Beseda: Tono Stano, Milota Havránková, Magdalena Juříková

Přímo ve výstavě Tono Stano v GHMP Knihovna se uskuteční beseda s autorem Tonem Stanem, fotografkou Milotou Havránkovou a ředitelkou GHMP Magdalenou Juříkovou.

Tono Stano

patří mezi nejznámější fotografy působící na území střední Evropy s širokými vazbami po celém světě. Vypracoval si charakteristický rukopis, vycházející z inscenované fotografie, nicméně v jeho práci najdeme i klasické přístupy, jako jsou portrét či fotografie a instalace v krajině, či naopak velmi experimentální série či konceptuální fotografie.

Milota Havránková

je fotografka, která je považována za jedinečný fenomén slovenské a české fotografie. V roce 1969 se stala vůbec první absolventkou fotografie na pražské FAMU. Více než třicet let učila mladé lidi a formovala silnou generaci fotografů, kteří se později v Praze proslavili jako „slovenská nová vlna“ a dodnes zásadně ovlivňují českou fotografickou scénu.

Magdalena Juříková

působí jako ředitelka Galerie hlavního města Prahy, historička umění a kurátorka. Spolu s šéfkurátorkou GHMP Helenou Musilovou připravila v prostorách GHMP Knihovna doposud největší retrospektivu Tona Stana.

 

V závěru besedy budou mít návštěvníci příležitost klást vlastní otázky.

pohled do výstavy Tono Stano, GHMP Knihovna, 2025. Foto Jan Kolský

O výstavě s kurátorkou Helenou Musilovou – beseda a prohlídka výstavy Bruce Weber: My Education

V poslední den výstavy Bruce Weber: My Education se v Domě U Kamenného zvonu uskuteční setkání s kurátorkou výstavy Helenou Musilovou.

Jak vybírala díla pro expozici? Jak se do celého procesu zapojil Bruce Weber? A co nakonec můžete objevit v různých místnostech výstavy? Vše o retrospektivě Bruce Webera se dozvíte na besedě v Koncertním sále.

Tip

Máte vstupenku z výstavy? Využijte vstup zdarma – stačí na GoOutu zvolit možnost „Vstupenku mám, chci jen rezervaci“

Proč nebourat? – diskuze o železničním mostě / k výstavě 1 2 3 – 123 let železničního mostu

V rámci výstavy 1 2 3 – 123 let železničního mostu Vás zveme na druhou  ze tří událostí doprovodného programu k výstavě, která v Kobce 17 na Smíchovské náplavce potrvá do 24. listopadu. V úterý 12. listopadu od 18 hodin budete mít příležitost prodiskutovat budoucnost železničního mostu s iniciativou Nebourat!

Proč nebourat?

Tuto otázku odpoví zakladatel petice za záchranu železničního mostu, Pavel Štorch. Čekají Vás informace o historii mostu a jeho okolí. Dozvíte se, co se chystá v blízké budoucnosti. Hlavní část přednášky bude věnována příběhu spolku NEBOURAT. Výsledkem činnosti spolku je největší petice týkající se železnice a památek v České republice. Využijte příležitosti zeptat se na to, co Vás zajímá, potkat se s lidmi ze spolku.

Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín
Foto Karel Cudlín

Na výstavu s filozofem / Návratný průzkum: Ostrava

Zveme vás na filozofickou procházku výstavou Návratný průzkum: Ostrava. Společně budeme interpretovat a promýšlet významy pojmů jako každodennost, symbol a ironie, které se v dílech na výstavě objevují. Zaměříme se na tvorbu Daniela Balabána, Jiřího Surůvky a Petra Lysáčka. Program nabízí prostor pro vlastní úvahy i otevřenou diskusi, která rozšíří náš pohled na vystavená díla. Výstavou provází Jiří Bartoník z platformy Pink Box.

Diskuze s Petrem Tejem, Markem Kopečem a Tomášem Bistřickým – představení studie o zachranitelnosti a možnostech rekonstrukce železničního mostu

V rámci výstavy 1 2 3 – 123 let železničního mostu Vás zveme na poslední ze tří událostí doprovodného programu k výstavě, která v Kobce 17 na Smíchovské náplavce potrvá do 24. listopadu. V úterý 19. listopadu od 18 hodin budete mít příležitost prodiskutovat nedávnou studii o železničním mostě a jeho možné rekonstrukci.

Architekti Petr Tej a Marek Kopeč společně se zakladatelem Nadačního fondu na záchranu Vyšehradského mostu Tomášem Bistřickým představí veřejnosti studii na záchranu ikonické nýtované konstrukce. Zároveň představí projekt pro přidaný most pro třetí kolej a urbanistické a architektonické řešení předpolí mostu na Smíchově i Výtoni až k zastávce Vyšehrad včetně návrhu řešení Vnislavovy ulice a souvisejícího dopravního řešení území.

FB událost

Konference: Komu slouží veřejný prostor?

