online / Komentář Aleny Kotzmannové k cyklu černobílých fotografií s názvem Koule (1998–2015)

„Všechny fotografie této série zobrazují tvar koule. Jednoduchý princip, avšak geometrický tvar, zachycený na fotografiích v různých místech, situacích a časových obdobích odkazuje k různým filosofickým a symbolickým výkladům – k jinému významu v různém kontextu.“

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Aleny Kotzmannové

online / Ze sbírek GHMP – Peter Rónai, Moscow Da Da, 1986

Autorův autoportrét s nápisem „Da Da“, jenž mu překrývá oči a který v první vrstvě odkazuje ke slavnému hnutí pracujícímu s fenoménem absurdity. Není samozřejmě náhodou, že je nápis zapsán azbukou, což přináší zcela jasné politické konstatování.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Petra Rónaie

online / Ze sbírek GHMP – Alena Kotzmannová, Pokus o znovunalezení skutečnosti VII., 2016

Alena Kotzmannová se od konce 90. let 20. století výrazně podílí na formování české současné scény. Od samého počátku se zaměřuje na klasickou černobílou analogovou fotografii, kterou v rámci svého konceptuálního přístupu kombinuje s dalšími médii. Klíč k interpretaci cyklu Pokus o znovunalezení skutečnosti VII. (Tevatron) lze spatřovat v tvůrčím postupu autorky, jež nejprve vyhledá výchozí iniciační motiv, který ji nějakým způsobem osloví. Následně k danému inspiračnímu motivu Kotzmannová připojuje nově pořízené snímky a další fotografie z vlastního archivu, jako by v její představivosti existoval určitý apriorní předobraz řetězce, jehož jednotlivé chybějící články postupně dohledává. Cyklus Tevatron se řadí po bok další pozoruhodné sérii fotografií, Koule (1998–2015), kterou GHMP od autorky zakoupila v roce 2016.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Aleny Kotzmannové

Virtuální prohlídka výstavy Antonín Kratochvíl: Fotoeseje

Přijměte pozvánku k virtuální prohlídce výstavy Antonín Kratochvíl: Fotoeseje.

Retrospektivní výstava českého fotografa Antonína Kratochvíla představuje průřez vysoce expresivní, sugestivní fotografickou tvorbou jednoho z nejvýraznějších a nejvýznamnějších světových fotografů sociálního dokumentu a fotožurnalismu o povaze současné lidské společnosti. Působí na emoce, zneklidňuje, transformuje s rafinovanými účinky a přesně dávkuje cílenou rezonanci labyrintu podob lidskosti i její odvrácené tváře.

virtuální prohlídka

online / Ze sbírek GHMP – Petr Lysáček, Rozcestí, 1992

Pokračování série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Petr Lysáček hovoří o instalaci Rozcestí a radí, jak najít řešení pro zdánlivě bezvýchodnou situaci.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

video můžete shlédnout zde

online / Ze sbírek GHMP – Vladimír Havlík, Racek a Socha svobody, 1980

Pokračování série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Komentář Vladimíra Havlíka doprovází dvě videa, záznamy akcí, které vedle sebe paralelně běží představeny ve formě diptychu.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

video můžete shlédnout zde

online / Ze sbírek GHMP – Jiří Surůvka, Strůjci války I, II, III, 1999

Pokračování série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Jiří Surůvka posílá vzkaz z varšavského baru a vysvětluje, jak vznikla série Strůjci války.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Jiřího Surůvky

online / Ze sbírek GHMP – Jiří Černický, Od srdce, 1995

První ze série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Jiří Černický hovoří o fotografii Od srdce z roku 1995.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Jiřího Černického

Audiowalk – Dancing Museums

Jak cestovat po světě, který se v rámci pandemie uzamknul do malých neprostupných celků? Můžeme zažít kus Prahy i jinde na planetě, aniž bychom opustili hranice svého vlastního města? Co to znamená být spolu, jak se setkat? Pokusili jsme se našim zahraničním partnerům z projektu Dancing museums nabídnout procházku Prahou, protože sem za námi nemohli přijet. Šlo nám o zprostředkování našeho hlavního města tak, aby ho lidé mohli zažít kdekoliv na světě. Je to paralelní průvodce městem.

Jak na to? Audiowalk můžete zahájit kdekoliv, kde se právě nacházíte, ať už v libovolné části Prahy, v parku, v lese či kdekoliv jinde. Stačí následovat pokyny a instrukce vašeho průvodce. Potřebujete jen telefon a sluchátka.

Průvodce v anglickém jazyce se obrací na mezinárodní komunitu Dancing museums, pro kterou byl původně určen. Věříme, že si ho dokážete užít i tak, a třeba uvidíte Prahu zase trochu jinak, než jste zvyklí.

Dílo, které vám nabízíme k poslechu, je jedním z výstupů, který vznikl v červnu 2020. Tanečnice Tereza Ondrová připravila netradiční zážitkovou procházku po Královské cestě, která prochází historickým centrem Prahy a kopíruje objekty Galerie hlavního města Prahy. Audiowalk propojuje zmíněné budovy galerie a zároveň umožňuje prohlédnout si nejdůležitější pamětihodnosti Prahy, avšak trochu nevšedním způsobem.

Evropský výzkumný projekt Dancing museums – The Democracy of Beings (2018–2021) propojuje galerijní a taneční instituce a zkoumá hranice muzea a tance, hranice mezi divákem a návštěvníkem. Projekt se zaměřuje mimo jiné na to, čím si mohou být tyto dvě odlišné disciplíny prospěšné a čím se mohou vzájemně obohatit. Po dobu tří let se tohoto mimořádného výzkumu účastní umělci, taneční organizace, galerie, muzea a zástupci akademické půdy ze sedmi evropských zemí. V českém kontextu se jedná o Galerii hlavního města Prahy, organizaci Tanec Praha z.ú. a tanečnici Terezu Ondrovou.

S finanční podporou programu Evropské Unie Kreativní Evropa a Magistrátu hlavního města Prahy

Průvodce: Tereza Ondrová
Koncept, scénář a střih: Tereza Ondrová, Nina Jacques a Dominik Žižka
Produkce: Katarína Ďuricová
Producent: Tanec Praha z.ú.
Partner projektu: GHMP

 

www.dancingmuseums.com