo distributor? Nejen na tyhle otázky budeme v diskusi odpovídat.

neděle 14.45
Tomáš Pospiszyl: Nejkrásnější knihy

Prezentace představí vybrané knihy, jejichž krásná podoba převyšuje kvalitu jejich obsahu. Co si s podobnými svazky počít? Dívat se? Číst? Dívat se a číst?

neděle 15.30
Julie Dítětová a Kindred Haller: Virtuální kniha

V přednášce se zaměříme na specifika komunikace na internetu, online fóra jako platformy pro diskuse, sdílení zkušeností a budování komunit. Probereme fenomén fanfikcí jako příklad demokratizovaného online obsahu mimo tradiční média a zaměříme se na jednotlivé platformy a komunity které se kolem nich tvoří.

VEDLEJŠÍ DOPROVODNÝ PROGRAM

Workshopy

sobota 13.00 a 14.00 — stánek Violatipia

Tvorba knih na pomezí mezi obrazem, textem, typografií a sochou.
Vstupné 250 Kč na osobu

sobota 15.00 — první místnost za pokladnou Zámku Troja
Pinkbox: Vyřízni tu ironii!

Filozoficko výtvarná dílna pro malé i velké s ilustrátorem Dominikem Tylem a platformou Pink Box. Pojmy může tvořit každý a co teprve, když vezme do ruky řezáky a foukací fixy! Během dílny budeme mít za úkol ztvárnit jeden z filozofických pojmů IRONII. Výtvarným tvořením budeme hledat význam ironie a podíváme se na to, zda tomuto pojmu rozumíme všichni stejně. Dílna předchází vydání nové edice LES, která bude ohledávat možné významy filozofických pojmů prostřednictvím dialogu mezi ilustrátorem, autorem a čtenářem.

neděle 11.00–14.00 a 15.00–18.00 — Ekoateliér v oranžérii
Integrační a mezigenerační workshop pro dospělé a seniory: Japonská vazba a otisky

Výtvarný workshop se zaměří na japonskou vazbu jako na tradiční formu spojování knižního bloku, kdy se účastníci workshopu zaměří také na variace ozdobného šití. Pozornost bude věnována i grafickému ztvárnění především titulní strany, ale také dalším částem ručně vázané knihy. Návštěvníci si vyzkouší výtvarnou práci se šablonami, během níž budou nanášet barvu pomocí techniky tupování a následně otiskovat vlastní kompozice nejrůznějších tvarů na podklad papíru. Během výtvarné práce se budou uplatňovat různorodé výtvarné postupy jako je automatismus, geometrický řád, krystalizace nebo příběhové řazení. Tvůrčí práce i její vyústění se budou pohybovat mezi volnou a užitou tvorbou. Výtvarný program proběhne pod vedením externích lektorek GHMP Evy Pejchalové a ukrajinské umělkyně Viktorie Mashchenko.

Vstup zdarma, rezervace nutná eva.pejchalova@ghmp.cz

neděle 16.00 — první místnost za pokladnou Zámku Troja
Galerie Rudolfinum: výroba zinů pro děti od 5 do 12 let

Prohlížíte si rádi knížky a časopisy, ale sami jste ještě žádné nevytvořili? Pojďte si s námi vytvořit zin, který bude jako procházka tajemným městem – nikdy nevíš, koho potkáš za rohem, co se bude skrývat na další stránce. Město zblízka, poklopy kanálů a praskliny na zdi, město zdálky, síť ulic na mapě. A z čeho vlastně ty domy jsou postavené? Ziny vytvoříme pomocí jednoduchých grafických technik a ukážeme si také, jak sešity svázat. Naučíte se s námi základy, které vám umožní s tvorbou zinů pokračovat i doma.
#workshop

sobota a neděle 10.00–19.00 — Ekoateliér v oranžérii
Workshopy pro rodiny s dětmi i ostatní věkové kategorie: Obraz a text

Edukační oddělení GHMP opět i letos připravilo pestrý program plný výtvarných vzdělávacích aktivit pro rodiny s dětmi i pro všechny ostatní věkové kategorie a cílové skupiny včetně znevýhodněných a cizinců. Po celou dobu Art Book Fair 2024 budou probíhat workshopy a výtvarné dílny v Eko-ateliéru GHMP. Workshopy vedené interními edukátorkami GHMP budou akcentovat především hlavní téma ABF 2024 – knižní grafický design. Budou se inspirovat i mnoha dalšími typy a formami propojování textu (písma) a obrazu: knižní tvorba a typografie (návrhy na knižní obálky, záložky), kniha-objekt, obří společné leporelo, ex-libris, lettrismus, street art a graffiti (návrhy na piecy a tagy), ilustrace, iniciály, koláže, experimentální herbář atd. Součástí akcí bude i kolektivní dílo „in progress“, v rámci něhož budou návštěvníci dotvářet a postupně zaplňovat obří leporelo písmeny, čísly, kódy, symboly, slovy, větami, fragmenty textů a citáty mj. s využitím vystřižených písmen různých barev a velikostí, připravených studenty grafického designu ze střední umělecké školy v rámci praxe v GHMP.