Konference pořádaná Galerií hlavního města Prahy k příležitosti oslav 35. výročí sametové revoluce bude věnována veřejnému prostoru jakožto indikátoru stavu demokracie. Pozornost zaměříme na mechanismy, jimiž se v umění, ale i v městském prostředí, které jej obklopuje, zhmotňují sdílené hodnoty. Za účasti zástupců a zástupkyň městských institucí, soukromého sektoru i odborné veřejnosti otevřeme také otázky rovnováhy mezi zájmy, které zastupují, a budeme zkoumat možnosti, jak tuto oblast spravedlivě spravovat.

Program je rozdělen do tří částí: za blokem úvodních příspěvků přednesených osobnostmi, které se na tvorbě veřejného prostoru profesně podílejí, následují dvě panelové debaty. O potenciálu performativních společenských rituálů, při připomínání historických událostí, konkrétně oslav sametové revoluce, promluví filozof a proděkan Filosofické fakulty Univerzity Karlovy Martin Pehal. Vincent de Boer, kurátor městské kanceláře pro umění ve veřejném prostoru v Haagu (Stroom Den Haag), představí několikaletý participační proces vytváření Památníku otroctví. O společenském významu transparentní správy a legislativních procesů otevřených účasti veřejnosti promluví bývalý generální ředitel Inštitútu kultúrnej politiky a tajemník Ministerstva kultúry Slovenské republiky Matúš Bieščad.

První z panelových debat se pokusí zhodnotit vývoj veřejného prostoru posledních tří dekád a nabídne vhled do proměny hodnot, jež byly ve zpětném pohledu během daného období ve veřejném prostoru prezentovány. Druhá diskuze se zaměří na popis a relevanci nástrojů, pomocí nichž je prostředí města spravováno v současnosti a pokusí se nastínit možnosti, které zůstávají nevyužity.

Cílem konference je prozkoumat širší kontext a veřejné funkce uměleckých děl ve veřejném prostoru, ale také estetické, sociální a kulturní aspekty jejich existence. Pořad bude zakončen debatou všech zúčastněných s publikem.

 

Program konference

14.00–15.10, blok č. 1

Moderující: Jitka Hlaváčková a Martin Netočný (kurátoři GHMP)

Úvodní slova: Jiří Pospíšil (radní pro kulturu MHMP), Magdalena Juříková (ředitelka GHMP), Jindřich Vybíral (rektor UMPRUM)

Prezentace:

Matúš Bieščad (nezávislý kulturní analytik, bývalý ředitel Inštitútu kultúrnej politiky a tajemník Ministerstva kultury SK)

Vincent de Boer (kurátor Stroom Den Haag)

Martin Pehal (filozof a proděkan FF UK)

 

Přestávka, občerstvení

 

15.20–16.30, blok č. 2

Sdílené hodnoty v urbanistické praxi a umění ve veřejném prostoru

Moderátorka: Alžběta Medková

Mluvčí: Milena Bartlová (historička umění, UMPRUM)

Mária Topolčanská ( urbanistika, teoretička architektury, AVU)

 

Přestávka, občerstvení

 

16.30–17.40, blok č. 3

Jaké nástroje správy veřejného prostoru využíváme a které bychom ještě využívat mohli?

Moderátorka: Alžběta Medková

Mluvčí: Ondřej Boháč (ředitel IPR)

Jan Fidler (investor, mj. DRN, Národní 14)

Anna Vinklárková (ARNIKA)

 

17.40–18.00,  diskuse, závěr konference

 

Akci pořádá GHMP ve spolupráci s UMPRUM.

Návratný průzkum | Panelová diskuze | Křest knihy | Koncert

U příležitosti křtu publikace Návratný průzkum: Vazby, struktury a proměny ostravské umělecké scény uvede Galerie hlavního města Prahy panelovou diskuzi o tom, jak lze přistupovat k výtvarné produkci devadesátých let. Jejími hosty budou Martin Babička (historik, ÚSD AV ČR), Vojtěch Märc (historik umění, AVU) a Tomáš Pospiszyl (historik umění, AVU). Moderátorské role se ujme Johana Lomová (historička umění, UMPRUM).

Dějiny umění jsou oborem, který začleňuje díla do historického kontextu a vytváří tak jejich interpretaci. Jak má ovšem vypadat bádání o  tvorbě nedávné minulosti? Jak psát dějiny umění, které jsou soudobé? Panelová diskuze se pokusí odpovědět na tyto i další související otázky.

Večer završí koncert formace Body of Pain, ve které působí umělec Jan Vytiska a umělkyně Tereza Ovčačíková.

Harmonogram

  • 18.00–19.30 panelová diskuze Mluvil tu někdo o devadesátkách?
  • 20.00–20.30 křest knihy Návratný průzkum: Vazby, struktury a proměny ostravské umělecké scény
  • 20.30–21.30 koncert Body of Pain

GHMP Late: Móda & fotografie / k výstavě Bruce Weber: My Education

Diskuze a promítání Móda & fotografie GHMP se uskuteční 7. ledna v Domě U Kamenného zvonu, kde probíhá výstava předního světového fotografa módy Bruce Webera, který stál za úspěchem kampaní značek jako Ralph Lauren či Calvin Klein.

