Sonic Garden: Kruhy času / Miroslav Posejpal, Georgij Bagdasarov a Niet F-n

Program BioTroja a GHMP uvádějí poslední koncert sezóny v sérii Sonic Garden, tentokrát ve znělém interiéru zámecké konírny a s videoprojekcí. Dramaturgie je zaměřena na různé polohy ambientu v hudbě a využívá akusticky specifický prostor místnosti s dlouhou ozvěnou. Vedle umění ambientu je večer věnovaný dvěma významným osobnostem: jednomu ze zakladatelů české ambientní a improvizované hudby Miroslavu Posejpalovi (1952) a skladateli, experimentálnímu filmaři a fotografu Phillu Niblockovi (1933), který začátkem října oslavil své 90. narozeniny. Posejpal společně se saxofonistou a klarinetistou Jiřím Durmanem a hráčem na perkuse Miroslavem Kodymem vydali v Anglii v roce 1985 dodnes ceněné a významné album Hidden Voices a v roce 2012 vyšla u Polí5 dvojdisková kompilace In the Circles Of Time s výběrem nahrávek z let 1977 až 2012. Niblock je jednou z nevýraznějších osobností tzv. drone music, ve které znějí dlouhé tóny vrstvené v mikrotonálním ladění a vytvářející imerzivní zvukové plochy.

Ester Grohová a Kateřina Jagla / koncert

Prostor instalace Nejisté kartografie umělce Tomáše Ročka, která je dočasně umístěna ve veřejném prostoru nad stanicí metra Vltavská, se ve středu 27. září od 18 hodin rozezní zvukovou kompozicí Ester Grohové a Kateřiny Jagla.

Hudebnice pracují s terénními nahrávkami nasbíranými v prostředí Vltavské a Holešovic. Vzniká tak mapa, která odhaluje prostor utkaný ze vzpomínek, smyslových prožitků a architektonických změn. Nahrávky se budou prolínat s tóny klarinetu a violoncella.

Výstava Nejisté kartografie zkoumá prostor, který vzniká při interakci se světem. Jemné pletivo smyslového naráží na věci, které obaluje tenkou vrstvou významů a symbolů. Prochází jimi jako voda pemzou a zanechává je v novém kontextu. Tento prostor mezi subjekty a věcmi má vlastní tloušťku a šířku, povrch a nitro. Po vydatné snídani nebo vytrvalém cvičení je ho možné rozevřít jako mapu, která zobrazuje svět ve vztahu k vidění, poslouchání, cítění. Mapa ale ožívá až v přítomnosti těch, kdo v ní čtou. Mapy jsou prezentovány jako velkoformátové tisky instalačně komunikující s prostorem Vltavské, ze kterého vychází, a který se snaží zachytit v kontextu jeho historie, okolí a charakteru.

Organizátor: Umění pro město

ArtMap

Facebook

Dvě nejisté situace / koncert

Hudebně-vizuální projekt Nejisté situace představuje různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy zde slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Záměrem tohoto dlouhodobého projektu je postupné rozvinutí mezioborového dialogu mezi projevy současného vizuálního a akustického umění a postupné vytváření otevřené kolekce autorských hudebních skladeb na motivy uměleckých děl ze sbírek GHMP. Výstupem každého ročníku je pak vedle živého koncertu i prezentace partitur a nahrávek vzniklých hudebních skladeb současně s výstavou vybraných uměleckých děl. Pro loňský pilotní ročník 2022 bylo osloveno pět hudebních skladatelů: slovenská skladatelka žijící v Norsku Michaela Antalová, Američan Jordan Dykstra, britská autorka Sylvia Lim a čeští skladatelé Michal Wróblewski a Ian Mikyska.

Letos budou v bývalé Konírně a v kapli barokního zámku představeny dvě nové skladby společně se svými výtvarnými předobrazy Prostor, abstrakce 1, 4 a Jiřího Thýna a Kompozice – chrám Václava Ciglera. Jejich autory jsou skladatelé Jack Langdon (US) a Ian Mikyska (CZ).

