online / Ze sbírek GHMP – František Skála, Shark, 1992

Ze série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. František Skála komentuje dílo Shark z roku 1992.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Františka Skály

online / Ze sbírek GHMP – Jiří Kovanda, Poezie a politika, 1988

Ze série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Jiří Kovanda komentuje dílo Poezie a politika z roku 1988.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Jiřího Kovandy

online / Ze sbírek GHMP – Petr Nikl, Chlapec s medvídkem, 1991

Ze série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Petr Nikl komentuje dílo Chlapec s medvídkem z roku 1991.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Petra Nikla

online / Ze sbírek GHMP – Rudolf Sikora, z cyklu Pozemšťan I, 1996–1998

Pokračování série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Komentář Rudolfa Sikory k serigrafiím z cyklu Pozemšťan I.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Rudolfa Sikory

online / Ze sbírek GHMP – Jiří Černický, Heroin Crystal, 1995

Ze série videokomentářů k uměleckým dílům ze sbírek Galerie hlavního města Prahy. Jiří Černický hovoří o díle Heroin Crystal z roku 1995.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Jiřího Černického

online / Mezi válkou a uměním – Antonín Kratochvíl, Pavlína Vogelová a Jan Mrkvička

Pusťte si záznam debatu s Antonínem Kratochvílem, kurátorkou Pavlínou Vogelovou a ředitelem Humanitární a rozvojové sekce organizace Člověk v tísni Janem Mrkvičkou. Moderátor Petr Vizina.

Debata vznikla jako doprovodný program výstavy Antonín Kratochvíl: Fotoeseje, kterou bylo možné navštívit v Domě U Kamenného zvodu, nebo virtuálně na webu Galerie hlavního města Prahy.

online debatu možno shlédnout zde

online / Komentář Aleny Kotzmannové k cyklu černobílých fotografií s názvem Koule (1998–2015)

„Všechny fotografie této série zobrazují tvar koule. Jednoduchý princip, avšak geometrický tvar, zachycený na fotografiích v různých místech, situacích a časových obdobích odkazuje k různým filosofickým a symbolickým výkladům – k jinému významu v různém kontextu.“

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Aleny Kotzmannové

online / Ze sbírek GHMP – Peter Rónai, Moscow Da Da, 1986

Autorův autoportrét s nápisem „Da Da“, jenž mu překrývá oči a který v první vrstvě odkazuje ke slavnému hnutí pracujícímu s fenoménem absurdity. Není samozřejmě náhodou, že je nápis zapsán azbukou, což přináší zcela jasné politické konstatování.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Petra Rónaie

online / Ze sbírek GHMP – Alena Kotzmannová, Pokus o znovunalezení skutečnosti VII., 2016

Alena Kotzmannová se od konce 90. let 20. století výrazně podílí na formování české současné scény. Od samého počátku se zaměřuje na klasickou černobílou analogovou fotografii, kterou v rámci svého konceptuálního přístupu kombinuje s dalšími médii. Klíč k interpretaci cyklu Pokus o znovunalezení skutečnosti VII. (Tevatron) lze spatřovat v tvůrčím postupu autorky, jež nejprve vyhledá výchozí iniciační motiv, který ji nějakým způsobem osloví. Následně k danému inspiračnímu motivu Kotzmannová připojuje nově pořízené snímky a další fotografie z vlastního archivu, jako by v její představivosti existoval určitý apriorní předobraz řetězce, jehož jednotlivé chybějící články postupně dohledává. Cyklus Tevatron se řadí po bok další pozoruhodné sérii fotografií, Koule (1998–2015), kterou GHMP od autorky zakoupila v roce 2016.

Sbírka Galerie hlavního města Prahy se soustřeďuje na umění 19., 20. a 21. století a roztříděna je do pěti podsbírek (malba, plastika, kresba, grafika a nábytek). Těžiště sbírkové činnosti však leží v umění druhé poloviny 20. století, a zejména v současném umění, jež v posledních letech bohatě přispívá k rozvoji podsbírky fotografie a nových médií. V současnosti GHMP spravuje přibližně 17 000 předmětů.

komentář Aleny Kotzmannové

Virtuální prohlídka výstavy Antonín Kratochvíl: Fotoeseje

Přijměte pozvánku k virtuální prohlídce výstavy Antonín Kratochvíl: Fotoeseje.

Retrospektivní výstava českého fotografa Antonína Kratochvíla představuje průřez vysoce expresivní, sugestivní fotografickou tvorbou jednoho z nejvýraznějších a nejvýznamnějších světových fotografů sociálního dokumentu a fotožurnalismu o povaze současné lidské společnosti. Působí na emoce, zneklidňuje, transformuje s rafinovanými účinky a přesně dávkuje cílenou rezonanci labyrintu podob lidskosti i její odvrácené tváře.

virtuální prohlídka