Tyto vzdělávací aktivity budou realizovány galerijními pedagožkami GHMP Lucií Haškovcovou, Markétou Slachovou Goldovou a Jolanou Lažovou. Edukátorky během workshopu uplatní i své odborné specializace – např. přesahy k literatuře, písmu a textu, k filmu, novým médiím atd.
#workshop

Debaty a přednášky

neděle 11.00
Proč se bojíme výtvarného umění?

Panelová diskuze o současných návštěvnících galerií, jejich vkusu a divácké zkušenosti. Diskutovat budou autorky a autoři třech nedávných výzkumů na toto téma, ke kterým vyšly i samostatné publikace. Ludmila Wladyniak představí knihu Pravidla vkusu (2024), která zkoumala ze sociologického pohledu i otázku „Proč se bojíme výtvarného umění“. Karina Kottová pohovoří o faktorech ovlivňujících divákův prožitek současného umění v institucionálním kontextu, kterým věnovala studii ve své publikaci Instituce a divák (2020). Tomáš Kolich představí knížku A vítězem se stává…, jež analyzuje výsledky hlasování z výstavy Hledá se mistrovské dílo (8. 10. 2023 – 26. 5. 2024, GMUHK), kde návštěvníci rozhodovali o tom, které obrazy by zařadili do stálé expozice a které chtěli mít doma.

Moderovat diskuzi bude Tomáš Kolich. Debatu pořádá Galerie moderního umění v Hradci Králové.
#debata

neděle 12.15
Společnost Jindřicha Chalupeckého: A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions

Společnost Jindřicha Chalupeckého, umělecká instituce, jejíž misí je podporovat současné české umění a posilovat jeho roli v české společnosti i mezinárodním kontextu, se kromě organizování výstav, programů pro veřejnost, rezidencí pro umělce a kurátory, věnuje také edukační a publikační činnosti nejčastěji v souvislosti s výstavními či výzkumnými projekty. Jednou z letos vydaných publikací je A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions, kterou SJCH vydala samonákladem, ale pod záštitou italského nezávislého nakladatelství Mousse Publishing zaměřeného na knižní produkci v oblasti současného vizuálního umění. Barbora Ciprová, produkční a editorka publikace, spolu s jednou z ko-editorek Nikolou Ludlovou, v úvodu stručně představí publikaci po obsahové stránce a v hlavní části se zaměří na konceptuální a praktické aspekty produkce této publikace v podmínkách malé nezávislé umělecké instituce. Hovořit budou nejen o inkluzivním designu a eco-friendly knižní produkci podle návrhu grafika Petra Kněžka, ale také o participaci v kontextu umění – součástí grafického designu knihy jsou totiž autorská díla, jež pro SJCH navrhly výtvarnice z Kulturně komunitního centra Art sídlícího na Praze 7, s nímž Společnost spolupracuje od roku 2023. Tato díla, spolu s autorskými texty, se objevují na knižních záložkách.
#přednáška

Komentované prohlídky

! ZRUŠENO ! sobota 14,00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka Zámku s Martinem Krummholzem

Trojský zámek je stavba pozoruhodná a výjimečná. Spíše než zámkem by se vlastně měl nazývat vilou: je totiž ozvěnou honosných římských předměstských vil, které na své dlouhé cestě viděl její stavebník, Václav Vojtěch hrabě ze Šternberka. Velkolepé domy uprostřed nekonečných zahrad jej uchvátily natolik, že se rozhodl přenést kousek „Věčného města“ do své rodné země. Mladý hrabě měl šťastnou ruku při výběru místa i umělců, kteří měli jeho sen uskutečnit.

sobota 14,00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka Zámku Troja s Martinem Mádlem

Během prohlídky se zájemci seznámí s autorstvím maleb v apartmánech, galeriích, kapli a velkém sálu, s jejich předlohami a významem vyobrazených alegorií.

neděle 11.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Ladislav Čumba: Od Trójanů za Herkulem do maštale (komentovaná prohlídka)

! ZRUŠENO ! neděle 14.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Prohlídka zahrady Zámku Troja se Sylvou Dobalovou

Zahrada Zámku Troja vznikala souběžně se stavbou objektu a jejím vzorem byly geometricky ztvárněné zahrady francouzské. Výklad poukáže na moderní rekonstrukci areálu v souvislosti s návazností na principy osové barokní zahrady. Pozornost bude soustředěna i na sochařskou výzdobu. Věnovat se budeme zejména unikátnímu okázalému propojení zahrady se slavnostním sálem pomocí oválného schodiště s „Pádem gigantů,“ které končí v podzemní grottě. Mottem prohlídky bude otázka, proč se zámek a přilehlá pražská čtvrť nazývají „Troja“.