Na koncertě v Císařském sále trojského zámku provede Prague Quiet Music Collective obě nové skladby vzniklé pro tuto iteraci projektu, tedy kompozici amerického skladatele Jacka Langdona s názvem What form will the spirit take, která reaguje na dílo Václava Ciglera Kompozice – chrám, a skladbu Iana Mikysky Prostor, abstrakce (Tracings no. 3), jejímž předobrazem jsou tři fotografie Jiřího Thýna: Prostor, abstrakce 1, 24. Program pak doplní výběr z kompozic z předchozího ročníku od Michaely Antalové, Sylvie Lim, Jordana Dykstry a Michala Wroblewského.

Po koncertě vás zveme na posezení do bistra Karel v areálu Zámku Troja.

Hraje Prague Quiet Music Collective: Ian Mikyska (viola da gamba, kytara), Milan Kárník Jakeš (housle, viola), Anna Paulová (klarinety), Jan Šamánek j.h. (kontrabas)

Projekt vznikl ve spolupráci ansámblu Prague Quiet Music Collective s Galerií hlavního města Prahy.

STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL

Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný

Jang, Kwi, Matoušek a Režný spolu v této konfiguraci a kombinaci naživo dosud nespolupracovali. V rámci projektu uni.Sol_ se pomocí mimosmyslové komunikace propojili a setkají se v přítmí stromů trojských zahrad.

Čtyři sonické bytosti po vlastních cestách chodí zahradami, aby se naladili nejen vzájemně, ale i s okolní zvukovou krajinou. Nejde o interakci; každý z hudebníků si uchová vlastní zvukovou identitu. Podaří se jim najít způsob „jak být spolu“ jiným způsobem? Speciální zvuková performance je dalším průzkumem možností, které barokní zahrady Trojského zámku současné hudbě nabízejí.

Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #4 Pozitivní kolize / Slavek Kwi, Jena Jang, Vlastislav Matoušek, Martin Režný, zahrady zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová

Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish

Anna Friz představí svá zvuková a rozhlasová díla, kde zkoumá přirozené elementy jako jsou mlha, spálená krajina a souběžnost lidských a více než lidských transmisí. Její práce se zaměřují na fyzikální procesy jako jsou kondenzace, odpařování, spalování, zpětné získávání tepla, na naslouchání během střídání sucha a záplav, rizik a regeneraci se špetkou hrůzostrašných příběhů. Jak může naslouchání jako způsob pozornosti vůči našemu okolí reflektovat v době naléhavé klimatické krize měnící se planetu zemi? S použitím technologie terénních nahrávek sleduje autorka v reálném čase pohyby mlhy nebo rytmus přílivu a odlivu v ústí řeky a využívá kombinaci elektroniky, mluveného hlasu, nebo nalezených objektů, jako hlas lodní sirény a různé radiofonické nástroje. Prezentace zahrnuje ukázky z jejích posledních rozhlasových děl včetně Fog RefrainWater Line/Estuary Almanach.

Barbara Benish představí svoji novou instalaci pro (A)Void gallery, která se otevírá 14. 7. 2023 a kde použila zvuky Vltavy zachycené hydrofonem. Téma S.O.S. odkazuje na vizuální a zvukové komunikační systémy a navozují pocit napětí, týkající se otázek životního prostředí, lidí a jejich vzájemné interakce. Přednášku Barbara doprovodí podmořskými nahrávkami z Tichého oceánu.

„Probíhající krize životního prostředí vyžaduje okamžitou akci, jako by se loď, na které plujeme potápěla. Naše domovská loď je Planeta Země a je nutné, aby každý z nás podnikl kroky k její záchraně. Námořní vlajky používané pro komunikaci na dálku v námořní dopravě jsou vizuálním nástrojem, přesahujícím hranice zemí a států. Abychom si uvědomili svoji roli při řízení takové lodi potřebujeme pro dorozumění s okolní přírodou takové nástroje.“

Připraveno ve spolupráci s ArtMill, CENSE (Central European Network for Sonic Ecologies) a Asociací Mlok

Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish, konírna Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová

Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný

Zveme vás na druhou hudební performance v rámci série Sonic Garden v zahradě Zámku Troja – Binaurální kempování s Petrem Vrbou a Zdeňkem Závodným, kteří se zaměřují na zvukový výzkum a interpretaci akusticky zajímavých, průmyslových, nebo posvátných míst. Oba hudebníci během pobytu na určité lokaci zkoumají akustickou krajinu daného místa, kterou potom hudebně a zvukově interpretují. Používají k tomu, klasické dechové nástroje jako trubka, klarinet, saxofon, tarogato, nebo DIY či elektronické nástroje.

