80. léta – malba a performance / komentovaná prohlídka výstavy Purpurová vertikála s autorkou Margitou Titlovou Ylovsky

Komentovaná prohlídka výstavy Purpurová vertikála s autorkou Margitou Titlovou Ylovsky.

Když máš zkušenost s líčením rtů, zjistíš, že pigment ve rtěnce je bezvadný, kvalitní materiál, se kterým se dají dotykové kresby výborně realizovat. Můžeš přidávat a ubírat červenou, která implikuje fyzično, chuť žít a být krásný!“ – Margita Titlová Ylovsky

Když jsem začala pracovat expresivněji, díla si řekla o velké rozměry. Je pro mě důležité stát proti monumentálnímu formátu jako proti bouřce. Nebo jako když se díváš do přírody v dešti. Obraz musí být tak velký, abych do něj mohla tělesně vstoupit.“ – Margita Titlová Ylovsky

 

 

 

Komentovaná prohlídka výstavy Margita Titlová: Purpurová vertikála s kurátorkou Magdalenou Juříkovou

Komentovaná prohlídka výstavy Margity Titlové Purpurová vertikála s kurátorkou Magdalenou Juříkovou.

Margita Titlová Ylovsky ještě jako studentka AVU (studium 1977–1983) hledala cestu k tématům a výrazu, kterým by se mohla osvobodit od stereotypů tehdejší výuky poznamenané ideologickými požadavky režimu. Zaujalo ji konceptuální umění a performance. Pro svůj průzkum zvolila konfrontaci vlastního těla s geometrickými a silovými poli v přírodě a později také v interiéru (1980–1982). Zjišťovala, co její fyzická přítomnost způsobuje v těchto vztazích. Prostřednictvím akcí, při kterých intenzivně definovala svůj stín obrysovou kresbou (1984–1985), dospěla až k monumentálním dotýkaným dílům na papíře, ve kterých využívala rtěnku (1982–1983).

Titlová Ylovsky využívá jak jednoduchých až banálních prostředků, tak také nejrůznější fyzikální principy, jako je magnetismus nebo lom světla v optickém hranolu. Do centra jejího zájmu zároveň vstupuje stále významněji světlo, které pak figuruje jako důležitý komponent mnoha instalací a nakonec i obrazů, kde spektrum přenášené na plochu odrazem je součástí i předlohou pro další malířské zpracování (1997–1999).

Vedle zcela abstraktních děl se zabývá historickou pamětí – osobní, když různými metodami reinterpretuje fotografie z rodinného archivu, nebo tuto paměť rozšiřuje a zaciluje naši pozornost k ženám, které každá svým osobitým způsobem historii tvořily.

Pracuje netradičním způsobem s fotografií, kdy na snímcích zachytává manipulovaný spektrální odraz světla, s termovizí, před níž performuje a investuje do obrazu vlastní tělesnou energii, nebo za pomoci substancí různých tepelných vlastností kreslí na zeď a zaznamenává díky termovizi kombinaci všeho, co se na scéně před kamerou děje (2008–2010).

V současnosti Titlová Ylovsky usiluje o syntézu všech metod, nyní důvěrně a poctivě odzkoušených, a pracuje s nimi s pocitem svobody a uvolněnosti, které si dopřává díky bravuře, s jakou je postupně ovládla ve prospěch svých tematických zájmů.

Komentovaná prohlídka výstavy Margita Titlová: Purpurová vertikála s kurátorkou Magdalenou Juříkovou

Komentovaná prohlídka výstavy Margity Titlové Purpurová vertikála s kurátorkou Magdalenou Juříkovou.

 

Margita Titlová Ylovsky ještě jako studentka AVU (studium 1977–1983) hledala cestu k tématům a výrazu, kterým by se mohla osvobodit od stereotypů tehdejší výuky poznamenané ideologickými požadavky režimu. Zaujalo ji konceptuální umění a performance. Pro svůj průzkum zvolila konfrontaci vlastního těla s geometrickými a silovými poli v přírodě a později také v interiéru (1980–1982). Zjišťovala, co její fyzická přítomnost způsobuje v těchto vztazích. Prostřednictvím akcí, při kterých intenzivně definovala svůj stín obrysovou kresbou (1984–1985), dospěla až k monumentálním dotýkaným dílům na papíře, ve kterých využívala rtěnku (1982–1983).

Titlová Ylovsky využívá jak jednoduchých až banálních prostředků, tak také nejrůznější fyzikální principy, jako je magnetismus nebo lom světla v optickém hranolu. Do centra jejího zájmu zároveň vstupuje stále významněji světlo, které pak figuruje jako důležitý komponent mnoha instalací a nakonec i obrazů, kde spektrum přenášené na plochu odrazem je součástí i předlohou pro další malířské zpracování (1997–1999).

Vedle zcela abstraktních děl se zabývá historickou pamětí – osobní, když různými metodami reinterpretuje fotografie z rodinného archivu, nebo tuto paměť rozšiřuje a zaciluje naši pozornost k ženám, které každá svým osobitým způsobem historii tvořily.