! ZRUŠENO ! neděle 16.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka venkovní výstavy Labyrint s Ondřejem Horákem

Projekt Labyrint nabízí v sezóně 2024 prostor pro současné umělce a umělkyně prostřednictvím neinvazivních uměleckých intervencí. Oslovení umělci a umělkyně umísťují své práce do prostoru Labyrintu tak, aby je návštěvníci mohli vnímat jako součást prostoru zahrady a jejího okolí. Díla tematizují jak prostor Labyrintu, tak také sousedícího zámku a nabízejí možnost vnímat tato prostředí v nových souvislostech. Matouš Lipus umístil do Labyrintu svou figurální práci nazvanou Vandal trojský. Fotografka Slávka Hajdeckerová zde rozmístila své Vlajky, fotografie s motivy z areálu Zámku Troja přetištěné na rozměrné tkaniny a zavěšené mezi stromy. Socha Píseň o naději Aleše Nováka evokuje rozměrnou rostlinu zhmotněnou do sochy a zároveň působí dialogicky k okolním barokním stavbám. Nicolas Prokop vytvořil objekt biosochy nazvaný lapidárně Sdílení žížalího těla. Instalací, která vznikla přímo pro areál Zámku Troja, je místně specifický objekt umělce a pedagoga Jana Fabiána nazvaný Zóna. Kurátorem projektu je Ondřej Horák.

Hudba

sobota 17.00
Lesklá nijaká chvilka, co se rozpadá

Čtení s živou hudbou, v němž vzpomínky na všednost proplouvají jemnou tkaninou zvuků. Setkání střevlíka se smyčcem a slimákem na kobylce. Kompozice s prvky improvizace s využitím nedávných próz Petra Borkovce v autorově podání. Ian Mikyska vybral pět nedávných prozaických textů Petr Borkovce, a na jejich základech vystavěl volnou hudební strukturu pro recitátora a tři hudebníky. Hudba se vždy odvíjí od textů, mezi jejichž ústřední témata patří vztah k přírodě či specifický rytmus prožívání. Hudba čtení nedoprovází, ale ani s ním nealternuje: obě složky jsou rovnocenné a výsledkem je spojité dílo rozkročené mezi oba světy, s vlastním plynutím času a atmosférou.

Petr Borkovec – recitace, text; Ian Mikyska – viola da gamba, kytara, kompozice; Anna Romanovská – housle; Luan Gonçalves – kontrabas

sobota 17.50
Veronika Svobodová a Prague Quiet Music Collective

 

Ostatní

sobota 19.00 — před hlavním vchodem do zámku
Slavnostní zahájení GHMP Art Book Fair 2024

sobota a neděle 10.00–19.00 — Ekoateliér v oranžérii
Prezentace ukrajinské literatury

Během edukačních aktivit v rámci Art Book Fair 2024 bude představena literární tvorba několika ukrajinských autorů ve spolupráci s externí ukrajinskou lektorkou GHMP Ivannou Karpou.

Jiří Thýn: From Now On Everything Will Be Beautiful — stánek Artmap

Setkání s autorem knihy a autogramiáda na stánku ArtMap. Kniha From Now On Everything Will Be Beautiful je první monografickou publikací Jiřího Thýna, nejvýraznějšího představitele postkonceptuální vlny v české výtvarné fotografii 21. století. Mapuje jeho odpovědi na inflaci technických obrazů a sleduje jeho postupný odklon od narativní povahy fotografického obrazu ke zkoumání fotografie jako prostředku kontemplativního a bezprostředního tvůrčího aktu. Thýn ve své tvorbě často používá již existující fotografie a svými zásahy je významově posouvá. V rámci monografie byl vyzván k recyklaci vlastních fotografií, při které uplatní své vlastní tvůrčí metody. Spolu s grafickou designérkou Adélou Svobodovou reprodukce vybral a seřadil jako nonverbální strukturu, v níž je minulost nahlédnuta současnýma očima – jako komunikaci mezi obrazy, které se sešly ze vzdálených pozic v čase, při němž může docházet k dosud neviděným, elektrizujícím setkáním.
#autogramiáda