Petr Vrba byl spolu s Georgem Cremaschim zakladatelem Pražského improvizačního orchestru (PIO) a kapel jako je Poisonous Frequencies, kde hraje s Didi Kernem a Tomislavem Federselem, spolupracuje často s tanečníky, s filmaři nebo s Českým rozhlasem. Je přes 20 let aktivní na alternativní scéně v Praze, i v celé ČR. Byl dramaturgem hudebního programu Komunikačního prostoru Školská 28 a je dramaturgem festivalu Alternativa v Praze. Od roku 1994 působí také jako DJ na Radiu 1. Jeho diskografie zahrnuje alba u vydavatelství jako Polí5, Another Timbre, Inexhaustible Editions, Kandala records a mnoho dalších. Má za sebou řadu spoluprací s hudebníky jako Angélica Castelló, Paed Conca, Xavier Charles, Axel Dörner, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinski, Susanna Gartmayer, Franz Hautzinger, Agnes Hvizdalek, Mazen Kerbaj, Christof Kurzmann, Joke Lanz, eRikM, Seijiro Murayama, Maja Osojnik, Ryu Hankil, Matija Schellander, Burkhard Stangl, Mikolaj Trzaska, Birgit Ulher, Michael Zerang a mnoho dalších.
Více informací na www.vrrrba.cz

Zdeněk Závodný založil projekt Divadla 29 – multižánrové scény pro alternativní umění, kde působí jako programový ředitel a dramaturg. Jeho dramaturgie je zaměřena na současný tanec, hudbu, divadlo, performance a výtvarné umění. Od roku 2018 je ředitelem pardubické příspěvkové organizace Centrum pro otevřenou kulturu, sestávající z Divadla 29 a Galerie města Pardubice. Byl iniciátorem a kurátorem multižánrového festivalu Automatické kulturní mlýny ve starém industriálním areálu Automatických mlýnů. V letech 2015 až 2019 byl programovým ředitelem mezinárodního festivalu Jazz Goes to Town v Hradci Králové. Je autorem zvukových instalací založených na vztahu zvuku a obrazu na pomezí mezi slyšitelným a viditelným. Hraje na dřevěné dechové nástroje (saxofony, klarinety, dudy atd.) a vytváří vlastní hudební nástroje z různých materiálů (plastové a kovové trubky, žesťové nástroje atd.). Je kapelníkem freejazzcorového tria Frisk. Hraje s PIO, Moving Orchestra (spolupráce tanečníků a hudebníků) nebo s kvartetem Fahrzavö a v nové československé kapele Srnka. Mimo jiné hrál s hudebníky jako Petr Vrba, Xavier Charles, Miroslav Toth, Michal Hrubý, Didi Kern aj.
Více informací na www.divadlo29.cz

V případě nepřízně počasí se akce přesune na jiný termín.

Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová
Sonic Garden #2 Improvizace a binaural beats / Petr Vrba, Zdeněk Závodný, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Pavlína Šulcová

Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva

U příležitosti Víkendu otevřených zahrad vás zveme na první ze série hudebních performancí Sonic Garden v podání Morasten a Mikuláše Mrvy. V programu zazní série zhudebněných děl české poezie, od autorů jako např. Karel Hlaváček, Růžena Schwarzová nebo Jiří Orten. Skladby jsou napsány v souladu s blízkovýchodními tradicemi, s důrazem na melodičnost a kontemplativnost.

