Projekce filmu Orla s autorským komentářem Marie Lukáčové / k výstavě Divoženky / Římské večírky

Autorská projekce filmu Orla a komentovaná prohlídka výstavy a debata s autorkou Marií Lukáčovou.

Myslet filmem III: časovost

Třetí, závěrečný večer programu rozkryje mnohoznačný vztah filmového média k času a časovosti. Film dokáže být lineárně se odvíjejícím dějem i neustálým opakováním stále stejných políček, otiskem uchovávajícím kdysi zachycený okamžik i fyzickým objektem nevyhnutelně podléhajícím stárnutí. Skrze aktuální snímky českých filmařek a vizuálních umělkyň – Ley Petříkové a Adély Babanové – zažijeme kontakt se dvěma pojetími temporality: s časovostí, která přesahuje horizont všední zkušenosti, a časovostí, která nás zacykluje v přítomném momentu.

  • If I Ever Lose My Eyes, Lea Petříková, 2023, 62 min
  • Zákon času, Adéla Babanová, 2023, 30 min

 

Myslet filmem II: obraz kontra zvuk

Ve druhém pokračování cyklu se zaměříme na vztah němého a zvukového filmu. Filmová zkušenost je a vždy byla audio-vizuální. Dokonce i v dobách rané kinematografie byl zvuk úplně všude: živý hudební doprovod, hlas komentátora, hukot publika, chrčení promítačky. Co kdybychom však obrazovou a zvukovou složku přece jen zkusili osamostatnit? Téma otevřeme prostřednictvím prací Ondřeje Vavrečky a Sary Pinheiro. Zatímco Pinheiro se věnuje převážně zvukovému designu, Vavrečka je režisér a střihač operující hlavně s fotochemickým filmem. Střet sonické kompozice s němým filmem ukáže, jak se vyrovnáváme s přítomností pouze jedné z určujících složek filmu, ale i s absencí té druhé.

  • Coagula, Ondřej Vavrečka, 2005–2007, 16 min
  • SLAM, Sara Pinheiro, 2023, 17 min

 

Myslet filmem I: projekce

První komponovaný večer nabídne konfrontaci s díly Martina Ježka a Jana Kulky, dvou tvůrců experimentujících s analogovou filmovou projekcí. Oba tvůrci nevybíravě a zcela záměrně otřásají našimi představami o tom, co by měl filmový zážitek splňovat. Demonstrují, jaké technické procesy a mechanismy stojí za tím, že na plátně vidíme plynule se odvíjející obrazy důvěrně známého světa, ale i jak tyto postupy využít podvratně, aby (staro)nově prozkoumaly základy filmového média a pohyblivého obrazu. Zhmotňují tak vizi kinematografie, jejímž cílem není za každou cenu reprezentovat a vyprávět, ale vynalézat nové a nové cesty, jak útočit na smyslovou a nervovou soustavu diváctva.

  • Předfilm, Jan Kulka, 2016, 20 min
  • Průpravná cvičení, Jan Kulka, 2016, 25 min
  • Hra na ohradu, Martin Ježek, 2010, 28 min

 

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmy si můžete pustit kdy se vám to hodí z pohodlí domova prostřednictvím jednorázového zapůjčení snímku nebo pořízením předplatného.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmy si můžete pustit kdy se vám to hodí z pohodlí domova prostřednictvím jednorázového zapůjčení snímku nebo pořízením předplatného.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmy si můžete pustit kdy se vám to hodí z pohodlí domova prostřednictvím jednorázového zapůjčení snímku nebo pořízením předplatného.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmový výběr naleznete zde

online / filmový výběr k výstavě Myšlení obrazem. Vizuální události Miroslava Petříčka / DAFilms

Filmový výběr od DAFilms

Dá se zfilmovat umělecký manifest? Německý umělec Julian Rosefeldt má za to, že ano a tak adaptoval hned padesát tři textů o umění a tvorbě – od Tristana Tzary po Jima Jarmusche. Film Manifesto vznikl původně jako galerijní instalace, ale ani po sestříhání do celovečerní stopáže neztratily herecké proměny Cate Blanchett nic ze svého šarmu a vtipu. Podstatně větší nároky na pozornost diváka klade kanadský umělec Mark Lewis a jeho Invence, osobní až intimní průvodce po (nejen) pařížském Louvru – nehledejte poruchu na svém přijímači, zvuk ve filmu chybí zcela záměrně. Originální rukopis nezapře ani další Kanaďan v našem výběru, Mike Hoolboom, který v sebereflektivně pojatých snímcích Imitation of lifeFascination provádí (psycho)analýzu filmových obrazů. Filmově filozofovat neumí jenom za oceánem – domácí tvorbu zastupuje Osobní život díry Ondřeje Vavrečky a krátký experimentální film Pět set plošin inspirovaný dílem francouzských filozofů Gillese Deleuzeho a Félixe Guattariho, který natočila současná děkanka FAMU Andrea Slováková. Samotný Miroslav Petříček vystupuje často jako protagonista v českých dokumentech – do výběru jsme zařadili dva snímky, které se nejvíce dotýkají tématu reflexe (moderního) výtvarného umění Komplex epopejeZa pravdu análem. A když už je řeč o „vizuálních událostech“ nemůže v našem filmovém výběru chybět Andrej Tarkovskij – tentokrát pohledem svého syna v působivém dokumentu Andrej Tarkovskij – film jako modlitba.

Filmový výběr naleznete zde