online / filmový výběr k výstavě WAS IST KUNST? Dragoljub Raša Todosijević / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms
Pro dlouhé letní večery nabízíme zajímavý filmový speciál.

Streamovací platforma DAFilms pro nás vytvořila seznam filmů, které rozšiřují výstavu WAS IST KUNST? o další kontexty. Ve výběru nechybí film Vyšetřovatel o Vladimíru Dzurovi, který v roce 1997 dopadl prvního válečného zločince konfliktu v bývalé Jugoslávii. Snímek Hotel Jugoslavia zkoumá prostor i historii budovy, luxusního hotelu postaveného v Bělehradu v roce 1969, který byl svědkem turbulentní doby od Tita po Miloševiče, od bombardování jednotkami NATO po ekonomický liberalismus. Na závěr zmíníme film Návrat domů – Marina Abramović a její děti, který zachycuje návrat umělkyně domů, během kterého vzpomíná na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Margita Titlová: Purpurová vertikála / DAFilms

Téma ženské tělesnosti propojuje filmy, které pro vás na DAFilms v souvislosti s dílem umělkyně Margity Titlové vybrali.

Tělo mého těla režisérky Violy Ježkové je „pozváním do určitého mentálního prostoru“. Film Tělo v systému představuje pohled profesora Pavla Koláře na tělo a pohyb – pohled v přeneseném, ale i velmi doslovném smyslu. To, že i film může uzdravovat dokládá snímek Terezy Tary Let viny. Režisér „nové české intimity“ Tomasz Wiński natočil film Jiří pes uprchlík o Aničce a Elišce, které bydlí s Jiřím, daňovým poradcem, který si myslí, že je pes. Ve snímku o srbské performerce Návrat domů – Marina Abramović a její děti, vzpomíná umělkyně na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Margita Titlová: Purpurová vertikála / DAFilms

Téma ženské tělesnosti propojuje filmy, které pro vás na DAFilms v souvislosti s dílem umělkyně Margity Titlové vybrali.

Tělo mého těla režisérky Violy Ježkové je „pozváním do určitého mentálního prostoru“. Film Tělo v systému představuje pohled profesora Pavla Koláře na tělo a pohyb – pohled v přeneseném, ale i velmi doslovném smyslu. To, že i film může uzdravovat dokládá snímek Terezy Tary Let viny. Režisér „nové české intimity“ Tomasz Wiński natočil film Jiří pes uprchlík o Aničce a Elišce, které bydlí s Jiřím, daňovým poradcem, který si myslí, že je pes. Ve snímku o srbské performerce Návrat domů – Marina Abramović a její děti, vzpomíná umělkyně na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Margita Titlová: Purpurová vertikála / DAFilms

Téma ženské tělesnosti propojuje filmy, které pro vás na DAFilms v souvislosti s dílem umělkyně Margity Titlové vybrali.

Tělo mého těla režisérky Violy Ježkové je „pozváním do určitého mentálního prostoru“. Film Tělo v systému představuje pohled profesora Pavla Koláře na tělo a pohyb – pohled v přeneseném, ale i velmi doslovném smyslu. To, že i film může uzdravovat dokládá snímek Terezy Tary Let viny. Režisér „nové české intimity“ Tomasz Wiński natočil film Jiří pes uprchlík o Aničce a Elišce, které bydlí s Jiřím, daňovým poradcem, který si myslí, že je pes. Ve snímku o srbské performerce Návrat domů – Marina Abramović a její děti, vzpomíná umělkyně na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Margita Titlová: Purpurová vertikála / DAFilms

Téma ženské tělesnosti propojuje filmy, které pro vás na DAFilms v souvislosti s dílem umělkyně Margity Titlové vybrali.

Tělo mého těla režisérky Violy Ježkové je „pozváním do určitého mentálního prostoru“. Film Tělo v systému představuje pohled profesora Pavla Koláře na tělo a pohyb – pohled v přeneseném, ale i velmi doslovném smyslu. To, že i film může uzdravovat dokládá snímek Terezy Tary Let viny. Režisér „nové české intimity“ Tomasz Wiński natočil film Jiří pes uprchlík o Aničce a Elišce, které bydlí s Jiřím, daňovým poradcem, který si myslí, že je pes. Ve snímku o srbské performerce Návrat domů – Marina Abramović a její děti, vzpomíná umělkyně na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Margita Titlová: Purpurová vertikála / DAFilms

Téma ženské tělesnosti propojuje filmy, které pro vás na DAFilms v souvislosti s dílem umělkyně Margity Titlové vybrali.