Morasten (zpěv, íránské kamenche, perkuse) se zabývá především íránskou klasickou, byzantskou a anatolskou hudbou, a skládá pod vlivem těchto tradic písně v češtině. Zhudebněním básní zároveň navazuje na východní zvyk předávání poezie hudební formou.

Mikuláš Mrva (sazy, yayli tanbur, perkuse) je experimentální hudebník, zaměřuje se na íránskou klasickou hudbu, řecké rembetiko, a anatolskou hudbu. Od r. 2020 pořádá jamy blízkovýchodní hudby, kterého se oba hudebníci aktivně účastní.

V případě nepřízně počasí se akce přesune na jiný termín.

Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana Pištěková
Sonic Garden #1 Lásko má, ty ve rtech s mystickými slovy / Morasten & Mikuláš Mrva, zahrady Zámku Troja, 2023. Foto Zuzana Pištěková

G60HMP: Koncert Never Sol

Oslavte s námi 60. výročí GHMP koncertem Never Sol v Domě U Kamenného zvonu!

Na dvoře Domu U Kamenného zvonu vystoupí česká zpěvačka, producentka, skladatelka a rozhlasová moderátorka, vlastním jménem Sára Vondrášková. Sára v GHMP vystoupila minulý rok v rámci Light Underground IV: Next Room.

Svou tvorbou zkoumá možnosti dekonstrukce forem a vztah mezi křehkým a masivním zvukem. Inspirována drsnými, temnými, vibrujícími či bzučivými prvky vytváří pomocí práce s časem komplexní prostředí pro své posluchače.

Never Sol vydala dvě studiová alba Chamaleo (2018) a Under Quiet (2013). V roce 2014 bylo její debutové album vydáno v celosvětové reedici německým experimentálním labelem Denovali Records. V posledních letech se zúčastnila prestižní Red Bull Music Academy v Tokiu, absolvovala letní kurz hudební produkce na Columbia University NY, koncertuje s elektro-akustickým projektem Tomáše Dvořáka FLOEX a věnuje se skladbě a sound designu pro současné taneční performance a představení (Spitfire Company, Markéta Vacovská, TYhle, Dot 504). Poslední tři roky je také moderátorkou ČRo Vltava. Má za sebou koncerty na Eurosonic Noorderslag 2018, Electronic Music Festival EMAF Tokyo, Knockdown Centre New York, Pohoda Festival, Colours of Ostrava, Stodola Warsaw, Denovali Festival, Haldern Pop Festival a dalších.

Více o Never Sol

Premiéra představení Paměť jsme my: Silnice č. 19

Čtrnáct tanečnic, zpěv Ridini Ahmedové naživo a tři skutečné příběhy, které je inspirovaly. Na výročí osvobození Osvětimi připomene Paměť národa spolu se studentkami konzervatoře romské oběti holocaustu.
Vystoupení v Den památky obětí holocaustu připomíná, že během druhé světové války zmizelo z Čech a Moravy na 90 procent Romů. Asi 5 000 z nich přitom trpělo v Osvětimi. Tanečnice a autorky představení vycházely z osobního setkání s Rudolfem Murkou a Antonínem Lagrynem, které holocaust připravil o většinu příbuzných, a jejichž rodiče patří mezi přibližně 700 až 800 Romů z protektorátu, kteří se dočkali května 1945. Naslouchaly i Františku Němcovi, který jako chlapec sledoval dění v táboře v Hodoníně u Kunštátu.
Choreografie se ujala Nela Štarková, jedna ze čtrnácti studentek Pražské taneční konzervatoře, které představení uvedou. Jejich vystoupení doprovodí živým zpěvem Ridina Ahmedová.
Představení Paměť jsme my se v Praze připravuje ve spolupráci s nizozemským Theater Na de Dam již popáté a letos se koná celkem v pěti evropských zemích.

Vstupné je zdarma. Prosíme, rezervujte si svá místa.
Repríza se koná 31. ledna ve stejný čas.

Paměť národa je nejrozsáhlejší veřejně přístupná pamětnická databáze v Evropě, kterou budujeme a spravujeme ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů a Českým rozhlasem.

