Alternativa meets Prague Quiet Music Collective

Druhého listopadu se v opulentních prostorách Trojského zámku rozezní zvuk australských pustin, horňácký folklór i živý elektronický processing.
Poslední letošní předvečer festivalu se odehraje pod kuratelou Prague Quiet Music Collective.

Josten Myburgh: nová skladba pro PQMC

V koncepci australského skladatele a saxofonisty Jostena Myburgha jsou zvuky místem a zároveň vyprávějí příběhy o místech, které navštívili. Jeho práce začíná otázkou, co se stane s místy, když se „pohybují“ zvukem. Terénní nahrávky pro tuto skladbu byly pořízeny v odlehlých regionech západní Austrálie. Josten používá jak „nalezené“ harmonie z převážně koloniální australské tradice, tak intervaly z přirozeného ladění a tyto rozdílné logiky splétá dohromady v poetických a pomalu plynoucích skladbách.

Michal Cáb: Za našima humny divně hrajů

V rámci doprovodného programu k výstavě Album zpomalených obrazů připraví Michal Cáb zvukovou událost pro specifickou akustiku prostoru. Ke slyšení bude nestandardní hra na modulární syntetizátory, nízké tóny basklarinetu a kontrabasklarinetu, lidové mikrotonání zpěvy z horňácka a jiné. To vše v rámci přibližného dodržení manifestu Music is obsolete.

Michal Rataj & Ian Mikyska

Elektroakustický a prostorový set dvou improvizujících skladatelů diváky obklopí a pohltí zvuky violy da gamba a barokní zobcové flétny Iana Mikysky, které se stávají základem pro témbrové, prostorové a časové zpracování živé elektroniky Michala Rataje.
Koncert proběhne ve spoluráci s Galerií hlavního města Prahy.

Akce na stránkách festivalu 

 

FB událost

Návratný průzkum | Panelová diskuze | Křest knihy | Koncert

U příležitosti křtu publikace Návratný průzkum: Vazby, struktury a proměny ostravské umělecké scény uvede Galerie hlavního města Prahy panelovou diskuzi o tom, jak lze přistupovat k výtvarné produkci devadesátých let. Jejími hosty budou Martin Babička (historik, ÚSD AV ČR), Vojtěch Märc (historik umění, AVU) a Tomáš Pospiszyl (historik umění, AVU). Moderátorské role se ujme Johana Lomová (historička umění, UMPRUM).

Dějiny umění jsou oborem, který začleňuje díla do historického kontextu a vytváří tak jejich interpretaci. Jak má ovšem vypadat bádání o  tvorbě nedávné minulosti? Jak psát dějiny umění, které jsou soudobé? Panelová diskuze se pokusí odpovědět na tyto i další související otázky.

Večer završí koncert formace Body of Pain, ve které působí umělec Jan Vytiska a umělkyně Tereza Ovčačíková.

Harmonogram

  • 18.00–19.30 panelová diskuze Mluvil tu někdo o devadesátkách?
  • 20.00–20.30 křest knihy Návratný průzkum: Vazby, struktury a proměny ostravské umělecké scény
  • 20.30–21.30 koncert Body of Pain

Koncert Prague Quiet Music Collective – hlavní doprovodný program k výstavě Album zpomalených obrazů

Ansámbl Prague Quiet Music Collective zahraje ve světové premiéře tři nové skladby, které vznikly pro letošní výstavu z cyklu Nejisté situace s názvem Album zpomalených obrazů. Kory Reeder ze Spojených států reagoval na textilní objekt Kristiny Láníkové, jeho Evening Drawings jsou jemnou paralelou k časosběrnému výtvarnému dílu. Matej Sloboda ze Slovenska napsal Niť jako odpověď k jednoduchému, ale působivému objektu Stanislava Kolíbala Triptych, skladba ale pracuje hlavně s principem kvartetu – každý hudebník hraje jeden tón z akordu a pomocí herního principu pak určuje přechod na další akordy, onou „nití“ jsou pak zadržované tóny. Marie Nečasová pracovala taktéž s dílem Stanislava Kolíbala, ale tentokrát v podobě méně známých kreseb ze 70. let. Její partitury jsou výrazně grafické a v kontrastu s Kolíbalovými kresbami využívají bohatého rejstříků barev a tvarů.

Ansámbl Prague Quiet Music Collective
Ian Mikyska – viola da gamba, umělecký vedoucí
Anna Paulová – klarinet, basklarinet
Milan Kárník Jakeš – housle
Luan Gonçalves – kontrabas

https://pqmc.cz/

Akce navazuje na Performanci Martina Janíčka a přednášku o potocích v Troji (od 16.30) a komentovanou prohlídku výstavy Album zpomalených obrazů s kurátory (od 18.00).