Tělo mého těla režisérky Violy Ježkové je „pozváním do určitého mentálního prostoru“. Film Tělo v systému představuje pohled profesora Pavla Koláře na tělo a pohyb – pohled v přeneseném, ale i velmi doslovném smyslu. To, že i film může uzdravovat dokládá snímek Terezy Tary Let viny. Režisér „nové české intimity“ Tomasz Wiński natočil film Jiří pes uprchlík o Aničce a Elišce, které bydlí s Jiřím, daňovým poradcem, který si myslí, že je pes. Ve snímku o srbské performerce Návrat domů – Marina Abramović a její děti, vzpomíná umělkyně na svůj komplikovaný vztah k vlasti, rodičům i vlastnímu tělu a rekapituluje, jak překračovala hranice mezi státy i mezi tvůrcem a publikem.

Filmový výběr naleznete zde

Sova si udělala hnízdo v troskách srdce / film Shadi Harouni

Promítání filmu Sova si udělala hnízdo v troskách srdce je součástí zahájení výstavy galerie Artwall s názvem Shadi Harouni: Žena. Život. Svoboda.

Shadi Harouni (nar. Hamedan, Írán) je umělkyně žijící v New Yorku. Její tvorba se pohybuje na pomezí obrazu, sochy, textu a folklóru. Její výzkum je zaměřený na historii disentu, především v jejím rodném Kurdistánu a propojuje osobní gesta odporu s globálními masovými hnutími. Práce Shadi Harouni se dotýká míst, lidských i nelidských subjektů, utopických snů i nenaplněných slibů revoluce. Harouni je pedagožka a vedoucí programu na katedře umění Newyorské univerzity.

Sova si udělala hnízdo v troskách srdce

Film s názvem Sova si udělala hnízdo v troskách srdce, natočený v íránském Kurdistánu, zachycuje interiér osiřelého domu, kde se volně pohybuje kráva. Tento jednoduchý obraz doprovází hlas kurdského disidenta, bývalého obyvatele domu, který se zamýšlí nad prostory, kde v minulosti bydlel. Od vesnického domu jeho dětství, který byl „jako mytologická postava, nahoře člověk a dole zvíře“; přes vězeňské cely, které kdysi obývali královští koně; až po dům objevující se ve filmu, jehož dveře byly v určitém okamžiku otevřeny potulujícím se zvířatům v gestu skrytého protestu. Tato vyprávění, vyznačující se značně ironickým humorem, jsou zasazena do složité a bolestivé historie globálních sociálních a politických krizí, včetně rostoucí krize bydlení, která ukazuje porušené politické sliby a mizící naděje pracující třídy po celém světě.

Shadi Harouni: Žena, život, svoboda

Uběhly už více než čtyři měsíce ode dne, kdy íránská mravnostní policie zatkla 22-letou Kurdku Mahsu Jinu Amíní kvůli „nesprávně“ nasazenému šátku. O tři dny později 16. září byla Jina mrtvá. Úřady tvrdily, že zemřela na infarkt, což ještě posílilo smutek a hněv rodiny a tisíců protestujících, kteří se shromáždili před nemocnicí, kde dívka ležela v kómatu. Íránem od té doby otřásá největší vlna protestů od islámské revoluce roku 1979. Byly zabity stovky demonstrantů a další desetitisíce byly zraněny a zatčeny při protestech, nebo uneseny z domovů, desítky lidí byly odsouzeny k trestu smrti. Policejní brutalita při potlačování demonstrací, ani vlna poprav vykonaných státem však neodstrašila demonstrující, kteří bez rozdílu pohlaví, riskují své životy a bojují za ženská práva a lidská práva jako taková, důstojnost a svobodu. Ženy si v gestu truchlení a odporu stříhají vlasy, sundávají a pálí šátky symbolizující útlak a nerovná práva. „Žena, život, svoboda“, heslo ražené kurdskými aktivistkami a filozofkami, se stalo heslem této feministické, proti-režimní revoluce.

Stejnojmenná výstava íránské umělkyně Shadi Harouni vytvořená speciálně pro galerii Artwall je poctou pokračujícímu boji za svobodu a proti útlaku.

 

Výstava proběhne od 20. 1.  do 22. 3. 2023 v galerii Artwall na nábřeží kpt. Jaroše a Edvarda Beneše v Praze.

Shadi Harouni měla v roce 2018 výstavu v Galerii hlavního města Prahy. Výstava v Colloredo-Mansfeldském paláci nesla název Sním o tom, že je hora stále celá.

 

online / V hlavě Františka Bílka / film

Film V hlavě Františka Bílka vznikl v koprodukci s Českou Televizí k výročí narození tohoto umělce. Televizní premiéra snímku se odehraje 2. 11. 2022 na kanálu ČT Art ve 22.05. Dokumentární film také můžete vidět v pražské vile jako součást stálé expozice.