Pracuje netradičním způsobem s fotografií, kdy na snímcích zachytává manipulovaný spektrální odraz světla, s termovizí, před níž performuje a investuje do obrazu vlastní tělesnou energii, nebo za pomoci substancí různých tepelných vlastností kreslí na zeď a zaznamenává díky termovizi kombinaci všeho, co se na scéně před kamerou děje (2008–2010).

V současnosti Titlová Ylovsky usiluje o syntézu všech metod, nyní důvěrně a poctivě odzkoušených, a pracuje s nimi s pocitem svobody a uvolněnosti, které si dopřává díky bravuře, s jakou je postupně ovládla ve prospěch svých tematických zájmů.

Margita Titlová: Purpurová vertikála – tematická prohlídka pro školy

Cíl a smysl prohlídky

Součástí edukačních aktivit pro školy bude expresivní velkoformátová kresba i malba – individuální i kolektivní. V průběhu workshopů budeme pracovat na velkoformátovém díle, do kterého každý zaznamená svou osobitost. Dílo se pokusíme postupně dokumentovat ve všech jeho proměnách a vytvořit časosběrné video jeho vývoje. Zabývat se budeme i tématy jako energie nebo tělesnost. Do některých workshopů zapojíme i nová média a aplikace – například využití termokamery v souvislosti s parafrázemi na některá prezentovaná díla autorky. Důležitými podněty se nám stanou také experimenty autorky na poli fotografie. Budeme navrhovat a případně i realizovat objekty inspirované originálními realizacemi autorky (např. batoh z rostlin atd.). V rámci mimořádného workshopu přímo s umělkyní se zaměříme na grafické techniky a tisk. Budeme se inspirovat jejími objekty svatebních šatů s fragmenty textů. Prostřednictvím razítek, raznic, písmových šablon a případně modrotiskových razítek se pokusíme ztvárnit otisky a stopy související mj. s vyjádřením naší identity – symbolicky a příznačně na kuchařské zástěry, což může být narážkou na zpochybnění některých společenských konvencí.

Komentovaná prohlídka Bílkovy vily v Praze s Martinem Krummholzem

Komentovaná prohlídka vily  se spolukurátorem stálé expozice Martinem Krummholzem vás seznámí s umělcem Františkem Bílkem, s jeho mládím, studiem, životem v Paříži, přáteli a rodinou.

Ateliérovou vilu v Praze-Hradčanech vystavěl František Bílek v letech 1910–1911 podle vlastních plánů. Bílek byl především sochař a grafik, ale jeho náboženské pojetí umění ho vedlo k potřebě utvářet celá prostředí, ve kterých by se jeho díla uplatňovala v mnohostranném působení, naplňujíc své poslání spiritualizace lidského života.

Komentovaná prohlídka Bílkovy vily v Praze s Martinem Krummholzem

Komentovaná prohlídka vily  se spolukurátorem stálé expozice Martinem Krummholzem vás seznámí s umělcem Františkem Bílkem, s jeho mládím, studiem, životem v Paříži, přáteli a rodinou.

Ateliérovou vilu v Praze-Hradčanech vystavěl František Bílek v letech 1910–1911 podle vlastních plánů. Bílek byl především sochař a grafik, ale jeho náboženské pojetí umění ho vedlo k potřebě utvářet celá prostředí, ve kterých by se jeho díla uplatňovala v mnohostranném působení, naplňujíc své poslání spiritualizace lidského života.

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan s Barbarou Vujanović (en)

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan se spolukurátorkou Barbarou Vujanović.

Barbara Vujanović vystudovala dějiny umění a francouzský jazyk a literaturu v roce 2007 na Filosofické fakultě Univerzity v Záhřebu. Od dubna 2009 je zaměstnána jako kurátorka v Meštrovićově studiu (Muzeum Ivana Meštroviće) v Záhřebu. Od prosince 2006 do dubna 2009 pracovala jako výtvarná kritička pro Vjesnik. Pravidelně publikuje recenze ve Vijenc a Kontura, píše články do časopisů Kvartal, Grafika, 15 dana, Tema. Od června 2009 je členkou redakční rady Kontura.

Prohlídka proběhne v angličtině.

Poslední komentovaná prohlídka výstavy John Wehrheim: Paradise Lost s kurátory Adamem Ligasem a Martinem Řezníčkem

Investigativní dokumentarista, producent a učitel na FAMU Martin Řezníček návštěvníky provede politickou situací ve vrcholném období hnutí hippies. Celkový obraz doplní producent a promotér Adam Ligas, který na havajském ostrově Kauai prožil jeden rok a seznámil se tam s Johnem Wehrheimem.

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan s Lidijí Ham Milovanović (en) a Sandrou Baborovskou (cs) a Ondřejem Vojtěchovským (cs)

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan s Lidijí Ham Milovanović (eng) kurátorkou z Národního muzea v Srbsku, kurátorkou výstavy Sandrou Bavorovskou (cs) a odborným poradcem Ondřejem Vojtěchovským (cs).

 

Prohlídka proběhne částečně v angličtině.

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan se Sandrou Baborovskou a Ondřejem Vojtěchovským

Komentovaná prohlídka výstavy Ivan Meštrović (1883–1962) / Sochař a světoobčan s kurátorkou a spoluautorkou výstavy Sandrou Baborovskou a historikem Ondřejem Vojtěchovským.