 

Opulence III / Drone Sound

Spojení Radia Wave a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Zámku Troja v Praze. Kromě několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami.. můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Pavel Turek, Miloš Hroch

Rozpuštěný čas. Hojivá síla varhanního zvuku: Varhany jsou hudební nástroj, který své největší slávy dosáhl v období baroka, stylu, který měl společnost vytáhnout z letargie po bolestném úderu morové rány. Dunivý, táhlý dronový zvuk si ale pro své léčivé účinky oblíbily i jiné žánry. Proč k varhanům usedají často hudebníci a hudebnice z experimentální scény? V čem nám dělá dobře ztratit se v hutné zvukové ploše?

Lineup

Tábor, Petra Hermanova

Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko

Opulence II / Hedonistic Rap

Spojení Radia Wave a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Zámku Troja v Praze. Kromě několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami. Můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Rychle a zběsile barokem i rapem: Tentokrát uměleckou opulenci prozkoumáme z trochu jiného úhlu. U jednoho stolku se potkají kurátorka sbírky starého umění Národní galerie Andrea Steckerová a hudební publicistka Kristina Hamplová, aby společně s moderátorkou Anetou Martínkovou probraly hedonistické umělecké figury v rapu ale i baroku a společně zkusily přijít na to, proč nás tolik baví sledovat lidi překračující hranice přijatelného a co nám jejich umění říká o životě.

Sawsane

Sawsane je českoirácká rapperka a profi tanečnice zabývající se urban styly. Na show ji uvidíte a uslyšíte rapovat opravdu živě, full playback zde nehrozí. Spolu s ní se můžete těšit i na tanečníky a hypemany, kteří společně vytvářejí ohnivou atmosféru. Bude to divoký, drzý, sprostý a šťavnatý.
https://www.instagram.com/sawsane_gfam/

Venktovka

Nebeský hudebník a milovník těch nejvyšších kaplí Venktovka sestoupil na planetu zemi a startuje #nahuelseason. Od jeho první skladby z roku 2017 Jsem tady ty si tam a od projektu Ameno EP z roku 2020, proteklo pod mostem mnoho vody a zmizelo mnoho kouře. Až v roce 2022 vydává konečně Venktovka svojí debutovou deskou Princ Nahuel, na které nachází zvuk, který je na lokální scéně do jisté míry zjevením. Zářivé vokály s mlhavým autotunem jsou usazené na současných produkcích, jenž oscilují mezi mnoha polohami. Z Mlhy až do Kaple. Inhalace hudební hmoty s live autotunem nabývají na stagi nebeského zážitku. Meky Meteora vystupuje z kouře s příchutí Cali a startuje.
https://www.instagram.com/ogdavenktovka/

Akce na FB

Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence2_foto-Vojtech Brtnicky20240730_0376

Opulence I / Baroque Pop

Spojení Radia Wave (stanice Českého rozhlasu pro mladé) a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Trojského zámku v Praze. Krom několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami, můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Historie populární hudby ukazuje, že boj za svobodu a rovnoprávnost nemusí být nuda, a rozhodně ho nemusíte vést v teplákách. Vyznavači disca, glamu nebo třeba psychedelických žánrů vždy vyzývali na souboj dobové normy týkající se genderu nebo sexuality a nikdy se nebáli velkolepého stylu. Proč jde v hudbě emancipace a opulence tak často ruku v ruce? A jak stylové velikášství osvobozuje? O tom si bude povídat Aneta Martínková s novinářkami Janou Patočkovou (Vogue) a Terezou Patočkovou (Page Not Found).

DASA

Její hudební cesta začala v roce 2016, kdy se přestěhovala do Londýna za studiem hudby na Goldsmiths University. V uplynulých letech vystupovala zpěvačka a songwriterka původem ze Slovenska DASA na renomovaných místech (The Windmill Brixton, Shacklewell Arms a Sebreight Arms) a sdílela pódia s umělci jako Katy J Pearson, Enjoyable Listens a Tyler Hyde (Black Country, New Road). Debutové EP ‚Come Through‘ je výsledkem její dvouleté práce ve studiu Hermitage Works s producentem Nathanem Ridleym a pianistou Sethem Evansem (Black Midi). Za EP si vysloužila nominaci v kategorii Objev roku na Radio_Head Awards. Nejnovější singl ‚wife now‘ vydala v říjnu 2023 u londýnského vydavatelství Practice Music. DASA v současné době pracuje na svém druhém EP. Při show na Opulenci ji doprovodí digitální písničkář Toyota Vangelis.
https://www.instagram.com/darebu/

Ponyhenge (fka Fourtuna)

Klub bolavých srdcí v čele s písničkářkou Emily Brandi a členy Lazer Viking, Margo, Genuine Jacks či Wild Tides. Současné popové balady plné nostalgických syntezátorových ploch a spletenců křehkých kytarových linek na pozadí mrazivě dokonalých vokálů.
https://www.instagram.com/ponyhengerocks/

Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko

Hudební interpretace výstavy Fabulant: Sifon + Aid Kid

Hudební interpretace výstavy FABULANT David Böhm – Jiří Franta

Co když vidím něco zcela jiného než ostatní? Co je pozorované a co představované? Co je prožívané a co skutečné? A když propojím všechny části, uvidím celek?
Procesuální uvažování a postupy tvorby obrazů připomínají teorii o principu neurčitosti filozofa a vědce v oblasti kvantové fyziky Wernera Heisenberga.
Schizofrenní povaha instalace, zdánlivě se replikující v obou patrech galerie, navozuje pocit rozostřeného vidění, zdvojeného vnímání a rozdělení diváckých perspektiv.

