Osamu Okamura: Pomníky budoucnosti? Představte si pokémony

3. 2. 2021
Podcast Na dotek Petra Viziny z Aktuálně.cz

S architektem Osamuem Okamurou o rozzlobeném občanovi, penězích na umění i památníku ve formě esemesky.

„Překvapení, nebo dokonce provokace mohou být začátkem dialogu moderního umění s veřejností, není třeba stále opakovat už jednou vyřčené,“ myslí si Osamu Okamura, předseda komise pro umění ve veřejném prostoru na pražském magistrátu a také děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci.

Po neblahých zkušenostech s divokou instalací výtvarných děl na veřejná prostranství hlavní město loni zřídilo sedmičlennou komisi, jejímž úkolem je napříště celý proces kultivovat. Krom toho má „sedm statečných“ – mezi nimiž nechybí například kunsthistorička Milena Bartlová nebo organizátorka festivalu 4+4 dny v pohybu Denisa Václavová – městským částem pomáhat s vypisováním konkurzů na veřejná umělecká díla.

Pomníky a umění v městském prostředí dnes přitom nemusí mít nutně jen podobu kamenných či bronzových soch. Podle Okamury se nabízí i zvuková nebo třeba světelná forma.

„První moment setkání běžného obyvatele s uměním opravdu může být překvapením pro obě strany,“ uvažuje. A připomíná, že debaty o penězích vynaložených na umění by měly změnit perspektivu – veřejný prostor má v současnosti, měřeno penězi, daleko větší hodnotu než umělecká díla, která do něj jsou zasazována.

Myšlenka, že Praha vynaloží dvě procenta z peněz investovaných do umění právě na to, které pak bude instalováno ve veřejném prostoru, vzešla ze společných úvah magistrátu, Galerie hlavního města Prahy a metropolitního Institutu plánování a rozvoje.

Kdo a podle jakých kritérií rozhodne, které umělce a jaká díla vybrat? Nejde nakonec o věc vkusu a „malou domů“ spřáteleným umělcům? A bude Liberec, jedno z Okamurových působišť, evropským městem kultury v roce 2028?