Paměť národa

Pět nejistých situací / diskuse a koncert

Pět nejistých situací je první spolupráce ansámblu Prague Quiet Music Collective s Galerií hlavního města Prahy. PQMC oslovil pět současných skladatelů, kteří se nechali inspirovat pěti výtvarnými díly ze sbírek GHMP, v reakci, na něž zkomponovali nové skladby.

Se skladatelem, hudebníkem a dramaturgem Ianem Mikyskou se kurátorka Jitka Hlaváčková seznámila v kavárně Colloredo-Mansfeldského paláce v roce 2021, kdy přišel se svojí ideou zhudebnění části sbírek Galerie hlavního města Prahy. Tím začala mimořádně zajímavá spolupráce nejen s Ianem a jeho souborem Prague Quiet Music Collective, ale i s dalšími mladými profesionálními skladateli. Součástí autorského týmu pilotního ročníku 2022 se stala slovenská skladatelka žijící v Norsku Michaela Antalová, Američan Jordan Dykstra, britská autorka Sylvia Lim a čeští skladatelé Michal Wróblewski a Ian Mikyska. Cílem započaté spolupráce je postupné rozvíjení mezioborového dialogu mezi autory/autorkami a díly vizuálního a akustického umění 20. a 21. století a vytvoření otevřené kolekce autorských hudebních skladeb na motivy uměleckých děl ze sbírek GHMP. Zamýšleným výstupem této spolupráce je víceletý cyklus koncertů a výstav, z nichž projekt Pět nejistých situací je zatím první.

Proces výběru děl, která jsme s Ianem Mikyskou předložili osloveným skladatelkám a skladatelům jako inspirační zdroje pro letošní ročník, byl pozoruhodný sám o sobě. Intuitivně jsme sahali po dokumentacích děl nejen abstraktních a strukturálních, která se něčím blíží již existujícím typům grafických partitur, ale především po dílech procesuálních nebo těch, která se ve svém konceptu zabývají časovostí a pomíjivostí. Ve vzniklém souboru tak bylo možno nalézt kinetické sochy, fotografie i videa, často záznamy performancí, nebo procesuální i gestické malby či kresby. Z výběru si skladatelé a skladatelky nakonec, po debatách s kurátory i po setkáních se samotnými díly, zvolili za své inspirační zdroje práce pěti českých umělkyň a umělců velmi různých generací a východisek: původem slovinské fotografky Aleksandry Vajd, českých sochařů druhé poloviny 20. století Stanislava Kolíbala a Radoslava Kratiny, sochařky Pavly Scerankové a do nedávna téměř neznámé brněnské fotografky činné v sedmdesátých až osmdesátých letech, Marie Kratochvílové,“ říká Jitka Hlaváčková.

9. prosince 2022 proběhla vernisáž výstavy a koncert, na kterém byly všechny skladby uvedeny ve světové premiéře.

Aleksandra Vajd: Třicet šest dramatických situací / Sylvia Lim: Overlapping TransformationsOdkaz na partituru 

Radoslav Kratina: Rám ve formě L / Michal Wróblewski: VariabilyOdkaz na partituru 

Stanislav Kolíbal: Vratká poloha / Jordan Dykstra: Unstable Position (5)Odkaz na partituru

Stanislav Kolíbal: Vratká poloha / Jordan Dykstra: Unstable Position (3)Odkaz na partituru

Stanislav Kolíbal: Vratká poloha / Jordan Dykstra: Unstable Position (7)Odkaz na partituru

Pavla Sceranková: Kolize galaxií II / Michaela Antalová: Kolize galaxiíOdkaz na partituru

Marie Kratochvílová: z cyklu Sněhy / Ian Mikyska: Tři sněhy pro čtyři – I.Odkaz na partituru

Marie Kratochvílová: z cyklu Sněhy / Ian Mikyska: Tři sněhy pro čtyři – II.Odkaz na partituru

Marie Kratochvílová: z cyklu Sněhy / Ian Mikyska: Tři sněhy pro čtyři  – III.Odkaz na partituru

Pět nejistých situaců (PQMC… by Ian Mikyska

STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL
STIMUL