REZERVACE zde : https://goout.net/…/hudebni-interpretace…/szbpyix/

Projekce němého filmu Faust, (1926), s doprovodem živé hudby kapely Nauzea Orchestra / k výstavě Album zpomalených obrazů

Projekce kultovního expresionistického němého filmu Faust (režie: Friedrich Wilhelm Murnau) z roku 1926 bude živě doprovázena autorskou hudbou kapely Nauzea Orchestra. Tato vizuálně akustická událost se odehraje v historickém prostoru hlavního sálu Zámku Troja, jako doprovodný program k výstavě Album zpomalených obrazů / Skladby a výtvarná díla z cyklu Nejisté situace, která aktuálně probíhá v Zámku Troja.

Nauzea Orchestra zahraje v tomto složení
Ondřej Švandrlík (kytara, programming, syntezátor, zpěv)
David Kolovratník (bicí)
Ivo Mikšovský (basa)
Anna Štěpánová a Klára Suchánková (housle)
Petr Klouček (zvuk)

Swing v galerii: slavnostní zahájení letní swingové sezóny pod širým nebem v centru Prahy / DJ Mackie Messer a přátelé

Swingujeme na Mariánském náměstí.

Pozvání GHMP přijal DJ MACKIE MESSER a jeho přátelé. Zazáří hvězdy tanečního studia ZIG ZAG TAP & SWING, jednička gypsy jazzové scény formace DJANGO ALWAYS, vyhlášený mistr tradičního swingu DJ ŠTĚPÁN JORDÁNEK, ikonický tanečník ZDENĚK PILECKÝ, charismatická slovenská swingařka a tanečnice  STELL THE HEPCAT, electroswingový kouzelník DJ JAMES WING. A to není zdaleka všechno.

Celý program a všechna vystoupení zveřejníme postupně. Taneční večer je součástí doprovodných programů k výstavě Nové realismy.

 

Předchází komentovaná prohlídka výstavy od 18 hodin.

_DSC4280-kopie
_DSC4351-Edit-kopie
_DSC4366-kopie
_DSC4368-kopie
_DSC4387-kopie
_DSC4471-kopie

Procházka zvukovou krajinou veřejného prostoru a koncert

Jaké informace a emoce nám může naslouchání veřejnému prostoru v okolí Zámku Troja přinést? Vydejte se s námi na další procházku zvukovou krajinou. Pojďme společně objevovat potenciál zvukové procházky a uvědomělého „hlubokého poslechu“ jako způsobu orientování se ve veřejném prostoru i jako nástroje jeho přetváření a utváření vztahů a kultivování společného žití v něm.

Zapojte se do uměleckého výzkumu zvukových tvůrkyň Marie Čtveráčkové, Sary Pinheiro a Ursuly Sereghy, který nabídne rozšíření zvukových obzorů i kontext znění a dění v krajině prostřednictvím komentované procházky a koncertu.

Během procházky si představíme zvukovou krajinu podél Vltavy od Zámku Troja až po Trojský most z pohledu zvukové analýzy, sonické ekologie i mezidruhového soužití. Budeme se ptát také: Jaké pohyby a vztahy nejsou vidět? Koho zahrnujeme pod označení veřejnost a kdo tedy má možnost spoluutvářet tzv. veřejný prostor. Čí hlas a konání je slyšet? Kdo je tu místní a kdo nemístní, jaký vztah mají ke krajině a jak veřejný prostor využívají?

Společně dojdeme až pod Trojský most, kde vystoupí zvukové umělkyně Ursula Sereghy, Evil Medvěd a hidingseason s variacemi na zvukovou krajinu přilehlého okolí.

Teple se oblečte, doporučujeme také pevné boty.
Vezměte si s sebou láhev nebo termosku s teplými nápoji. Během koncertu si je bude možné doplnit.
O aktuální předpovědi počasí vás budeme informovat.

Časový plán

  • 14.00 vyrážíme na procházku od dolní brány Zámku Troja
  • 15.30 přicházíme pod Trojský most a začíná koncert
  • 17.00 předpokládaný konec akce

Komentáře k procházce budou v češtině i v angličtině, pokud by někdo potřeboval překlad, zajistíme ho simultánně individuálně.