Parallels / Evropský festival o umění ve veřejném prostoru / Brusel
Termín a čas
27. 10. 2022 – 6. 11. 2022
Brusel
Naší destinací v Bruselu je Gare Maritime – někdejší největší evropské železniční nádraží pro přepravu zboží nacházející se v areálu Tour & Taxis, který prošel v posledních letech transformací a v současné době představuje multifunkční ekologicky udržitelnou a energeticky neutrální stavbu bez fosilií. Historií tohoto prostoru se ve své site-specific umělecké intervenci, které se uskuteční v přilehlém parku, inspiroval Tomáš Moravec. Návštěvníci Tour & Taxis budou moct navštívit výstavu Z galerie ven!. Hlavním festivalovým dnem bude sobota 5. listopadu, kdy se bude konat ve spolupráci s dalšími partnerskými organizacemi připravovaná diskuse o umění ve veřejném prostoru, komentovaná prohlídka Tomáše Moravce, projekce filmové série Umění na periferii, módní přehlídka a DJ set s Pierrem Urbanem.
Partneři: Tour & Taxis, Pražský dům v Bruselu, České centrum Brusel, Delegace hl. m. Prahy při EU, Zastoupení Jihomoravského kraje při EU, Zastoupení Plzeňského kraje při EU, Stálé zastoupení ČR při EU
Tomáš Moravec (*1985) je vizuální umělec, žije a pracuje v Praze. V roce 2012 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru intermediální tvorby Jiřího Příhody, kde od roku 2016 pokračuje v doktorském studiu. Jeho práce mohou být popsány jako „prostorové situace“ utvářené nejčastěji objektem, videem a instalací. Společné projekty s Matejem Al-Alim, Petrem Dubem nebo Romanem Štětinou prověřují různé formy umělecké spolupráce nebo kriticky zasahují do veřejného prostoru. Moravec je finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého (2008), Ceny Exit (2009), laureátem Ceny Václava Chada (2015) a Gascar Prize (2017). Jeho práce jsou prezentovány v českém i mezinárodním kontextu (Biennale Liège, BB15 Linz, Trafó Gallery Budapest, James and Audrey Foster Prize Boston, EFA New York, CCC Peking). Absolvoval rezidenční pobyty v FKSE (Budapešť, 2011), Triangle Arts Association (New York, 2013) a Studio Das Weisse Haus (Vídeň, 2013). Je autorem architektury výstav Křehké kino (Galerie mladých TIC Brno, 2012), Vzdálení pozorovatelé (GMU Roudnice nad Labem, 2015), Pravděpodobně na poli (Plato Ostrava, 2016) a venkovní instalace Schody času (Český rozhlas Praha, 2019). Od roku 2015 působí také jako pedagog na KVKTT v Hradci Králové. V posledních letech realizoval samostatné výstavní celky Poznámky o vzducholodích (KGVU Zlín, 2017), Hranice shora neviditelná (GAFU Ostrava, 2018) a Manuport (Galerie Rudolfinum Praha, 2020), související s rozpracovanou dizertační prací Krize vize.