František Bílek je z generace, která ve svém vývoji umělecky spojovala romantický a mystický svět 19. století s moderní a kolikrát hrůznou realitou dvou světových válek. Ač ovlivněn řadou osobností a událostí své doby (jako jeho současníci pobýval v moderním světě Paříže), zachoval si svůj nezaměnitelný styl. Ačkoli nebyl ve své době snadno přijímán, jak už to u originálních umělců bývá, jeho tvorba je snadno rozpoznatelná a svou intenzitou poznamenává každého, kdo se s ní setkal.

V případě Františka Bílka je tato stopa velice ojedinělá svým dopadem na lidi, kteří kolem jeho soch denně chodí a žijí s nimi, protože řadu svých děl vytvořil a umístil v rodném Chýnově, jihočeském městečku, které je celé prodchnuté jeho zvláštně vzrušující, oduševnělou tvorbou, a kde stojí jeho muzeum. Důležitou stopu také zanechal v Praze, kde postavil architektonicky neobyčejnou tzv. „Bílkovu“ vilu, jednu z 10 českých staveb označenou mezinárodním titulem Iconic House, kterou spravuje Galerie hlavního města Prahy.

Autorkou filmu je Hedvika Hlaváčková, která v minulosti zaujala diváky svým dokumentárním filmem Šílený Hedvábník Zika Asher.

Odkaz na iVysílání České televize naleznete zde.

online / Síla komunit / filmový výběr na DAFilms

K výstavě John Wehrheim: Paradise Lost jsme spolu se streamovací platformou DAFilms vytvořili filmový výběr, který rozšíří kontext výstavy o další příběhy komunit. Ve výběru je také dostupný film Na prahu ráje, který doplňuje výstavu o rozhovory s bývalými obyvateli tábora Taylor Camp.

V minulosti byl život ve společenství samozřejmostí i životní nutností. Ať už šlo o širokou rodinu, kmen nebo vesnici. Dnes je život v komunitě vědomou volbou. A jak ji budovat a udržovat se musí její členové znovu učit. Přinášíme vám dokumentární i hrané filmy, které se tématem komun a komunit zabývají.

Do komunit se uchylují často lidé, kteří jsou odsouváni na okraj společnosti jako ve snímku Pod úrovní moře o životě v pouštní osadě, jejíž obyvatelé se rozhodli žít bez tekoucí vody a elektřiny. Hrdinové filmů Zastavit bušící srdce a Disco se rozhodli pro komunitu z náboženských důvodů. I společný zájem lidi stmeluje. Ve snímku Jiskra je to ochrana přírody, což společenství dovede od environmentálního aktivismu až k anarchismu. V 70. letech vybudovala skupina hipíků malou komunitu na Havaji, o vyznavačích marihuany a nudismu vypráví film Na prahu ráje, který uvádíme při příležitosti nové výstavy v Galerii hlavního města Prahy John Wehrheim: Paradise Lost.

Filmový výběr naleznete zde.

online / Síla komunit / filmový výběr na DAFilms

K výstavě John Wehrheim: Paradise Lost jsme spolu se streamovací platformou DAFilms vytvořili filmový výběr, který rozšíří kontext výstavy o další příběhy komunit. Ve výběru je také dostupný film Na prahu ráje, který doplňuje výstavu o rozhovory s bývalými obyvateli tábora Taylor Camp.

V minulosti byl život ve společenství samozřejmostí i životní nutností. Ať už šlo o širokou rodinu, kmen nebo vesnici. Dnes je život v komunitě vědomou volbou. A jak ji budovat a udržovat se musí její členové znovu učit. Přinášíme vám dokumentární i hrané filmy, které se tématem komun a komunit zabývají.

Do komunit se uchylují často lidé, kteří jsou odsouváni na okraj společnosti jako ve snímku Pod úrovní moře o životě v pouštní osadě, jejíž obyvatelé se rozhodli žít bez tekoucí vody a elektřiny. Hrdinové filmů Zastavit bušící srdce a Disco se rozhodli pro komunitu z náboženských důvodů. I společný zájem lidi stmeluje. Ve snímku Jiskra je to ochrana přírody, což společenství dovede od environmentálního aktivismu až k anarchismu. V 70. letech vybudovala skupina hipíků malou komunitu na Havaji, o vyznavačích marihuany a nudismu vypráví film Na prahu ráje, který uvádíme při příležitosti nové výstavy v Galerii hlavního města Prahy John Wehrheim: Paradise Lost.

Filmový výběr naleznete zde.