GHMP Late jsou pečlivě sestavované večerní programy ve výstavách Galerie hlavního města Prahy. Propojují výtvarné umění, hudbu i odborné diskuze a oživují galerijní prostory.

Harmonogram

  • 18.00 diskuze o současné módní a reklamní fotografii
    ˗ Eliška Sky, fotografka
    ˗ Štěpánka Stein, fotografka a pedagožka
    ˗ moderuje Helena Musilová, kurátorka výstavy Bruce Weber: My Education
  • 19.30 promítání dokumentárního filmu The Treasure of His Youth: The Photographs of Paolo di Paolo (režie: Bruce Weber) (anglické a italské znění, české titulky)

Snímek obrazovky 2025-01-03 v 10.33.32_1000
Snímek obrazovky 2025-01-03 v 10.47.03_1000
Snímek obrazovky 2025-01-03 v 10.16.50_1000
Snímek obrazovky 2025-01-03 v 10.17.44_1000
Snímek obrazovky 2025-01-03 v 10.17.08_1000

Opulence III / Drone Sound

Spojení Radia Wave a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Zámku Troja v Praze. Kromě několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami.. můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Pavel Turek, Miloš Hroch

Rozpuštěný čas. Hojivá síla varhanního zvuku: Varhany jsou hudební nástroj, který své největší slávy dosáhl v období baroka, stylu, který měl společnost vytáhnout z letargie po bolestném úderu morové rány. Dunivý, táhlý dronový zvuk si ale pro své léčivé účinky oblíbily i jiné žánry. Proč k varhanům usedají často hudebníci a hudebnice z experimentální scény? V čem nám dělá dobře ztratit se v hutné zvukové ploše?

Lineup

Tábor, Petra Hermanova

Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko
Opulence I / Baroque Pop, Zámek Troja, 2024. Foto Jan Hromádko

Opulence II / Hedonistic Rap

Spojení Radia Wave a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) přinese letos v létě unikátní eventy v areálu Zámku Troja v Praze. Kromě několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Umění v době krize. Máme za sebou covid, potýkáme se s inflací nebo válkami. Můžeme si všimnout toho, že po civilnosti se do hudby zase vrací opulence, hédonismus a velikášství – velkolepý zvuk, hodně lesku, šminek a hojnost všeho.

To se ostatně v umění děje napříč dějinami. Jedním velkým příkladem za všechny je baroko jako styl, který měl lidi vyvést z letargie po morové ráně. Opulence v areálu barokního Trojského zámku během léta prozkoumá, jak se nás hudba snaží rozptýlit v aktuálních krizích.

Beseda

Rychle a zběsile barokem i rapem: Tentokrát uměleckou opulenci prozkoumáme z trochu jiného úhlu. U jednoho stolku se potkají kurátorka sbírky starého umění Národní galerie Andrea Steckerová a hudební publicistka Kristina Hamplová, aby společně s moderátorkou Anetou Martínkovou probraly hedonistické umělecké figury v rapu ale i baroku a společně zkusily přijít na to, proč nás tolik baví sledovat lidi překračující hranice přijatelného a co nám jejich umění říká o životě.

Sawsane

Sawsane je českoirácká rapperka a profi tanečnice zabývající se urban styly. Na show ji uvidíte a uslyšíte rapovat opravdu živě, full playback zde nehrozí. Spolu s ní se můžete těšit i na tanečníky a hypemany, kteří společně vytvářejí ohnivou atmosféru. Bude to divoký, drzý, sprostý a šťavnatý.
https://www.instagram.com/sawsane_gfam/

Venktovka

Nebeský hudebník a milovník těch nejvyšších kaplí Venktovka sestoupil na planetu zemi a startuje #nahuelseason. Od jeho první skladby z roku 2017 Jsem tady ty si tam a od projektu Ameno EP z roku 2020, proteklo pod mostem mnoho vody a zmizelo mnoho kouře. Až v roce 2022 vydává konečně Venktovka svojí debutovou deskou Princ Nahuel, na které nachází zvuk, který je na lokální scéně do jisté míry zjevením. Zářivé vokály s mlhavým autotunem jsou usazené na současných produkcích, jenž oscilují mezi mnoha polohami. Z Mlhy až do Kaple. Inhalace hudební hmoty s live autotunem nabývají na stagi nebeského zážitku. Meky Meteora vystupuje z kouře s příchutí Cali a startuje.
https://www.instagram.com/ogdavenktovka/

Akce na FB

Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence II / Hedonistic Rap, Zámek Troja, 2024. Foto Vojtěch Brtnický
Opulence2_foto-Vojtech Brtnicky20240730_0376